Tussenringen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
J@nneke
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2010 22:16
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ik ben aan het sparen voor een Macrolens, maar dat gaat niet zo snel als ik zou willen :?
Nu wilde ik graag een tussenring kopen maar welke?
De 12 mm of de 25 mm of kan ik beter een set kopen waar 13, 21 en 31 mm inzit?
Ik heb een Canon EOS500D :wink:
Groetjes van Janneke

Canon EOS 500D, Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Goedemorgen J@nneke,

Een macro lens is inderdaad duurder dan een setje tussenringen. In combinatie met welk objectief wil je die gaan gebruiken?

Bedenk wel dat toepassing van tussenringen veel lichtkost. Daarnaast is het objectief er eigenlijk niet op berekend. Voordat je het weet krijg je tegenvallende resultaten.

Je woont bij mij in de buurt, je kan altijd wel eens mijn Canon 60mm/2.8 lenen.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Een tussenringenset is een stuk goedkoper dan een van de Canon tussenringen.

In combinatie met een lichtsterk objectief (bv de 50mm f/1.8 ) kun je hiermee goed aan de slag.

Als je wilt weten hoeveel extra vergroting je met tussenringen krijgt, zie dan dit topic:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=77890" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door 2 op Pieterr, in totaal 26 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
J@nneke
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2010 22:16
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

annoh schreefCOLONGoedemorgen J@nneke,

Een macro lens is inderdaad duurder dan een setje tussenringen. In combinatie met welk objectief wil je die gaan gebruiken?

Bedenk wel dat toepassing van tussenringen veel lichtkost. Daarnaast is het objectief er eigenlijk niet op berekend. Voordat je het weet krijg je tegenvallende resultaten.

Je woont bij mij in de buurt, je kan altijd wel eens mijn Canon 60mm/2.8 lenen.
Ik heb een Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
Vind het ontzettend gaaf dat ik je objectief eens mag lenen ;)
Misschien moet ik gewoon wat meer geduld hebben Anno en doorsparen tot ik een goede macrolens kan gaan kopen .
Groetjes van Janneke

Canon EOS 500D, Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Jouw zoomlenns + tussenringen zal niet werken.

Een goedkope tussenoplossing is de Canon 50mm/1.8 + een setje tussenringen. Echter, is 50 mm als brandpuntafstand wel zo ideaal?

Ken je dit artikel?
http://www.camerastuffreview.com/nl/tut ... -gebruiken" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet
Anno
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Mijn macrofoto's heb ik allemaal gemaakt met de tussenringen icm de ouwe kitlens 17-55 mm en de 70-300 mm IS USM; het ligt eraan wat je met je macro foto's wilt; voor mij is het resultaat tot nu toe prima (zie website)
Het setje tussenringen kostte iets van 90 euro bij fotokonijnenberg; ik maak er erg graag gebruik van.

Ook icm de 70-300 lens is bv de kleinse tussenring fijn, omdat ik dan veel dichterbij mijn onderwerp kan komen. Het vergt wel oefening om uit te vissen hoe inzoomen en scherpstellen irt de afstand tot het onderwerp veranderen.
Gebruikers-avatar
J@nneke
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2010 22:16
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Pweh, ik blij dat ik het heb gevraagd ;)
Nee ik ken het niet. Ik zal het stuk even lezen Anno, dank je wel ...
Groetjes van Janneke

Canon EOS 500D, Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik zou niet weten waarom jouw zoomlens niet zou werken met de juiste tussenring. Misschien kan Anno dat nog even uitleggen. Dat je weinig licht overhoudt is wel een feit. Zo'n 50mm f/1.8 werkt natuurlijk beter.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Zoomlenzen, zeker met een groot bereik zoals een 18-135 mm, zijn te zien als compormissen. Optisch gezien is een 18-135 mm geen topper.

Wil je 1 op 1 werken, dus onderwerp even groot als beeld op sensor, dan moet de tubus even lang zijn als de brandpuntafstand. Dus bij een 50 mm lens een tussenring van iets minder dan 50 mm. (iets minder vanwege de afstandstubus die in het objectief zit) Dat kost dan 2 stoppen aan licht. (wet van ??) Dat betekent dus dat je met een lichtsterk objectief moet beginnen. De 18-135 moet je, om tot goede prestaties, pakweg 2 stoppen diafragmeren. Reken maar uit wat er overblijft!!

Objectieven zijn zo berekend dat ze optimaal presteren bij 40 X brandpuntafstand, soms zelfs op oneindig. Je doet dus geweld aan een objectief als je plotseling heel dichtbij gaat instellen. helemaal als je uitgangslens al niet een topper is.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Eyeless
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 388
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010 21:05
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Ik lees hier even mee want ik wil ook een set tussenringen kopen omdat een Macro-lens me nog even iets te duur is.. Ik heb de Canon 28-135 mm , Canon EF50mm 1.8 en de Tamron 70-300..
Met vriendelijke groet..
Marco

Canon klikding met wat glaswerk..
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik deel de mening niet dat je met een lichtsterk objectief moet beginnen. Uiteraard is de heldere zoeker fijn, maar de scherpte-diepte zal toch al vrij snel klein worden dat knijpen naar f8 geen te grootte scherpte-diepte geeft. Wanneer je de 18-135 knijpt naar f8 heb je dus zeker een leuke combinatie. En het leuke is nog dat de tussenringen laten bruikbaar zijn in combinatie met een macro-objectief.

Bedenk wel dat tussenringen op en tele minder sterk werken als op groothoek, en dat is om te beginnen net zo prettig. Mocht je de smaak te pakken krijgen kun je steeds meer groothoek gaan gebruiken, dat is moeilijker maar mijn inziens ook leuker.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

annoh schreefCOLONWil je 1 op 1 werken, dus onderwerp even groot als beeld op sensor, dan moet de tubus even lang zijn als de brandpuntafstand.
Met de eerder genoemde tussenringenset (65mm totaal) kom je op de 18-135mm uit op een maximale vergroting van M=0.7. Dat is weliswaar nog geen 1 op 1 (M=1.0) maar wel een eind in de richting. Voor iemand die wat wil experimenteren met macro-opnames toch een aardig begin voor een kleine investering. (Zonder tussenringen is het M=0.21).
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

In het bekende Duitse fototijdschrift ColorFoto, nummer 10/2010, heeft een tijdje geleden een uitgebreid artikel gestaan over verschillende manieren om macro te bedrijven.

Zo werden macro-lenzen, voorzetlenzen en tussenringen met elkaar vergeleken. De enige die gewoon goed presteerde was een macro-lens.

Dus zelf experimenteren is leuk, maar je weet van te voren dat de foto gewoon net niet of helemaal niet scherp wordt.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Anoniem 3

TS heeft een EF-S-lens. Die passen niet op de tussenringenset, vanwege hun bouw.
De 50 mm plastic fantastic + tussenringenset werkt plastic fantastisch.
Ik zou dan wel een driedelige set nemen.
Dus:
@Eyeless:
Die combo is heel werkbaar.
Ik heb het net nog geprobeerd.
Tussenringenset Soligor 12+20+36mm
Niet gecropt, niet bewerkt.

14061

Anoniem 3

annoh schreefCOLONDus zelf experimenteren is leuk, maar je weet van te voren dat de foto gewoon net niet of helemaal niet scherp wordt.
Daar ben ik het dus niet mee eens.
De optische kwaliteit van de lens blijft intact. Er komen geen lenzen bij.
Je verliest wat licht, maar dat is te compenseren.
En kijk even naar de scherpte van mijn voorbeeld hierboven...
Uit de hand, 1/60, ISO400, geflitst met 430 EX, tussenringen met 50mm 1.8.
Even vlug gedaan om een voorbeeldje te maken.
Met wat meer zorg en een kleiner diafragma is er veel meer van te maken.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

wil je eens een plat vlak fotograferen?
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Anoniem 3

Onderstaand voorbeeld ook uit de hand, van bovenaf genomen, geflitst, niet gecropt en niet verscherpt.
Wel met complete ringenset: 68mm in totaal met 50mm 1.8.

14062

Dezelfde combi tussenringen maar dan met mijn 100mm macro:

14063

Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

gvasseldonk schreefCOLONTS heeft een EF-S-lens. Die passen niet op de tussenringenset, vanwege hun bouw.
Dat ligt er aan welke tussenringen je koopt.
Met de eerder genoemde tussenringenset kun je wel EF-S objectieven gebruiken.
Anoniem 3

OK, op die van mij passen ze niet.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Mijn tussenringen van Konijnenberg passen wél op de EF-S lenzen!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar