Polarisatie op Tamron 11-18

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
polariteit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010 12:06
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik gebruik op dit moment een Cokin Polarisatiefilter. Maar aangezien ik het tijdens het rondlopen irritant vind om met die houder te werken, en omdat ik de houder op mijn tamron op 11-13mm-foto's zie, wil ik een gewone polarisatiefilter kopen. dus eentje die je zo op de lens schroeft en kan laten zitten.

Nu heb ik er een tweetal op het oog:

-Hoya 77mm HMC Serie Polar.Circulair
-B+W Circulair Polarisatiefilter KSM MRC 77 E

Nu vraag ik mij af of er erg grote kwaliteitsverschillen zijn tussen Hoya en B+W? Zijn er nog andere merken met dezelfde prijs/kwaliteit?

Waar ik vooral ook benieuwd naar ben is de hoeveelheid vignetting van deze filters op deze lens. Ik lees her en der dat de Canon 10-22 lens geen vignetting heeft met deze filters op de 10mm. Mag je ervan uitgaan dat dit dan ook geldt voor mijn Tamron op 11mm?
Canon EOS 7D, Sigma 17-70 OS, Tamron 11-18, Sigma 105, Sigma 150-500 OS
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik zou in deze voor de Hoya gaan, aangezien die hetzelfde glas leveren als wat er in je overige en deze, lenzen zit. Vergeet niet dat een ultra wide angle al zelf erg veel polariseert en je dus bijna zwarte luchten kunt krijgen.

Ik zelf heb de kaesemann slim mrc van B+W maar ik heb alleen Canon Glas waarop B+W theoretisch beter op is. Het is verder maar een gevoel want Hoya is ook bere goed. Echter is het zoals ik al zei de glas leverancier voor Sigma, Tamron, Tokina en een heleboel brildragers. B+W heb ik alleen als filter en wijnglazen leverancier :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
polariteit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010 12:06
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

haha meen je dat nou, wordt glas van tamron/sigma geleverd door hoya?

maar als ik jou goed begrijp kan je niet zeggen welke nou precies echt kwalitatief beter is?

overigens, volgens mij polariseert een groothoek niet hoor. Van die zwarte vlekken is wel weer waar, maar daarom kan je dus de sterkte van een polafilter instellen :P
Canon EOS 7D, Sigma 17-70 OS, Tamron 11-18, Sigma 105, Sigma 150-500 OS
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

ALs je alle tests af gaat, dan vermoed ik dat B+W net iets vaker wint, net zoals Coca vs Pepsi. Echter voor het geval ik een filter gebruik dan ga ik voor mijn Canon glas altijd naar B+W, maar voor Sigma zou ik dan een van de duurste HOYA glas filters nemen. Voor mijn 150-500 zou ik dus een 82mm HOYA willen, maar die zijn zo associaal duur dat ik dat niet doe en de filterkap doet voldoende. Echter voor alle andere lenzen heb ik dat probleem niet.

Omdat HOYA als glas leverancier dus voor veel brillen en veel objectieven geleverd word zou ik in die lijn kiezen omdat de glas structuur en helderheid en afbuiging ed gelijk zijn. Bij Sigma wordt nog wel eens gemeld dat het wat gelig zou zijn, wat de contrasten verbeterd. Niet slecht maar anders dus.

Naast dit alles zijn HOYA en B+W de marktleiders als het om DSLR lenzen gaat qua filters. Rodenstock en nog een paar van die excentrieke leveranciers zullen nog wel beter spul leveren maar die zijn en moeilijk te verkrijgen en vreselijk duur om nog maar niet te spreken van meetbare of zichtbare verschillen.

De B+W Kaesemann Slim MRC PRO CP filter die ik heb is dermate duur en afgeschermt tegen vocht ed dat ik hem gekocht heb omdat hij op veel opbejctieven past ivm de 77mm draad. Maar zoals ik al melde is het gebruik van een CP op wide of ultra wide angles soms niet aan te raden ivm het natuurlijke polarisatie effect welke deze lenzen van zich zelf hebben.

Ergo ik zou je gewoon de beste lijn van HOYA aanraden in deze, maar als je B+W koopt wordt je er ook niet slechter van. :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar