Band promo shoot... hoe pak ik dat aan??

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jorie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2010 16:40
WoonplaatsCOLON made

hallo allemaal,
ik ben een paar dagen geleden aangesproken door een band die vroeg of ik een promo shoot wilde doen. Ik heb hier mee ingestemd maar wel gezegt dat ik eerst genoeg kennis wilde vergaren op dit onderwerp voordat ik de shoot doe. Ik vroeg me dus af of misschien iemand hier op het forum ervaring heeft met dit soort fotografie en of hij/zij tips heeft. Of andere vormen van informatie die belangrijk zijn bij dit soort fotografie.
alsvast bedankt.
Canon EOS 70D / Canon EOS 1000D gripped / Samyang 8mm f/3.5 Fisheye / Canon EF 17-40mm f/4 L USM / Canon EF 50mm f/1.4 USM / Canon 430EX II / Canon EF 70-200mm F/4 L USM

Site waar mijn foto's op staan: http://www.jorieslagmolen.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
gewooninge
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 218
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2010 22:28
WoonplaatsCOLON Zwolle

Ik lees even mee want mij werd ook gevraagd om een band te fotograferen. Meer dan 3 personen tegelijk heb ik trouwens nog niet gedaan dus tips en advies is welkom. Inge
Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?

Met het materiaal zit het wel goed, nu de ervaring en kennis nog…..

https://www.facebook.com/inge.huzen" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben_Cretskens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2009 18:16
WoonplaatsCOLON Bree

Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar ik hoop het toch ooit eens te doen.

Hoe ik het zou proberen:

sowieso foto' s met hun instrumenten (ik neem aan dat het een metal/rock band is?) dus drum, waarschijnlijk 2 gitaren en de bas.
De drum in het midden en daar rond de andere band leden (zoals een optreden maar dan meer cirkelvormig)
ook aparte foto' eventueel maar dan meer de nadruk leggen by de instrumenten, gitaren en bas scherpstellen op de hals van de gitaar/bas en de bespeler onscherp er achter
de drummer dan weer iets met zyn stokkies =)

ook foto' s maken met de drumsticks en plectrums ofzo...

zorg dat eventuele tatoos ook in beeld komen!

kijk voor de rest eens op het internet, foto' s van je favo band (als dat je genre muziek is)
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

belangrijkste is dat je genoeg kennis hebt van fotografie en op alle mogelijke elementen in kunt spelen, dan heb je als het ware al een geslaagde foto, of deze creatief wordt ligt meer aan jezelf en aan de desbetreffende personen die erop moeten komen.
Ik zou zeggen google eens en bekijk eens wat foto's van bands, rockbands zullen er anders op willen komen dan K3, ook even uitzoeken wat ze zelf in gedachten hebben, dan lukt dit vast wel.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
jorie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2010 16:40
WoonplaatsCOLON made

Ben_Cretskens schreefCOLONIk heb het zelf nog nooit gedaan maar ik hoop het toch ooit eens te doen.

Hoe ik het zou proberen:

sowieso foto' s met hun instrumenten (ik neem aan dat het een metal/rock band is?) dus drum, waarschijnlijk 2 gitaren en de bas.
De drum in het midden en daar rond de andere band leden (zoals een optreden maar dan meer cirkelvormig)
ook aparte foto' eventueel maar dan meer de nadruk leggen by de instrumenten, gitaren en bas scherpstellen op de hals van de gitaar/bas en de bespeler onscherp er achter
de drummer dan weer iets met zyn stokkies =)

ook foto' s maken met de drumsticks en plectrums ofzo...

zorg dat eventuele tatoos ook in beeld komen!

kijk voor de rest eens op het internet, foto' s van je favo band (als dat je genre muziek is)
Ik heb al met ze afgesproken dat ik een sessie doe met instrumenten en een zonder. Het is btw een rock bandje, beetje te vergelijken met de stijl van go back to the zoo en dergelijken. Als je heel precies wilt weten http://www.youtube.com/watch?v=G00o-rVqolc Waarschijnlijk doen we een shoot op locatie. Moeten alleen nog uitzoeke welke locatie, binnen of buiten. Waarschijnlijk buiten. Vraag is dus vooral hoe ik het allemaal aan moet pakken. Moet ik veel aan de band zelf over laten, zoals uitzoeken van de locatie of alleen vragen wat voor soort locatie het beste bij hun stijl past en dan zelf een locatie zoeken? misschien ook wel handig om iets te kopen zodat ik mijn flitser op een andere plek kan zetten dan boven op me camera?
Kijken naar favo band is idd ook een goed idee, Alvast bedankt.
Canon EOS 70D / Canon EOS 1000D gripped / Samyang 8mm f/3.5 Fisheye / Canon EF 17-40mm f/4 L USM / Canon EF 50mm f/1.4 USM / Canon 430EX II / Canon EF 70-200mm F/4 L USM

Site waar mijn foto's op staan: http://www.jorieslagmolen.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben_Cretskens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2009 18:16
WoonplaatsCOLON Bree

ik vind hun muziek top! beetje myn style ;)

locatie lykt me ook een goed idee, vraag aan hen (ze zyn toch met 5) voor een locatie te zoeken waarvan zij denken dat die goed is, zoals je zelf al zei, hun stijl moet er by passen.
jullie kunnen ook eens rond de tafel gaan zitten (msn groepsgesprek :D) en bespreken wat mooie locatie' s kunnen zijn.

en inderdaad, de flitser van de camera is een goed idee! een tip: de cactus triggers!! voor €50 heb je een zender en ontvanger en werkt heel goed naar mijn mening!

kijk voor de rest gewoon naar foto' s van bands, en probeer daar van alles uit te halen om je te inspireren.
Gebruikers-avatar
Dark_Angelus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 328
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2010 15:32
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Eerst in gesprek gaan met de band wat hebben zij voor ogen wat willen zij uitstralen naar de buitenwereld.
Daaruit verder bouwen en een rondje door de stad / dorp fietsen wat voor locaties interessant zijn.
Deze alvast fotograferen zodat je hen wat kan sturen wat ze bevalt.
And so on..

Voorwerk is echt 80% van de shoot :)
Canon EOS 1Ds Mark III, Canon 70-200 f/2.8L IS II USM, Canon 24-70 f/2.8L USM, Canon 50mm F1.8
Gebruikers-avatar
Tjado
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2009 20:14

Een tijdje geleden kwam ik een artikel tegen met info en tips.

http://www.digital-photography-school.c ... ght-budget" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien is zoiets ook een idee? :D

Succes!
Canon EOS 50D
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik heb het wel eens gedaan. Closeshooter slaat de spijker op zijn kop als ie zegt dat je ten eerste een beetje leuk moet kunnen fotograferen. Zorg dat je je gear in orde hebt, weet hoe je moet inflitsen etc etc.. Het creatieve aspect komt van de band en van jou. Ga van te voren naar de locatie en zorg dat je weet wat je te wachten staat. Maak de dames en heren duidelijk dat de shoot tijd gaat kosten! Vraag ze wat ze mooi vinden, wat ze willen en vraag of ze voorbeelden willen aandragen. Ga een biertje met ze drinken in het oefenhol. dan leren ze je een beetje kennen en is het ijs sneller gebroken.
En als dat allemaal goed is, dan mag jij laten zien dat je goede plaatjes kunt maken :D.

Marc

Oh, en laatste tip. Neem iemand mee (vriendje, vriendinnetje), het liefst iemand met oog voor detail en die een beetje regisseren kan. (typisch de dingen waar ik niet zo goed in ben ;)).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
jorie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2010 16:40
WoonplaatsCOLON made

Ok dus het eerste wat ik moet doen is: overleggen met de band wat voor soort locatie ze willen. Wat voor soort locatie het besta bij hun stijl past. Daarna ga vragen of de band zelf ideeën heeft over een locatie en ik ga zelf ook nog zoeken naar een locatie. Dit zodat je meerdere locaties hebt en dat ik die aan de band voorleggen. Wanneer de goede locatie is gevonden prik ik een datum met de band, gaan we naar de locatie toe. We beginnen niet meteen met de shoot maar gaan eerst wat drinken en praten (op advies van mmk :P ). Hierna kunnen we beginnen met de shoot.
Hoe en wat tijdens de shoot weet ik nog niet dus verder kan ik nog niet gaan in mijn stappen, maar de eerste paar stappen zijn er. Nu vooral veel naar andere band promo's kijken voor inspiratie en dan moet het volgens mij wel lukken.
Bedankt voor jullie advies en natuurlijk mogen jullie advies blijven geven :D
Canon EOS 70D / Canon EOS 1000D gripped / Samyang 8mm f/3.5 Fisheye / Canon EF 17-40mm f/4 L USM / Canon EF 50mm f/1.4 USM / Canon 430EX II / Canon EF 70-200mm F/4 L USM

Site waar mijn foto's op staan: http://www.jorieslagmolen.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Overleggen met de band zou ik zeker doen maar zorg wel dat je de regie in handen houdt.
Als je pech hebt is er geen overeenstemming over de locatie. In dat geval kan je beter aansturen op overeenstemming over de stijl en zelf de locatie uitzoeken.

Als de shoot buiten is, hou er dan rekening mee dat de sfeer van een locatie drastisch kan veranderen als gevolg van het beschikbare licht en het tijdstip.
Een locatie die je in de ochtenduren hebt bekeken kan er in de middag heel anders uit zien.
Als je een locatie hebt uitgekozen ga daar dan in ieder geval nog eens kijken op het tijdstip waarop je de shoot wilt doen en probeer dan ook eens in te schatten hoe de locatie er uit ziet als de weersomstandigheden anders zijn.
Het is in ieder geval verstandig om een alternatieve locatie te hebben.

Als de locatie gekozen is laat de bandleden dan, indien nodig, ook weten welke kleur kleding zij niet moeten dragen.
Dit om te voorkomen dat de kleding wegvalt tegen de achtergrond of daarmee vloekt.
Laat de bandleden daarover ook met elkaar overleggen. Een groepsfoto met een bandlid die er qua kledingstijl uit knalt is ook niet altijd gewenst.

Hou er rekening mee dat je niet zo maar op elke locatie mag fotograferen. Vraag bij twijfel om toestemming.
Onnodig om toestemming vragen is nog altijd beter dan tijdens de shoot te worden weggestuurd.

Let er op dat een aantal van jouw foto's uiteindelijk worden gepubliceerd en dat er objecten op de foto kunnen staan die niet zonder voorafgaande toestemming mogen worden gepubliceerd. De bandleden rondom een biertap met het Heineken logo duidelijk in beeld kan bij publicatie wel eens voor problemen met Heineken zorgen.

Neem een assistent(e) mee en laat deze vooral op kleding en haar letten. Een assitent(e) kan voorkomen dat je in de nabewerking moet gaan corrigeren. Tevens kan een assistent(e) er voor zorgen dat in een openbare ruimte het publiek niet zomaar dwars door de shoot heen loopt of kan je waarschuwen voor bepaalde zaken.
Bandleden zijn geen professionele modellen die geduldig hun werk doen. Een assitent(e) kan er voor zorgen dat je sneller kan werken.

Straal, ook al is dat in werkelijkheid niet zo, zekerheid en vertrouwen uit. De bandleden zullen dan wat makkelijker jouw aanwijzingen opvolgen. De bandleden mogen tijdens de shoot uiteraard voorstellen doen, maar niet omdat jij niet weet waar je mee bezig bent.
Laat tijdens de shoot af en toe de goed gelukte foto op het lcd scherm aan de bandleden zien.

Weet wat je wel en niet kan. Je mag tijdens de shoot best experimenteren maar laat dat niet te lang duren en zorg er voor dat je voldoende goed gelukte foto's hebt.

Het is al eerder gezegd: Zorg dat je apparatuur in orde is en dat je al het noodzakelijke bij je hebt.

Deze shoot kost jou tijd en geld en het is dan ook logisch dat jij een tegenprestatie mag verlangen.
Ik weet dat hier verschillend over wordt gedacht maar vergeet niet dat jouw foto's bedoeld zijn om meer inkomsten voor de band te genereren. Als dat gebeurt is dat mede dankzij jou dus ik zie niet in waarom jij daar niet in mag meedelen.

Veel succes.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
jorie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2010 16:40
WoonplaatsCOLON made

ik heb nog een vraag. Ik zou als ik los van me camera wil flitsen een trigger set (van falcon eyes ofzo) moeten kopen, maar eigenlijk ben ik al ergens anders voor aan het sparen en ik wil dus niet te veel geld uitgeven. Mijn idee was daarom om een reflectie scherm te kopen. Dan zou ik vanaf mijn camera op het reflectie scherm kunne flitsen en zo toch makkelijk het licht uit een andere hoek laten komen. Is dit een goed idee of zeggen jullie dat dit verschrikkelijk onhandig is en dat ik toch een trigger set MOET kopen?
Canon EOS 70D / Canon EOS 1000D gripped / Samyang 8mm f/3.5 Fisheye / Canon EF 17-40mm f/4 L USM / Canon EF 50mm f/1.4 USM / Canon 430EX II / Canon EF 70-200mm F/4 L USM

Site waar mijn foto's op staan: http://www.jorieslagmolen.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben_Cretskens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2009 18:16
WoonplaatsCOLON Bree

een reflectiescherm is goed maar dan moet een ongelofelijk groot kopen om een ganse band te kunnen belichten

in mijn eerste antwoord (denk ik toch) vertelde ik je over een triggerset van cactus (rond de €50) dat is een zender die je op de flitsschoen van je camera zet en de ontvanger schuif je in de schoen van de flits en klaar! (natuurlijk wel 2 dezelfde kanalen kiezen en de schakelaar omzetten :roll: )
Gebruikers-avatar
jorie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2010 16:40
WoonplaatsCOLON made

Ben_Cretskens schreefCOLONeen reflectiescherm is goed maar dan moet een ongelofelijk groot kopen om een ganse band te kunnen belichten

in mijn eerste antwoord (denk ik toch) vertelde ik je over een triggerset van cactus (rond de €50) dat is een zender die je op de flitsschoen van je camera zet en de ontvanger schuif je in de schoen van de flits en klaar! (natuurlijk wel 2 dezelfde kanalen kiezen en de schakelaar omzetten :roll: )
ja ik weet welke je bedoeld ik heb hem al gezien bij cameraexpress en dergelijke. Maar ik MOET van mijn ouders sparen voor een nieuwe pc, wat een imac gaat worden. Dit moet omdat mijn huidige laptop om het uur blue screen of death krijgt, vast loopt of gewoon ineens uitvalt. Dus eigenlijk gaat dat voor.
Canon EOS 70D / Canon EOS 1000D gripped / Samyang 8mm f/3.5 Fisheye / Canon EF 17-40mm f/4 L USM / Canon EF 50mm f/1.4 USM / Canon 430EX II / Canon EF 70-200mm F/4 L USM

Site waar mijn foto's op staan: http://www.jorieslagmolen.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Waarom een iMac?

Een PC is veel goedkoper en heeft soms dezelfde specs.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Kijk even op ebay dat is qua prijzen voor zulke chinese electronica een stuk leuker.
Goed zoeken en dan ben je voor een trigger setje (bijv. pt-04 / rf-16 ) swivel, plu en statief klaar voor ~€50,- ;)

@Ben_Cretskens waarom moet je een groot reflectischerm hebben? Zelfs zonder reflectiescherm met een enkel flitsertje kan je de band al voorzien van licht, of het mooi is.. dat is vraag2 ;)
Enige vervelende is dat je iemand mee moet nemen die het scherm vast blijft houden en zodra jij iets draait met je camera valt het licht alweer anders omdat de flitser op je camra zit.
Je kan ook gewoon je camera op z'n kop houden en tegen je witte t-shirt aan schieten, enige beperking in dit soort gevallen is je eigen creativiteit.

Een andere optie is een off-shoe TTL kabel scoren(zie ook ebay :P) zodat je bijv. nog met gestrekte arm je flitser kan vasthouden. Het voordeel hiervan is dat je buiten niet beperkt zal worden door je flits sync snelheid omdat je met een TTL kabel ook met HSS kan schieten.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

jorie,

In jouw geval zou ik helemaal niet gaan stoeien met een flitser! :wink:

Zelf flits -strobist vaak- ik ook wel, maar je komt met een enkele 430EX flitser gewoon licht te kort om een hele band goed en mooi uit te lichten.

Mijn aanraden: Ga voor de tijd op de fotografie locatie kijken wanneer het licht het mooist is, en dus het licht niet te contrastrijk cq te hard is. Weet je dat éénmaal, dan om die tijd met de band afspreken; liefst iets voor die tijd.

Vaak zijn de morgen en de avond goede tijden.

Heb je meer vragen, vraag het gerust! 8)

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar