strobist instellingen/opstelling

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Op mijn werk ben ik gevraagd het smoelenboek te updaten (nieuwe fotos). Nu wil ik dit natuurlijk zo goed mogelijk oppakken ;-)

Locatie heb ik inmiddels een idee over. Dit wordt een zithoek met daarachter een raam met luxaflex. Luxaflex zal ik dus dicht doen zodat ik een beetje redelijk egale achtergrond heb.

Nu heb ik twee flitsers tot mijn beschikking, een 580EXII en een 430EXII. Softbox heb ik niet maar ik heb twee paraplus (witte paraplus met evt een zwarte hoes eromheen. Ik kan ze dus als bounch paraplu gebruiken of als doorflits paraplu

Ik zat zelf te denken om een paraplu (doorflits) voor het model te zetten, in de richting waar hij/zij naartoe kijkt (hoofdlicht? Dus de 580EXII die is sterker) en wellicht aan de andere kant ook een doorflits paraplu met de 430EXII om de andere kant van het gezicht ook goed te belichten)

Op wat voor flitswaardes (1/8e, 1/16e etc) zou ik de beide flitsers (ongeveer, want het is natuurlijk zonder de situatie te kennen lastig inschatten) zetten?

Ik gebruik de ingebouwde flitser van mijn Canon 7D als trigger, dus een apparte trigger gebruik/heb ik niet.

Alle tips zijn welkom!
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
Gebruikers-avatar
Snellius85
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2009 07:57
WoonplaatsCOLON Zeist

Pfoe, daar is eigenlijk geen antwoord op te geven. Het ligt eraan hoever de flitsers van het onderwerp af staan en op wat voor diafragma je schiet. Het diafragma heeft namelijk invloed op je flitsintensiteit en de sluiter niet (echt)
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Misschien een optie en meest veilige oplossing.

Afbeelding

Bij jou opdracht denk ik dat je 70-200 f2.8 gaat gebruiken of de 100mm
In jou situatie zou ik veel weinig scherpdiepte willen alleen het gezicht scherp.
Dus ik zou gaan voor F2.8 200sec ISO100 de camera witbalands ingesteld op of kunstlicht of handmatig op 5600 Kelvin

Beide flitsers op 1/8a a1/16 vermogen omdat ze op gelijke afstand staan in vergelijking tot de persoon/model en eigenlijk alleen de persoon/model wil verlichten.

Dit is maar uit de duim gezogen opstelling,
Bedenk van te voren wat je scherp in beeld wil hebben en wat niet, kies een diafragma en neem een meeting (spotmeting)
Wat doet voordat je begint is de camera op diafragma prioriteit zetten en een meeting doet op de plek waar je de persoon/model wilt fotograferen.
Je hebt nu de sluitertijd voor de omgeving.

Succes
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar