Zeewater

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Binnenkort ga ik naar zee. Foto's maken. Als het weer wat mee wil zitten.

Nu ben ik alleen een beetje bang voor zeewater. Nee, ik ga niet alleen langs het strand lopen. Ik ben ook nog wel van plan om zelf even de zee in te gaan. De Pelicase zal heus wel tegen zeewater kunnen, maar die blijft toch 'aan wal'.

De fotograaf zelf niet. Ik zal heus wel in het water komen. Ook al is het maar twintig centimeter. Maar ik denk wel dat ik op mijn buik zal liggen. Ik vrees alleen voor dat ene golfje met water. De camera's zijn wel gesealed. Een spatje kunnen ze wel hebben. Maar zeewater is zout. Ik zal uit voorzorg heus wel een regenhoes gebruiken. Maar wat als die tsunami komt en ik uit balans raak en mijn camera dus echt iets meer dan een spat krijgt? Dan is het einde verhaal. Zodra de haringen door mijn zoeker zwemmen weet ik dat ik een mooi presse-papier heb.

Maar die druppels. Zeewater is troep. Zeker dat hier in Nederland. Buiten alles wat in de loop der jaren in de zee hebben gedumpt zit er ook al een eeuwigheid zout in. En zout en electronica gaat niet goed. Afspoelen met zoet water is natuurlijk ook geen optie. Maar wat wel te doen behalve een rain-sleeve? Een onderwaterhuis is misschien het beste, maar da's niet te betalen voor die twee keer.

Iemand tips?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik zou een statief meenemen dan!!! Dan hoeft je camera niet alleen op jou te vertrouwen :mrgreen:
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Een compact met watercase kopen? Of gewoon je eos niet te dicht bij het water...
Wat wil je bereiken om zo dicht bij het water te fotograferen? Zou je niet een spiegel kunnen gebruiken onder 45 graden om een superlaag standpunt te creëren bij het water?

Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een statief?
Nog meer om te sjouwen. De bedoeling was dat dat thuisbleef. Plus vergt een statief meer tijd om in te stellen dan uit het handje. Ik vind het niet makkelijk werken tenzij ik echt de tijd heb.

Een compact is geen optie. Het gaat om modelfotografie en ik wil wel kwaliteit over houden. Een compact uit die klasse is leuk, maar dan kan ik net zo goed iets meer uitgeven voor een onderwaterhuis. Als het dan toch geld moet kosten....
Nee, dat is niet de optie.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik wist niet dat je modelfotografie ging doen, dan had ik het je ook afgeraden ja om een statief mee te nemen!
Ik denk niet dat je het op een andere manier tegen kan houden?

Misschien een extra persoon meenemen die roept: GOLF! :mrgreen:
Maar die weegt meer dan een statief haha :oops:
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
linda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 14:55
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Kun je niet ergens een onderwaterhuis huren of lenen? En ik kom met google de EWA Marine ziplockzak tegen maar weet niet of dat wat is?

Gr. Lin
EOS 7D/ 350D en wat lenzen.
Gebruikers-avatar
Scubadero
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 16:10
WoonplaatsCOLON Zaandam

stievie1 schreefCOLON Misschien een extra persoon meenemen die roept: GOLF! :mrgreen:
Lijkt me helemaal geen slechte tip.
Groet,
Deen.

500 px
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

ik had mijn 30D zien in de zeewater vallen omdat ik de januariwinden onderschat had.
ondanks mijn goede snelheid, bleef hij enkele sekonden lang in water.

dit was januari 2008 en de camera heeft dat incident doorgestaan. sterker nog, hij draait
tot nu toe als zonnetje, en afgezien van kapote flash is alles met hem dik in orde.


dus... jij kan zeker tientalen verzekeringen kopen en dan nog enkele condoms gebruiken,
maar jij kan ook gewoon blijven leven en de spoelen gebruiken. beter oppassen dan mij,
maar verder gewoon foto's makken. deze spoelen kunnen echt veel doorstaan...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Iemand meenemen is al lang geregeld. Niemand minder dan Olaf :)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Met een monopod íets meer steun/zekerheid en méér mobiliteit?
Anoniem 4

fotojeroen schreefCOLONIemand meenemen is al lang geregeld. Niemand minder dan Olaf :)
Erwin Olaf?
Dan zou ik niet eens een camera durven meenemen. Ben jij degene die GOLF kan roepen. :D
Gebruikers-avatar
slakkie75
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2010 21:46
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Misschien kan Olaf een plexigas plaat (of ander materiaal) in het water houden tot op de bodem aan de kant waar de golven vandaan komen. Wordt natuurlijk lastig als je in de richting fotografeerd waar de golven vandaan komen maar parallel aan het strand kan het wel handig zijn. Naar welk strand ga je??
Canon 5D Mark III + Sigma 12-24mm*Canon 24-105mm L IS USM*Canon 70-200mm L USM*Canon 100mm macro*Canon 50mm 1.8 II*Speedlite 430EX II*Speedlite 580EX II*Redged RTA-424*Redged RMA-432
http://www.slakkiefoto.nl
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Persoonlijk zou ik niet zo bang zijn hoor. Gewoon je werk doen, en er van uit gaan dat je heus wel aanvoelt wat de mogelijkheden zijn. Golven van een halve meter hoog komen doorgaans niet uit de lucht vallen, dus je kunt redelijk inschatten tot hoever je kunt gaan. Die camera's van tegenwoordig kunnen wel een slok hebben ook. Okee, zout water is minder reinigend dan zoet water, maar met een rainsleeve zit je behoorlijk safe! En met een 'golf-schreeuwer' erbij moet het helemaal goed komen.
... Spiegel-Werk ...
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Als je op je buik moet liggen, is een hoekzoeker dan geen optie? Op je knieen kun je veel sneller je cam wat hoger houden bij een golf. Neem een handdoekje mee die veel water kan absorberen om je handen droog te houden. Hou er rekening mee, dat ook bij de 1D's het accucompartiment maar matig weathersealed is. Ze zijn er bij Canon echt vanuit gegaan dat water altijd van boven komt.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Vergeet je ook niet iemand mee te nemen om een foto te maken als jij op je buik in zee ligt en je samen met de camera naar een golf hapt? We kunnen hier best een Funniest Behind The Scenes wedstrijdje houden. :twisted:

Nee, zonder dollen. Een Storm Jacket erover en een remote viewer zodat je zelf niet op je buik hoeft en makkelijk weg kan komen voor een golf lijkt me het meest handig.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Met hoeveel wind en golfslag denk je dit te gaan doen?
Bij normaal weer kennen we hier niet bepaald golven van een meter hoog, beetje branding meer niet.
Heb afgelopen maart in IJsland met windkracht 12 aan de rand van de zee gestaan en toen kreeg ik wel een flinke golf over me heen, stond tot aan m'n knieen in het water, soppende schoenen en ook de camera zeiknat. Beetje afgenomen met m'n trui, lensje weer schoongepoetst en weer verder gaan.
Moet zeggen dat de zoutaanslag op je lens het meest vervelende is, neem voldoende lensdoekjes mee, want met 1 ga je het niet redden.
Op een gegeven moment is je doekje ook vet en vuil van het zout en ben je alleen maar de rotzooi over je glasoppervlak aan het uitsmeren.
Ook al krijg je geen plens water over je camera, je lens wordt echt wel smerig. Dat geldt overigens ook voor de rest van je camera, zeker als er wat wind staat, de hele handel voelt dan plakkerig aan na een uurtje schieten. Bij thuiskomst gewoon met een vochtige doek afnemen.

Vorig jaar trouwens vergelijkbare taferelen mee gemaakt, ook met harde wind en heb toen ook aardig wat bekijks gehad met mijn gedurfde opstelling.
Afbeelding
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Illuminatus schreefCOLONErwin Olaf?
Nee, die andere :D

Ik denk dat ik gewoon ga voor een optech rainsleeve. Wordt het alsnog nat, tja, dan denk ik dat we de verzekering even bellen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 4

Toch een paar tips. Plaats een protectiefilter voor het objectief, maakt een stuk makkelijker schoon dan de frontlens. Zonnekap zal je zelf ook wel niet vergeten.
Pas ook op voor stuifwater, je merkt het bijna niet, maar het is er wel degelijk en dringt soms dieper door dan een plens.
Als je de camera even niet gebruikt, doe er dan een waterdichte hoes over heen (bijv. een losse hoes van een fototas of een waterdichte hoes die bij Outdoor shops zijn te verkrijgen voor rugzakken. Stop ook een paar schone theedoeken bij je bagage. Als je camera toch nat wordt, kun je hem snel afdrogen. Opdrogend zout zeewater vreet zich snel in.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Je zou ook kunnen overwegen een 1D te huren? En natuurlijk de dikste golven proberen te ontwijken, dat dan weer wel.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Hij is in het bezit van een 1D ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar