Canon EO40D reageert niet op ontspanner

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
kiezel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 111
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2007 10:24
CONTACTCOLON

Hoi,
Vandaag heb ik het varend groente en fruit corso in het Westland zitten fotograferen. Tot mijn verrassing reageerde mijn camera opeens niet meer op de afdrukknop. Mijn eerste reactie was het uitzetten van de camera en het verwisselen van de fotokaartjes, maar het euvel was niet opgelost. Ik realiseerde mij dat ik inderdaad geen "cf full" melding had gezien. Daarna heb ik het vervangende fotokaartje geformatteerd, maar nog steeds geen reactie. Uiteindelijk heb ik de batterij even uit de camera verwijderd, waarna alles weer normaal werkte. 's Avonds zag ik dat het eerste kaartje van 4GB minder dan 2GB aan foto's had opgenomen voordat het spul niet meer werkte. De lichtomstandigheden vóór en na het blokkeren van de ontspanknop waren nagenoeg gelijk, trouwens, ik had mijn flitser al gemonteerd (en aan staan).

Wat kan hier de oorzaak zijn van het blokkeren van de afdrukknop?

canon eos 40d, 2,5 jaar oud
AV programma
Sigma 17-70 1:2.8-4.5 lens
scandisk extreme 3 4gb en 2gb fotokaartjes
batterij is vol
flitser, canon speedlite 430ex (op batterijen)

Alvast bedankt voor het meedenken,

Groet, Kiezel 8)
-- http://kiezel.in" onclick="window.open(this.href);return false; --
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

volgens mij kun je op dit probleem googelen. Is er niet iets met het vastlopen van de ontspanknop?
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Waarschijnlijk heb je een slecht contact in de ontspanknop zelf.
Check even of de AF-ON knop op de achterkant van de body het wel en direkt doet. Zo ja, dan is de rest van de kamera o.k.
kiezel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 111
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2007 10:24
CONTACTCOLON

Dank aan beiden voor de info, na het googlen (het vinden van goede zoekwoorden is wel eens lastig) ben ik niet echt veel verder.

Een optie zou kunnen zijn dat mijn sigma 17-70 lens de boosdoener is en de camera er na 20 opnames de brui aan geeft/de ontspanknop blokkeert. Dat heb ik net getest en na ruim 20 foto's is er nog geen vuiltje aan de lucht.

Pennetjes in de camera zijn niet krom (cf kaartlezer), het regende nog niet (dus geen kortsluiting) en de AF-ON knop achterop doet zijn werk prima (met en zonder lifeview)(Nooit gerealiseerd dat je hem hier ook voor kan gebruiken :shock: - zo leer je nog eens wat :D )

Meer info is eigenlijk wel gewenst.

Groet, Kiezel
-- http://kiezel.in" onclick="window.open(this.href);return false; --
Gebruikers-avatar
Kenji
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 394
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2007 11:34
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Heb ik ook gehad met m;n vorige 350D (toevallig ook met een Sigma 17-70, maar daar lag het niet aan).

Af en toe "liep hij vast" (a la een pc die niet meer reageert).
Batterijen eruit en er weer in als hij dat deed loste het probleem op. Het kwam ook maar af en toe voor, geen bepaalde regelmaat of iets dergelijks.
EOS 50D ~ Sigma 10-20mm HSM ~ Canon 15-85mm IS USM ~ Canon 17-55 IS USM ~ Canon 70-200 f2.8 L USM
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar