Juiste manier om objectieven schoon te maken.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Carolinephotography
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2011 13:30

De sensor en binnenkant van objectieven laat ik professioneel doen want daar durf ik mij niet aan te wagen. Maar de buitenkant van een lens, hoe maak je die stofvrij, schoon zonder krasje te maken?

Ik heb al ontzettend veel gezocht op internet en fora's, maar iedereen heeft er een andere theorie over. Keukenpapier krast, brillendoekjes ook en ik heb ergens iets gelezen over lenzenvloeistof en watten?

Hoe maken jullie het schoon?
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Persoonlijk vind ik het niet zo erg als de bebuizing een beetje stoffig is. Daar gaat de kwaliteit echt niet onder lijdden. Als mijn camera/lenzen nat is/zijn geweest (zout/zoet water, regen, condens) maak ik hem altijd even schoon met een vochtig doekje. En wat voor doekje dan? Tsja, die bij ons in de keuken ligt. Heb je niet heel veel aan. :lol:

Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Anoniem 3

Nou... ligt eraan wat voor lens je hebt.
Als je een zoom hebt, die niet intern zoomt, maar in lengte verandert, heb je een mogelijk probleem.
De 70-300 schijnt erom bekend (berucht) te zijn om stof in en uit te zuigen. Of dat tot schade en/of verpeste foto's leidt is een tweede.
Ik houd in ieder geval mijn uitschuiflens zoveel mogelijk vrij van stof. Dat kan nooit kwaad.

Ook het stofvrij houden van je camera kan nooit kwaad, omdat bij elke lenswisseling stofjes op de sensor kunnen komen.
Gebruikers-avatar
XiaoBianZi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 424
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 20:06
WoonplaatsCOLON Veenendaal/Yangshuo

Effe op de lens ademen en dan met m'n T-shirt (lichtjes, niet hard duwen). Als ik wel wat harder wil poetsen om dat er vetvlekken ofzo opzitten, dan gebruik ik brillendoekje oid. Komt niet zo precies. Doe dit altijd al zo en kan me niet herinneren dat ik ooit een kras op m'n lens heb gehad.

Trouwens, sensor schoonmaken doe ik ook zelf. In het begin was ik daar ook heel angstig voor, maar dat kwam voornamelijk door de overdreven verhalen en waarschuwingen die je overal hoort en leest. Gewoon voorzichtig zijn en dan kan dat heel prima zelf. Neem aan dat men bril en contactlenzen ook gewoon zelf schoonmaakt en daar moet je elke dag doorheen kijken.
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Lenspen.
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
canonchiel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 289
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2011 19:48
WoonplaatsCOLON In een mooi dorpje
CONTACTCOLON

met een speciaal doekje maak ik me lens altijd schoon die ik bij de foto winkel gehaald heb
koste 3 euro
werkt echt goed
Heb dislexy, Canon Eos 600d Canon EF 50mm 1.8 II Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5,6 IS :D
Flickr http://www.flickr.com/photos/63110049@N07/
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Koop voor iedere lens een UV filter en laat die er altijd op zitten. Als je die een keer beschadigd met schoonmaken of bij gebruik ben je voor een paar tientjes weer gered.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Een UV filter van 10 euro? Dat zal je kwaliteit niet ten gunste komen...

Vergeet niet dat je tijdens het fotograferen bijna niks aan een UV filter hebt. Tijdens het fotograferen kan er niks met je glas gebeuren. Als je het verwijderd op de verkeerde manier wel!
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

doekje van een paar euro, in elke fotozaak te halen en een lenspen.
UV filter, bijna nooit,tenzij ik op een erg winderig strand of zo staat want het komt de kwaliteit van je foto's niet ten goede en je lens kan je met een beetje gezond verstand gewoon schoonmaken zonder te beschadigen.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Lamboe
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 14:44
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

gewoon bij de blokker / marskramer / kruitvat / supermarkt een microvezel doekje halen ... Top uitvinding die doekjes :D
This space is for rent €1 PM
Daffiedolf

Blazen!!!!!!!! Eerst loszittende zaken eraf!!!!!! Zijn speciale blaasbalgjes voor.
Daarna met een microvezeldoekje van goede kwaliteit je glas reinigen op een voorzichtige manier.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

JaVaZee schreefCOLONEen UV filter van 10 euro? Dat zal je kwaliteit niet ten gunste komen...

Vergeet niet dat je tijdens het fotograferen bijna niks aan een UV filter hebt. Tijdens het fotograferen kan er niks met je glas gebeuren. Als je het verwijderd op de verkeerde manier wel!
Lezen is ook een vak. :wink: Ik had het over 'een paar tientjes', ok, letterlijk zijn dat er twee en in de praktijk 7. Maar dan nog wil ik graag voor 70 Euro zorgen dat er een glas voor mijn kostbare lens zit en nee, ik weet dat je er fototechnisch niks aan hebt.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Carolinephotography
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2011 13:30

Dankjewel allemaal, dit heldert heel wat op.

Ik zit ook nog op het pentax forum en daar deed iedereen heel ingewikkeld over het reinigen van een lens. Keukenpapier, brillendoekjes en schoonmaakdoekjes zouden onzichtbare krasjes achterlaten, wat dan niet te goede zou komen van de fotokwaliteit.

De standaard lens die ik bij mijn canon kreeg reinigde ik altijd simpel met een brillendoekje en is nog steeds krasvrij naar mijn weten. Maar nu ik inmiddels een lens van 800 euro heb waar stof op zit, is het waard om het eens na te vragen hoe anderen dit doen voor ik begin aan een schoonmaaksessie :p
Bedankt allemaal
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 14 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

je eigen niet zo druk maken over een stofje of krasje of dergelijk, als je gewoon met een beetje adem en een doekje eroverheen gaat is al voldoende, tenzij je zonnebrand of andere vette zaken op je glas hebt zitten, dan is het een ander verhaal. Behuizing indien je dit wil gewoon met een licht vochtige doek afnemen en direct weer met een droge doek nawrijven.

Maar men maakt zich een beetje te druk merk ik over stofjes, krasjes ed, plak maar eens een dun strookje postit op je lens en neem met een redelijk groot diafragma een foto, je zal verbaasd zij wat er over blijft van dit post-itje, kun j enagaan wat een stofje of een krasje doet , helemaal niks dus, mijn advies eens per jaar even met een droog doekje erover en klaar, verder gewoon zorgen dat je zonnekap er altijd op zit en een beetje opletten waar je je lens op legt of tegenaan houdt of opbergt.
Fotograferen is kijken niet klikken.
canon-400d
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 12:15

Carolinephotography schreefCOLONMaar nu ik inmiddels een lens van 800 euro heb waar stof op zit, is het waard om het eens na te vragen hoe anderen dit doen voor ik begin aan een schoonmaaksessie
De eerder genoemde lenspen is voor mij ideaal.
Bijvoorbeeld deze of deze.
De kwast kan weer terug geschoven worden in de pen.
De lenspen past met gemak in de cameratas.
Met de kwast verwijder ik eerst alle vuil en stof (ook handig om de body mee schoon te houden).
Daarna gebruik ik de andere kant om de lens verder schoon te maken.
Als je dit met beleid doet is er niets aan de hand.
Canon EOS 50D ML 2.3 / Canon EOS 650D / Canon 1100D / Canon EOS 400D
Anoniem 4

Schoonmaken frontlens objectief
• Eerst gewoon schoonblazen met een blaasbalgje.
• Vervolgens stof dat zich niet laat wegblazen met een heel zacht kwastje of de hier vaker genoemde lenspen met losjes draaiende bewegingen wegkwasten.
• Wat nog niet weg is, verwijderen met een microvezeldoekje, wederom heel licht met draaiende beweging vanuit het centrum naar de randen. Let op: niet alle microvezeldoekjes zijn geschikt. Ga naar de opticiën, brillenglazen met coating zijn nog kwetsbaarder dan objectieflenzen. Iets duurder maar wel beter. Nooit vochtige brillendoekjes en/of (brillen)doekjes van papier gebruiken. Dat werkt als schuurpapier op de coating.
• Alles wat dan nog op de frontlens zit, kleeft meestal en laat zich niet droog verwijderen. Als dat het geval is, alleen reinigen met speciale vloeistof en een brandschoon microvezeldoekje. Ik heb daarvoor dit staan:
http://www.omnifoto.nl/product_detail.p ... oren&c=&q=" onclick="window.open(this.href);return false;
De coating van Lee filters is nog kwetsbaarder dan de coatings van objectieflenzen. Ga wel heel omzichtig te werk.
Twijfel je, ga dan naar de vakman (en dan bedoel ik niet de eerste de beste fotowinkel, daar weten ze vaak nog minder dan jij) voor reiniging.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar