Groepsfoto onscherp maar waardoor?

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Canon 400d SHOOTER
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 20:07
WoonplaatsCOLON Ergens in Zuid-Holland
CONTACTCOLON

Ik heb twee weken geleden deze foto gemaakt van mijn familie maar nadat ze hem af wilde drukken op 30/45 fotoformaat bleek deze toch té onscherp. Ik heb de foto op statief gemaakt dus ik ben zeer benieuwd waar ik de fout in ben gegaan.

Afbeelding

en een 100 % crop
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

De exif klopt niet helemaal.
Een F/7,1 met app. F/5,6?
Daarnaast een 50mm met max F/3,8?

Maar ondanks dat zou ik F/11 gebruikt hebben. Zeker met statief.
Heb je een stevig statief gebruikt?
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Je moet nooit op statief fotograferen en de IS aanlaten. Ik heb het vermoeden dat je dat gedaan hebt? De IS gaat onterecht corrigeren voor beweging, op een moment dat er geen beweging is. En daar krijg je onscherpte van. Ik spreek uit ervaring, ondanks dat de objectieven automatisch zouden detecteren dat een statief gebruikt wordt.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Canon 400d SHOOTER
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 20:07
WoonplaatsCOLON Ergens in Zuid-Holland
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLONDe exif klopt niet helemaal.
Een F/7,1 met app. F/5,6?
Daarnaast een 50mm met max F/3,8?

Maar ondanks dat zou ik F/11 gebruikt hebben. Zeker met statief.
Heb je een stevig statief gebruikt?
Dank voor je snelle reactie.
Is het bewegingsonscherpte wat je nu ziet dan? ik vond em ook wel ruiserig overkomen en ik heb toch echt maar ISO 400 gebruikt. Ik heb een 17-70 gebruikt van SIGMA en het diafragmw was 7.1.
Laatst gewijzigd door 1 op Canon 400d SHOOTER, in totaal 5 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Zie mijn reactie.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Canon 400d SHOOTER
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 20:07
WoonplaatsCOLON Ergens in Zuid-Holland
CONTACTCOLON

Digilike schreefCOLONJe moet nooit op statief fotograferen en de IS aanlaten. Ik heb het vermoeden dat je dat gedaan hebt? De IS gaat onterecht corrigeren voor beweging, op een moment dat er geen beweging is. En daar krijg je onscherpte van. Ik spreek uit ervaring, ondanks dat de objectieven automatisch zouden detecteren dat een statief gebruikt wordt.
Zou dat het zijn dan!! Ik wist dat inderdaad niet zeg! Mooi lomp als dit indd zo is.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Bij nader inzien... Sigma objectieven hebben geen IS, toch? Bij Canon objectieven met IS wordt in elk geval aangeraden IS altijd uit te zetten bij gebruik van een statief.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

iS OS VR What's in the name...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Sigma noemt dat geen IS maar OS !!

Henriëtte
Gebruikers-avatar
Canon 400d SHOOTER
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 20:07
WoonplaatsCOLON Ergens in Zuid-Holland
CONTACTCOLON

Digilike schreefCOLONBij nader inzien... Sigma objectieven hebben geen IS, toch? Bij Canon objectieven met IS wordt in elk geval aangeraden IS altijd uit te zetten bij gebruik van een statief.
De nieuwe van Sigma heeft wel IS, en ik heb net de instelling gecontroleerd en toen zag ik indd dat de IS aan stond. Bedankt in ieder geval voor de tip, die staat vanaf nu dus gewoon uit. Zonde hoor want op zich was ik best tevreden over de foto.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Canon 400d SHOOTER schreefCOLON
Digilike schreefCOLONBij nader inzien... Sigma objectieven hebben geen IS, toch? Bij Canon objectieven met IS wordt in elk geval aangeraden IS altijd uit te zetten bij gebruik van een statief.
De nieuwe van Sigma heeft wel IS, en ik heb net de instelling gecontroleerd en toen zag ik indd dat de IS aan stond. Bedankt in ieder geval voor de tip, die staat vanaf nu dus gewoon uit. Zonde hoor want op zich was ik best tevreden over de foto.
Beschouw het als een leer voor een volgende keer ;) Irritant als je niet weet waar het vandaan komt. Nu kun je er iets aan doen :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Canon 400d SHOOTER
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 20:07
WoonplaatsCOLON Ergens in Zuid-Holland
CONTACTCOLON

Digilike schreefCOLON
Canon 400d SHOOTER schreefCOLON
Digilike schreefCOLONBij nader inzien... Sigma objectieven hebben geen IS, toch? Bij Canon objectieven met IS wordt in elk geval aangeraden IS altijd uit te zetten bij gebruik van een statief.
De nieuwe van Sigma heeft wel IS, en ik heb net de instelling gecontroleerd en toen zag ik indd dat de IS aan stond. Bedankt in ieder geval voor de tip, die staat vanaf nu dus gewoon uit. Zonde hoor want op zich was ik best tevreden over de foto.
Beschouw het als een leer voor een volgende keer ;) Irritant als je niet weet waar het vandaan komt. Nu kun je er iets aan doen :)
Ja dat doe ik zeker! Top dat jullie allemaal zo snel gereageerd hebben bedankt daarvoor!!
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Hoe heb je gefocused? Ik neem aan dat je ook op de foto staat? op afstand/tijd getriggerd? Is het mogelijk dat je door een foutje back/frontfocus hebt gecreërd?
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Weet je nog hoever je camera ongeveer van de groep afstond ?
Ik schat zo'n 3 meter? Dat levert bij 50mm f/7.1 op een 7D een scherpte diepte op van 1m.
Is wel wat krap, zeker daar de groep 4-5 man/vrouw diep is zoals je 100% crop laat zien.
Verder zou je in DPP nog even kunnen checken waar je precies je focus punt(en) liggen

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Lijkt me sterk: de mensen staan allemaal op 1 lijn en een focus op de bomen zou ook nog scherpe(re) mensen opleveren.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Canon 400d SHOOTER
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 20:07
WoonplaatsCOLON Ergens in Zuid-Holland
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLONHoe heb je gefocused? Ik neem aan dat je ook op de foto staat? op afstand/tijd getriggerd? Is het mogelijk dat je door een foutje back/frontfocus hebt gecreërd?
Ik sta zelf niet op de foto! Het was familie van m'n oom maar ik heb het meest scherpgesteld op die middelste persoon met bril op. Maar m'n statief stond niet helemaal safe want ik wilde die bloemetjes ook op de voorgrond hebben. Ik ben er wel achter gekomen dat ik dit soort foto's het beste met een zoomlens kan maken want dan hoef ik niet zoveel rekening te houden met mn afstand tot de personen.
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

ik heb het meest scherpgesteld op die middelste persoon met bril op
Dus je hebt scherpgesteld op de achterste persoon? Dat is dan denk ik je probleem.
1/3 van de scherpte ligt namelijk voor je scherpstel punt, en 2/3 ligt erachter.
Met een scherptediepte van +/- 1 meter krijg je dus maar 33cm voor die persoon scherp en 66cm er achter
Lijkt me sterk: de mensen staan allemaal op 1 lijn
Als je goed kijkt zie je dat dit dus niet zo is. Duidelijk te zien in de 100% crop. Daar heb je al 3-4 rijen..


Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
Canon 400d SHOOTER
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 20:07
WoonplaatsCOLON Ergens in Zuid-Holland
CONTACTCOLON

ebeckers schreefCOLON
ik heb het meest scherpgesteld op die middelste persoon met bril op
Dus je hebt scherpgesteld op de achterste persoon? Dat is dan denk ik je probleem.
1/3 van de scherpte ligt namelijk voor je scherpstel punt, en 2/3 ligt erachter.
Met een scherptediepte van +/- 1 meter krijg je dus maar 33cm voor die persoon scherp en 66cm er achter
Lijkt me sterk: de mensen staan allemaal op 1 lijn
Als je goed kijkt zie je dat dit dus niet zo is. Duidelijk te zien in de 100% crop. Daar heb je al 3-4 rijen..


Erwin
Op wie had ik dan beter scherp kunnen stellen Erwin?
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ze staan nagenoeg op 1 lijn. Het is niet dat er meters tussen zitten. Wat je hier ziet is echt geen focusprobleem in die zin. Niets is echt goed scherp in deze foto. Ik denk dat die VR parten speelt. @Canon400Dshooter: met welk focuspunt heb je scherpgesteld?
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Canon 400d SHOOTER
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 20:07
WoonplaatsCOLON Ergens in Zuid-Holland
CONTACTCOLON

Digilike schreefCOLONZe staan nagenoeg op 1 lijn. Het is niet dat er meters tussen zitten. Wat je hier ziet is echt geen focusprobleem in die zin. Niets is echt goed scherp in deze foto. Ik denk dat die VR parten speelt. @Canon400Dshooter: met welk focuspunt heb je scherpgesteld?
Ik heb met het middelste punt scherpgesteld, en als ik zo ff door mijn foto's heenblader komt het probleem eigenlijk steeds terug dus ik denk ook dat je gelijk heb. Ik heb zelf geen DPP dus ik kan niet meer exact zien op wie ik scherp gesteld heb maar als ik me goed herinner toch echt op de laatste rij. Maar wat ik vreemd vind dat die bomen ook niet haarscherp zijn.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar