Wat te doen als het model zichzelf niet mooi vind???

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Een tijd geleden heb ik foto`s gemaakt van een stel.
Ze waren in eerste instantie heel erg tevreden met de foto`s.
Maar na een paar dagen vroeg ik welke foto ze vergroot wilde hebben en toen vertelde ze me dat ze niet tevreden zijn.
Ik vroeg waarom niet, maar het ging hun niet om de foto`s, maar ze vond dat ze een te grote neus heeft.....
daar kan ik weinig aan veranderen en ze zal er mee moeten leren leven denk ik zo, maar toch wilde ze graag nieuwe foto`s laten maken.
Tijdens de eerste sessie heb ik er al op gelet natuurlijk maar volgens mij is ze gewoon niet tevreden te krijgen.
heeft iemand nog tips hoe ik dit het minst op kan laten vallen?

Ik heb zelfs al lopen denken om haar neus een klein beetje te bewerken zodat het op het eerste gezicht niet opvalt...maar dat is niet mijn eerste keuze.....
Hoe zouden jullie dit oplossen?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Telelens gebruiken met het model op grote afstand?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

Ik probeer de persoon te overtuigen dat zij/hij zo is zoals ze eruit ziet en dat iedereen haar zo. Je kan natuurlijk proberen om niet teveel van de zijkant te pakken maar tja het klinkt lullig maar het zit er nu eenmaal en daar doe je niks aan. Iets kleiner maken daar zou ik niet aan beginnen dan gaan ze eerst maar naar Dr. Schummacher.

Tja en anders als ze bij haar standpunt blijft heeft het dan nog wel zin om van jou kant er energie in te steken.....
M.vr.gr Bert
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

boels069 schreefCOLONTelelens gebruiken met het model op grote afstand?
+1 perspectief verloop , door een telelens laat je de boel lekker ineen krimpen
Gebruikers-avatar
eosrookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:58
CONTACTCOLON

Een goede visagist zou je daar zeker bij moeten kunnen helpen. En als fotograaf wat doen met de positie/hoek waaronder de neus op de foto komt. Maar ik zou dit in de eerste instantie aan de een visagiste voorleggen.
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

@ boels069: ik kom niet verder dan 135mm maar een goede tip.
Dank je voor je reactie

@ digicanon: Als iemand je vraagd om foto`s te maken dan doe je dat natuurlijk, de ene is wat sneller tevreden dan de ander en dat is dan de uitdaging denk ik.
Iedereen probeert haar te overtuigen maar niemand is het gelukt.
En echt....het valt reuze mee hoor, het is een mooie meid maar met een beetje negatief zelfbeeld.
Dank je voor je reactie

@ eosrookie: Ik ben maar een amateur en hun zijn vrienden van mij, er komt geen visagist aan te pas.
Ik zat zelf te denken met de grootst mogelijke zoom,recht van voren en eventueel een beetje van onderen.
Proberen zo min mogelijk schaduw in haar gezicht en hopen op de goede afloop.
Dank je voor je reactie
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik zou persoonlijk niet te ver meegaan in dit soort praatjes. Hooguit nog één keer een shoot om uit te sluiten dat je niet alles bewust hebt geprobeerd, maar daarna zou het voor mij 'graag of niet' zijn.

Tele is inderdaad een oplossing. Misschien kun je vooraf met iemand anders oefenen welk perspectief het beste werkt!! Ook zo lullig als de hele shoot met hun alleen om 'de neus' draait. Als jij vooraf weet wat het beste resultaat gaat opleveren, dan heb je volgens mij al een hoop gedaan!! Photosjoppen is een persoonlijke keuze. Ik weiger dat doorgaans.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

1.
Wanneer je het niet kunt wegnemen, overdrijf het dan zodat het niet opvalt. Voorbeeld is perspectief vertekening bij hoge gebouwen. Wanneer je dit overdrijft met een onderwerp op de voorgrond krijg je vaak erg leuke plaatjes. Maw je zou een fisheye kunnen gebruiken. Door de onnatuurlijke look valt de neus niet meer op.
Wat ik wil aangeven is dat verdoezelen niet de enige manier is. Wanneer de rest van de plaat vertekend, valt het oorspronkelijke probleem niet meer op.

2.
Heb je de 50mm F1.8 al? Je zoe dan van dichtbij op de ogen kunnen focussen waardoor de neus iets onscherper wordt. Immers de meeste scherpte ligt achter het focuspunt.

3.
Direct flitslicht geeft een vlakke uitstraling. Meestal niet gewenst in portretfotografie echter zullen er geen schaduwen zijn die de neus accentueren.

4.
Probeer ipv closeup shots, ook meerder totaalshots. Poses en houding overheersen dan. Ook is de neus in het totaal plaatje minder.

5.
Speel met spontane poses tussen man en vrouw waardoor de neus niet te zien is. Bijvoorbeeld: De vrouw fluiterd iets in de oor (of geeft een kus) van de man en kijkt daarbij schuin de foto in. De neus is dan niet zichtbaar. Om hier een goede foto uit te krijgen heeft de man dan wel een spontane uitstraling nodig.

6.
Laat je fantasie de loop. Maar geef vooral aan dat ze mooi is zoals ze is.

Succes,
Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
eosrookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:58
CONTACTCOLON

blubber schreefCOLON@ eosrookie: Ik ben maar een amateur en hun zijn vrienden van mij, er komt geen visagist aan te pas.
Ik zat zelf te denken met de grootst mogelijke zoom,recht van voren en eventueel een beetje van onderen.
Proberen zo min mogelijk schaduw in haar gezicht en hopen op de goede afloop.
Dank je voor je reactie
Ik ben ook gewoon amateur hoor. Maar het is leuk om je grenzen te verleggen en het werken met een visagist kan dat zeker zijn.

Ik kan natuurlijk onmogelijk in iemands portemonnee kijken maar mogelijk heeft het model de kosten van een visagist wel over voor een paar mooie fotos. Ze heeft er blijkbaar wel interesse voor anders kwam ze niet terug. Met een beetje zoeken en geduld kan dat ook nog best voordelig.

Ik bedenk dit hier te plekke maar er zijn ook mensen die make-up parties doen (tupperware voor make-up). Misschien ken jij of het model daar wel iemand van die kan en wil assisteren. Dan heb je het misschien wel voor niets als die weer ergens een party mag geven of een foto mag gebruiken als reclame.

De reden waarom ik persoonlijk denk dat "that the way to go" is omdat je met andere objectieven niet alleen de neus er anders uit gaat zien. Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar het is denk ik bijzonder lastig om dit puur met objectieven op te lossen.

Natuurlijk kan je ook met licht het een en ander doen. Ik hou zelf b.v. wel van de fotos met een donkere en kant en harde schaduws. Ik heb dit niet helemaal voor ogen maar misschien dat je het zo kan positioneren dat het model de haar neus voor 60 tot 75% in die donkere schaduw valt? Als dat werkt ziet dat er toch weer wat creatiever uit dan vlak belichten.

Ik zou overigens niet van onder fotograferen zelf. Dan kom je de neus eerder tegen dan de foto. Afhankelijk van je scherpte diepte zal je er dan, verwacht ik, juist aandacht op leggen. Maar het model laag brengen en weg laten kijken kan misschien juist wel helpen. Het is maar wat voor soort fotos je wil maken.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Ik zou persoonlijk niet te ver meegaan in dit soort praatjes.
Helemaal mee eens!

Aan elk lichaam valt wel wat op te merken; ook de mijne. Mensen van tegenwoordig moeten eens wat minder ijdel worden; sommigen menen dat ze mode poppen zijn.

Wanneer een shoot bij mij technisch en tactisch goed is, dan doe ik hem echt niet opnieuw. Men wist voor de tijd wat mijn stijl/visie was...

Kortom: Niet, of een heel klein beetje mee gaan, maar echt minimaal.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gerd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2009 21:15

tja het blijft een gok :-)
nihil impossible est
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ah, jij hebt een neusje voor leuke woordgrapjes. Het duurde even (da's niet waar hoor) maar nu snap ik hem:D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Gerd, :)

@ts: liquidfy tool van photoshop doet echt wonderen, daar kun je de neus zeer realistisch een klein beetje mee verkleinen zonder dat je haar onherkenbaar maakt.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Wat een geneuzel, een fotograaf is toch geen plastisch chirurg?

Maak de opnamen met een forse tele.
Is ze nog niet tevreden dan verwijzen naar een psycholoog.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 3

Stuur ze een mailtje met DEZE link. :lol: :!:
Gebruikers-avatar
GRoel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 489
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 21:48
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Het probleem dat je beschrijft hoort niet jou als fotograaf. Het zelf beeld van het model is niet goed. De gemiddelde fotograaf is niet uitgerust om daar iets aan te doen. Ik denk dat het probleem wel eens wat dieper zou kunnen liggen.

Beetje vergelijkbaar dat je bij een psycholoog komt, hij een foto van je maakt voor zijn dossier en jij dan gaat zeggen dat je de compositie erg centraal vindt, de belichting wat te hard, de witbalans niet klopt en de scherpte niet op de ogen ligt. Dat zou hij wel kunnen oplossen, maar daarvoor moet je niet bij een psycholoog zijn. Wel bij een fotograaf. Die psycholoog is goed in andere dingen. (en nee, dit voorbeeld is niet toevallig zo gekozen...)

GRoel
Mijn beste foto moet ik nog maken, hoop ik....

http://www.roelfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONWat een geneuzel, een fotograaf is toch geen plastisch chirurg?

Maak de opnamen met een forse tele.
Is ze nog niet tevreden dan verwijzen naar een psycholoog.
Nou boels,

Helemaal mee eens! :D

Zoals ik al eerder zei: Mensen moeten hun lichaam weer eens leren accepteren.

Als ik soms even naar wat model programma's op tv kijk, dan kan ik me daar werkelijk enorm kwaad over maken. Het zijn bijna allemaal botten wat je bij die meiden telt... Velen van die meiden lopen niet voor niets een minderwaardigheidscomplex op! Het wordt ze allemaal maar aangepraat. Meiden die het op tv zien en al wat last van een minderwaardigheidscomplex hebben, worden door dergelijke programma's op tv nog meer in hun minderwaardigheidscomplex getrokken.

Ik zit nog te denken, hoe dat -walgelijke- programma heet: Daphne Deckers doet er ook in mee als jury volgens mij... :roll: 8)

Mensen, leer je lichaam weer respecteren! Ook aan mij mankeert wat: ik ben veel te dik. Kan ik wat aan gaan doen, maar ik wil geen leven van diëeten en dergelijke. Laat mij maar lekker een bourgondisch leven leiden. :) :wink: De keuze die ik maak... 8)

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Natuurlijk moet het probleem worden opgelost voordat de foto genomen is Jan, maar als de foto eenmaal genomen is en men is ontevrede dan mag je op aanvraag van de klant daar uiteraard wat aan veranderen. Het gaat hier niet om een waarheidsgetrouwe documentaire maar een portret.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@Bob: Jij hebt ook gelijk, het is redelijk snel te doen in PS (denk ik).

In de basis is het een technische zaak: een portret schieten met een 30mm van een leugenachtige Pinokkio is een hachelijke zaak. :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

iedereen bedankt voor je reactie.
Ik heb me kapot gelachen en waardeer het echt dat iedereen mee denkt.
Het probleem wat dit meisje heeft zit heel diep dat is waar.
Maar ze is een goede vriendin van mij en ik wil haar daar bij helpen.
Ik heb haar meerdere malen gezegd wat ik van haar vind en dat andere dat ook vinden en ze weet het wel....maar toch.....
De foto`s zijn ondertussen gemaakt maar ze heeft ze zelf nog niet gezien.
Met photoshop heb ik 1 foto heel netjes bewerkt en dat ziet er heel netjes uit.
Helaas kan ik deze foto`s niet online zetten want ik krijg daar natuurlijk geen toestemming voor.
Ik hebveel aan jullie tips gehad.
De mooiste foto heb ik gemaakt door haar recht in de camera te laten kijken en in te flitsen.
Met de zon in de rug leek het allemaal wat engel achtig maar naar mijn idee wel een leuke foto.
en gerd...je hebt gelijk ha ha ha
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar