Jordy,
1e vraag: Wat doe je zoal als beroepsfotograaf?
Uiteraard, foto's maken!
Er komt echter nog veel meer bij kijken, dan alleen de foto's maken. De foto's (analoog of digitaal) ontwikkelen, afdrukken laten maken, contact onderhouden met opdrachtgevers, PR voor je bedrijf, adminstratie, zakelijk zijn, investeren in het -niet onnodig- juiste, voor- en naservice, kennis op peil houden, nieuwe ontwikkelingen volgen in de fotografie enz. enz.
Dit allemaal in willekeurige volgorde!
2e vraag: Is er vraag naar fotograven?
Ja, er is vraag naar fotografen.
Alleen is mijn ervaring: je moet er zelf wel tijd in willen stoppen. Dat betekent voor mij, ook zelf tijd besteden aan het vinden van nieuwe opdrachtgevers naast mijn vaste opdrachtgevers. Ook gebeurd het weleens, dat via "mond op mond" reclame, opdrachtgevers zich zelf melden, en hier weer een leuke werk relatie uit ontstaat.
Zelf ben ik ook heel kritisch in het aannemen van nieuwe opdrachtgevers. Waarom? In eerste plaats -andersom ook- wil ik een klik met de opdrachtgever. Is dat er niet, dan doe ik de opdracht niet. Een opdracht kan ook boven mijn niveau vallen of een opdracht is onder mijn niveau, dan doe ik het ook niet. Bij een opdracht buiten mijn niveau verwijs ik door naar collega's. Als je een opdracht onder je niveau gaat doen, bestaat de kans dat je er geen plezier aan beleeft en het misschien wel afraffelt; voor beide partijen niet goed. Daarbij, werk ik het liefst met zakelijke opdrachtgevers. Niet dat ik geen particulieren doe, maar liever zakelijke opdrachtgevers. Waarom? Zakelijke opdrachtgevers geven over het algemeen meer zekerheid, en je bent meer verzekerd van een vaste opdrachtgever.
Opdrachtgevers zijn er dus nog wel, maar je moet zelf er ook tijd in willen steken. Blijf je met je kont op de bank zitten en je onderneemt niets, dan zul je er "nooit" van kunnen bestaan...
De fotografiemarkt is inderdaad verzadigd, maar blijf je gewoon kwaliteit naar jouw niveau leveren, dan zijn hier zeker opdrachtgevers voor te vinden. Kwaliteit loont altijd! Niet alleen in het foto's maken zelf, maar ook in de service die je biedt. Mijn ervaring is, is dat de meeste opdrachtgevers niet om een papiertje (diploma) geven. Wel, om een mooi en verzorgt portfolio met goede foto's. En wat opdrachtgevers eigenlijk nog belangrijker vinden, is je persoonlijkheid en je service, zowel er voor (goed voorlichten) als er na (klachten serieus nemen, nabestellingen vlot afwikkelen enz. enz.)
Wat je jezelf wel moet afvragen: Heb ik wat aan een diploma? In deze huidige tijd, denk ik bij de meeste personen van niet. Bijna nergens kunnen ze je na de tijd een baan in de fotografiemarkt garanderen; uitzondering Foto Academie. Bijna al deze scholen zijn private scholen, dus je moet het zelf bekostigen en dat is vaak zeer prijzig. Als je dan na het behalen van je diploma nog niet verzekerd bent van een baan als fotograaf, heb je je papiertje voor "niets". De Foto Academie geeft hier een zekere garantie in, maar dat moet je maar even op hun website nalezen. Ik meen, dat als je na zoveel tijd nog geen baan als fotograaf hebt, dat je dan een deel (onder voorwaarden!) van je studiegeld terug krijgt. Maar wat heb je daar dan aan? Dan heb je nog geen baan als fotograaf, en voor niets tijd ingestoken...
Benny