Even een paar vragen

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
jordysport
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2010 12:41

Hallo,

Ik heb even een paar vragen.
Ik doe nu een opleiding maar ik heb toch het gevoel dat dit hem niet word, dus jullie snappen het denk ik al, ik ben aan het kijken om de overstap te maken op de opleiding fotografie.
1e vraag: Wat doe je zoal als beroepsfotograaf?
2e vraag: Is er vraag naar fotograven?
Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden en mij kunnen helpen in mijn keuze!!

Met vriendelijke groeten,
Jordy Schreuders :wink:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

jordysport schreefCOLON1e vraag: Wat doe je zoal als beroepsfotograaf?
Plaatjes maken :D Da's een inkoppertje.
Maar het hangt af van in welke richting je zit. Je zou ook bezig kunnen zijn met het bewerken van foto's bij bijvoorbeeld een reclamebureau. Ik nog maar iets.
Als ik kijk naar mijn werkdagen, dan ben ik een tijdje bezig met voorbereiding, het fotograferen/filmen zelf (da's soms ook een hele dag werk) en het afwerken.
Daarnaast soms ook periodes met een hoop verloren uren waarin ik totaal andere dingen doe (van meehelpen op andere afdelingen tot aan het onderhoud van camera's e.d.)
jordysport schreefCOLON2e vraag: Is er vraag naar fotograven?
Als er genoeg tegelijk dood gaan, dan zouden we misschien best een massagraf voor fotografen kunnen maken. Maar ik denk dat je iets anders bedoeld.
Ja, er is vraag naar fotografen. Maar de vraag is wat voor fotografen. Er is een kwestie van vraag en aanbod. Als er veel vraag is en weinig aanbod, dan kun je heel mooi geld verdienen. Andersom kun je het erg lastig hebben. Bruidsfotografie is veel vraag naar, maar zeker ook veel aanbod. Op dat vlak zul je echt iets moeten kunnen.

Dus de wedervraag is, welke richting van fotografie gaat je voorkeur naar uit.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

ik wil niet dippen, maar onze trouwfotograag moest in de winter afslankmiddeltjes verkopen omdat hij tussen december en mei minimaal werk had. Hij kreeg wel iets meer werk met kinderen op de foto zetten, maar dat was minimaal.
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Tja, maar dat hoeft niet te betekenen dat elke fotograaf dat leven leidt.
Zolang je een toegevoegde waarde hebt tegenover je concurrenten zal je prima rond moeten kunnen komen.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

jordysport schreefCOLON2e vraag: Is er vraag naar fotografen?
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... afen.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Een man van gemiddeld 48 jaar, met maar liefst 15 jaar ervaring, die minder dan modaal verdient. In bijna de helft van de gevallen zelfs zo weinig dat hij er een extra baantje bij heeft om het hoofd boven water te houden.

Ziedaar een dwarsdoorsnede van de zelfstandig gevestigde fotograaf in Nederland. Dit beeld rijst op uit een onderzoek onder 863 fotografen, dat is uitgevoerd in opdracht van de Fotografenfederatie en auteursrechtenorganisatie Burafo.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Jordy,
1e vraag: Wat doe je zoal als beroepsfotograaf?
Uiteraard, foto's maken! :D

Er komt echter nog veel meer bij kijken, dan alleen de foto's maken. De foto's (analoog of digitaal) ontwikkelen, afdrukken laten maken, contact onderhouden met opdrachtgevers, PR voor je bedrijf, adminstratie, zakelijk zijn, investeren in het -niet onnodig- juiste, voor- en naservice, kennis op peil houden, nieuwe ontwikkelingen volgen in de fotografie enz. enz. Dit allemaal in willekeurige volgorde!
2e vraag: Is er vraag naar fotograven?
Ja, er is vraag naar fotografen.

Alleen is mijn ervaring: je moet er zelf wel tijd in willen stoppen. Dat betekent voor mij, ook zelf tijd besteden aan het vinden van nieuwe opdrachtgevers naast mijn vaste opdrachtgevers. Ook gebeurd het weleens, dat via "mond op mond" reclame, opdrachtgevers zich zelf melden, en hier weer een leuke werk relatie uit ontstaat.

Zelf ben ik ook heel kritisch in het aannemen van nieuwe opdrachtgevers. Waarom? In eerste plaats -andersom ook- wil ik een klik met de opdrachtgever. Is dat er niet, dan doe ik de opdracht niet. Een opdracht kan ook boven mijn niveau vallen of een opdracht is onder mijn niveau, dan doe ik het ook niet. Bij een opdracht buiten mijn niveau verwijs ik door naar collega's. Als je een opdracht onder je niveau gaat doen, bestaat de kans dat je er geen plezier aan beleeft en het misschien wel afraffelt; voor beide partijen niet goed. Daarbij, werk ik het liefst met zakelijke opdrachtgevers. Niet dat ik geen particulieren doe, maar liever zakelijke opdrachtgevers. Waarom? Zakelijke opdrachtgevers geven over het algemeen meer zekerheid, en je bent meer verzekerd van een vaste opdrachtgever.

Opdrachtgevers zijn er dus nog wel, maar je moet zelf er ook tijd in willen steken. Blijf je met je kont op de bank zitten en je onderneemt niets, dan zul je er "nooit" van kunnen bestaan...

De fotografiemarkt is inderdaad verzadigd, maar blijf je gewoon kwaliteit naar jouw niveau leveren, dan zijn hier zeker opdrachtgevers voor te vinden. Kwaliteit loont altijd! Niet alleen in het foto's maken zelf, maar ook in de service die je biedt. Mijn ervaring is, is dat de meeste opdrachtgevers niet om een papiertje (diploma) geven. Wel, om een mooi en verzorgt portfolio met goede foto's. En wat opdrachtgevers eigenlijk nog belangrijker vinden, is je persoonlijkheid en je service, zowel er voor (goed voorlichten) als er na (klachten serieus nemen, nabestellingen vlot afwikkelen enz. enz.)

Wat je jezelf wel moet afvragen: Heb ik wat aan een diploma? In deze huidige tijd, denk ik bij de meeste personen van niet. Bijna nergens kunnen ze je na de tijd een baan in de fotografiemarkt garanderen; uitzondering Foto Academie. Bijna al deze scholen zijn private scholen, dus je moet het zelf bekostigen en dat is vaak zeer prijzig. Als je dan na het behalen van je diploma nog niet verzekerd bent van een baan als fotograaf, heb je je papiertje voor "niets". De Foto Academie geeft hier een zekere garantie in, maar dat moet je maar even op hun website nalezen. Ik meen, dat als je na zoveel tijd nog geen baan als fotograaf hebt, dat je dan een deel (onder voorwaarden!) van je studiegeld terug krijgt. Maar wat heb je daar dan aan? Dan heb je nog geen baan als fotograaf, en voor niets tijd ingestoken...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Canon Benny schreefCOLONWat je jezelf wel moet afvragen: Heb ik wat aan een diploma? In deze huidige tijd, denk ik bij de meeste personen van niet.
Mijn advies: probeer eerst een diploma van een beroep te behalen waarop je later kunt terugvallen, mocht het met je carrière als fotograaf allemaal toch wat tegenvallen.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Pieter,

Goed aangevuld.

Je kunt eventueel er wel een diploma bij halen, die meer succes en garantie bied. Misschien iets in de grafische sector. Mocht het dan in de fotografie niet lopen, dan kun je altijd op iets terug vallen.

In deze tijd, zou ik voor fotografie geen diploma gaan halen. Reden: Kans op weg gegooid geld en geen garantie voor werk als fotograaf. Leer gewoon autodidact...

Even een misverstand over autodidact wegnemen: Autodidact is zeer zekers ook een vorm van studie, maar dan "eigen studie".

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

De toekomst van de fotograaf.
De dalende prijzen die voor foto's betaald worden en de groeiende interesse in beeld, zoals de vele galerijen en websites en de komst van smartphones en tablets, waren voor PhotoQ aanleiding om de fotografen het hemd van het lijf te vragen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar