Portretlens advies

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
55kfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2011 21:50
WoonplaatsCOLON Schagen

Hoi

Ik ben nu bezig met portreten bezig, en foto's van bandjes live. zit nu te twijfelen over volgende lens.

heb nu 550D en de standaard 50mm 1/8 en 18-55mm kit lens

ZIt er nu tussen 3 te twijfelen:
85mm 1.8
135 mm
18-200mm 3.5/5.6

Welke zouden een geschikte aanvulling zijn komende 2 klusjes zijn portret en wat video werk.

Heb tevens een 430EXII flitser en voor waar het kan een 300watt flitskop met plu

Wie heeft goed advies
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

De 85, lekker lichtsterk, mooie bokeh, mooi scherp goed voor zowel portretten en bandjes live.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ga met koen mee.. voor 100% ikzelf wil hem ook graag kopen..
maar eerst sparen.. :^)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
gewooninge
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 218
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2010 22:28
WoonplaatsCOLON Zwolle

Ik heb de 85mm 1.8 ook en vind het een super lens. Ik heb geen originele Canon Zonnekap erbij maar een JJC Lens Hood en daar heb ik wel spijt van. Die klik je erop en het is wat dunner materiaal dan de Canon zonnekap die ik op mijn 28-105 mm heb.
Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?

Met het materiaal zit het wel goed, nu de ervaring en kennis nog…..

https://www.facebook.com/inge.huzen" onclick="window.open(this.href);return false;
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Denk dat de afstand tot aan de band ook mee speelt in de keuze ?

Zelf tijd geleden een paar bandjes gedaan met de 17-55. Werkte voor mij prima, maar in verleden ook de 50mm gebruikt. Werkte ook prima. Sommige locaties kan een 85mm of 135mm te lang zijn. Houdt er dus goed rekening mee waar je de lens wenst toe te passen.

De 18-200 zou ik gelijk vergeten. Hier zul je voor doeleinde waarvoor je een objectief zoekt niet echt een top objectief aan hebben.

Voldoet de 50mm niet ? of kom je mm te kort ?
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Je hebt het hier wel over heel verschillende lenzen... Zowel wat gewicht, prestaties, als prijskaartje betreft.

Gezien je onderwerpen zou ik eerder gaan voor een zoom. Kun je voor al je genoemde onderwerpen prima gebruiken.

Ik denk dat je 70-200 L F4 een prima aankoop zou zijn voor je.
Al dan niet met stabilisatie, afhankelijk of het forse prijsverschil tussen beide het je waard is en of je budget toereikend is..

Je mist daar de echt grote diafragma's, maar hebt wel heel gemak van je zoom.
Kun je desgewenst ook wat afstand houden van je modellen...
En nog voor veel meer dingen te gebruiken natuurlijk.

succes met kiezen
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Voor bands heb ik lange tijd de 17-55 gebruikt. De lens is toch zo kort dat je op de eerste/tweede rij moet staan voor een half-body shot. Op een cropcam heeft voor mij de 85 mm. en de 100 mm. de voorkeur. Kwalitatief zijn beide niet-L lenzen goed, volgens de bekende testtites is de 85 f/1.8 marginaal beter dan de 100 f/2.0.
Studioportretten ook liever met iets langer dan de 17-55 die ik had. De 55 vond ik te kort en 70 net te lang. Hierin is 60 mm een mooie maat, of de 85 mm. en een ruime studio.....

Al typende heeft Frank64 mij ingehaald, met elk van de 70-200's haal je Kwaliteit in huis. Bij bands op een podium binnen brengt f/4 je in lichtproblemen en wordt de sluitertijd flink te lang, daar helpt dan alleen een body met hoog ISO-bereik.
Voor portretten geen probleem.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Waarom niet gewoon de 60mm macro? Heb je gelijk een leuke macro lens erbij.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

met de 85 mm heb je de meest geschikte lens voor je doeleinde, mooi brandpunt voor portretten, lekker groot diafragma welke ook nog eens (is belangrijk) goed te gebruiken is (lees scherp), met name op of voor podia's erg geschikt.

Probeer deze anders tweedehands, komt regelmatig voorbij voor rond de 250 en als de lens je niet bevalt (wat me stug lijkt) verkoop je hem of haar gewoon weer door voor hetzelfde bedrag, lijkt me een win/win situatie.
Fotograferen is kijken niet klikken.
55kfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2011 21:50
WoonplaatsCOLON Schagen

Hoi Allemaal bedankt voor de reacties.
Neig momenteel zelf het meest naar de 85mm 1.8 om als eerste mee te gaan uitbreiden denk ik. is er mssn plek waar je ze kan lenen/huren dat je eerst wat kan proberen/testen voor je koopt.

Betreft mijn 50mm, die gebruik ik nu meest voor portretten, maar wil wat lekkerdere feel zeg maar, hij voelt zo cheap en stelt met minder licht niet lekker scherp vind ik. ook als je handmatig scherpsteld voelt hij niet precies. en dacht/hoop met 85 1.8 ook beter glas en bokeh te hebben.

Om voorbeeld te geven wat ik het laatst heb gemaakt:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 00&t=95238" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze zijn me de standaard lens, had denk ik alleen sluitertijd korter en hoger diafragma moeten nemen. Heb deze in Aperture flink moeten bijcroppen om de mensen voor me weg te halen, met name en paar heren met heerlijk hoge kapsels.

Voor de budget vraag, heb rond de 300/400. nog even afhankelijk van hoe duur de vakantie uitvalt:P
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Er is vast wel iemand op dit forum die in de buurt woont, en je er even mee wilt laten spelen.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ja hoor. Zeg maar waar je woont. Ik heb 'm hier liggen.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

55kfotografie schreefCOLONNeig momenteel zelf het meest naar de 85mm 1.8 om als eerste mee te gaan uitbreiden denk ik.
Er is nog een objectief dat als twee druppels water lijkt op de 85mm f/1.8, en dat is de 100mm f/2.
Misschien ook nog een optie?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar