Fotoshoot met Jelte & Esther

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Een paar weken na de fotoshoot met Anniek, Dini en Maartje kreeg ik dit jonge stel bij mij thuis over de vloer voor een fotosessie. Hij is overigens een broer van Anniek uit die andere sessie :)
Het was Esther's idee om zo'n fotoshoot te doen, en Jelte was in het begin ook duidelijk nog wat onwennig en vondt het moeilijk zich een houding te geven.

Graag weer jullie opmerkingen en kritieken hierover. Ik ben hier zelf meer tevreden over dan over die van de 3 meiden, maar ben uiteraard weer erg benieuwd naar jullie kritieken om ervan te kunnen leren!
#1

21326

#2

21327

#3

21328

#4

21329

#5

21330

#6

21331

#7

21332

#8

21333

#9

21334

#10

21335

Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

zijn toch wel goed gelukt voor een eerste keer voor Jelte, volgende keer wel ff de broekzakken leeghalen.... (foto 9-10)
M.vr.gr Bert
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Goed opgemerkt, bedankt! Is inderdaad iets om op te letten de volgende keer
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Even een paar keer bekeken om mijn mening vorm te geven.

2 heeft hoe dan ook de voorkeur, maar misschien met croppen de koppies nog iets uit de linkerbovenhoek halen als het kan.
De serie is in zijn geheel goed op kleur wat huidtinten betreft.

De eerste paar hadden denk ik net een stopje meer licht kunnen verdragen.
Wat poses betreft staan ze er best leuk en relaxed op.
Maar het geheel oogt wat te veilig/plat/saai/flets, ik mis wat spanning.
Misschien mede door de kleding, maar hoe moet ik het zeggen,. Ze knallen er niet echt uit.
Ze zouden ook iets meer van de achtergrond los mogen komen, zeker met de donkere kleding.
Iets verder van de achtergrond af of mogelijk een silhouet lcq haarlichtje gebruiken?

Ik denk overigens dat er met wat eenvoudige nabewerking met wat meer contrast en oplichten zeker nog winst te behalen valt.
De serie van de dames was hoe dan ook naar mijn mening toch beter en spannender wat belichting betreft.
Hopelijk kun je hier wat mee.
Overigens, wat niet direct met de foto's te maken heeft en al vaker geroepen is. Het logo vraagt net teveel aandacht.
Misschien wat verkleinen of beetje doorzichtig maken, maar dat moet je uiteraard zelf weten.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Dank voor je uitgebreide reactie, Frank! Ik kan er zeker wat mee... nu nog zien hoe dit het beste te vertalen bij een nieuwe shoot ;) Verlichting was ook redelijk veilig, en ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt dat je daarin wat spanning mist.. Ik had links van het stel (rechts van mij) de hoofdflitser met een octabox, en aan de andere kant een 580 met een plu die meeflitste met 1 stop minder licht als invulflits.
Verder nog 1 flitser op de achtergrond gericht staan. Misschien wordt het toch eens tijd om nog te investeren in een extra flitser die ik als haarlichtje in kan zetten (of daarvoor mijn 430 in zien te zetten).

Ik was begonnen met een serie voor een witte achtergrond, maar deze vondt ik zelf allemaal minder mooi geworden.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Hoi Rutger, geen dank hoor, daarom hangen we hier rond tenslotte.
Ik heb even wat geprobeerd met je foto, met een simpel stukje auto-contrast correctie worden ze al sprankelende.
Ik zou nog ff wachten met meer materiaal kopen dat je het huidige materiaal lekker beheerst.

Zeker met een octo valt het licht, vooral vanaf voorkant, toch al aardig rondom je model. Vaak maakt 1 hoofdlicht het opvallend licht sowieso al spannender dan 2 frontlichten. (Tenzij gebruikt om verschillende delen anders te belichten)

Als je relatief veel echt vanaf de zijkant belicht zou ik eventueel aan de andere zijde met een schuimplaat werken voor wat lichtreflectie aan de donkere zijde. OF eventueel een goedkoop meerzijdig reflectiescherm aanschaffen, zeker met goud goed voor wat warmere huidtinten in bare zomers... :wink:

Dan kun je de 580, al dan niet met (desnoods geknutselde) afscherming gebruiken als haar- of vullicht op de achtergrond.
Allee, het zijn maar tips he... 8)
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Frank64 schreefCOLON Allee, het zijn maar tips he... 8)
Waarvoor mijn dank wederom ;)
Drwizz
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1152
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2008 14:43
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik moet zeggen dat het een serie is waar nog veel meer uit te halen valt als je nog beter nabewerkt.
De witbalans is ook niet overal goed en ze ogen wat donker en grijs hier op mijn monitor.
Je mag ze wat oplichten en de WB corrigeren en het ziet er meteen veel beter uit.

Succes en keep on shooting :)
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ook jij bedankt, Drwizz!

Ik heb de eerste drie foto nogmaals wat bewerkt, contrast opgeschroefd, algemene belichting en invullicht wat hoger gezet. Daarnaast de 3 wat minder rood proberen te krijgen door de witbalans nog wat lager te halen en de verzadiging terug te schroeven..

Beter of slechter?? Oh ja, de dekking van het watermerkje ook nog lager gezet ;)

#11

21415

#12

21416

#13

21417

Drwizz schreefCOLON keep on shooting :)
Reken maar!! :D
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Ik weet niet of het aansluit bij wat "drwizz" bedoelt, maar ik vind deze aanvulling nog niet echt een grote verbetering. Ikzelf zou het juist nog wat frisser willen maken dus juist wat ophelderen van een en ander, het is tenslotte een mooi fris stel. Nu loopt alles in het zwart nog steeds dicht.
Als de foto dan wat aan kracht verliest zou je als alternatief evt de foto's met zwarte kleding wat strakker kunnen croppen
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
gewooninge
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 218
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2010 22:28
WoonplaatsCOLON Zwolle

Foto 7 vind ik de leukste van de serie. Leuke jongen, lekkere eigenwijze houding. Groetjes Inge
Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?

Met het materiaal zit het wel goed, nu de ervaring en kennis nog…..

https://www.facebook.com/inge.huzen" onclick="window.open(this.href);return false;
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Over het licht en het nabewerken is al e.e.a gezegd. Mij valt op dat de poses nogal dicht bijelkaar in de buurt blijven. Bedoel ik mee dat met een paar uitzonderingen het telkens een pose is waar de ene de armen om de ander heen heeft. Laat die romantiek eens van het beeld af knallen! Jongen zitten, zij er bovenop. Of juist heel anders; zij verveeld weg kijken en hij juist toenadering zoeken, ze gek laten doen etc etc.

Foto 7 en 9 hebben daarom ook mijn voorkeur.
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar