Teddybeer in training

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Met Zephyr zijn we t werk weer rustig aan t opbouwen! Vanwege zijn blessure heeft ie deze winter geen deken opgekregen, en heeft ie dus een mega dikke teddyberenvacht :)
Uiteraard ben ik nog niet tevreden met de foto's...zijn zwartbruine kleur blijft gewoon lastig voor de camera! Gelukkig mag ik over de scherpte niet meer klagen :)

Bij stilstand foto's kan je belichtingsproblemen oplossen met reflectieschermen, maar tijdens het werk is dat natuurlijk niet te doen....heeft iemand hier nog tips voor?

1. Draven
Afbeelding

2. Jolig doen, hupshups bokbok....
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
En af en toe een beetje bodemonderzoek :+
Afbeelding
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Fijne plaatjes, wat ik altij doe om wat meer licht op het lijf te krijgen, is door schaduwen iets te verlichten.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Hoé doe je dat dan PF???
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Wat voor programma's gebruik je?
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Photosoep; daarin heb ik al met shadow/highlights de donkere partijen opgelicht, maar als ik meer doe gaat het er erg onnatuurlijk uitzien!
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

Wat een lekker dier zeg! De laatste foto geeft een heel fijn beeld qua beweging. Wat voor blessure had hij?
Wat zo'n winterdeken al niet kan doen he ;-) Bij ons kregen ze ook geen deken als ze niet in het werk stonden.

Even ontopic. Ik vind het mooi scherpe plaatjes. Jouw probleem met een donker paard ervaar ik ook. Ik lees dus even mee hier voor advies!
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik gebruik Aperture voor dit soort dingen, eigenlijk bijna voor alle dingen :D en ik zou het niet anders gedaan hebben. Het kan nog wel anders, maar dan wordt het iets ingewikkelder.

In photoshop werkt het geloof ik met lagen, paard er uit halen, in een aparte laag, schaduwen verlichten en weer terug zetten.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Maar ik wilde dus eigenlijk weten wat ik er tijdens het fotograferen zélf aan kan doen!
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik vind de belichting best acceptabel hoor, zie niet zoveel storende schaduwpartijen.
Fijn dier Ans!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Dank je Judith :) Het blijft lastig, zo'n bijna zwarte! Het scherpstelpunt ligt nu in de meeste gevallen op het punt waar t touwtje is vastgeknoopt, dat werkt prima zo; mits bv het hoofd niet téveel beweging heeft, anders is dat alsnog onscherp.

Ik had 1/3 stap onderbelicht, heeft het zin om méér onder te belichten?
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Kwestie van proberen, een klein tikkie terug geven op de pc en zien wat het doet..denk dat het iets beter uitpakt.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Machie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 245
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2011 19:37

Wat voor de schaduwen kan is eerst met schaduw en hooglichten de schaduw eruit halen, en daarna hooglichten er een beetje uit. Dan wel de 2e balk onder de hooglichten op 100% zetten :)
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Zou HDR hier iets kunnen doen, of is dat alleen handig voor statische objecten.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Machie dat had ik al gedaan :)

HDR is idd voor statische onderwerpen!

Volgende gelegenheid zal ik eens wat gaan uitproberen met wat meer onderbelichten!
Anoniem 4

1/3 stop onderbelichting is inderdaad wat weinig. Zeker als je kijkt naar de achtergrond, die is nog overbelicht.
Hangt ook af van welke lichtmeetmethode je gebruikt. Experimenteer eens met -2/3, -1 en -1 1/3.
Dat gaat het handigst met bracketing, dan heb je drie foto's direct achter elkaar om te vergelijken.
Ik zag ook dat je nog CS3 gebruikt. Met de 60D heb je dan een tussenstap nodig. DPP?
En zo ja, ga je dan met Tiff of Jpeg naar CS3. Daar zit nog wel verschil in.
Wat je ook kunt doen is Lightroom 4 Beta downloaden, daar kun je even mee vooruit tot de definitieve versie uitkomt.
Daar zit namelijk een nieuwe ontwikkel-engine in die ik erg goed vind.
Bij de ontwikkeltools zijn mooie verbeteringen aangebracht voor het werken met schaduwen/hooglichten en zwarte en witte tinten.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Dank je Illuminatus, dat is het soort info waar ik naar op zoek ben!
Zodra iemand anders komende week de zwarte longeert ga ik ermee aan de slag. Ook zonder sneeuwachtergrond blijft het uitdaging genoeg om de donkere delen zo goed mogelijk belicht te krijgen!

Op dit moment gebruik ik bij RAW-bestanden DPP en dan het tiff bestand naar photoshop. De RAW bestanden uit mijn 350D kan ik inderdaad rechtstreeks naar CS3 halen!

Zitten die ontwikkeltools ook in CS5?
Anoniem 4

In principe zitten die ook in CS5. Die gaat qua mogelijkheden veel verder dan LR.
LR4 is nu wel erg mooi geworden voor de meest primaire bewerkingen.
Als je CS3 wilt upgraden, wacht dan even op CS6, die komt er binnenkort ook aan.

DPP is een prima RAW-converter, maar bepaald niet sterk in de omzetting naar Jpeg.
Dat laatste doe je toch het best in PS. Dus inderdaad eerst vanuit DPP met TIFF naar PS.

De laatste stap is het uploaden naar het album hier. Daar zit toch erg veel verlies in wat scherpte en kleur betreft.
Ik ben nog steeds zoekende naar de beste workflow/instellingen voor plaatsing op internet.
Ook Flickr en aanverwante sites hebben last van kwaliteitsverlies.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Ehm vandaag geprobeerd, bracketing kan natuurlijk niet.....het is een bewegend onderwerp, dus dan heb ik slechts op 1 van de serie het juiste moment te pakken!

Te koude vingers om wat meer uit te proberen :) Wordt vervolgd!
Anoniem 4

Dat bracketing was wat mij betreft alleen bedoeld om snel een aantal testfoto's achter elkaar te maken om tot de goede beoordeling van onderbelichting te komen bij een zwart paard.
Je hoeft die dan niet voor iedere foto apart in te stellen. Als je de goede mate van onderbelichting hebt gevonden, dan is het een kwestie van met die instelling foto's maken en heb je niets aan bracketing.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Inderdaad heb ik het gewoon zo eerst eens geprobeerd, maar voor mijn gevoel loopt het zwart alleen maar nóg meer dicht als ik onderbelicht :?

Maar t was ook niet echt heel licht vanmiddag; volgende keer maak ik wat onder- én wat overbelichte opnamen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar