Chantal

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Vandaag weer eens een poging gedaan, om wat portretfoto's te maken.
Met de belichting heb ik geprobeerd een wat hoger contrast te creeren.
Mijn scherm heb ik niet gekalibreerd, dus ik hoop dat de kleuren goed zijn.

Alle tips zijn in ieder geval welkom.

26655

26654

26653

26652

Alvast bedankt,
Robert
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

hhmm niet dat ik ongeduldig wil overkomen, maar 345 keer bekeken en nog geen enkele reactie.
Zo slecht zijn ze toch niet?
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Hey Robert ik vind de foto's wat moeilijk te beoordelen...
Ik vind ze wel mooi... maar ik mis wat fantasie... het spat niet zo van mijn beeldscherm.
Model vind ik wat vlak overkomen daar had meer expressie in kunnen zitten. En een expressie
is een kleine emotie van wat dan ook... Deze foto's vind ik daarom ook iets emotieloos.
De kadering vind ik ook niet zo spannend bij 1 en 2 zo nét boven de heupen. Ha liever nog een stukje
van de bovenbenen erbij gezien, of anders vanaf decollaté of zoals bij 3 en 4 vanaf de schouders, maar
hier kies je weer niet voor potretstand. Op zich okey maar dan wil ik in die loze ruimte ook wat actie zien.
Iets waar ze zich aan vasthoudt, of dat het model hier op een tafel ligt want dan zie je meer spanning
op de foto. Nou reikt mijn kennis niet zo ver qua photoshop, maar ik denk dat deze foto's teveel
naverscherpt zijn?! Ik mis wat blur effect wat verzachting. Dit zeg ik gewoon puur gevoelsmatig.
Tevens valt mij de ongelijke belichting op. Je rimlight die van achteren schijnt, die vind ik té vel...
Want je hebt een keylight gecentreerd op het model dus alle andere belichting moet dienen als fill light.
Om je object op te vullen van 1 kant, de kant waar de zon schijnt zeg maar. Mits je rimlight de keylight
is natuurlijk. Lol ik wilde niet meer reageren voordat ik zelf eens met iets op de proppen kwam.
Bedankt voor je post Robert! :)
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Jeldo,
Bedankt voor je reactie. Ik heb gewerkt met 1 hoofdlamp en 1 van achter dat ik maar 1 stop minder had staan. Het was voor mij proberen om de achtergrond mooi donker te krijgen en wat meer contrast in de foto te hebben.
Naverscherpen heb ik maar een klein beetje gedaan en na het verkleinen.
Ik ga ook nog van de laatste twee een vierkante uitsnede proberen, kijken hoe dat is.

Robert
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Slecht zijn ze zeker niet, zien er keurig verzorgd uit maar zoals mijn voorganger meld komen de foto's wat vlak over en zijn wat gewoontjes..
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Hallo Robert,
Misschien weet niet iedereen er een mening over te vormen of te uiten. In ieder geval verdien je de credits door de foto's hier te plaatsen en om commentaar te vragen.
En ze zijn zeker niet slecht.

Foto 1 vind ik dat je goed zit met de belichting, wel zit er wat veel licht op haar voorhoofd. Het licht op haar bovenarm is geen punt hier, door het vrij grote oppervlak is het wel weer een duidelijk lichtpunt en trekt het vrij snel aandacht.
Over het algemeen vind ik dat je een beetje krap knipt, bij alle foto's aan de bovenkant. Hier staat haar haardos er nèt niet op, zonde. Als je niet meer beeld hebt kan je ern og zo'n 10 à 15 procent afknippen waardoor de aandacht meer naar de rechte pose gaat. Een O.K. voor de onderkant.

Bij foto 2, ja de armen. Blote armen zijn gewoon lichtvangers en dus aandachttrekkers. Dit wordt gedeeltelijk goedgemaakt door de borst/sleutelbeenlijn. De pose en haar blik vind ik bij het model passen. Qua belichting (excl. armen) ook weer goed, de schaduwkant net tot de iris in de ooghoek en geen harde schaduwlijnen of "snor". Geef haar de ruimtein de kijkrichting, weg met die schaar.

Ook nr 3 is een goede foto (op de schaar na). Mhh, alleen aan de bovenkant wat meer ruimte misschien. Goed licht, eventueel hier en bij #2 een klein haarlichtje om haar van de achtergrond los te maken.
Van foto 4 weet ik niet wat er met de rechterkant is gebeurd, misschien dat er iets naar de achtergrond is overstraald ? Haar zachte blik versus het hardere licht toont inderdaad wat vlakker dan de voorgaande foto's.

#3 en #4 staan goed zo in rechthoekig formaat.
Gebruikers-avatar
repel101
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2010 13:31
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

@judithh, bedankt voor je reactie

@aflits, bedankt voor je uitgebreide reactie.
Foto 4 is idd. niet helemaal goed gegaan rechts. Het haarlicht kwam daar ook op de achtergrond terecht.
Ik begrijp echter niet wat je met die schaar bedoeld?
Volgende keer wil ik met een vlag o.i.d. de hoeveelheid licht op de armen nog zien te verminderen.

Robert
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar