Hoe zet ik deze foto recht?

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Ik heb met photoshop zitten proberen met filter, vervormen, lenscorrectie. Onderstaande foto krijg ik geen goede van, het komt nog niet in de richting. Moet ik meer oefenen, of is dit gewoon een hopeloos geval?

14884

http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Dit moet wel recht te krijgen zijn. Wanneer je wilt week ik je post los van dit topic en plaats hem in de work-in-progres-sectie zodat andere leden er wat van kunnen proberen te maken.
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLONDit moet wel recht te krijgen zijn. Wanneer je wilt week ik je post los van dit topic en plaats hem in de work-in-progres-sectie zodat andere leden er wat van kunnen proberen te maken.
Graag! Ik ben erg benieuwd.
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Bij deze dan ;)

Ik denk allemaal dat een paar leden gaan vragen voor een grotere versie, kun je die toevallig ergens kwijt op het web?
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Het kan vast veel beter maar met alleen even perspectief correctie nog geen minuutje werk,ziet het er beter uit.

14887

Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

Ik heb snel even een poging gewaagd in ps. "bewerken", transformeren en dan perspectief selecteren. Daarna heb ik de bolling eruit gehaald met lenscorrectie zodat de toren recht is en niet gebogen.
Nogmaals, dit was een snelle poging, als je er echt voor gaat zitten, moet het echt wel goed komen.

14888

Gr. Leo

P_FlaSh, je was me net voor :lol:
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Met de gimp, perspectief veranderen kom ik tot dit resultaat.

14890

IK ben persoonlijk niet helemaal tevreden. Maar beter krijg ik hem niet.
Groet
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Zo, dat is snel. Allemaal beter dan ik zelf voor elkaar heb gekregen.

Als iemand nog een grotere foto wil, kan ik die wel ergens online kwijt, maar het ging me er vooral om te zien wat er mogelijk is. Nu heb ik vergelijkingsmateriaal en kan ik kijken of ik het kan benaderen.

Dank jullie wel!
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Cheese
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 11:11
WoonplaatsCOLON Biervliet
CONTACTCOLON

Goedenavond,

Welk gebouw is het eigenlijk? Er zit namelijk wat horizontaal perspectief in, vermoedelijk in het linker gedeelte.
Bij het perspectiefcorrectie en rechtzetten moet je eerst het midden verticaal zetten en dat is nog nergens het geval.
Als ik weet welk gebouw het is, zal ik ook eens een poging wagen

Groet Hans
http://www.hanskaashoek.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik heb ook een poging gedaan, ook al ben ik geen PS-held:

14900

Wat ik heb gedaan:
-horizontaal perspectief rechtzetten
-vertikaal perspecief recht zetten
-tonvorming verwijderd.
-In het midden boven wat wolken erbij gecloned.
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Het is het Belfort in Lille, het gemeentehuis. Als je in google maps zoekt op "Porte de Paris, Place Simon Vollant, Lille, France", dan is het het gebouw ten noord-oosten van de Porte de Paris. Wat ik me nu realiseer is dat het gedeelte links van het lage ronde torentje in het midden en het gedeelte rechts ervan niet in elkaars verlengde liggen. Dat is gedeeltelijk waarom het mij niet wilde lukken denk ik. Ik probeerde de nok van die twee stukken dak in één lijn te krijgen en dat is volgens mij niet de bedoeling. Ik denk dat Cheese gelijk heeft met wat hij zegt over het perspectief.
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
iQuse
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 21:32
WoonplaatsCOLON Oirschot

Op zich wel te doen, wel even wat werk. Als je de foto in stukjes (verticaal) knipt, per stukje e.e.a in orde maakt en dan weer aan elkaar plakt kom je een heel eind.

Dit is ff vlug vlug:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Maar dan moet je wel goed knippen en plakken, kijk voor de gein even naar de witte auto linksonder. De snijlijn loopt volgens mij midden door die auto ;)
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

toch vind ik de versie van iQuse er nog het beste uit zien.
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Cheese
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 11:11
WoonplaatsCOLON Biervliet
CONTACTCOLON

Ik heb in Google opgezocht vanaf welke positie je de foto hebt genomen, volgens mij is dat op de gele spot.
Als ik er vanuitga dat beide daken waterpas zijn, dan zou van uit het midden dak 1 naar rechts van je vandaan gaan, dus dak moet ietsje lager worden naar rechts. Dak 1 komt sterk naar je toe vanuit het midden dus moet links duidelijk hoger worden

14913

Dan wordt het zoiets... Eerst het midden rechtgezet, horizontaal perspectief en dan het verticaal perspectief gewijzigd

14914

Groet Hans
http://www.hanskaashoek.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Door de perspectief correctie, ziet de toren er niet horizontaal meer uit. Is er nog een mogelijkheid om dit ook te corrigeren?
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Cheese schreefCOLONIk heb in Google opgezocht vanaf welke positie je de foto hebt genomen, volgens mij is dat op de gele spot.
Dat lijkt ongeveer te kloppen inderdaad.
Cheese schreefCOLONAls ik er vanuitga dat beide daken waterpas zijn, dan zou van uit het midden dak 1 naar rechts van je vandaan gaan, dus dak moet ietsje lager worden naar rechts. Dak 1 komt sterk naar je toe vanuit het midden dus moet links duidelijk hoger worden
Ok, klinkt aannemelijk.
Cheese schreefCOLONDan wordt het zoiets... Eerst het midden rechtgezet, horizontaal perspectief en dan het verticaal perspectief gewijzigd
Toch lijkt de foto nog steeds naar rechts af te lopen en ook de toren lijkt om te vallen. Als ik een raster op het plaatje leg, blijkt dit echter niet het geval te zijn, de torens staan in elk geval vertikaal. En heb je de niets gedaan aan het regenton-effect?

Bedankt voor de moeite allemaal!
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Cheese
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 11:11
WoonplaatsCOLON Biervliet
CONTACTCOLON

Door de perspectief correctie, ziet de toren er niet horizontaal meer uit. Is er nog een mogelijkheid om dit ook te corrigeren?
Toren moet alleen op ooghoogte horizontaal lopen. Deze staat immers ook schuin tov de kijker. Dat betekent dat gebouw links op oooghoogte ook horizontaal moet lopen, dus istie nog niet goed.
En heb je de niets gedaan aan het regenton-effect?
Een heel klein beetje, kaders lopen nu een beetje krom

Het is gewoon een foto waar een heleboel illusievervorming in zit, stand van de gebouwen, een rotonde.
Daarnaast zit er ontzettend veel vervorming in het origineel waardoor, na het rechtzetten, het er niet meer natuurlijk uitziet, ik denk dat je dan een klein beetje moet smokkelen totdat die wel lekker oogt.
Wel een leuke foto voor een oefening rechtzetten!

Groet Hans
http://www.hanskaashoek.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Cheese schreefCOLONHet is gewoon een foto waar een heleboel illusievervorming in zit, stand van de gebouwen, een rotonde.
Daarnaast zit er ontzettend veel vervorming in het origineel waardoor, na het rechtzetten, het er niet meer natuurlijk uitziet, ik denk dat je dan een klein beetje moet smokkelen totdat die wel lekker oogt.
Wel een leuke foto voor een oefening rechtzetten!
Dit was inderdaad qua vervorming de meest dramatische foto die ik op dat tripje genomen heb en daarom ben ik hier ook mee begonnen. De foto is genomen met de 17-85 op 17 mm en het is bekend dat deze lens nogal vervormt onderin. Ik overweeg dan ook sterk de 10-22 aan te schaffen voor dergelijke toekomstige uitstapjes. Maar inderdaad een erg leuke oefening.
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Heb je DPP van Canon geprobeerd?
Daarmee is lenscorrectie prima uit te voeren.
Daarna met een ander programma het perspectief zien recht te trekken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar