aanschaf studio

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Ik ben wat aan het rond kijken om in de toekomst een klein simpel studiotje te gaan bouwen.
Over het algemeen worden het waarschijnlijk portret foto`s maar misschien is het wel handig als ik ook mensen er volledig op kan zetten.
Ik vraag me af wat ik minimaal nodig heb.
ik denk dan aan belichting, achtergrond, afstandsbediening...en ik vergeet waarschijnlijk nog wel wat.
Zo heb ik op deze site verschillende leuke dingen gezen voor weinig geld.
http://www.photographyxxl.nl/studiosets.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar volgens mij TE weinig geld...of heb ik het mis.
Is dit iets waar een beginner iets mee kan of moet ik naar duurdere oplossingen kijken.

Kan ik het beste met een flitsinstallatie werken of met dag licht lampen.
Het tweede lijkt me makkelijker fotograferen omdat je dan meteen ziet wat je doet...of heb ik het mis?
Ik heb wel een speedlite 430 ex II die ik kan gebruiken op mijn 600D.
Als ik het goed heb moet dat draadloos werken....
Veel vragen maar echte antwoorden heb ik op internet nog niet echt gevonden.
Heeft iemand een goede website waar ik die info kan vinden of weet iemand het zo uit zijn bloote bol wat voor de beste oplossing is.
Het budget staat niet vast maar feit is wel dat ik een hollander ben.
Ik wil dus veel voor weinig.
Gebruikers-avatar
IDI_020
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 12:25
WoonplaatsCOLON Mokum
CONTACTCOLON

Hoi Blubber,

Ben je van plan om thuis een studiootje te gaan bouwen? Dan zou ik ook even goed kijken en rekening houden naar hoe groot de ruimte is die je over het algemeen zal gaan gebruiken.

De site die jij noemt heb ik ook bezocht en ook materiaal gezien voor schappelijke prijzen.

Laatst heb ik toevallig hier wat info gelezen over o.a. aanschaf.

Ik heb misschien niet volledig antwoord gegeven op je vragen, omdat ik mijzelf ook nog aan het oriënteren ben op deze markt. Dus ben zelf ook benieuwd naar eventueel meer reacties en tips.
"De weg naar succes is altijd onder constructie."

www.jeffreyvanbakel.nl
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik denk dat je moet beginnen met je doelstellingen voor jezelf op een rijtje te zetten. En dan te beginnen met de ruimte die je wilt/kan gebruiken. Vervolgens wat voor foto's je wilt maken (voornamelijk portret dus) en een budget is toch wel verrekte handig dan..
Voor portretjes in een huiskamer heb je aan 300Ws ruim voldoende over het algemeen. Af en toe wil je ook een fullbody kunnen doen, dus dan kan je beter al wat meer Ws kopen, heb je die extra investering er ook voor over? Met een beperkt (hollands) budget blijft het namelijk toch altijd schipperen tussen hoe vaak je het nodig denkt te hebben tov de meerprijs.

Ik zou zelf voor een flitsset gaan, en niet voor continue licht. Ik neem tenminste aan dat je dat met daglichtlampen bedoelt? Op een studioflitser zit namelijk ook een modellamp welke je continue kan laten branden. Deze is uiteraard zwakker dan het flitslicht, maar je kan daarmee al wel enigszins zien hoe het licht valt. Het grote voordeel van een flitser is dat je bewegingen ook kan bevriezen, wat met een continue licht niet kan (springend persoon in de lucht vangen bijv.)

De flitsers op de genoemde site zullen het ongetwijfeld doen. Echter alle waar is naar zijn geld, wanneer je dit wekelijks gaat gebruiken kan ik me voorstellen dat je al snel tegen beperkingen van de apparatuur gaat lopen. Ik heb de details niet bekeken, maar zaken die vaak verschillen tussen goedkope sets en gerenommeerde merken zijn bijvoorbeeld de stevigheid van het statief, de warmteafvoer van je flitser (actieve koeling of niet), de consistentie in kleurtemperatuur tussen de flitsen, etc.

Zoals met zoveel dingen in deze (en andere...) hobby('s) kan je het zo gek maken als je zelf wil. Het begint met de keuze van een flitser/flitsset (je hebt al een 430.. voor sommigen is dat genoeg), en gaat verder met achtergrond, lichtmeter, aansturing, etc...
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Als ik dit zo lees dan denk ik nu aan een flits installatie van 300Ws.
De ruimte hier is groot zat volgens mij (de serre is 3 X 6 en de huiskamer die helemaal donker gemaakt kan worden en dus wat meer geschikt is denk ik is 4 X 6 bruikbare ruimte, met de meubels aan de kant word de lengte nog wel een meterje of 2 groter)
Het grote nadeel van de serre is het dak waar erg veel licht vanaf komt en ik niet kan afdekken.
Kan natuurlijk wel maar dat alleen is al een hele verbouwing.
en dat zorgd veel weinig schaduw die je somns wel wenst.
Ik heb er nog geen budget bij gezet omdat ik pas kan beslissen hoeveel ik er voor over heb als ik weet wat ik moet hebben.
Natuurlijk is het ideaal als het maar €200,- kost of minder maar mocht het €500 zijn lukt dat ook wel....maar dan moet ik even door sparen.
Ik hoef deze apparatuur niet vandaag te hebben maar wil me er nu wel over informeren zodat ik in de toekomst een goede keuze maak.
Ik zal het niet wekelijks gebruiken maar als ik het bgebruik of op lokatie mee neem wil ik wel goed voor de dag komen.
Dank je voor je reactie want ik ben weer een satpje verder.
Grt Marco
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

IDI_020 schreefCOLONHoi Blubber,

Ben je van plan om thuis een studiootje te gaan bouwen? Dan zou ik ook even goed kijken en rekening houden naar hoe groot de ruimte is die je over het algemeen zal gaan gebruiken.

De site die jij noemt heb ik ook bezocht en ook materiaal gezien voor schappelijke prijzen.

Laatst heb ik toevallig hier wat info gelezen over o.a. aanschaf.

Ik heb misschien niet volledig antwoord gegeven op je vragen, omdat ik mijzelf ook nog aan het oriënteren ben op deze markt. Dus ben zelf ook benieuwd naar eventueel meer reacties en tips.
dank je voor de link.
Er staat veel info op...die zal ik eens door gaan lezen.
Grt Marco
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

blubber schreefCOLON Het grote nadeel van de serre is het dak waar erg veel licht vanaf komt en ik niet kan afdekken.
Als ik naar mezelf kijk dan zet ik mijn thuisstudio voornamelijk 's avonds op, en dan ook vaker in de wintermaanden dan in de zomer. Ik denk dat dit nadeel dan al grotendeels verdwenen zal zijn hierdoor. Het weinige licht wat er dan misschien nog naar binnen valt wordt makkelijk door de flitser weggedrukt.
Maar goed.. dat is dus vanuit mijn gebruik :) Misschien wil jij hem juist wel meer overdag gebruiken en in de zomer ;)

Overigens een site waar ik zelf ook wel veel op heb zitten lezen voordat ik mijn studioset aanschafte: http://kennisbank.rittz.com/studio-fotografie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En op de site van Zack Arias is ook een hoop nuttige info te vinden.
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Dank je voor de tips.
s`avonds is inderdaad een optie, maar ik kan ook altijd hier in de kamer terecht.
Ik wil hem het liefst voor alle doeleinde gebruiken...zomer, s`avonds noem maar op...en oplikatie en dan heb je niets voor het zggen omdat je vaak de ruimte niet kent.
maar het blijft hobby natuurlijk dus niet voor profecioneel gebruik.
Ik zal jou sites ook eens door lezen.
Gebruikers-avatar
eosrookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:58
CONTACTCOLON

Ik bedoel dit niet als een verkapte "gebruik de zoek functie", maar heb je dit: topic al gelezen?

Met de strobist techniek kan je mooie foto's maken en is het budget wat beter de beheersen. Neemt niet weg dat het heel erg leuk is om met studio flitsers aan de gang te gaan maar zelfs een budget van 500 is dan toch al snel te klein.

Wat je nodig hebt bepaal je zelf. Maar om een idee te geven:
- 2 flitskoppen
- 3 statiefjes (of 2 als je iemand hebt om het reflectie scherm vast te houden)
- Reflectie schermpje
- Arm/houder voor reflectie scherm
- 2 paraplu's (of softboxen)
- (Draadloze) triggerset

Achtergrond rollen e.d. kan maar is niet direct noodzakelijk. Ik heb zelf b.v. de botero omdat ze weinig ruimte in nemen. Als dan de grijze koopt ben je heel flexibel.

Het kan zeker met minder maar dit is toch wel waar je al vrij snel naar toe gaat. Maar nogmaals je bepaalt zelf wat je wil. Zack Arias (die Rocker al aanhaalt) heeft "one light workshop" (niet in NL overigens). Als je naar het werk van die man kijkt is het gewoon een inspiratie om te zien wat er met 1 lamp mogelijk is. Overigens gebruikt ook hij vaak meer dan 1 lamp.
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Ik heb het eens een beetje door gelezen en ook hier staan veel tips in.
Ik ga het waarschijnlijk nog 100 keer door lezen en dan komt het allemaal goed.
Dank je voor de tips en site.....ik heb nog veel om over na te denken.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

For what it's worth:
http://blog.fotojeroen.nl/index.php/arc ... ioflitsers" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.fotojeroen.nl/index.php/arc ... chtvormers" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

oh jeroen...dank je deze site`s ga ik ook even bestuderen..
Grt


oh...jou site stond al onder mijn favorieten ha ha....Dat heb je goed voor elkaar!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar