Zaklamp

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
twin_x
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 18:02
WoonplaatsCOLON Stein

Hallo mede forummers.
Is het mogelijk naast de camera een led zaklamp te gebruiken om je onderwerp te be(ver)lichten.
Daarbij zit ik te denken aan wild 's avonds in het bos. Ik wil dan geen flitser gebruiken. die heeft toch al niet voldoende vermogen.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Grtz Twin_x
Vandaag is het gisteren van morgen, dus.............
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Ik ben geen heel ervaren wild fotograaf, maar ik kan me zo indenken dat als je met een zaklamp gaat lopen schijnen dat wild echt niet blijft wachten totdat jij een foto hebt gemaakt...
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
twin_x
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 18:02
WoonplaatsCOLON Stein

Het was maar een vraag.
Ooit een konijn of ree verschrikt in het licht van je autokoplampen zien zitten................
Het idee dat ik heb is eigenlijk beide naast elkaar gemonteerd hebben op een schouderstatief. zodat dus de lamp direct aan kan en er kan worden afgedrukt. al dan niet met fatsoenlijk resultaat.
Scherpstellen met AF gaat toch al niet in het donker. Daar heb je sowiezo een hulplicht bij nodig.
Ik denk aan gebruik van een 70-200 objectief F4 of F2.8 in combinatie met een iso 3200 en dan wel zien wat er uit komt.
Al iemand zo iets ooit geprobeerd??????
Grtz Twin_x
Vandaag is het gisteren van morgen, dus.............
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Tja, misschien een lichtbak zoals de stropers gebruiken :mrgreen: En dan maar wachten in je schuilhut.

Zonder te dollen: een opstelling met b.v. studiolampen met accu b.v. (Elinchrom Ranger Quadra RX To Go Case Set)

ik heb zelf geen ervaring hiermee.

succes

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

twin_x schreefCOLONIk denk aan gebruik van een 70-200 objectief F4 of F2.8 in combinatie met een iso 3200 en dan wel zien wat er uit komt.
Al iemand zo iets ooit geprobeerd??????
Kan prima in de huiskamer als je ergens een knuffeldier weet buit te maken :lol:
En de camera op statief aansturen via de EOSutility met een USB-kabeltje.

Kost niks, doe je erg veel ervaring mee op.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je zult toch een berg licht nodig moeten hebben en een zaklamp is dan ook niet het meest mooie licht (maar wel gebundeld)
Ik zou gewoon proberen de dieren te fotograferen in de schemer en ze s'nachts met rust laten
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

fotojeroen schreefCOLONJe zult toch een berg licht nodig moeten hebben en een zaklamp is dan ook niet het meest mooie licht (maar wel gebundeld)
Ik zou gewoon proberen de dieren te fotograferen in de schemer en ze s'nachts met rust laten

Eigenlijk wel beter. Anders krijg je vast en zeker trammelant met de partij van de dieren.

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

had eosdigitaal daar ook niet een richtlijn voor? (geen dieren verstoren of zoiets)?
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

klopt, maar geen foto's is geen 'overtreding'
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

fotojeroen schreefCOLONklopt, maar geen foto's is geen 'overtreding'
Is dat zo? Ik citeer de forumregels:
1) Richtlijnen voor verantwoorde natuurfotografie
De rust en veiligheid van de natuur in al zijn hoedanigheden dient te allen tijden te worden gerespecteerd en gewaarborgd. Bij het beoefenen van natuurfotografie mag noch het leven, noch de levenswijze van dieren en planten in het gedrang komen. Daartoe hanteren wij de volgende gedragsregels:
1.Bij de totstandkoming van natuurfotografisch materiaal dient de fotograaf verstoring van de natuur (plant en dier) te allen tijden zoveel mogelijk te vermijden.
In het donker dieren verlichten met een zaklamp valt hier wat mij betreft zeker onder.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

De TS heeft alleen nog maar een vraag gesteld en geen foto geplaatst dus is er geen 'overtreding' .
Of de vraag moet ook verboden zijn maar daar heb ik nog niets over gelezen.
Persoonlijk zou ik het op die manier al helemaal niet doen, ik denk niet dat de dieren er op wachten om 's nachts met een zaklamp beschenen te worden,
meestal betekent dit voor hen gevaar en zullen ze zich vlug uit de voeten maken.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Inderdaad, er heeft nog geen overtreding plaatsgevonden, maar er is wel sprake van een voorgenomen overtreding. Van de regel dat je na het donker niet in het bos mag komen (juist vanwege de rust van de dieren) en van de forumregels. Lijkt mij wel evident om dat naar aanleiding van een dergelijke vraag te melden. TS had zich dat wellicht nog helemaal niet gerealiseerd en kan er nu rekening mee houden.

Maar goed, afgezien daarvan denk ik ook niet dat je op deze manier een fatsoenlijke foto zult krijgen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Mehari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 16:16
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ik heb hier zo'n 1000 lumen led zaklamp en veel feller komen ze niet in zakformaat
maar ook daarmee maak je geen fatsoenlijke foto's.
2x 20D, Sigma 17-70 DC, Sigma 18-125 DC OS, Canon EF 28-135 IS, EF-S 18-55 IS, EF 70-300 IS USM.
(En nog wat Pentax spul: K100D, DA 18-55, DA 50-200, MX, MEsuper, Pentax 50mm 1.2 en 1.7,
Vivitar 28mm 2.8 en 75-205 3.8, Tokina ATX 28-85)
twin_x
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 18:02
WoonplaatsCOLON Stein

bedank Mehari. e.a.
Dit was een opmerking waar ik op zat te wachten.
Grtz Twin_x
Vandaag is het gisteren van morgen, dus.............
Gebruikers-avatar
diteweg-jur
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2010 14:17
WoonplaatsCOLON Diepenveen
CONTACTCOLON

Met een statief een hoge ISO kom je toch een heel eind, ik dacht en een langere sluitertijd maar dan krijg je beweging... :?
Canon Eos 500D met BG-E5, EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, 70-300mm IS USM, Speedlite 430EX II met Omni.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

diteweg-jur schreefCOLONMet een statief een hoge ISO kom je toch een heel eind, ik dacht en een langere sluitertijd maar dan krijg je beweging... :?
Waar is de statief dan voor? :wink:
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Beweging van het onderwerp, in dit geval de dieren, :wink:
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar