Canon 60D autofocus probleem? Soms niet scherp ?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Satbeginner
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 31 Jul 2011 16:23
CONTACTCOLON

Een tijdje geleden heb ik mijzelf een nieuwe Canon 60D met de kitlens 18-135 mm cadeau gedaan.
Nadat ik hem in gebruik genomen had was ik behoorlijk teleurgesteld over de onscherpe foto's die dit toestel maakte, ook op diverse internationale fora werd gesproken over een soft focus issue wat zou kunnen bestaan.

Doordat het toestel enorm veel instellingen heeft en ik niet echt ervaren ben met spiegelreflex-camera's ben ik een en ander eens goed gaan uitzoeken en ben tot de volgende conclusies gekomen:

Die camera is echt prima! Wel ga ik voortaan voor het scherpstellen Quick-Mode in combinatie met One-Shot gebruiken, waarbij ik kies voor automatische selectie van alle 9 scherpstelpunten.

Hieronder licht ik toe hoe ik tot deze aanbevelingen gekomen ben.

Door het uitzoekwerk de afgelopen tijd begin ik nu wat vorderingen te maken met mijn nieuw aangeschafte camera. Om heel eerlijk te zijn: in het begin was ik er eigenlijk helemaal niet eens zo blij mee!

Ik verwachtte dat een camera van dit kaliber in de automatische stand gewoon prima foto's zou maken. Niet direct briljante Pulitzer Prize plaatjes, maar toch gewoon goed uitgelicht, met mooie kleuren en dus ook echt scherpe foto's.

Nu, dat eerste klopte min-of-meer wel, maar de meeste foto's waren gewoon echt niet scherp en dat beviel me helemaal niet, vooral niet omdat ik het niet begreep. Ondertussen ben ik een stuk verder en wil ik delen waar ik zoal tegenaan gelopen ben.

De camera heeft namelijk een aantal mogelijke instellingen met betrekking tot de AutoFocus die allemaal nauw samenhangen. Hieronder heb ik die eens in voor mij begrijpelijke taal op een rijtje gezet en toegelicht.

HOE
Voor de manier HOE AutoFocus gedaan wordt zijn er 3 mogelijke instellingen: Live-Modus, Live-Modus met gezichtsherkenning en Quick-Modus.

In geval van Quick-Modus wordt de speciaal daarvoor ingebouwde AutoFocus-Fase-Shift-sensor gebruikt. Deze is snel en erg nauwkeurig en verdient dus de voorkeur.

Bij de Live-Modus wordt de spiegel opgeklapt en verschijnt op het beeldscherm aan de achterzijde van de camera een live-weergave van de te maken foto.

Echter, door de opgeklapte spiegel moet de camera nu de beeldsensor in plaats van de speciale AutoFocus-sensor gebruiken om AutoFocus te kunnen doen. Door de grootte van die beeldsensor is deze AutoFocus een stuk langzamer, ook kan de camera al afgedrukt worden wanneer het scherpstellen nog niet geheel is afgerond, met onscherpe foto's tot gevolg.

Bij de Live-Modus met gezichtsherkenning is het helemaal gelijk aan zoals hierboven beschreven, alleen nog wat langzamer, omdat de software -om gezichtsherkenning te kunnen doen- ook tijd nodig heeft.

Waarom zitten die laatste twee mogelijkheden er dan toch in? Wel, om het maken van foto's middels het beeldscherm van de camera in plaats van met de zoeker, mogelijk te maken. Op die manier hoef je als fotograaf niet steeds met één oog door de zoeker te turen en kun je bijvoorbeeld met de camera boven je hoofd met het uitgeklapte scherm toch een foto maken. Handige optie, maar bij het maken van foto's uit de losse hand kan het dus behoorlijk verkeerd uitpakken.

Mijn conclusie: Gewoon de Quick-Modus gebruiken en door de zoeker kijken. Gaat lekker snel en levert vaker mooie plaatjes op.

Maar we zijn er nog niet!!

WANNEER
Hierboven staat beschreven HOE en dus met welke sensor de camera de AutoFocus doet, er zijn ook nog aparte instellingen over het WANNEER en OF de camera AutoFocus doet. Deze zijn in een ander deel van het instellingen-menu terug te vinden.

Voor het WANNEER kun je kiezen uit: One-Shot, AI-Focus en AI-Servo, op de gebruikte lens kun je kiezen voor Manual Focus.

Bij One-Shot wordt bij het half indrukken van de ontspanknop de lens éénmalig scherpgesteld, bij het verder doordrukken van de ontspanknop wordt met de eerder gevonden AutoFocus-instelling de foto gemaakt.

Bij AI-Servo wordt bij het half indrukken van de fotoknop begonnen met de lens scherp te stellen en dit blijft continue gedaan worden totdat de foto gemaakt is. Hierbij worden alle ingestelde AF-punten steeds opnieuw beoordeeld om op die manier een scherpe foto te verkrijgen.

Echter: als je wilt scherpstellen op een object ergens in de foto, en vlak voor het afdrukken beweegt er iets in een ander deel van de foto, kan het zijn dat juist op dat andere deel scherp gesteld wordt met een onscherpe foto (tenminste, dat deel wat je juist wel scherp wilde hebben!) tot gevolg.

Bij AI-Focus begint de camera met One-Shot, maar kan, afhankelijk van het gevonden beeld, overschakelen naar AI-Servo. Dit maakt het gedrag van de AF naar mijn mening minder consistent en ook wat trager.

Waarom zitten de laatste twee mogelijkheden er dan toch op? Als je als fotograaf juist bewegende onderwerpen wilt vastleggen, zoals sport, vliegende vogels, etc., dan kan het enorm helpen om ook vlak voor of zelfs tijdens het maken van de foto nog een scherpstelling te hebben.

Mijn conclusie: Voor het soort foto's wat IK maak (landschappen, details van machines, etc.) is One-Shot AutoFocus voor mij het meest geschikt.


En nog zijn we er niet!

WAAR
Naast het HOE en het WANNEER er AutoFocus gedaan wordt is er ook nog een keuze WAAR in het beeld de AutoFocus gedaan wordt.

In mijn camera bestaat de keuze uit 9 verschillende, diamantvormig geplaatste punten waaruit gekozen kan worden voor de scherpstelling. Uiteraard zijn ook combinaties van de 9 punten mogelijk, bijvoorbeeld alleen in het midden van de foto, of juist één van de punten richting de rand van de foto of zelfs heel de rand en juist niet in het midden. Deze keuze is weer afhankelijk van het onderwerp wat je wilt fotograferen en de opbouw van het plaatje.

Om tot een werkelijk mooie foto te komen zijn er erg veel belangrijke factoren, maar compositie (beeldopbouw) is er één van. Een veel gebruikte vuistregel is de 1-van-3 regel. Een foto waarbij het onderwerp precies in het midden staat zal vaak als saai worden ervaren, terwijl een keuze om het onderwerp op ongeveer 1-derde van een zij- en bovenrand te plaatsen de foto soms een stuk interessanter zal maken.
Afhankelijk van je compositie zul je dus ook de te gebruiken scherpstelpunten moeten kiezen.

Mijn conclusie: Ik gebruik de automatische selectie van de camera uit alle 9 punten en zorg ervoor dat tenminste één van de scherpstelpunten over het door mij gekozen onderwerp ligt. Dit bereik ik door soms de camera iets te bewegen en door de ontspanknop opnieuw in te drukken meerdere malen opnieuw scherp te stellen. De camera geeft dan middels rode blokjes aan welke van de scherpstelpunten gebruikt zullen worden.

Eens kijken of mijn uitzoekwerk bij mijn toekomstige foto's vruchten af gaat werpen en hoop dat andere prille 60D bezitters er iets aan zullen hebben.

Uiteraard is deze uitleg niet volledig. Er zijn nog allerlei extra functies qua bediening toe te wijzen aan diverse knoppen, maar het ging mij erom de basis in (tenminste voor mij) begrijpelijke taal op een rijtje te zetten.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Welkom op het forum.

Een heldere uiteenzetting waar eenieder die voor het eerst een Canon EOS DSLR in zijn/haar handen krijgt z'n voordeel mee kan doen.

Ik ben nu uiteraard wel benieuwd geworden naar de strakke platen die ongetwijfeld gaan komen! :D
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik zou zeggen, je bent idd iemand die niet bedreven is en zoals velen ervan uitgaat dat de SLR camera's standaard vanzelf goede foto's maken. Misschien moeten Nikon, Canon ed eens vertellen dat fotograferen wat anders is dan afdrukken of indrukken van knopjes. Dit is geen sneer maar een algemene trend, van vooral de laatste 6 jaar. En ik neem het jou niet kwalijk maar velen geloven echt dat DSLRS super foto's maken. Als je ze zou geloven dan kun je bijna je camera op pad sturen en die komt dan vanzelf met mooie foto's terug, terwijl je zelf thuis tv kijkt :)

Ik zou zeggen ga een fotocursus volgen, een waar je waarschijnlijk een kortingsbon voor gekregen hebt. Ik heb fotografie als vak gevolgd op de middelbare school en daarna gewoon veel gedaan en nog steeds ben ik geen fotograaf maar wel heel erg bedreven in de bediening dan die camera's :)

Ik ben halverwege je stuk gestopt. Er zijn 2 dingen, of je gebruikt een compact of DSLR met dat groeen vierkantje of je neemt een cursus of gaat aan het werk met de handleiding. Bij die laatste leer je in ieder geval waar wat voor dient en hoef je ons niet uit te leggen wat er met den DSLR ingesteld kan worden.

Neem me niet kwalijk maar wat een vragen. Je geeft aan er niet veel van te begrijpen (nog niet) en dan zo'n stuk.

Ik moet altijd erg lachen in vergelijkingen van Nikon vs Canon waar altijd over de meer AF punten wordt gesproken. Ik gebruik er 1, de middelste stel scherp en dan maak ik een andere compositie en druk af. En dat alles in de supereenvoudige instelling Av. En gewoon met AWB, en zonder IA Servo ed. Daar maak ik alleen gebruik van bij sport als dat nodig is.

Echt als je je nu al druk maakt over welke AF punten, en welke modus, dan wordt het nog een feest voor je.

Vergeet niet dat je waarschijnlijk ook last van bewegings onscherpte hebt gehad en door gebrek aan fotografische kennis het aan van alles hebt gedacht waar het aan kon liggen, maar bij IEDERE fotografie cursus, leggen ze je dat haarfijn uit.

Echt een Eyeopener, en zeker een aanrader.

En verder. Gewoon doen, doen, doen, doen, doen en nog eens doen en doorgaan. Foto's plaatsen en dan om commentaar vragen.

Niet vragen hoe wij jou kunnen helpen met het instellen van jouw camera in de hoop dat jij er goede foto's mee gaat maken. Ik kan je een hele lijst met instellingen voorschotelen, maar misschien heb jij daar minder aan dan ik. En anders om.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Goede research om te beginnen :wink:

Omdat het volgen van een scherptepunt wel snel moet gaan werkt AI-Servo het best met zo min mogelijk ingestelde AF-punten.

Ook de focussnelheid van het objectief is van belang en dat kan nogal verschillen per objectief (niet per exemplaar maar van merk en type).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Diaroen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2010 19:46

Heldere uiteenzetting, en leuk dat je het zo aan het uitzoeken bent. Hier leer je veel van.
Zelf gebruik ik de methode van Jeroen.

Jeroen, ik dacht toch niet dat dit forum alleen voor de professionele amateur bedoeld was.
Juist voor beginnende DSLR's is dit forum erg leerzaam en is de bovenstaande uitleg makkelijker te volgen dan heel theoretische verhalen.
Dat komt wel als er meer ervaring opgedaan is.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Diaroen, dat klopt gedeeltelijk. Echter zijn er iedere keer weer mensen die lenzen kopen, en dure bodies, en het aan alles behalve aan hen zelf wijten. Sinds de 300D is SLR fotografie voor velen gemeengoed geworden, echter mensen kopen spullen en als het dan tegenzit dan ligt het altijd aan het materiaal. Laat fotografie met of zonder goede hardware nu for the millions bechikbaar zijn, dat betekent nog steeds dat SLR fotografie wat anders is. Ik vind het storend dan mensen alles bij anderen leggen, en er is een die zich ook op de semi professionele markt legt met een dergelijke achtergrond en daar behoorlijk verstorend zijn voor hen die hun geld ermee moeten verdienen.

Maar ik kan je genoeg toppics hier op het forum aangeven van mensen die 7D's met L lenzen gekocht hebben, verkocht hebben, andere L lenzen hebben gekocht, diverse topic geopend hebben mbt onscherpte en F/B focus om vervolgens er achter te komen dat ze de camera vasthielden als compact dus bij de body only, om over de ruis foto problemen nog maar te zwijgen.

Ik geloof niet dat TS iemand dergelijk is aangezien hij/zij erg veel tijd heeft besteed om een openings onderwerp vol te typen en daarvoor behoorlijk onderzoekend werk te doen. Dat alleen al is lovens waardig tov al hen die open deuren vragen stellen, zonder google ed.

Maar toch zonder voorbeelden is het niet makkelijk vast te stellen wat er aan de hand is, en verder is het aanpassen van settings die je nog niet beheerst misschien niet het probleem.

Ik zou liever voorbeelden zien en daarop settings als dat al nodig is met uitleg geven dan alle mogellijkheden van een SLR uiteen te zetten en daarop globale gebruiksmogelijkheden te schrijven, dat is namelijk onmogelijk.

Zoals ik al schreef, zou ik je een setje settings kunnen geven maar die kunnen voor mij werken en voor een ander niet, en misschien wel bij hockey overdag maar niet bij handbal in een slecht velichte zaal. Echter alle 2 team sporten, met een bal die snel gaan en niet zo groot zijn als voetbal. :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik sluit mezelf aan bij Jeroen..

Zelf heb ik ook een 60D en herken dit probleem absoluut niet, heb wel een "fout" toestel gehad met hot pixels maar die is netjes omgeruild voor een nieuw excemplaar.
Ik wil je adviseren van die "paniekstand" (auto stand) af te stappen en op bv TV stand te gaan fotograferen, een basis fotografie workshop volgen en lekker te gaan oefenen!
Aan de body licht het niet :wink:
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Ik kan alleen maar beamen wat de mensen hierboven zeggen,
Ik heb er ook wel lang over gedaan om de juiste instellingen te vinden als ik ga fotograferen,
maar heb noch nooit een foto genomen in de auto-mode.
Ga "leren" foto's te nemen, want de 60D is een klasse-toestel, ik ben er uitermate tevreden over. Er zijn genoeg boeken over het onderwerp "foto's nemen" te koop.
Aan het toestel ligt het niet, wel aan je instelling, foto's in de groene zone (auto), dat werkt niet. Je moet er wel wat tijd voor maken.
Veel succes,
Met vr. groet,
Paul :D
70D
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Je hebt het inderdaad mooi uitgezocht maar helaas het wiel niet uitgevonden. Het is zoals de anderen al vermelden, een kwestie van aan de gang gaan, uitproberen, lezen en andermans werk bestuderen. En vergeet daarbij de handleiding ook niet, want al hetgeen je hier zo mooi hebt opgeschreven kun je daarin terugvinden.

Ik verbaas me ook over jou mededeling dat je op diverse fora hebt gelezen over een "soft focus issue" v.d. Canon 60D.
Ik heb me voor aankoop van deze camera uit en te na verdiept in de voors en tegens en dit is echt nieuw voor mij. Pas daarmee op, want daarmee kun je mensen op het verkeerde been zetten.

Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar