Parende en etende Juffers

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
dr_la
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 00:13
WoonplaatsCOLON Leiden

In Cronesteyn (bij Leiden) zijn de Lantaarntjes en Variable Juffers flink voor nageslacht aan het zorgen. Bijgaand wat foto's van 1 en 4 mei (Canon EOS 450D + EF 2.8/100mm USM Macro: allen uit de losse hand geschoten, op 200 ISO en ruisreductie met Topaz).

1. paringswiel, lantaarntjes:
Afbeelding

Details:
1a. vrouwtje in houdgreep:
Afbeelding

1b. mannetje
Afbeelding

2. paringswiel, lantaantjes:
Afbeelding

3. paringswiel, lantaarntjes (met mijt op mannetje):
Afbeelding

Detail:
3a Mijten op mannetje:
Afbeelding


Van al dat sexen krijg je honger:

4. Variabele Waterjuffer met prooi:
Afbeelding


...en moet je even uitrusten:

5. Variabele waterjuffer:
Afbeelding

6. Lantaarntje (var. rufescens):
Afbeelding


Opnamen met Kenko 2x teleconvertor op lens (op afstand in sloot):

7. Parende variabele juffers:
Afbeelding

8. Dubbelpaartje variabele waterjuffer (let op verschil tekening achterlijf vrouwtjes: vandaar "variabele")
Afbeelding
Canon EOS 60D + Tamron Di II AF 17-50/2.8 + EF 100/2.8 Macro USM + EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM + EF 24/2.8 + EF 2.0/35mm + EF 50/2.5 Macro + Samyang 1.4/85 Aspherical IF + Samyang 3.5/8mm + Carl Zeiss Jena Sonnar MC 2.8/180 + Celestron C6
Gebruikers-avatar
Niwrad
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 16:44
WoonplaatsCOLON Geraardsbergen (Moerbeke)
CONTACTCOLON

Interessante reeks met enkele knappe platen
Misschien wat eentonig en met soms iets te weinig aandacht voor de esthetische kant van de zaak.

Erg boeiend zijn die mijten. Ik fotografeer nu al enkele jaren waterjuffers, maar dat heb ik nog nooit gezien. Blijkbaar gaat het om de larven van verschillende soorten watermijten en hebben de juffers er doorgaans (als het aantal mijten niet te groot is) weinig last van.

Ik twijfel hier en daar wel aan je determinaties. Zouden 7 en 8 geen azuurwaterjuffers kunnen zijn?

Groet,

Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
Gebruikers-avatar
dr_la
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 00:13
WoonplaatsCOLON Leiden

Niwrad schreefCOLON
Ik twijfel hier en daar wel aan je determinaties. Zouden 7 en 8 geen azuurwaterjuffers kunnen zijn?
De uitroepteken-vormige schouderstrepen van de mannetjes wijzen op Variabele waterjuffer. Halsschildjes zijn op deze twee opnamen helaas niet goed te zien. Maar ook het biotoop (poldergrasland) wijst op variabele in plaats van azuur.

De mijten (of eigenlijk mijtenlarven) zie ik vrij veel op mijn foto's.
Canon EOS 60D + Tamron Di II AF 17-50/2.8 + EF 100/2.8 Macro USM + EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM + EF 24/2.8 + EF 2.0/35mm + EF 50/2.5 Macro + Samyang 1.4/85 Aspherical IF + Samyang 3.5/8mm + Carl Zeiss Jena Sonnar MC 2.8/180 + Celestron C6
Gebruikers-avatar
Niwrad
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 16:44
WoonplaatsCOLON Geraardsbergen (Moerbeke)
CONTACTCOLON

dr_la schreefCOLON
De uitroepteken-vormige schouderstrepen van de mannetjes wijzen op Variabele waterjuffer. Halsschildjes zijn op deze twee opnamen helaas niet goed te zien. Maar ook het biotoop (poldergrasland) wijst op variabele in plaats van azuur.
Je hebt gelijk. Ik had alleen op de (voor zover zichtbaar) losse U gelet.

Groet,

Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Knappe reeks met misschien een tikkie te weinig variatie.
Mooi qua scherpte hoewel voor m'n gevoel je een tikkeltje oververscherpt hebt, en dat hebben ze zeker niet nodig.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar