Groepsfoto onscherp maar waardoor?

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Het feit dat de bomen (of eigenlijk niets) echt scherp is, doet me vermoeden dat het probleem inderdaad die VR is. Zeker nu je ook zegt dat je zelf een AF punt hebt gekozen en met het middelste punt op de achterste rij hebt scherpgesteld. En je hebt het bij meerdere foto's, dus er zit een patroon in. De test is nu uiteraard om de VR uit te zetten bij het schieten vanaf een statief, waarbij je een zelfde soort foto neemt.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

snap dat je hem scherper wilde, maar ik zou zeggen, verscherp hem een beetje, lekker afdrukken op 30x40 en wedden dat er niemand op 6 cm afstand naar de foto gaat kijken als ie aan de muur hangt?
[size=84]onderschrift[/size]
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Dit zal toch niet de enige foto zijn die je hebt geschoten op dat moment?
Heb je wel scherpe foto's geschoten?

Eerste waar ik aan denk is goedkoop uv-filtertje icm mediocre lens :P
Kan je wellicht wat 100% crops laten zien, het lijkt alsof het achter de groep iets scherper is?
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

ebeckers schreefCOLON Dus je hebt scherpgesteld op de achterste persoon? Dat is dan denk ik je probleem.
1/3 van de scherpte ligt namelijk voor je scherpstel punt, en 2/3 ligt erachter.
Nee, dat is in dit geval niet het probleem. Als dat het wel was geweest dan was die persoon in elk geval scherp geweest, maar die personen op de rij ervoor niet. Nu is er niemand scherp: de bloemetjes op de voorgrond niet, de personen niet (ook de persoon waarop scherp is gesteld niet), maar ook de bomen erachter niet.
Het aan hebben staan van IS terwijl deze op een statief staat klinkt mij in deze de meest plausibele reden.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Of een minder stabiel statief.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

er zijn te weinig aanknopingspunten om een goed oordeel te kunnen geven, er kan gewoon teveel fout zijn gegaan

- de OS stond aan. Alle antibibber-mechanismes MOETEN op een statief worden uitgeschakeld, behalve als de fabrikant bij DAT objectief in de handleiding zegt, dat het niet hoeft omdat het objectief zelf detecteert of het op een statief staat. De kleur, rode/paarse/groene/blauwe randjes en fancy "L" aanduidingen zeggen daar NIETS over.
- je statief is niet al te stabiel.
- je hebt geen gebruik gemaakt van een draadontspanner of timer, maar zelf afgedrukt.
- je gebruikt een el-cheapo uv filtertje, heb je wel echt scherpe opnames met deze combinatie?
- de focus ligt niet goed, maar dan zou er toch iets scherp moeten zijn?
Dexter202

Bij een sluitertijd van 1/250s denk ik dat je het één en ander rondom beweging van de lens kunt uitsluiten. IS en een instabiel statief lijkt me al redelijk onwaarschijnlijk.

Ik zou het eerder zoeken in slechte optische prestatie. Een softe lens, cheapo filter of, maar onwaarschijnlijk, slechte focus. Overigens lees je wel vaker dat de 7D soms scherpte issues heeft. Dat heb ik zelf ook al meegemaakt, dat de foto nergens echt scherp is, waarbij het niet aan de lens of aan instellingen ligt. Waar het dan wel aan ligt, heb ik geen antwoord op :(

Een belangrijke vraag blijft dan of andere foto's wel scherp(er) zijn.
Gebruikers-avatar
Canon 400d SHOOTER
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 20:07
WoonplaatsCOLON Ergens in Zuid-Holland
CONTACTCOLON

ALs ik zo de foto's doorkijk dan zijn ze niet haarscherp. Het lijkt of de meeste foto's een softe waas over zich hebben waardoor de kwaliteit van de foto's ronduit slecht is. Ik heb niet ene foto die echt lekker scherp is.

Om een aantal van jullie vragen te beantwoorden:
- Nee ik heb niet met een afstandbediening gewerkt
- Ja het statief was niet heel stabiel
- Nee ik heb geen UV-filter op mijn lens gehad
- De combi van de 17-70 met de 7D is die dan echt zo matig of ligt dit gewoon aan mij??

Ik kwam er zelf al vrij snel achter dat de 17-70 een vervelende lens is voor portretten, ik heb op dit moment geen 70-200 in mijn bezit maar die staat nu als eerste op mijn verlanglijstje.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Doe eens wat scherptetesten met je 17-70, misschien is die niet helemaal ok.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Is denk ik een combinatie van factoren:

- IS of VR aan laten staan op statief.
- Statief niet stabiel genoeg.
- Het diafrgama te weinig afgeknepen.
- Verkeerde focus.

In deze combinaties moet je het zoeken; dat weet ik haast wel zeker. :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
moussiej
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2010 22:54

Camera op een statief, alle OS zaken uit.. een foto maken van een beschreven vel papier, die recht evenredig staat met de sensor..
Op computer scherpte beoordelen, scherpte niet goed? Micro-adjustment aanpassen en nieuwe foto maken of lens calibreren.
Gripped 7D | EF-S 17-55 F2.8 IS USM | EF 50 F1.8 | EF 70-200 F2.8 | Yongnuo YN-460-II | Unomat | Cactus V2s | Redged 423 + RT-1 | Monopod |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar