GPS coordinaten toevoegen aan foto.

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Hallo,

over een half jaar ga ik weer eens op vakantie, en wil deze keer toch echt proberen om GPS coordinaten toe te voegen aan mijn foto's.

Ik fotografeer met een 550D en mijn vrouw met een 350D en soms gebruiken we een compact camera. Nu is er voor deze Canon's geen fabrieksklare oplossing voor op de camera zelf dus moeten we het zoeken in allerhande opties die er zijn.

Zijn er in dit forum EOS gebruikers die ervaring met GPS en fotografie hebben en zo ja hoe hebben jullie het "probleem" opgelost.

Ik zie een aantal opties:

Via een GSM met GPS, dit heb ik echter al eens geprobeerd met een nokia 5800 die ik in bezit heb samen met de site trackr.nl, maar dit mag als een mislukking gezien worden omdat de GPS gegevens niet automatisch via een batch zijn te koppelen. Ook de site trackr.nl is niet gebruikers vriendelijk en ook de nokia met het programma trackr liet het wel eens afweten.

Via een losse GPS logger al dan niet uitgevoerd als USB-stick. Hierbij zit over het algemeen een stukje software die achteraf GPS coordinaten en foto's met elkaar koppelt op basis van tijdstip. Dit is de optie waar ik nu aan zit te denken voor de komende reis. Tenzij er gebruikers van dit forum hier erg negatieve ervaringen mee hebben. Een paar redelijk geprijsde voorbeelden zijn te vinden via de site:
http://www.gpsshop.nl/category/3892/gps ... 3godh1LaJg" onclick="window.open(this.href);return false;
Een erg goedkope uitvoering is te vinden via DX, al vraag ik mij af of deze stand alone werkt:
http://www.dealextreme.com/p/usb-gps-re ... lack-58695" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat duurdere exemplaren zijn hier te vinden:
http://www.trackstick.com/products/mini/intro.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Een derde optie zou zij om het via een Eye-fi Geo SD kaart te doen, dit heeft als nadeel dat ik de rest van mijn geheugenkaartjes niet kan gebruiken icm GPS (heb niet voor niets 1*16 en 3*8 GB aan geheugen verzameld), de 4GB ga ik op sommige dagen zeker vol krijgen ruim voor het einde van de dag. Ander nadeel is dat de 350D en compact zeker verstoken blijven van GPS info.
http://www.memoryshop.nl/product/107552 ... 2-4gb.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Optie 1 en 2 (GSM en losse GPS logger) hebben als bijkomend voordeel dat je afgelegde weg ook wordt geregistreerd, leuk om later nog eens terug te kijken hoe je gereden bent. Opgemerkt dient te worden dat ik deze functie van de nokia icm trackr.nl erg vond tegenvallen.

Uiteraard sta ik ook open voor mogelijkheden die ik hier niet heb genoemd.

Dank voor het meedenken alvast,

Arjan
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik gebruik altijd mijn gps toestel om achteraf te koppelen met het programma Geosetter. Werkt perfect. En ook met RAW bestanden. Een tracker werk volgens hetzelfde principe. Evenals een tracker oo je flitsschoen. Eye-fi werkt alleen met wifi punten in de buurt en is minder nauwkeurig en bivendien sluit je RAW bestanden ermee uit. Achteraf toekennen van coördinaten zie ik niet als een probleem.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik heb er nog geen, maar overweeg om binnenkort de GiSTEQ PhotoTrackr Mini DPL900 te kopen. Voor Mac bezitters is dit artikel nog interessant waar een aantal (voor de Mac beschikbare) geotagging programma's worden besproken.
Gebruikers-avatar
thezeeuw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 481
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2005 13:24
CONTACTCOLON

ik overweeg innoXplore iX-G25 GPS Photo Locator SD Card Type, kan er alleen bar weinig reviews van/over vinden...

Groets,
Marco
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

@Digilike: je GPS toestel, is dat een GSM? zo ja welk merk/besturingssysteem en met welk programma leg je de coordinaten vast in je toestel?

@Pieterr: het mac artikel ga ik vanavond eens rustig uitpluizen, want mijn voorkeur gaat uit naar gebruik icm een mac.

@thezeeuw: het niet kunnen vinden van goede (betrouwbare) reviews was voor mij ook de reden om de vraag hier te stellen.

@allen: de site van geosetter.de is ook al een heel mooi uitgangspunt, dank hiervoor.

Arjan
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ben nog altijd heel tevreden over mijn QstarZ BT1000P. Werkt perfect samen met GeoSetter (geen kunst, dat ding eet gewoon NMEA of GPX of...). Gaat lang mee op een batterij en werkt ook voor andere toepassingen als een tierelier.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 12 keer gewijzigd.
FotAd

hoi,
ik heb sinds 2 weken een i-gotu gt200.
Fotografeer je in jpg dan is de bijbehorende software toereikend om de exif te verrijken met de gps data. Fotgrafeer je in raw (zoals ik) heb je geosetter of iets dergelijks nodig.

De batterij is afhankelijk van de instellingen in staat om tussen de 30 en 120 uur autonoom waypoints vast te leggen. Koppelen met ondermeer google maps/earth etc gaan prima. Er zijn exportfuncties beschikbaar om de data om te zetten naar gpx formaat. Via dit formaat zijn er heel veel applicaties beschikbaar die iets met die data kunnen doen.

De standaard meegeleverde software maakt het mogelijk de afgelegde trips trips via allerhande manieren te anlyseren tevens is er een account beschikbaar om via internet de trips te bewaren en te publiceren.

Het is een klein en handzaam apparaatje voor ongeveer €79,-- Er wordt een bandje bijgeleverd waarmee je apparaatje bijvoorbeeld op je fototas kunt vastmaken. Tot op heden bevalt het mij prima. Had zelf hetzelde probleem met mijn nokia e71 en is toch niet zo betrouwbaar. Bovendien is het gps gedoe voor de telefoon en de batterij geen geukkige toepassing. Ik heb overigens verder geen vergelijkingsmateriaal en dit apparaatje in een opwellig aangeschaft. Het zou dus zo maar kunnen dat andere appaatjes hetzelfde kunnen of meer. Voor mij werkt dit in ieder geval prima.

grt anton
Marc H
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2006 23:01
WoonplaatsCOLON Hilverdorp

Hier nog een gebruiker van geosetter.

Ik gebruik een Garmin Edge 605. Ik had de Edge toch al voor op mijn fiets, en ik trek er nog al eens op uit in voor mij minder bekende gebieden, dus ik gebruik hem ondertussen ook voor navigatie. Ik heb ook een Nokia gsm met een gps erin, maar die is toch wel erg snel leeg.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Koop een Iphone, ik hoorde deze week dat deze keurig registreerd waar je geweest bent. :wink:

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

thezeeuw schreefCOLONik overweeg innoXplore iX-G25 GPS Photo Locator SD Card Type, kan er alleen bar weinig reviews van/over vinden...
Ik vraag me af of de GPS wel gaat werken.
Wat gebeurt er als de camera automatisch uitschakeld om batterijen te sparen.
Krijgt de GPS voldoen tijd om opnieuw een fix te maken, als de camera weer aangaat vlak voordat er weer een foto gemaakt gaat worden?

Het is zomaar een gedachte, ik heb hier geen ervaring mee.

Hans.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

nieuwsgroepen schreefCOLON@Digilike: je GPS toestel, is dat een GSM? zo ja welk merk/besturingssysteem en met welk programma leg je de coordinaten vast in je toestel?

@Pieterr: het mac artikel ga ik vanavond eens rustig uitpluizen, want mijn voorkeur gaat uit naar gebruik icm een mac.

@thezeeuw: het niet kunnen vinden van goede (betrouwbare) reviews was voor mij ook de reden om de vraag hier te stellen.

@allen: de site van geosetter.de is ook al een heel mooi uitgangspunt, dank hiervoor.

Arjan
Het gps toestel is een Garmin. Maar met een gsm en een app die kan loggen, kun je hetzelfde bereiken. Met eengsmkun je de tracks uploaden naar een site en vanaf daar downloaden en opslaan als gpx bestand. Een gpx bestand heb je nodig voor Geosetter. Maar de Garmin of echgte gps logger werkt gemakkelijker ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

@Digilike: ik ben inderdaad nu aan het experimenteren met tracks gemaakt met mijn nokia, echter deze heeft als nadeel dat het soms een paar minuten of langer duurt voordat hij zijn eerste positie heeft bepaald, verder wil de track nog wel eens tientallen meters afwijken van de gereden route (gevolg is dat je op de fiets een max snelheid hebt gehad van 110 Km/h). Ook vervelend is dat als de gsm even geen verbinding heeft gehad de track onzichtbaar in stukken wordt verdeeld zodat bij het synchroniseren alleen de foto's van dat bepaalde stukje worden verwerkt (Aperture). Verder kan ik op mijn nokia niet instellen hoeveel punten per minuut hij moet registreren, een paar dagen geleden heb ik de tracker 2 uur aangehad en dat leverde maar 235 coordinatie punten op. Dus vandaar dat ik voor de vakantie toch een andere oplossing zoek.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Een gps logger voor een paar tientjes is voor jou dan een oplossing. Bij een gsm zit je idd met onnauwkeurigheid en in het buitenland komt er vaak ook dataroaming bij kijken.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Anakin239
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2011 21:33

Zelf gebruik ik een Navin miniHomer (http://www.navin.com.tw/miniHomer.htm" onclick="window.open(this.href);return false;), met Ntrip haal ik dan de complete tracks van de miniHomer naar de PC. Die sla ik dan op in gpx formaat wat ik vervolgens in Lightroom kan gebruiken in combinatie met de plugin jf geoencode (http://regex.info/blog/lightroom-goodies/gps" onclick="window.open(this.href);return false;).

Afgelopen week op vakantie in Berlijn geweest en deze ontvanger hing gewoon aan mijn tas. Iedere ochtend even aanzetten en iedere 10 seconden sloeg hij de positie op. Vervolgens kan ik de foto's in lightroom selecteren en op basis van de GPX track zoekt de plugin dan de beste locatie van de foto. Hij geeft ook netjes aan als hij geen goede positie kan vinden, je kan dan nog de nauwkeurigheid aanpassen om toch een benaderde positie te krijgen. Het is alleen even opletten of hij nog aan staat als je uit de Metro komt, dan wil hij zichzelf nog wel eens uitzetten.
Canon 550D, Sigma 17-70mm 2.8-4 HSM OS, Canon 70-300mm 4-5.6 IS, Canon 50mm 1.8, Metz 48F, Sun-Sniper steel
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik heb een paar dagen geleden de GiSTEQ PhotoTrackr Mini DPL900 gekocht. Ik heb nergens kunnen vinden hoeveel samples je kunt opslaan in de DPL900. Je kunt wel het percentage zien hoe vol het geheugen zit. Daarom maar een proefje gedaan.

Ingesteld: één sample per 5 seconden.
Het samplen was er na ruim 13 uur mee opgehouden (batterij leeg; ik had de batterij niet opnieuw volledig opgeladen vantevoren) dus dat klinkt niet slecht. In die tijd kun je een aardig wandelingetje maken en is je eigen "batterij" ondertussen ook wel aan een oplaadbeurt toe.

Er waren zo'n 13800 samples opgeslagen (3 tracks) die 5.3% van het geheugen innamen. Ik schat op basis hiervan dat er dus zo'n 260.000 (2^18) samples kunnen worden opgeslagen in het geheugen. Als je iedere seconde één sample neemt kun je dus 3 complete dagen loggen. Ik ga binnenkort twee weken op pad. Ik kan dus iedere 5 seconden een sample laten nemen zonder dat het geheugen vol raakt.

Ben benieuwd in hoeverre de batterij langer meegaat als er minder vaak gesampled wordt. Een keer per 5 minuten lijkt me eigenlijk ook wel voldoende. Bovendien kun je handmatig extra samples laten maken door de "waypoint" knop in te drukken, bv als je net een foto hebt gemaakt.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Pieterr schreefCOLONBen benieuwd in hoeverre de batterij langer meegaat als er minder vaak gesampled wordt. Een keer per 5 minuten lijkt me eigenlijk ook wel voldoende.
Dat experiment is inmiddels ook gedaan. Conclusie: de batterijduur is niet afhankelijk van de sample-rate.
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Pieterr schreefCOLONDat experiment is inmiddels ook gedaan. Conclusie: de batterijduur is niet afhankelijk van de sample-rate.
Klinkt allemaal hoopgevend, wat is de uiteindelijke batterijduur als deze wel volledig is opgeladen?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Bij een volledig opgeladen batterij kun je zo'n 13.5 uur loggen. Zoals gezegd maakt het daarbij niet uit of je iedere 5 seconden of iedere 5 minuten een sample laat nemen.
intruder10
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2011 19:54

jeveos schreefCOLONBen nog altijd heel tevreden over mijn QstarZ BT1000P. Werkt perfect samen met GeoSetter (geen kunst, dat ding eet gewoon NMEA of GPX of...). Gaat lang mee op een batterij en werkt ook voor andere toepassingen als een tierelier.

Hallo,

Ik heb de QstarZ BT1000XT gekocht, hij geeft de gereden route perfect weer, alleen hij geeft voor alle foto dezelfde coördinaten weer....wat doe ik fout.....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar