Wat is er met de prijs van de 5D Mk II aan de hand?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Toen het bij vorig jaar zo langzaam aan begon te kriebelen om een nieuwe camera te kopen had ik verwacht dat ik ergens in 2011 de overstap zou gaan maken. Doordat ik vooral aan portretfotografie doe vind ik de 5d Mk II bijzonder interessant. Destijds had ik gedacht dat de prijs inmiddels wel onder de € 1500 zou zijn gekomen (daar ging hij toen al flink naar toe). Het valt mij echter op dat de prijs van deze camera de laatste tijd enorm aan het stijgen is. Hoe kan dit, is er ergens een FF fabriek afgefikt of.....?

Een paar weken geleden € 1650 en nu € 1900 bij KE!
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
bobeldijk
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1526
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2004 17:57
CONTACTCOLON

Ik geloof dat het wederom met de Yen-Dollar-Euro conversie te maken heeft gehad....

Niet alleen de 5DII is omhoog gegaan, maar alle prijzen zijn aanzienlijk verhoogd.... :cry:

70-200 2.8IS II is ook met 250 euro omhoog gegaan....
100 L 2.8 Macro met 150 euro...
Laatst gewijzigd door 1 op bobeldijk, in totaal 26 keer gewijzigd.
Voor meer Circuitfoto's... kijk eens op www.circuitphoto.com
Bijverdienen met je [url=http://submit.shutterstock.com/?ref=277321]foto's[/url]?
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

De aanschafprijs van veel consumenten camera's is onderhevig aan prijserosie. Daar heeft de 5D MK2 minder last van. Misschien komt dat doordat deze camera nauwelijks ingehaald is door andere camera's als je kijkt naar de kwaliteit van de beeldsensor. Je zou de 5D MK 2 kunnen zien als een soort niche camera.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
RobinD
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2009 10:38
WoonplaatsCOLON Utrecht

Oorzaak kan ook liggen in de behoorlijke prijsstijging van halfgeleiders en microchips over de afgelopen maanden. De vraag hiernaar is enorm toegenomen a.g.v. allerlei nieuwe consumentenelectronica (denk aan iPad, etc..), het aanbod van halfgeleiders/microchips is nagenoeg gelijk gebleven.

Kan me goed voorstellen dat dit met name van invloed is op de prijs van Canon-apparatuur waarin de nieuwste microchips worden verwerkt, zoals de 5DMkII of de 70-200/2.8 MkII.

Het zal minder van invloed zijn op de prijs van iets oudere Canon-producten of de 'consumenten-producten', omdat hierin niet de nieuwste en dus makkelijker/goedkoper verkrijgbare microchips in zitten.
Laatst gewijzigd door 1 op RobinD, in totaal 26 keer gewijzigd.
5d + 24;35;85;70-200mm
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

denk dat vraag en aanbod ook een rol speelt hierin, hier wordt dankbaar gebruik van gemaakt, is nou eenmaal de meest gewilde kamera op dit moment.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Itam Bedakki
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 141
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2008 22:30

Prijzen gaan zeker als een jojo op en neer. Wanneer je de prijs
interessant vindt moet je 'm kopen. Ik had de camera toen in september 2010
destijds voor €1759 gekocht. Prijs vond ik toen heel aanlokkelijk, en ja, wie weet
wordt 't ie nog goedkoper dacht ik toen, maar daar wou ik niet meer op wachten :wink:
Twee bodies, kaartjes en wat glaswerk,
een flitser en zo'n driepootding...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@TS: de 5DII is een beest van een camera maar om het nu ook een camera voor sporten te noemen.....
:wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

E7picture schreefCOLON...Doordat ik vooral aan portretfotografie doe vind ik de 5d Mk II bijzonder interessant...
boels069 schreefCOLON@TS: de 5DII is een beest van een camera maar om het nu ook een camera voor sporten te noemen.....
Ik zit vandaag al een tijd naar m'n scherm te staren dus wellicht dat het daardoor komt....maar ik begrijp de opmerking niet helemaal.

Dat er ongetwijfeld ook een kwestie van vraag en aanbod meespeelt kan ik begrijpen. Maar dat de vraag in Januari 2011 ineens voor de 5D mk II (en de genoemde objectieven door bobeldijk) zo'n prijsstijging kan veroorzaken vind ik raar. Lijkt me niet dat de vraag momenteel hoger ligt dan kort na de introductie (hooguit dat het aanbod juist naar beneden is gegaan)?

zit er ook olie verwerkt in een Camera net zoals in het rubber van autobanden?
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

de ruwe aardolie is afgelopen maand van 93 dollar per vat naar iets op de 85 dollar per vat gegaan. denk dus niet dat je het in die hoek moet zoeken. de microchip index is echter van 34,25 (op 31 januari 2010) naar ongeveer 37 gestegen (26-1-2011)
of daar de enorme prijsstijging inzit samen met de euro / dollar / yen. misschien heeft een econoom het antwoord?
Canon
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

E7picture schreefCOLON zit er ook olie verwerkt in een Camera net zoals in het rubber van autobanden?
Waar wordt plastic van gemaakt? Van chocolade?
Laatst gewijzigd door 1 op Beasar, in totaal 26 keer gewijzigd.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

is ook duur dus zou zomaar kunnen, cacao uit de Ivoorkust willen ze toch gaan boycotten ?

Maar terug on topic maar weer .
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@TSI: het AF-detectiesysteem van de 5DII haalt het, bij minder gunstige lichtomstandigheden, niet bij die van de 1D's en de 7D.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Daar ben ik van op de hoogte inderdaad, maar ik haal niet terug waar het een camera voor sporten wordt genoemd. Inderdaad is het "verouderde" AF systeem wel het grote nadeel van de 5D MkII dat werd bij de intorductie al benadrukt

@Beasar, bedankt voor de verduidelijking....dit beantwoord mijn vraag volledig. Trouwens, body van de 5D is gemaakt van magnesiumlegering en hoe dat allemala precies zit...ik heb scheikunde in de 5e laten vallen.
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON@TSI: het AF-detectiesysteem van de 5DII haalt het, bij minder gunstige lichtomstandigheden, niet bij die van de 1D's en de 7D.
Daar gaan we weer. Gaan we nu elk topic over de 5D2 gebruiken (misbruiken) om de "ronduit slechte AF" ter discussie te stellen. Dit ging toch over de prijsontwikkelingen en niet over de kwaliteit?
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Opmerkelijke vorm van leesblindheid van mijn kant: ik heb op de een of andere manier "sportfotografie" gezien i.p.v. "portretfotografie". :oops:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

@boels069: Tijd voor een micro-adjustment van je autofocus, denk ik. :wink:
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik heb eind vorig jaar de 550d + 18-135 iS als set gekocht bij KE voor 817 EUR. Nu is dezelfde set bij KE 843 EUR! Hier dus ook inflatie te bespeuren.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Photokid schreefCOLONTijd voor een micro-adjustment van je autofocus, denk ik. :wink:
:lol:
Ik kan het zelfs niet wijten aan de drank.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Dit viel me vandaag trouwens ook op bij de status vh product:
"Artikel niet op voorraad. (Levertijd: Onbekend)" - CameraNu.nl
" In bestelling bij leverancier" - Kamera Express
"In bestelling" - Foto Konijnenberg
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Zou de prijsstijging ook te maken kunnen hebben met de leverbaarheid van de 5DmII?
Er zijn vrij veel serieuze geruchten dat er (half) dit jaar een opvolger komt en misschien is het productieaantal van de 5DmII wat minder?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar