Paleiskwartier 's-Hertogenbosch 5D

Voor al je foto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Niet in 3D maar MET de 5DII :)

Vandaag geoefend met m'n nieuwe aanwinst. Alle instellingen nog op de automatische piloot. Eerst maar eens gevoel opdoen met het vasthouden van de nieuwe doos.

Onderstaand enkele prenten.
Het viel me behoorlijk tegen. Grauwe luchten, soms scherp licht. Ben zelf van mening dat het stukken beter moet en kan.
Dus binnenkort op zoek naar een goede foto-workshop in de buurt.

15195

15196

15197

15199

15200

En voor een impressie van het Paleiskwartier

15202

Veel kijkplezier.....
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Aantal gave platen.
Bij nummer 1 zou ik de rechteronderhoek wegclonen.
Ik zou het bij de eerste 4 laten voor een dergelijke serie, de laatste twee vallen eruit.
Anoniem 3

Mooooi zeg!
Goed gekozen architectuur-standpunten.
Alleen de laatste vind ik op de een of andere manier niet ...af.

Ik woon er, maar kom er eigenlijk nooit. Maar nu ik je foto's zie..... ga ik er ook kijken.
Gebruikers-avatar
borg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 10:46
WoonplaatsCOLON Born

Hoi,

Mooie foto's, ondanks dat twijfelachtige weer. Of misschien toch juist dankzij dat weer. Toch een paar puntjes: foto 1 rechtsonder heeft een hoekje van een ander gebouw. Foto 3 is net niet symetrisch, te zien aan de ramen onderin. Foto 4 is duidelijk "uit het lood". Foto 5 vind ik mooi, maar ik zou hem wel eens willen zien als hij een kwart slag linksom gedraaid is. Ook de laatste is mooi, vooral de spiegeling van het meest linkse pand valt erg op.

gr, Ingeborg
Correct me if I'm wrong...
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik heb met plezier gekeken :) en zie verder de opmerkingen van Borg.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Bedankt voor jullie reacties.
En ja er zitten inderdaad wat schoonheidsfoutjes in. K' moet dus beter opletten :shock:

Uit principe pas ik foto's (bijna) nooit achteraf aan mbv fotoshop of zo.
Dus geen rechtzetten of iets wegpoetsen. Alleen - softwarematig - een mogelijke lensvertekening.

Naar mijn mening is ieder fotomoment uniek. Als fotonemer moet ik me daarvan bewust zijn. Tijdens het maken van een foto moet de compositie in 1 keer goed zijn. Dus ook geen 20 foto's maken van hetzelfde onderwerp en achteraf de mooiste foto uitkiezen. Daar is niets aan.
De lat ligt dus best hoog ......

Komend weekend gewoon opnieuw oefenen. De basiliek Sint Jan zal bij geschikte weersomstandigheden het lijdend voorwerp zijn.
De foto's komen vanzelf voorbij.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

hoi geelduikbootje,

Ik zie ze nu pas staan.
Oke, er zijn nog wat verbeterpuntjes maar het is een mooie serie

succes met je 5d
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Uit principe pas ik foto's (bijna) nooit achteraf aan mbv fotoshop of zo.
Dus geen rechtzetten of iets wegpoetsen. Alleen - softwarematig - een mogelijke lensvertekening.

Naar mijn mening is ieder fotomoment uniek. Als fotonemer moet ik me daarvan bewust zijn. Tijdens het maken van een foto moet de compositie in 1 keer goed zijn. Dus ook geen 20 foto's maken van hetzelfde onderwerp en achteraf de mooiste foto uitkiezen. Daar is niets aan.
De lat ligt dus best hoog ......
Wat schiet je ermee op als je op die manier de lat 'hoger' legt. Straks kom je thuis met een foto die qua compositie goed is, maar net onscherp blijkt te zijn. Dan kan je beter even je oude foto bekijken en verbeteren aan de hand van wat je gezien hebt. Dat is juist het mooie van digitale fotografie, en daar is juist wel iets aan. Het stelt je namelijk veel makkelijker in staat beelden te perfectionaliseren. Ga je eerst naar huis, en zie je vervolgens op de computer dat het beeld onscherp is, dan heb je er namelijk evenmin iets aan. Sterker nog, op locatie kan je gelijk nog een foto schieten, maar thuis niet.
De lat leg je dus hoger door het voor jezelf moeilijker te maken, maar betere beelden krijg je er niet van.

En daarnaast, ik zou niet weten waarom je iets niet zou mogen wegpoetsen of rechtzetten. Je fotografeert dat gebouw toch zoals architect het bedoeld heeft. Staat er toevallig een vuilnisbak, dan kan je die best even wegphotoshoppen. De architect heeft die niet verzonnen tenslotte. Niemand die ernaar kijkt, en als zo'n object een storend element is, waarom niet?
Ik mag trouwens hopen dat je wel verscherpt, contrast toevoegt etc. in photoshop, of is dat 'uit principe' ook niet goed?
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Als ik deze foto's zie krijg ik enorm trek om zelf ook er na toe te gaan om er foto's van te maken:) (Though ik maak meer een overzichtplaatje dan). Architectuur is geweldig.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Hoi Koen,

Nee, geen photoshop in gebruik.
Mijn workflow is RAW -> DXO -> opslaan en/of printen.

Met DXO gebruik ik een zelf gefinetunde preset. Beetje lenscorrectie, ietsje verscherpen, paar minimale aanpassingen. Niets speciaals.
Heel soms gebruik ik Lightroom, maar da's echt zeldzaam en eigenlijk zonde van m'n aanschaf-euro's.
Tot nu toe kan ik hiermee uit de voeten.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Geelduikbootje schreefCOLONNaar mijn mening is ieder fotomoment uniek. Als fotonemer moet ik me daarvan bewust zijn. Tijdens het maken van een foto moet de compositie in 1 keer goed zijn. Dus ook geen 20 foto's maken van hetzelfde onderwerp en achteraf de mooiste foto uitkiezen. Daar is niets aan.
De lat ligt dus best hoog ......
De groten van het analoge tijdperk namen meestal ook meerdere opnamen van hetzelfde onderwerp.
Het is een misvatting te denken dat zij genoegen namen met een rolletje van 36 opnamen; film was niet voor niets per meter (nou ja, 3 feet te koop.
Daarnaast hadden zij vaak een doka-medewerker in dienst die alle truukjes van het ontwikkelen kende.

Zij zouden hoogst waarschijnlijk nu fotobewerkingssoftware geestdriftig omarmen.

Dat wil niet zeggen dat je de door jezelf opgelegde manier moet veranderen maar denk niet dat het zo "hoort" uit historische overwegingen :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar