85mm f/1.8: gemis aan scherpte door stof in de lens??

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
RobinD
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2009 10:38
WoonplaatsCOLON Utrecht

Circa één jaar geleden heb ik voor een zeer schappelijk prijsje een Canon 85mm f/1.8 van iemand kunnen overnemen. De lens was al wat ouder en heeft ook een paar uiterlijke kenmerken van intensief gebruik. Ik heb de lens uitgebreid getest (naar tevredenheid!) en ook vanwege de goede prijs niet echt getwijfeld.

Na één jaar deze lens i.c.m. met m'n 5D te hebben gebruikt voor portretfotografie, krijg ik toch steeds meer m'n bedenkingen. Het blijft natuurlijk een hele fijne, lichtsterke lens met snelle autofocus. Maar ik ben gewoon niet helemaal tevreden met de scherpte... Op basis van reviews en afbeeldingen die met een andere 85/1.8 zijn gemaakt, concludeer ik dat mijn lens sub-optimaal presteert.

Als eerste dus (opnieuw) getest op front/backfocus. Focus was spot-on, dus daar zit geen probleem.
Toen viel het me op dat deze lens intern toch aardig wat stof verzameld. Iets wat ik totaal niet terugzie in mijn andere lenzen (24/2.8, 35/2.0 & 70-200/4.0).

Ik kom er in de online beschikbare vakliteratuur, reviews en ervaringen wél achter dat deze lens samen met zijn grotere broer 100m f/2 inderdaad gevoelig is voor interne stof-ophoping. Nergens kan ik echter vinden in hoeverre dit de scherpte beïnvloed.

Nu overweeg ik de lens professioneel schoon te laten maken. Omdat daar ook kosten mee gemoeid zijn, is mijn vraag vrij concreet: kan ik verwachten dat de scherpte wezenlijk vooruitgaat door een schoonmaakbeurt, of zal de vooruitgang marginaal zijn?

Om een idee te geven van hoeveel stof er in de lens zit, heb ik geprobeerd om een foto te maken van de lens. Scherpstellen op een intern lenselement is niet echt makkelijk, dus vergeef me enig gebrek aan scherpte. Onderstaande foto heb ik aanvankelijk iets overbelicht en in de bewerking iets donkerder gemaakt. Hierdoor is het stof iets beter zichtbaar geworden.

P.S. voordat iemand het vraagt: ik heb vastgesteld dat mijn sensor stofvrij is :wink:

13300

5d + 24;35;85;70-200mm
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ik denk dat de resultaten marginaal zullen zijn. Dat beetje stof zal weinig tot geen invloed hebben op de fotos. als ie echt heel smerig is zal de foto mss wat contrast verliezen.
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Misschien kan je een voorbeeld plaatsen met foto's waaraan je twijfelt qua scherpte?
en wellicht kan je een vergelijkend voorbeeld plaatsen met een foto van een jaar geleden waarmee je wel tevreden was? ( zelfde instellingen enz. )
Ik denk dat het schoonmaken van het objectief je niet veel 'extra' scherpte zal opleveren, de stofjes/haartjes zijn m.i. te klein om verschil te zien in je afbeeldingen.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

mis je scherpte bij een open diafragma? welke vergelijking maak je met de "andere objectieven" qua foto's? realiseer je wel (ook al klinkt het misschien cliché, dat je DOF echt flinterdun is vol open. ik ben erg benieuwd naar een voorbeeldfoto? misschien kunnen we dan wat meer zinnigs zeggen.
Canon
Gebruikers-avatar
RobinD
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2009 10:38
WoonplaatsCOLON Utrecht

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik realiseer me zeker dat f/1.8 leidt tot een dunne DOF en ik verwacht ook niet dat deze lens ultra-scherp is op f/1.8.

Ik zal later vanavond of morgen proberen om een visuele vergelijking te maken tussen de 85/1.8 en 70-200/4.0, vanaf diafragma f/4.0 en hoger natuurlijk :wink:

Daarmee breng ik overigens wel meerdere onafhankelijke factoren bijeen waardoor het moeilijker wordt om te beoordelen of mijn 'klachten' worden veroorzaakt door de stof, en gaan we echter wel deels voorbij aan de initiële vraag: in hoeverre veroorzaakt stof ín de lens een terugval van scherpte?

Ik zou graag iets willen horen van mensen die hun lens hebben laten schoonmaken en daarna een wezenlijke vooruitgang hebben gemerkt. Of juist geen vooruitgang, is ook mogelijk natuurlijk.
5d + 24;35;85;70-200mm
Anoniem 3

Rofa Repair en/of Canon gaan bij oudere lenzen niet meer tot reparatie c.q schoonmaken over.
Er zijn geen onderdelen meer van en 'er bestaat altijd een kans dat bij reparatie iets mis gaat', aldus Rofa, bij info over het schoonmaken van mijn 7880-200 2.8L.
Gewoon laten zitten, die stofjes, niet naar kijken en ze hebben geen invloed op de scherpte.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Bij jouw lens, Gabriel die van TS is nog nieuw :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Precies, de 85 is nog gewoon nieuw te koop. Dit exemplaar is wel erg vies aan de binnenkant... Meer details (slecht filter?) en voorbeeld foto's zijn dan ook welkom...
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

De scherpte ligt waarschijnlijk aan een backfocus probleem in je lens of body of aan je zelf. Die van mij is haar en haarscherp. Net zo scherp als mijn L lenzen of zelfs scherper, ook volopen!

Maar ja het is moeilijk zeggen zo.. zonder een voorbeeldfoto
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar