Linksboven vlekje?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Tumalu
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2011 12:27

Hallo beste mensen,

Het viel mij op sinds mijn laatste trip naar Zuid-Frankrijk in het Katharengebied dat wanneer ik een diafragma gebruik van 22 of meer een vlekje linksbovenin te zien is, vrij irritant. Echter, bij een diafragma van 7.1 of in die buurt is het niet te zien.

Ik laat wel even twee voorbeelden zien, een van 22 en een mindere.

Diafragma 22:
http://imageshack.us/photo/my-images/528/img1991g.jpg/

Diafragma 9:
http://imageshack.us/photo/my-images/33/img1880s.jpg/

Wat zou dit kunnen zijn? Toch gewoon iets van stof en hoe kan ik dit verwijderen/schoonmaken? Ben wel beetje erg voorzichtig als het hier op aan moet komen, heb het nog niet eerder gedaan namelijk.

Wellicht kunnen sommigen mij wat handige tips geven. Alles is welkom, alvast heel erg bedankt :-)
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

vlekje/stofje op je sensor dus ff schoonmaken
M.vr.gr Bert
Gebruikers-avatar
Tumalu
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2011 12:27

digicanon schreefCOLONvlekje/stofje op je sensor dus ff schoonmaken
Bedankt voor je vlotte reactie digicanon, is dit het best te doen met een speciaal vochtig doekje of iets elders?
Kan meteen nu oefenen hiermee, nog niet eerder gedaan. Heb wel opgezocht hoe ik de spiegel omhoog moet klappen in mijn 450D.
Lens eraf halen, dan via de instellingen de spiegel omhoog klappen en dat moet het schoon te maken zijn?
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

Nou, doe maar niet met een vochtig doekje :roll: :lol:

Kijk even naar de volgende link : http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 52&t=33450" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

ik gebruik de visibledust om de boel schoon te houden
M.vr.gr Bert
Gebruikers-avatar
Tumalu
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2011 12:27

valkenburg schreefCOLONNou, doe maar niet met een vochtig doekje :roll: :lol:

Kijk even naar de volgende link : http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 52&t=33450" onclick="window.open(this.href);return false;
Thanks, zal dit eens even doornemen. Ik zit net te bedenken, krijg nog een Hama blaasbalg deze week, zou ik het daar wellicht ook mee kunnen proberen "weg te blazen"?
Gebruikers-avatar
Tumalu
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2011 12:27

digicanon schreefCOLONik gebruik de visibledust om de boel schoon te houden
Aha, heb het even gegoogled, de SD800Pro set lijkt mij zeker de moeite waard... wanneer ik bij de spiegel kan dan poetsen maar :-)
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Des te hoger het diafragma-getal is ingesteld, des te duidelijker wordt het vlekje zichtbaar.

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Gebruikers-avatar
Tumalu
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2011 12:27

Zat net toch nog ff in de handleiding te lezen van mijn 450D, en staat niet precies hoe ik het beste handmatig kan schoonmaken.
Wanneer de lens eraf is (logisch hehe) zie ik de spiegel wel zitten, maar wanneer ik de knop (even kwijt hoe die heet) ergens in druk klapt de spiegel dus op.

Ik vraag me zelf alleen nog af of het op de spiegel of de sensor zit, want daar zit wel degelijk verschil in. Bij de sensor kom je toch niet zomaar bij?
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

Wat op de spiegel zit, zie je niet op de foto. Die klapt juist omhoog als je op de ontspanknop drukt zodat er licht op je censor komt. Het zit weldegelijk op je censor.

Zit er nergens in het menu de optie " censor handmatig reinigen" ? dan klapt de spiegel omhoog tot je de camera uit zet. (ken alleen de 40d)

Gr. Leo
Gebruikers-avatar
Tumalu
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2011 12:27

valkenburg schreefCOLONWat op de spiegel zit, zie je niet op de foto. Die klapt juist omhoog als je op de ontspanknop drukt zodat er licht op je censor komt. Het zit weldegelijk op je censor.

Zit er nergens in het menu de optie " censor handmatig reinigen" ? dan klapt de spiegel omhoog tot je de camera uit zet. (ken alleen de 40d)

Gr. Leo
Klopt inderdaad wat je zegt, alleen de sensor laat hetgeen dan op de uiteindelijke foto zien. Ik denk dat de 450D ook wel zo'n optie heeft om de spiegel omhoog te klappen, hopelijk is wat blazen dan genoeg of met zo'n visibledust kit.
Weet namelijk zo een-twee-drie niet of er een sensor cleaning club zit waar ik het zou kunnen laten doen. Regio Doetinchem zou voor mij geen probleem zijn.

Ik heb besloten om het dan toch maar zelf te gaan doen maar wel met een goede set schoonmaakspullen.
De keus is gevallen op de VisibleDust SD800 Pro kit. Heb opgezocht dat mijn camera een CMOS en 1.6x sensor heeft.
Ik ben echt nog nieuw hier in en wat onzeker, maar oefening baart kunst zegt men. Maar dat er geen vloeistof is benodigd vind ik wel apart eigenlijk.
Maar het zou een heel goed product moeten zijn, dus ik mag aannemen dat het de stof goed verwijderd.

Info
Arctic Butterfly SD800 Professional Kit bevat de populaire Butterfly 724 met een borsteltje voor APS sensors, 1.6x sensor en 1.0-1.3x sensors. Ook zit er een gebogen borsteltje in voor een schoonmaken van het matglas en een one-size-fits-all borstel adapter.

De Arctic Butterfly 724 is een borsteltje met een elektrische motor, waarmee dit klusje snel geklaard is. De borstel bestaat uit Super-Charged Fibers die blijvend statisch geladen zijn. Daardoor nemen zij vuiltjes werkelijk op en vegen ze niet naar de rand van de sensor zoals met pads met een vloeistof wel eens gebeurd.

Kenmerken
- Snel
- Makkelijk mee te nemen
- Statisch
- Geen vloeistoffen nodig
- Borstel is statisch in enkele seconden
O.a. geschikt voor
Alle SLR camera's
Anoniem 3

Ja, maar pas wel op met het borsteltje van de Arctic Butterfly.
Veeg daar alleen maar de sensor mee schoon en zorg ervoor dat de haartjes niet echt buiten de randen gaan, want anders heb je kans dat je vet van de omgeving op de sensor veegt en ben je nog verder van huis.

En anders:
Professioneel schoon laten maken.
Ik heb zelf meer dan uitstekende ervaringen met
Chipclean. Voor de 450D kost dat 40 euro en breng ook vooral je lenzen mee, want die worden ook nog schoongemaakt.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Ik onderschrijf de ervaring van Gabriel.
Kom daar ongeveer 1x per jaar.
Ben afgelopen week met mijn doosje weer bij Chipclean langs geweest.

Sensor schoon, alle lenzen ont-stoft. Het ziet er weer prima uit.
Het kost een paar tientjes, maar dat is het zeker waard.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Het is heel persoonlijk. Sommigen geven 40 euro uit om een klein vlekje te laten verwijderen, sommigen die halen het zelf weg en sommigen die denken gewoon: ach, het is maar een klein vlekje.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Maar dat kleine vlekje komt vervolgens wel terug op bijna elke foto, dus dat is uiteindelijk wel een hoop tijd die je kwijt bent aan nabewerking. Ik ben zelf inmiddels zo kritisch geworden dat dergelijke vlekjes mij opvallen, maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen zo te zijn.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Tumalu schreefCOLON
valkenburg schreefCOLONNou, doe maar niet met een vochtig doekje :roll: :lol:

Kijk even naar de volgende link : http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 52&t=33450" onclick="window.open(this.href);return false;
Thanks, zal dit eens even doornemen. Ik zit net te bedenken, krijg nog een Hama blaasbalg deze week, zou ik het daar wellicht ook mee kunnen proberen "weg te blazen"?

Ik ben een groot tegenstander van Hama, dat moeten ze gewoon op de parkeerplaats van de fabriek vernietigen. Maar met deze 'blower' moet je zo wie zo oppassen. Die willen nog wel eens voorzien zijn van een talkpoeder coating binnenin. Briljant design :) Dus dan blaas je wit poeder in de behuizing.

Ook het befaamde borsteltje met blaasbalg is een echt HAMA product. De ontwerper moeten ze in vieren delen, en daarna verbranden en mogelijk familie leden opsluiten. Met een hard borsteltje je sensor of beter gezegd het filter bekrassen, wederom briljant Hama kwaliteits product.

Maar lees idd het Sensor cleaning topic eens door, niet alles maar wel veel, en je zult het probleem 'Dust Bunny' voortaan onderkennen, en met gemak en kennis verwijderen, of dit laten doen. :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

sprokeq schreefCOLONHet is heel persoonlijk. Sommigen geven 40 euro uit om een klein vlekje te laten verwijderen, sommigen die halen het zelf weg en sommigen die denken gewoon: ach, het is maar een klein vlekje.
Heel persoonlijk? Ik denk dat niemand het leuk vind dat hij/zij continu een vlekje zien op hun foto's. Al is het maar een miniscuul vlekje, reken maar dat je dat miniscule vlekje gaat zien als je je prachtige foto op canvas laat afdrukken die je met je prachtige camera hebt gemaakt. Je geeft een hoop geld uit aan apparatuur, om vervolgens continu een vlekje te zien? Ik zou het wel weten. Ik geef 40 euro uit om mijn sensor te laten reinigen. Want ik loop ook niet het risico om mijn sensor te beschadigen, ik ben niet zo'n held. En al helemaal geen handige held.

Want Sem, wees eens eerlijk. Zou jij zeggen als er een vlekje op je sensor zit van je gloednieuwe 1000D: 'Ach, het is maar een klein vlekje'

Ik denk dat ik het antwoord al weet.

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Misschien scheelt het dat ik een 5D II heb, maar over vlekjes die pas zichtbaar worden boven de f11 maak ik me echt niet druk. En zolang het er maar 1tje is zoals bij jou, zou ik lekker in de nabewerking het wegclonen. Het word anders wanneer het er meerdere vlekjes worden en ook bij grotere diafragma's zichtbaar zijn. Wanneer je hiervoor al de boel laat reinigen vermoed ik dat je nog veel geld aan reiniging kwijt zult zijn.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

En toch blijft het persoonlijk... de een maakt het zelf schoon, de ander laat het iemand doen (zoals jij). Op het moment dat ik lenzen ga wisselen (doe ik nu eigenlijk niet), zal ik hem ook zelf schoon gaan maken. Waarom? Omdat ik geen 40 euro uitgeef om mijn sensor te laten reinigen.
JaVaZee schreefCOLONHeel persoonlijk? Ik denk dat niemand het leuk vind dat hij/zij continu een vlekje zien op hun foto's. Al is het maar een miniscuul vlekje, reken maar dat je dat miniscule vlekje gaat zien als je je prachtige foto op canvas laat afdrukken die je met je prachtige camera hebt gemaakt. Je geeft een hoop geld uit aan apparatuur, om vervolgens continu een vlekje te zien? Ik zou het wel weten. Ik geef 40 euro uit om mijn sensor te laten reinigen. Want ik loop ook niet het risico om mijn sensor te beschadigen, ik ben niet zo'n held. En al helemaal geen handige held.

Want Sem, wees eens eerlijk. Zou jij zeggen als er een vlekje op je sensor zit van je gloednieuwe 1000D: 'Ach, het is maar een klein vlekje'

Ik denk dat ik het antwoord al weet.

Groet,
Nils.
Robert62
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2006 20:16
WoonplaatsCOLON Zuid Limburg

Tumalu schreefCOLON...... is dit het best te doen met een speciaal vochtig doekje of iets elders?

Schuursponsje met Cilit Bang is zeer effectief.

Wel is je sensor naar de klote, maar vlekje is wel weg.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar