Geheugen L.R. ?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
F.Brouwers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 365
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2010 12:09
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

Nu ik de 60D heb blijf ik problemen houden met lightroom 3
Voornamelijk met het geheugen .Omzetten in jpeg duurt lang en ook een simple viewer show duurt erg lang. Krijg melding dat er niet genoeg geheugen als ik hem doorstuur naar een andere bewerkingprog.
Voorheen had ik met de 40D geen probleem.
Heb inmiddels het werkgeheugen verhoogd naar 3,2 gig (Windows X.P.)
Alles opnieuw geïnstalleerd maar het probleem blijft !

Wat nu te doen ?


Hoor het heel graag !


Grt, Frank
ronhui

En als je hetzelfde doet met foto's van je 40D? Gaat dat op dit moment dan wel goed? zo kan je uitsluiten of het aan je computer ligt of aan de foto's/camera ligt.
zou iets met het aantalpixels te maken kunnen hebben, grotere foto's vergen meer capaciteit, maar ook met de RAW drivers. Misschien handig om de laatste update te downloaden via lightroom en kijken of dat het kan verhelpen.
ronhui

Nog een vraagje, krijg je de melding dat je niet genoeg geheugen hebt, of dat je niet genoeg virtueel geheugen hebt?
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

En wat gebeurt er als je met de 60D kleinere RAW foto's maakt (M-RAW) en die probeert?
M-RAW is als het goed is net zo groot als de RAW van de 40D.

En hoe zit het met de harde schijven en dan met name de schijf die cache-schijf is? Dus de schijf die als extra werkruimte wordt gebruikt.
Ruud.
Arnoud-79
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2011 16:52
WoonplaatsCOLON Naaldwijk (Westland)

misschien een tekort aan RAM geheugen?
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Vreemd...Ik heb ook de 60D en werk ook in LR, ik fotografeer alleen in RAW op de hoogste resolutie en nooit problemen, werkt hartstikke snel...
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Of het wel of niet vreemd is, is moeilijk te bepalen.

Als het Windows XP 32Bits betreft is het bijplaatsen van RAM zinloos aangezien deze niet meer dan 3,x Gb aan geheugen kan adresseren.

Je kan er voor zorgen dat Lightroom zoveel mogelijk geheugen ter beschikking heeft door zo min mogelijk achtergrondprogramma's en processen te laten draaien.
Daarnaast kan je het virtueel geheugen verhogen. Dit maakt Lightroom niet sneller maar kan wel voorkomen dat je een geheugenmelding krijgt als je doorschakelt naar een ander bewerkingsprogramma.

Maar laat eerst een weten hoe oud de betreffende computer is, type processor en hoeveel harde schijven je in de computer hebt zitten en met welke capaciteit.

We kunnen dan toch wat beter inschatten wat het probleem is.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
F.Brouwers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 365
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2010 12:09
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

De laatste melding die ik kreeg met het maken van een simple viewer
“er zijn jpeg bestanden gegeneerd met gebruik van de beste mogelijk pixelgegevens in de afbeedingschache”
De afbeelding staan wel goed online , 18 foto`s omzetten 480/100pixel duurt 4 minuten.
De computer is 3 jaar oud en bij een plaatselijke computerzaak gekocht (met doel fotografie)
C schijf heeft nog 183 GB beschikbaar
H schijf heeft nog 391 GB beschikbaar (type processor weet ik niet hoe die te vinden)

Ga zeker nog kijken wat ie met de 40D doet.
Alvast bedankt voor het mee denken
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Jouw melding (her)ken ik niet, maar op zich moet het met de grootte van bestanden wel gaan lukken hoor!
Ik heb een laptop uit 2005, xp-32bit, 2gb geheugen, en een 2.00GHz processor, en Lightroom draaien met 30mb files van een 5dII gaat prima in Lightroom. Ik heb xp wel helemaal tot op het bot uitgekleed.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

F.Brouwers schreefCOLON(type processor weet ik niet hoe die te vinden)
Dan is dit tooltje best wel nuttig:
http://www.cpuid.com/softwares/pc-wizard.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Nog even een vraag:

Maak je gebruik van een aparte grafische kaart of maak je gebruik van de (mogelijke) monitor aansluiting op het moederbord?

De melding: “er zijn jpeg bestanden gegeneerd met gebruik van de beste mogelijk pixelgegevens in de afbeeldingschache” ken ik ook niet.
Ik weet het niet zeker maar het lijkt er op dat Lightroom je vertelt dat de gevraagde (ingestelde) preview kwaliteit niet geleverd kan worden.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Mischien heb je wat aan deze link? http://www.digitalefotografietips.nl/na ... erbeteren/

En dan met name halverwege het stuk over de cache (bij Bewerkingen).
Ruud.
Gebruikers-avatar
F.Brouwers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 365
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2010 12:09
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

Nu ken ik de computer aan de binnenkant niet zo goed als jullie.
Ga er eerst mee aan de slag en schrijf dan alle meldingen/problemen op.

@Ruud bedankt voor je link ga dat nog eens na lopen
Wederom weer bedankt voor het mee denken !


Grt, Frank
Anoniem 4

Met Ctrl-Alt-Del kom je in Taakbeheer. Ga naar de tab Prestaties. Klik daarin op Broncontrole en je krijgt een compleet overzicht van processor-, geheugen-, schijf- en netwerkgebruik van al je opgestarte toepassingen.
Gebruikers-avatar
F.Brouwers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 365
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2010 12:09
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

Ben aan de slag gegaan maar nu lijkt het toch goed te werken.
Het laatste simpleviewer opnieuw gemaakt krijg nu ook geen melding meer.
Denk dat de laatste update goed heeft gedaan. (toch vreemd omdat die al gedaan was)

Bedankt voor het mee denken !

Grt, Frank
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar