Samyang 8mm f/3.5 Fisheye

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jorie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2010 16:40
WoonplaatsCOLON made

Heeft iemand hier op het forum ervaring met deze lens?? Ik vind zelf de prijs heel erg leuk voor een fisheye objectief en ben hem misschien van plan over een tijdje te gaan kopen. Allerlei reviews zeggen dat het een goede lens is maar ik kan bijna nergens ervaring van gebruikers vinden. Een nadeel nu al is dat er geen AF op zit maar dat vind ik niet zo erg aangezien de prijs. Ze verkopen dit objectief bijna foto konijnenberg: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... canon.html
Canon EOS 70D / Canon EOS 1000D gripped / Samyang 8mm f/3.5 Fisheye / Canon EF 17-40mm f/4 L USM / Canon EF 50mm f/1.4 USM / Canon 430EX II / Canon EF 70-200mm F/4 L USM

Site waar mijn foto's op staan: http://www.jorieslagmolen.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Hayo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2008 13:19
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Dit draadje volg ik even, ik ben ook eigenlijk al even aan het kijken naar deze fish-eye.
Canon 60D|Canon EOS 350D|Tamron 17-50MM F/2.8|EF-S 18-55MM|EF-S 55-250MM IS|Canon Speedlite 430EX II|Konig Photo Tripod 30|Lowepro Slingshot 200 AW|Lowepro Nova 1 AW|Praktika MTL3 met Pentacon 50mm F/1.8
FLICKR
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Wat ik er in ieder geval van weet is dat een 8mm fisheye eigenlijk ontworpen is om op een fullframe een rond beeld te geven, alles buiten dat rondje is zwart. Wanneer je hem op een cropcamera gebruikt heb je geen hele ronde meer, maar nog wel zwarte hoeken. Op het moment dat je geen zwarte hoeken wilt moet je voor een 10mm fisheye gaan, die zijn speciaal voor cropcamera's gemaakt zodat je diagonaal een beeldhoek hebt van 180 graden. Wanneer je een rondje in beeld wilt op een cropcamera zoals de 8mm op een fullframe-camera dan moet je voor een 4,5mm fisheye gaan.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

@geert ik heb hem gebruikt op een crop cam, maar geen last van zwarte hoeken hoor?(zie ook de samples: http://www.photozone.de/canon-eos/526-s ... os?start=2" onclick="window.open(this.href);return false; )
Hij past ook op full-frame, maar hierdoor komt de geïntegreerde zonnekap in beeld, deze zal je moeten shaven en daarna de foto moeten croppen omdat je inderdaad zwarte hoeken krijgt.
Het is wel een leuk lensje, dat de autofocus ontbreekt is niet zo heel spannend omdat je al heel snel alles scherp hebt ;).

Een kennis van me is inmiddels overgestapt naar full-frame, dus die van hem is te koop als je interesse hebt.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Hayo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2008 13:19
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

wat geert zegt is ook geheel tegenstrijdig met wat er in de beschrijving staat op fotokonijn :?:
@wirewess jij hebt de lens zeg je, heb je ergens voorbeeld foto's staan?
Canon 60D|Canon EOS 350D|Tamron 17-50MM F/2.8|EF-S 18-55MM|EF-S 55-250MM IS|Canon Speedlite 430EX II|Konig Photo Tripod 30|Lowepro Slingshot 200 AW|Lowepro Nova 1 AW|Praktika MTL3 met Pentacon 50mm F/1.8
FLICKR
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Wanneer je geen zwarte hoeken krijgt is die 8mm eerder 10mm, of ze hebben ergens een correctie ingebouwd wat eigenlijk ongebruikelijk is bij fisheye-objectieven. Neem je namelijk de sigma 8mm of pelang 8mm dan heb je wel zwarte hoeken, met de sigma 10mm niet. In dit geval is dat dus een voordeel, maar vind het persoonlijk discutabel en bovenal verwarrend om over een 8mm fisheye te praten.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik kan er zelf weinig zinnigs over zeggen, het enige wat ik weet is dat ze de lens verkopen als 8mm en ik op een cropcam geen zwarte hoeken heb gezien.
Dus wie gaat er even langs fotokonijnenberg om de sigma en samyang te vergelijken ? :)

@Hayo ik heb deze lens zelf niet, maar wel meerdere malen gebruikt dat setje body+lens was van iemand anders omdat ik zelf een ff cam gebruik.
Ik heb zelf nergens foto's staan, maar in dit topic staan nog wel wat meer voorbeeldpics: http://photography-on-the.net/forum/sho ... p?t=835464" onclick="window.open(this.href);return false;
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Op ff krijg je zeker hoeken. Die zie ik al met m'n 12 mm van lensbaby :) Op crop kan ik me voorstellen dat je ze niet krijgt.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
jorie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2010 16:40
WoonplaatsCOLON made

Wat er tot nu toe gezegt is wist ik min of meer wel maar wat vinden jullie van ManualFocus?? Is dit erg storend of is het gewoon even wennen en daarna heb je er geen last meer van?
Canon EOS 70D / Canon EOS 1000D gripped / Samyang 8mm f/3.5 Fisheye / Canon EF 17-40mm f/4 L USM / Canon EF 50mm f/1.4 USM / Canon 430EX II / Canon EF 70-200mm F/4 L USM

Site waar mijn foto's op staan: http://www.jorieslagmolen.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Ik heb geen fisheye, maar ik kan me voorstellen dat je die autofocus helemaal niet nodig heb. Als je op een meter of 2 scherp stelt, dan moet het toch lukken om te scherptediepte tot infinity te laten lopen?
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Een vriend van me heeft deze Fish-eye. het is een leuk lensje, voor een leuke prijs. de vertekening vind ik niet extreem maar wel zeer duidelijk aanwezig. AF is denk ik niet heel erg noodzakelijk. je hebt eigenlijk praktisch altijd alles van voor tot achter scherp.
een erg positief punt van het objectief is de mooie weergave van kleuren.

Succes
Canon
dvanderh
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2010 15:55

Ik heb hem sinds een tijdje en schiet crop, een kennis van me heeft hem laten shaven en gebruikt hem zeer enthousiast op z'n 5D m2.

Het is absoluut leuk speelgoed, zeker voor landschappen, scherp en qua beeldkwaliteit verrassend goed, gebrek aan auto focus vind ik geen gemis met deze lens, zet je juist aan het denken in sommige situaties en dat maakt het weer interessanter. Kortom een absolute aanrader voor de prijs.
450D | EF 35 L 1.4 | EF 100 L 2.8 IS Macro | EF 24-70 L 2.8 | EF 70-200 L 2.8 | EF 2.0 x II | Samyang 8 Fish Eye 3.5 |
420 EX | G10 | WP-DC28 | Manfrotto 190XPROB | Lowepro Slingshot 300AW & Flipside 400AW
Gebruikers-avatar
eosrookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:58
CONTACTCOLON

dvanderh schreefCOLONIk heb hem sinds een tijdje en schiet crop, een kennis van me heeft hem laten shaven en gebruikt hem zeer enthousiast op z'n 5D m2.
Kan je niet eens een voorbeeldje plaatsen? Ben ook wel nieuwsgierig.

Wat is shaven trouwens?
dvanderh
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2010 15:55

Kan je niet eens een voorbeeldje plaatsen? Ben ook wel nieuwsgierig.

Wat is shaven trouwens?[/quote]


http://www.facebook.com/media/set/?set= ... c78f698009" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 0f13342f36" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 6613047edc" onclick="window.open(this.href);return false;

Niet alle foto's zijn genomen met de fisheye, maar het lijkt me duidelijk welke wel.

Shaven is letterlijk het afschaven van de integreergde zonnekap zodat de lens bruikbaar wordt op full frame.
450D | EF 35 L 1.4 | EF 100 L 2.8 IS Macro | EF 24-70 L 2.8 | EF 70-200 L 2.8 | EF 2.0 x II | Samyang 8 Fish Eye 3.5 |
420 EX | G10 | WP-DC28 | Manfrotto 190XPROB | Lowepro Slingshot 300AW & Flipside 400AW
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar