kiezen tussen 2 macro-flitsers

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
richardr6
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2009 16:53
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Worstel met een luxe probleem
Ik ben van plan een macroflitser aan te schaffen. Maar weet niet welke ik het beste kan nemen.
De Canon Macro Ring Lite MR-14EX of de Canon Macro Twin Lite MT-24EX

Zijn er mensen die 1 van deze flitsers in gebruik hebben, of er iets meer van weten als ik?

Mijn bedoeling is dat ik zowel planten/bloemen in close-up fotografeer, als kleine dieren maar ook een vrucht als productfotografie (peer/paprika e.d.) binnen fotografeer.


Groet,
Richard
Rookie
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Ik heb alleen ervaring met de Twin Lite wat ik een erg fijne flitser vindt. Je kunt heel makkelijk de hoek van de flitsers instellen en de afstand die ze tot elkaar hebben. Verder kun je ook nog de flitssterkte van de de flitsers onafhankelijk van elkaar instellen (via ratio). Het enige is dat de flits vrij hard is en je de boel dus soms eigenlijk het beste met met een diffuser wat kunt verzachten. Daar heb ik al een beetje mee lopen knutselen, maar nog niet genoeg om je daar meer over te vertellen. Er zijn wel genoeg tutorials op internet die uitleggen hoe je bepaalde diffusers zelf kunt maken.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik heb alleen ervaring met de Macro Ring Lite opgedaan, en dat vond ik een erg degelijke flitser.
Het hangt natuurlijk erg af van wat je precies wilt gaan doen met de flitser; hoe secuur wil je het licht kunnen instellen, beïnvloeden en hoeveel power heb je nodig? Zelf vond ik destijds de hoeveelheid extra euro's voor mijn doel niet verantwoord. Misschien kun je specifiek onderzoek doen naar de verschillen qua mogelijkheden. Wat je wel met de 24 kunt en niet met de 14. Kun je kijken of jouw wensen overeenkomen met één van de 2.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
richardr6
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2009 16:53
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Bedankt jullie beide voor de reactie.
Met de 14EX kun je natuurlijk al hele mooie opname maken, en ook het effect is leuk als je deze bij andere vormen van flitsfotografie gebruikt als macro.
De 24 EX daarintegen kun je meer specifiek uitrichten, maar de flits is dan te sterk (lichtvermogen). Maar deze kun je toch ook op de camera minder zetten (tijdsduur beinvloeden)?

Zijn ook heel verschillende flitsers natuurlijk. Maar wacht nog even af op meerdere reacties van mogelijke gebruikers.
Maar wel goed te lezen dat jullie beide tevreden zijn met het product :)
Rookie
Anoniem 4

Ik heb zelf de de MT-24EX en ben daar erg tevreden over. Reden voor mijn keus was vooral de flexibiliteit in de plaatsing van de twee afzonderlijke flitskoppen. Ze kunnen ook kantelen. Je kunt zelfs één of beide koppen loskoppelen en op een apart statiefje plaatsen. De MR-14EX heeft ook twee flitsunits, maar die zitten vast op de adapter. Wel is de lichtsterkte afzonderlijk te regelen. Door die vaste plaats krijg je een vrij vlakke uitlichting van het onderwerp. Wil je meer met schaduwen en diepte werken dan is de MT-24EX ideaal. Het licht van de MR-14EX is diffuser, die van de MT-24EX wat harder. Voor het zonodig verzachten heb ik speciale diffuserkapjes. Als het nodig is heb je met de MT-24EX meer licht (richtgetal 24), dan de MR14-EX (richtgetal 14).
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

^+1
(Ik heb zelf de MR14-EX, bepaald geen miskoop; maar achteraf bezien .....)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik heb zelf de de MT-24EX (mijne is door lekkende batterijen helaas total loss, kan het nog niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te gooien :wink: ). Fijne flitser, vooral icm de MP-E 65mm. Ik denk dat bij zeer kleine werkafstanden de MT-24EX een betere keuze is, bij grotere werkafstanden zal het verschil kleiner zijn (op de licht opbrengst na). Met welk objectief wil de flitser gebruiken?
Laatst gewijzigd door 1 op SanderL, in totaal 31 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
richardr6
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2009 16:53
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

  • @ sanderL: wil hem voornamelijk samen gaan gebruiken met de 100mm 2.8L Macro IS USM
    Heel erg lullig voorval met de batterijen, misschien lang ongebruikt laten liggen?

    @ boels069: Mag ik daaruit opmaken dat je toch liever de MT-24EX had gehad, ik zit namelijk ook die kant op te denken. Mede om het feit dat je de miniflitsers kan richten
    Ben alleen "bang" voor een te grote lichtopbrengst

    @ Illuminatus: duidelijk antwoord, thanks!
    Losse diffuserkapjes makkelijk aan te komen? (stel deze vraag al zonder zelf te hebben gekeken op IE :oops: )
Ga nog even spelen met de gedachte welke het mag worden, helaas heeft de lokale fotostore deze (geen van beide) niet op voorraad, anders had ik het kunnen proberen er 1 mee te krijgen, en wanneer deze niet geeft wat je verwacht, deze om te ruilen.

Groet, en als er iemand nog wat toe te voegen heeft. Graag

Richard
Rookie
Gebruikers-avatar
bacteria
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2009 20:24
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik gebruik beide flitsers in combinatie met de MP-E 65 en de MT-24EX bevalt verreweg het beste vanwege:

1. de flexibele instellingen (met de MR-14EX krijg je regelmatig heel erg lelijke "halve maantjes" in beeld bij veel beestjes/insecten zoals kevers, spinnen etc etc - het kan een foto behoorlijk verpesten)
2. het instelbare hulplicht (bij de MR-14EX valt het hulplicht al na max 30 sec uit, ZEER irritant als je met een MP-E op meer dan 2x vergroting aan het werk bent).

Het verschil in prijs tussen de twee is inmiddels behoorlijk fors en sinds een jaar is de MT geloof ik maar liefst 200 EUR duurder geworden, maar de voordelen van de MT wegen uiteindelijk toch wel zwaarder voor mij. Echter, dit hele verhaal is dus van toepassing op de MP-E 65 waar je geregeld gewoon MOET inflitsen, dan op een 100mm IS...

In ieder geval succes met de keuze!

Grtn, Michael
Anoniem 4

richardr6 schreefCOLONLosse diffuserkapjes makkelijk aan te komen?
http://www.cameratools.nl/flitsers/omni ... m-24x-set/
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

De MT24-EX is een ETTL flitser en dat werkt perfect, voor overbelichting hoef je niet bang te zijn. Het voorval met de batterijen is een wijze les. Op vakantie op een zondag in een winkel in Frankrijk batterijen kopen, en daar is er 1 van stuk gegaan.
Gebruikers-avatar
richardr6
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2009 16:53
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

  • Bedankt voor het linkje van de kapjes!
Vandaag nog wat rondgeneusd, maar zoals ik het nu bekijk (mede ook dankzij de reacties op dit draadje) kan ik het best ff doorsparen voor de MT24-EX.
Het verschil is toch een kleine 300 euro, waar je tegenwoordig een mooie beginners strobistenset voor hebt (om maar niet te veel van het onderwerp af te raken).
Maar zoals ikzelf ook al bekeek, kun je met de MT24-EX nog veel creatiever omgaan om (flits)foto's te maken, ook omdat je deze los van de ring kan halen en op statief kan zetten, of in de hand houden om zo op andere manieren te belichten.

Nogmaals bedankt, en ik laat wat weten als het zover is.
Ook een uitdaging :roll: : de vrouw overtuigen van het nut
Rookie
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@richardr6:
Achteraf, zonder de MR-14EX tekort te doen, had ik inderdaad wat door moeten sparen voor de MT24-EX.
Voortschrijdend inzicht, zeg maar. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
richardr6
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2009 16:53
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Even nieuw leven inblazen :)
Heb (eindelijk) een macroflitser aangeschaft.
Maar nu wilde ik afgelopen weekend op het 2e gordijn flitsen, maar dit kreeg ik niet voor elkaar.
Ook de gebruiksaanwijzig van zowel de MT24 EX als de 430 "normale" flitser erop nageslagen, maar krijg het niet voor elkaar.
Is er iemand die weet hoe het (moet kunnen) werken?

En is er misschien een Nederlandstalige handleiding van de macro-flitser op de markt?
Volgens Canon Nederland niet....
Rookie
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Het kan ook op de camera ingesteld worden (custom functies).

Hans.
Anoniem 4

Op 2e gordijn flitsen kun je vaak zowel op de camera als op de flitser instellen.
In het menu van de camera vind je die functie in het menu onder flitsbesturing.
Als flits mode en/of sluiter sync grijs zijn en niet gewijzigd kunnen worden, moet je de instelling op de flitser regelen. Dit kan per camera anders zijn.
Op de MT-24EX stel je dat eenvoudig in aan de achterzijde van de besturingsunit.
Druk gelijktijdig op de + en -. De eerste stand die je krijgt is die van High Speed sync en als je nogmaals drukt, krijg je de second-curtain sync. Je ziet dan op het scherm drie naar rechts wijzende driehoekjes waarvan de laatste zwart is. Nogmaals indrukken schakelt die functie uit. Het gaat wel lastig doordat die toetsen verzonken liggen.
Succes.
Gebruikers-avatar
richardr6
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2009 16:53
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Klopt Illuminatus,

heb wel langdurig op alleen de + of alleen de - gedrukt, maar nooit gelijktijdig :(

@Hans, op de camera instellen kan wel met bijvoorbeeld een 430EX II flitser, maar de macroflitser van Canon reageert hier niet op. Die moet je echt op de flitser zelf ingeven.
Maar allebei bedankt voor de uitleg!!

gRtzz
Richard
Rookie
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Als ik dit topic weer nieuw leven in mag blazen... ;)

Ik wil ook een Macro flitser aanschaffen en ben er ook nog niet uit welke het gaat worden.
Er zijn verschillende te krijgen, voor zeer uiteenlopende prijzen.

Ik neig naar de Canon MR-14EX (goede reviews), die voor een kleine 500 euro te koop is (520 incl 58mm adapterring).
De MT-24EX heb ik ook naar gekeken maar die vind ik met zijn 820 euro te duur.

Nu zijn er ook macroflitsers van bijvoorbeeld Sigma te verkrijgen, zoals deze voor 380 euro:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... canon.html" onclick="window.open(this.href);return false;
of een van Marumi, voor 120 euro:
http://www.camerafilterstore.nl/Ringfli ... Canon.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ze doen toch allemaal hetzelfde, namelijk flitslicht afgeven, of zie ik dat verkeerd?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, of misschien vinden dat de Canon de voorkeur geniet (en waarom dan)?
Het richtgetal is bij alle flitsers hetzelfde (14).

Groet,
Danny
Kiwi says hi!
Anoniem 4

Lees eerst het topic nog maar eens rustig door. Dat ging over kiezen tussen de twee Canon macro flitsers.
De verschillen daartussen zijn ruim aan bod geweest.
Je voegt er twee producten aan toe van een heel andere kwaliteitsklasse.
Er zullen er niet veel zijn met ervaring met flitsers uit beide categorieën.
Gelet op de prijsverschillen zal veel afhangen van de intensiteit van het gebruik.
Als je van mening bent/blijft dat ze allemaal hetzelfde doen (flitsen) en dat ze allemaal richtgetal 14 hebben,
dan zou ik maar kiezen voor de Marumi van 120 euro. Scheelt een hoop geld. :D
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Ik heb het topic, wat zoals je al zegt gaat over 2 Canon flitsers, meerdere keren doorgelezen :)
De 2 flitsers, de één een ringflitser, de andere met twee aparte lichtbronnen, zijn vergeleken met elkaar.
Omdat ik eraan denk om de MR14-EX aan te schaffen, wilde ik graag weten of er mensen zijn die misschien ervaring hebben met bijvoorbeeld de Sigma, ook een ringflitser.
Ik denk dat ik met een ringflitser de dingen kan doen die ik wil, daarom valt de MT24 voor mij af.
Maar omdat er natuurlijk meer dan alleen Canon te koop is, wat niet per se wil zeggen dat het slechter is,
was ik benieuwd naar eventuele ervaringen.


Ik vond het zonde om hiervoor een nieuw topic te openen, ook al begint dit topic met de keuze tussen twee Canon flitsers.
Kiwi says hi!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar