Wie kan mij helpen mijn foto te bewerken?

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
jay56
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2011 14:40

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen zomer op vakantie in Oostenrijk een foto gemaakt die ik eigenlijk op poster formaat wil gaan afdrukken, maar volgens bijv. posterxxl is de kwaliteit voor een afdruk op bijv. 160x120cm niet goed genoeg.
Eigenlijk had ik het idee een panorama foto op te hangen maar dat kan mijn camera niet of ik moet er boven of onder een stuk afhalen.
Tevens ben ik benieuwd of er nog iets leuks gedaan met de foto waardoor ie nog mooier word.

Ik ben in bezit van photoshop en heb al wat geprobeerd, maar ben nog echt een n00b, dus het resultaat is niet echt geweldig.
Ik heb ook ergens gelezen dat ik met photoshop pixels bij moet kunnen maken, maar snap niet hoe ik dat moet doen.

Graag jullie hulp en/of tips.

http://imageshack.us/photo/my-images/59/img0475v.jpg/
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

160cm is 63inch.
Als je bv 150ppi wilt hebben, zul je circa 10.000 pixels moeten hebben.
Die heeft jouw camera niet.
Maar je kunt er wel pixels bij laten verzinnen in Photoshop.
Laatst nog een posting over. Ik zoek h'm even...

EDIT: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... &p=1036764" onclick="window.open(this.href);return false;


Afbeelding
Laatst gewijzigd door 2 op Pieterr, in totaal 28 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dat gaat niet echt lukken met een Ixus 750 opname, de resolutie is m.i. te laag voor een posterformaat.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik had het pixelformaat nog niet bekeken (op de iPad).
De ixus 750 heeft 3072x2304 pixels.
Dat zou toch voldoende moeten zijn?
Laatst gewijzigd door 1 op Pieterr, in totaal 28 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Computers (en daarmee de programma's als Photoshop) zijn meesters in het rekenen. Een computer kan prima dingen vele malen sneller dingen uitrekenen dan het menselijk brein.

Maar dingen bij laten verzinnen is iets anders. Daar zijn computers niet zo'n held in.

Maar bedenk ook dat je een panorama of een grote afdruk niet op 30 centimeter afstand zal bekijken.
Voor een hadnscherpe foto (da's dus een foto gehouden op de afstand van je arm) moet je er rekening mee houden dat er ongeveer 300 pixels per inch worden gebruikt. Dan oogt een foto scherp. Als je dit gaat verminderen tot 150 pixels, dan oogt de foto niet scherp als je hem in de hand hebt. Maar als je er twee meter vanaf staat weer wel.

Jouw foto is 3072 pixels breed. Wanneer je een handscherpe afdruk wilt, dan moet je dus die 300 pixels per inch gebruiken. Dan kom je uit op een afdruk van 10 inch breed (immer 3072 / 300 is ietsjes meer dan, maar laten we het afronden, 10) 10 inch is omgerekend weer 25.4 centimeter.
En dan is je foto dus scherp als je deze in de hand hebt. Nu zul je het verschil wel niet zo snel zien als je een afdruk maakt van 30 centimeter (omgerekend heb je dan een foto van 30/2.54=11.8 inch en met 3072 pixels heb je dan 260 pixels per inch)

Maar ga je de foto afdrukken op een formaat van 160 centimeter, dan wordt het toch anders. Om te beginnen praten we over een breedte van bijna 63 inch. Ga je al je pixels verdelen over die afstand, dan kom je tot ongeveer 49 pixels per inch uit. (immer 3072 / 63 = bijna 49.)
Dit ga je inderdaad terugzien in je afdruk. Tenzij je weer op een afstand van een meter of 5 / 6 kijtk, dan sta je ver genoeg weg om al die kleine puntjes weer tot vloeiende lijntjes over te laten lopen. Maar het is nog niet echt om over naar huis te schrijven als je er een meter vanaf staat.

Ja, je kunt in Photoshop aan de slag om de foto te vergroten. Vergroten naar, zoals Pieter aangeeft, 10.000 pixels is al een begin, maar het reusltaat zal er niet zoveel beter op worden omdat de computers deze slagen qua vrgroting nu niet zo geweldig goed doen.
Als je het wilt in Photoshop, dan kun je je afbeelding vergroten met Image > Image Size (snelkeuze CTRL + ALT + I) en dan een nieuwe afmeting opgeven.

Beter is misschien om te kijken naar het medium waarop je het afdrukt. Op fotopapier zul je voor een scherpe foto toch pixels moeten hebben. Maar een canvasprint is een stuk vegevingsgezinder en vereist per inch in de praktijk minder pixels dan bij een foto
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 3

Off topic:
@Jeroen,
heb je dit prachtstuk uitleg over vergrotingen ook al op de blog/site staan?
Man, bied al die kennis die je hebt en leesbare uitleg die je erbij geeft toch eens aan een uitgever aan.
Of loop ik een gedrukte generatie achter?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@Gabriël: Dat soort artikelen schrijven kost een hoop tijd. Er zijn er bovendien al de nodige te vinden.
Gebruikers-avatar
henk156
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2009 08:16

Even een uitsnede maken op het juiste formaat 160x120cm en dan op 300dpi. Gooi er een extra laag bovenop en vul die met 50% zwart. Daarna geef je op deze laag een noise, kies zelf de grote van de noise uit. Zet daarna deze laag op overlay en bv op 30% transparantie. Dit is een truukje die helpt om de foto er beter uit te laten zien. Succes :-) En tuurlijk als je een betere camera hebt en in een hogere resolutie kan schieten is het een ander verhaal. Maar soms is er gewoon niet beter... Voor afdrukken op canvas volstaat het zelfs met 72 dpi.
canon 400D | EFS 18-55mm | EFS 55-250mm 1:4-5.6 | 430 EX II
jay56
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2011 14:40

Als ik het zo hoor kan ik het dus wel vergeten om zo groot af te drukken :(
Wat zou voor deze foto het grootste formaat zijn waarop ik hem kan af laten drukken zodat hij er nog scherp uitziet?

Mijn vriendin en ik vonden die het mooiste, maar hebben nog een foto die met mijn ouders zijn camera is gemaakt die we ook mooi vinden. Deze camera is veel beter. Is deze foto wel geschikt voor een groot formaat afdruk?

http://imageshack.us/photo/my-images/40/sam0633u.jpg

@henk156: bedankt ik ga kijken of mij dat lukt
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

jay56,

Stuur me je e-mail adres eens door. :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
henk156
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2009 08:16

Ik heb hem ook even voor je gemaakt op dat formaat. En het ziet er prima uit zo... Stuur maar een PM met je emailadres en dan stuur ik hem via WeTransfer naar je toe. Kan je zelf kiezen welke je de beste vind.
canon 400D | EFS 18-55mm | EFS 55-250mm 1:4-5.6 | 430 EX II
Anoniem 4

henk156 schreefCOLON... vul die met 50% zwart. ...
Wat moet ik me daar bij voorstellen. Zwart is zwart (R=0, G=0, B=0). Bedoel je misschien 50% grijs (R=128, G=128, B=128). De laatste is gewoon één van de keuzes bij het Vullen.
Overigens lijkt deze werkwijze op High Pass Sharpening. Zelf zou ik daaraan de voorkeur geven om een foto die zo sterk moet worden uitvergroot, net iets te veel te verscherpen. Door de afstand waarop je naar zo'n grote foto kijkt valt die extra (het teveel dus) verscherping niet op.
Gebruikers-avatar
henk156
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2009 08:16

50% grijs inderdaad :D Ach er zijn zoveel verschillende manieren waarop het kan. Pick one you like and stick with that :mrgreen:
canon 400D | EFS 18-55mm | EFS 55-250mm 1:4-5.6 | 430 EX II
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

50% zwart is anders dan 50% grijs. Met grijs krijg je zijn waas over je foto en met zwart wordt de foto (of selektie) gewoon donkerder. De verwarring betreft hier denk ik het persentage. Het persentage geeft de transparantie met de orginele foto aan en heeft dus niks met de kleur te maken.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar