Berggorilla's Uganda

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Skippie1974
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2007 19:22

Hoi,

Afgelopen jaar tijdens een rondreis door het schitterende Oeganda een trekking gemaakt naar de berggorilla's in Bwindi-park. Een park van nog maar 300 vierkante kilometer waar 300 berggorilla's leven. Een prachtig gebied het regenwoud. De families mogen per dag maximaal 1 uur bezoek hebben van een groep mensen, je gaat dan ook opzoek naar een bepaalde familie. Een paar rangers gaan voor op om ze op te sporen aan de hand van hun slaapplaats van de nacht ervoor. Na 2,5uur door het schitterende regenwoud te wandelen met dragers voor de bagage kwam het goede nieuws dat ze gevonden waren.
Dwars overal doorheen tegen steile hellingen kwamen we daar uiteindelijk aan....
Echt schitterend en zeer indrukwekkend om deze dieren van zo dicht bij te mogen aanschouwen. Ze zaten lekker te eten tussen de bladeren...en het viel niet mee een goede positie te zoeken om ze te fotograferen, maar ben wel erg blij met het resultaat. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Skippie1974, in totaal 4 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Een ongetwijfeld unieke, overweldigende en schitterende ervaring (en nog meer superlatieven..)

Ondanks alle natuurlijke hindernissen toch een prima geslaagde missie. Nummers 3 en 5 zijn de toppers voor mij.
Jammer dat ie bij 4 niet even een "afscheidsblik" wierp...
In 6 zit helaas wat bewegingsonscherpte zo te zien?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
vonderstealth
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2010 21:41
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Whaaat whoowie gaaf is dit zeg, dit is echt superuniek om dit mee te maken.
Vooral nummer 3 en 5 zijn inderdaad de toppers.
MS Fotografie https://www.ms-fotografie.nl
EOS 7D gripped | Sigma 10-20 f3.5 DC HSM | Sigma 17-50 f2,8 DC EX HSM | Sigma 70-200 f2.8 II MACRO HSM + Sigma 2.0x APO Tele Converter | Speedlite 430XE II
Skippie1974
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2007 19:22

Klopt dat de laatste wat bewogen is....ik stond bij die op een blubberige steile helling op gladde takken en bladeren...nummer 3 vind ik ook erg mooi, die hangt al een maand hier aan de muur in het vierkant op canvas! helaas heb ik geen foto's van de omstandigheden hoe ze genomen zijn.
Gebruikers-avatar
Bas Breetveld
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2008 09:48
CONTACTCOLON

Zeker een ervaring om deze machtige dieren eens van dichtbij te zien!
Mooie serie. Kan me goed voorstellen dat je geen tijd had om de omstandigheden daar te fotograferen.
Soms kun je voor jezelf beter van het moment genieten. Dat is toch altijd weer de afweging.

Groetjes,

Bas
Barbara1970
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 09:43
WoonplaatsCOLON omg. Hoogeveen

prachtige serie en al is de laatste wat bewogen, die vind ik toch wel heel erg mooi :mrgreen:
Tips voor hoe het beter kan zijn altijd welkom.
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ongelooflijk man! National Geographic kwaliteit.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
Charlie.P
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 451
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2008 17:42
WoonplaatsCOLON Hasselt (NL)
CONTACTCOLON

Hele mooie serie, moet wel heel bijzonder zijn geweest om zulke machtige beesten in het wild tegen te komen.
Mooi gedaan.
Gr.Karel
Groeten, Karel
_________________

Website : www.KPOfotografie.nl
Facebook : www.facebook.com/KarelPops
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

Dat is weer eens even binnenkomen na ruim 3 jaar afwezigheid. :wink:

Je zet een mooie serie neer van deze prachtige en zeldzame berggorilla's.
Een diersoort waar ik in de jaren tachtig al door geraakt werd door het lezen van het boek van Dian Fossey; Gorilla's in de Mist.
Het is fijn dat, mede door haar inspanningen deze zeldzame soort het heeft gered tot aan de dag van vandaag. Het leefgebied ligt immers in de grensregio van een drietal landen die nu niet bepaald gekend zijn om de politieke stabiliteit en waar bandeloosheid in de vorm van landje pik en stroperij altijd een grote invloed heeft gehad op de populatieomvang. Dian Fossey heeft haar aanwezigheid daar dan ook in 1985 ook moeten bekopen met de dood. Vermoedelijk vermoord in opdracht van een Rwandeze gouverneur.

Moeilijke hellingen, donkere bossen, vochtig en glad.... ik denk dat je het er prima vanaf hebt gebracht als je zulke foto's kan laten zien. Waarschijnlijk komen ze nog beter en intenser over als je ze op groot formaat kan bekijken.
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

---
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 7 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Zo je voelt bijna de aanwezigheid van die dieren zo dichtbij! Spannend! Lijkt me een geweldige ervaring zo!
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Geweldig om dit mee te maken.
Mooie serie!!
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Je bent een mooie en bijzondere ervaring rijker...... 8)

Je hebt de Gorilla's mooi in hun natuurlijke omgeving weten vast te leggen en zonder dat het storend wordt.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Nettie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 994
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2005 13:06

Ik zag net je foto`s van de leeuwen
prachtig deze foto`s en de ervaring
Ook ik ben in dit schitterende land geweest al is het voormij alweer 6 jaar geleden
-------------------------------------------------------
Nee ik heb geen onderschrift waar al mijn fotogear in genoemd is !!!
SSDesign
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2011 21:36

Een prachtige serie!

Ik ga dit jaar ook naar Uganda toe. Ben heel benieuwd. Met wat voor apparatuur heb jij de foto's gemaakt?
Canon EOS 70D, 40D, 17-55 kitlens, Canon 70-200 f/2.8 L en Sigma 18-50 f/2.8.
Paardenfotografie
http://www.silentshiver.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Ramon Oost
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 194
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2010 18:11
WoonplaatsCOLON Vianen, UT
CONTACTCOLON

Mooie foto's!!

Gr. Ramon
Canon 1000d + grip - Canon EF 18-55mm - Canon 70-200mm f4 L USM - Canon 100-400mm f4.5-5.6 L USM
Skippie1974
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2007 19:22

SSDesign schreefCOLONEen prachtige serie!

Ik ga dit jaar ook naar Uganda toe. Ben heel benieuwd. Met wat voor apparatuur heb jij de foto's gemaakt?
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb de foto's gemaakt met de 50D en een 100-400L, de lens voor de vakantie nog gekocht...had eerst een 70-300 maar de 100-400L is zoveel beter...het model is er natuurlijk erg lang al maar de beperkte stabilisatie, schuif zoom vind ik totaal geen belemmering..ook al is er nu de mooie nieuwe L 70-300. De 400mm is super voor safari reizen...zeker met een cropsensor.
Heb de gorilla's wel geschoten op 1600iso...het is vrij donker in het regenwoud en lucht was ook niet zo helder wat je daar meestal niet hebt...verder diafragme geloof ik op 7.1/8 gezet voor beetje op safe en de lens maakt dan goed scherpe platen...zeker vanwege de lastige omstandigheden en de beperkte tijd beetje op safe gegaan. Beter een scherpe foto met wat ruis dan een onscherpe zonder...Had eerst een 350D nog maar die had veel meer ruis en de 50D met 1600iso bevalt erg goed...ruis viel erg mee.

Nog wat praktische tips: Neem een drager(porter mee) kost maar 15dollar en draagt je rugzak, drinken etc...je weet niet hoe lang je dag wordt en het is er heet/vochtig..en dan heerlijk als iemand je spullen draagt. De laatste 100 a 200meter als de gorilla's zijn gevonden blijven de dragers achter...alleen noodzakelijke meenemen en zorg dat alles al goed is ingesteld...Wat ik zelf nog mee had...losse koker met andere lens, geheugen en een plastic zak....deze is handig voor als het regent...doe hem over je camera/lens gat in maken om je lenskap en je hebt een fantastische regenhoes....daar veel profijt van gehad tijdens een chimpansee trekking..
Bij de Gorilla's zelf heb je maar max 1 uur de tijd...bij mij was het steeds weer stuk lopen om de volgende te vinden...zaten niet zo bij elkaar....en vergeet niet te genieten! Het is kort maar fantastisch...kost 500dollar maar ik vond het elke dollar waard...zoiets maak je niet meer mee!....en schiet foto's als je ze al ziet....wacht niet alleen maar af op beter want dat weet je niet...ze zijn zo weer verdwenen tussen de struiken. Heb zelf helaas qua foto een baby gemist...wel gezien maar die was zo snel weer verborgen...kortom zorg dat je foto apparatuur klaar is en hou de ranger in de gaten...die weet snel waar ze zitten, kijk om je heen...pas op met uitglijden...ze zaten op een stuk steile helling bij mij....het is er nat...erg glibberig...dus let ook op dat je niet onderuit gaat.
Als ik ooit weer in de gelegenheid kom het nog eens te zien...wow....ben ook erg blij met de foto's maar ook wel wat geluk gehad maar dat moet je hebben....maar had nog mooier gekund hoor (maar ben zelf wel kritisch haha)!! Tis maar net waar je staat en hoe dicht het qua struiken is.
Nr 3 hangt al paar maanden in 80x80cm op canvas in de woonkamer...schitterend die kop zo groot, blijft alleen lastig het zwart ook zwart te houden...maar dat is altijd lastig...o ja als laatste tip: onderbelichten!!!!!!!! gorilla's zijn zwart!!!! als je niet onderbelicht worden de beesten te licht!! bij mijn foto's zit er natuurlijk wat licht in, reflectie etc...ook niet helemaal zwart zo als ik zou willen maar te donker is ook niet mooi...moet wel wat licht in de koppen zitten...maar niet zo als ik op sommige foto's wel eens zie dat ze veel te licht zijn gemaakt...alsof ze met eigen ogen er een licht gezicht hebben...nee ze zijn echt donker haha
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar