vraag over AF van de camera

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Jonevertje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2009 21:18

Hallo,

Wie kan mijn vraag beantwoorden:
Ik fotografeer alles wat los en vast zit, en laatst nam ik foto's van de Jack Russels van mijn ouders, terwijl ze naar me toe renden. Dit deed ik met een 1000D met een Canon 70-300..
Ik dacht dat de 70-300 niet snel genoeg was en heb ik een 70-200 F4 aangeschaft. Hoewel deze lens idd sneller is, en scherper en betere kleuren, etc.. Maar ook met de lens krijg ik de honden er niet scherp op.
Ik stel de camera zo in dat de sluitertijd zo rond de 1/1000 seconde ligt, AI-servo, maar telkens is het scherp op de staart of rug, terwijl ik toch echt scherp stel op de kop.
Ik snap zelf ook wel dat er een misser bij kan zitten, maar er lukt er niet 1, dus er is iets te traag in de AF (ik neem aan dat ik het snel genoeg reageer, hoewel dat op de 'burst'-stand niet meer uitmaakt).
Ik ben niet op zoek naar een antwoord die mij verteld dat het diafragma kleiner moet (hoger F-getal). Ik wil het gewoon ook kunnen op F4. En denk dat dat ook haalbaar is.

Het enige wat er voor mij overblijft: de camera is te traag...
Nu vraag ik mij af: stel ik stap over naar een 600D, is die sneller met de AF dan de 1000D (omdat hij een cross-type scherpstelpunt heeft? of heeft dat niets met snelheid te maken). Of moet je, om snelheid te winnen in de AF, overstappen naar een 60D? Of kan ik nog ergens anders winst halen?

Alvast bedankt!!

groet,
Johan
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Zomaar overstappen op een andere camera zou ik niet doen..
Het ligt echt aan je techniek en ja, deels de camera, en zul je dus moeten blijven proberen!
Omdat de AI Servo van je camera de hond niet bij kan houden moet je wat anders verzinnen.

Bijvoorbeeld.....
Stel scherp met One Shot focus op een punt waar de hond voorbij komt rennen.. Als de hond daar eenmaal is aangekomen moet je snel klikken! :D

Succes! ;)
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Jonevertje schreefCOLONHet enige wat er voor mij overblijft: de camera is te traag...
Of de honden te snel. Ik denk dat de tip van Stevie1 beter zal werken.
En vergeet niet om de diafragma wat te knijpen zodat je scheptegebied wat groter word. (je schepte gebied ligt ongeveer 1/3 voor het focus punt en 2/3 erachter)
Met bijvoorbeeld een DOF-calculator kun je het scherpte gebied berekenen. Deze bijvoorbeeld -> http://www.dofmaster.com/dofjs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Zijn je foto's wel scherp op stilstaande onderwerpen?
Als de hond op je af komt rennen zou ik het eens op AI focus proberen i.p.v. AI servo.
Op AI servo blijft de lens continu scherp stellen, op AI focus dan blijft hij scherp stellen op je onderwerp.
Mocht ik het fout zeggen dan zal er vast iemand zijn die me corrigeert.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Dexter202

De tip van stievie1 werkt goed, maar vergt wel wat oefening. Wat je ook kunt doen is een hulppersoon inschakelen die de honden roept "dwars" op jouw fotografie richting staat. Dan fotografeer je de honden weliswaar vanaf de zijkant, maar doordat de afstand tot de camera dan relatief weinig veranderd, is het makkelijker deze in focus te houden.

Frontaal op je afrennende honden vergt ERG veel van je apparatuur. Natuurlijk is dit ook een stukje ervaring en vaardigheid die je moet opdoen in het focussen, maar hierin speelt de gebruikte camera zeker een grote rol. Wil je dit toch, zou ik naar een hogere klasse kijken zoals de 60D of 7D. De xxxD serie is qua AF niet zo veel beter dan de 1000D.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

stievie1 schreefCOLONStel scherp met One Shot focus op een punt waar de hond voorbij komt rennen.. Als de hond daar eenmaal is aangekomen moet je snel klikken! :D

Succes! ;)
De hond komt niet voorbij maar naar hem toe, vandaar dat ik voorstelde om de cam op AI focus te zetten.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Dexter202 schreefCOLON Frontaal op je afrennende honden vergt ERG veel van je apparatuur. Natuurlijk is dit ook een stukje ervaring en vaardigheid die je moet opdoen in het focussen, maar hierin speelt de gebruikte camera zeker een grote rol. Wil je dit toch, zou ik naar een hogere klasse kijken zoals de 60D of 7D. De xxxD serie is qua AF niet zo veel beter dan de 1000D.
Ik heb geen ervaring met de 1000D maar met mijn 450D en de 70-200 lukt het mij prima om mijn 2 herders scherp te krijgen als ze op mij af komen.
Als de 1000D niet veel scheelt met de xxxD serie dan zou het de TS ook moeten lukken lijkt mij.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik bedoel ook dat de hond dan voorbij dat punt komt rennen (dus inderdaad naar hem toe)
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ok, dat zou moeten lukken maar vergt wel een precieze timing, dat is nou net het probleem als ik de vraag leest.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Volgens mij is het probleem dat de lens/camera de hond niet kan bij houden omdat deze te snel rent?
Hij ging dus de hond volgen.. Dus daar heeft timing niks mee te maken.
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Jonevertje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2009 21:18

woody111 schreefCOLONZijn je foto's wel scherp op stilstaande onderwerpen?
Ik neem ongeveer 1000 foto's per maand, als dat niet het geval was... dan had ik ook geen plezier meer in de hobby gehad..
Gebruikers-avatar
Jonevertje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2009 21:18

stievie1 schreefCOLONVolgens mij is het probleem dat de lens/camera de hond niet kan bij houden omdat deze te snel rent?
Hij ging dus de hond volgen.. Dus daar heeft timing niks mee te maken.
Juist! En is er apparatuur die dit wel kan? Is er een aanmerkelijk verschil in AF tussen de 1000D, 600D, 60D? 7D?

Dit gezegd hebbende: dan snap ik je eerdere opmerking over OneShot ook niet: want dan gaat het wel om de timing...
En als dit de enige oplossing is, dan is het niet anders, maar eigenlijk is dat de vraag niet

groet,
Johan
Laatst gewijzigd door 1 op Jonevertje, in totaal 11 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ook een punt, maar zoals ik al eerder zei, met mijn 450D en 70-200 lukt het wel om mij herders scherp te krijgen als ze op mij af komen.
Kheb verder geen flauw idee of de 1000D wat het AF systeem betreft veel verschilt met de xxxD reeks maar volgens eerdere berichten niet zoveel.
Dan zou het met de 1000D ook moeten kunnen.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Wil je echt sport foto's maken zonder enige oefening zou ik voor de 7D gaan.. Lamborghinni voor sportfotografie.
Maar probeer eerst even de one shot focus.
Zoals tegen mij ook is gezegt... Oefening baart kunst.. Ik gebruik ook een 1000D met een 70-200 en daar krijg ik ook gewoon honden scherp op de foto (die recht op me af komen rennen! )
Probeer eerst je techniek een beetje op te krikken en dan heb je ook meer profijt van je 7D als je deze eenmaal gaat aanschaffen!

PS: Voor one shot heb je timing nodig en voor AI servo niet.. (kort gezegd) Dus jou probleem was niet de timing... Die moet je nu gaan ondervinden met One Shot.
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Probeer het eens met hogere ISO en dus kortere sluitertijd.
Tijdens het maken van een opname kan de AI-Servo nu eenmaal niets niets doen.
1/4000s lijkt me wel aardig.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Jonevertje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2009 21:18

stievie1 schreefCOLONWil je echt sport foto's maken zonder enige oefening zou ik voor de 7D gaan.. Lamborghinni voor sportfotografie.
En waar baseer je dit op, ik weet zelf ook dat hij snel is, maar meer om de burst, ook om de AF?

Wie kan mij in cijfers aangeven hoe snel de AF van welke camera werkt?

Ik ben geen pro, maar ik oefen genoeg... dat wilde ik aangeven met het aantal foto's dat ik eerder noemde.
Waar het eigenlijk op neerkomt: ik wil me niet aanpassen, maar ik wil dat de camera dit doet..
Laatst gewijzigd door 1 op Jonevertje, in totaal 11 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik kan het je niet in cijfers geven (iemand anders misschien wel).
Burst is inderdaad erg snel en de AF is subliem zeggen ze uit tests! ;)

Maar waarom probeer je niet eerst verschillende technieken en dan pas naar een andere camera kijken?
Je oefent genoeg zeg je, maar probeer het gewoon eerst ;)
Misschien loop je in de loop der tijd nog tegen andere dingen aan.
Fotografeer je alleen sport of fotografeer je ook op donkere locaties en welke heeft de prioriteit?
Ik vind het ook erg leuk om sporten te fotograferen maar licht is voor mij belangrijker dan een ontzettend snelle AF waardoor ik weer naar de 5D mk ii neig.
Ik weet niet hoe lang je fotografeert met de 1000D? Maar misschien is wat langer oefenen nodig om voor jezelf te beoordelen waar je nou allemaal tegen aan loopt.

Ik probeer je er van te weerhouden dat je een impuls aankoop doet waar je later spijt van hebt ;)
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Er zijn in ieder geval al een paar oplossingen geopperd die de moeite waard zijn om te proberen.
Je zal jezelf denk ik meerdere malen moeten aanpassen aan de camera en de rest van je spullen anders kan je blijven kopen.
Probeer eerst eens wat Stevie1 zei en probeer ook eens de AI Focus stand, al zijn je spullen nog zo snel,
met verkeerde techniek en/of instellingen gaat het toch niet goed.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Jonevertje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2009 21:18

stievie1 schreefCOLONIk weet niet hoe lang je fotografeert met de 1000D? Maar misschien is wat langer oefenen nodig om voor jezelf te beoordelen waar je nou allemaal tegen aan loopt.

Ik probeer je er van te weerhouden dat je een impuls aankoop doet waar je later spijt van hebt ;)
Alles wat ik wil, lukt me (subjectief), ook na genoeg oefening. Ik heb de camera al meerdere jaren...
Ik ben niet van de impulsaankopen... bovendien wil ik ook kunnen filmen.
Wat voor onderwerpen ik fotografeer doet er niet toe.
Dat is het allemaal niet: dit lukt me niet zoals ik wil, en dat houdt me bezig... en hoe krijg ik dit wel voor elkaar.
Laatst gewijzigd door 1 op Jonevertje, in totaal 11 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Zoals ik al zei.. probeer te oefenen met one shot... ander gewoon een 7D kopen en de camera het werk laten doen :lol: Maar om nou voor 1 klein dingetje een dure camera aan te schaffen... ;)
Fotograferen vanaf de zijkant lukt makkelijk met bewegende dieren/sporten.
Naar je toe rennen is een ander verhaal en daar zul je op moeten oefenen..

Wil je echt flink gaan filmen dan inderdaad een 7D oid.
Laatst gewijzigd door 1 op stievie1, in totaal 11 keer gewijzigd.
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar