HDR probeersels

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Gisteren op het strand van 's Gravenzande geweest met de gedachte wat foto's te maken om daarmee met HDR te gaan
stoeien. Helaas had ik mijn statief niet bij me, wat dus resulteerde in behoorlijk wat onscherpe foto's maar gelukkig had ik ook wat "landschap" foto's.
Ik zie afentoe van HDR foto's hier voorbij komen en ik moet zeggen dat ik dit wel onwijs mooi vind vandaar mijn eerste stapjes op het HDR pad.
Graag hoor ik van jullie wat jullie ervan vinden en belangrijker wat ik nog kan verbeteren en welke tips jullie voor mij hebben.

Voorbereiding: de 3 uitgangsfoto's

11745

11743

11744


Dit in photomatix gemixt waar deze 2 uitkwamen die ik het mooist vond.

11746

11747


Deze 2 heb ik weer gemerged in PSE8 en toen nog een beetje geprobeerd op te poesten naar wat ik het mooiste vond.

11748



Note: omdat ik een trialversie van photomatix heb zit er het watermerk in van hun. Dus daar moeten jullie maar even overheen kijken. Als het mij bevalt dan ga ik zeker voor de "echte" versie.
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Persoonlijk gebruik ik alleen HDR als het dynamisch bereik van de camera te kort schiet.
Deze post http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 44&t=80438 geeft mooi aan waar HDR echt iets kan toevoegen. Zonder
HDR waren de doorkijkjes naar buiten overbelicht geraakt. Tevens zie je hier amper dat HDR gebruikt is en dat heeft eigenlijk wel mijn voorkeur
Sommigen vinden die typische surrealistische HDR foto's mooi, maar ik geef toch de voorkeur aan een meer natuur getrouwe foto.
Wat betreft je foto's, de laatste is voor mij het mooiste hoewel het nog wat minder HDR-achtige mag.
Maar, gewoon lekker mee door blijven stoeien en bepalen of het voor jouw wat toevoegt zou ik zeggen!

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
waltergriffioen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2010 18:23
WoonplaatsCOLON Vleuten

Wat leuk, Ik heb me eigenlijk nooit echt verdiept in het hele HDR gebeuren.
Kga het ook maar eens proberen denk ik :D
De laatste is toch echt 'spooky' mooi geworden :D

grtz
7D LWPro400AW 500w/s

http://www.wfoto.nl
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Heel veel artefacten, toning te sterk, de uitgangsfoto's zijn te donker.. Je had er toch minstens 1 op de duin moeten belichten (en dan dus de lucht uitgebeten, maar daar doe je je HDR voor.)

Goed dat je het probeert, het is een lastige techniek. Zeker om het op de juiste situaties toe te passen en de bewerking niet te overdreven te doen. Probeer bovendien het gebruikte programma aan te schaffen, of een ander softwarepakket te vinden, want die reclame door je foto maakt het niet echt veel beter natuurlijk.
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

De grootste misvatting over HDR blijkt toch elke weer de tonemapping. HDR gebruik je simpel gezegd om het dynamisch bereik te vergroten door een onder-, over- en gewoon belichtte foto te maken. Dus minimaal 3 stappen. Tonemapping is iets anders en gebruik je om effecten te bereiken. Tonemapping heeft geen direkte relatie met HDR maar wordt vaak in combinatie gebruikt vanwege de effecten, is dus niet direkt nodig en kan vaak beter achterwege worden gelaten.

Goede HDR foto's zie ik hier zelden, slecht getonemapte daarentegen in overdaad.



Beetje kort door de bocht en ik heb niet de intentie om iemand tegen de schenen te schoppen maar ik denk dat de strekking wel duidelijk is.
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
Harmr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1487
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2007 20:07
WoonplaatsCOLON Zutphen

Gripen schreefCOLONGoede HDR foto's zie ik hier zelden, slecht getonemapte daarentegen in overdaad.

Beetje kort door de bocht en ik heb niet de intentie om iemand tegen de schenen te schoppen maar ik denk dat de strekking wel duidelijk is.
Klopt, JIJ houdt niet van tonemapping.. :D
flickr

Body, glas, flitsers, statieven, en nog wat kleine meuk
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

Niet houden van is ook weer te veel gezegd maar met mate gebruikt bekoort het mij meer dan als het tever doorgetrokken is. Maar het blijft een mening hè, ieder zijn smaak.
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Hypnotixed
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2009 20:48
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant

Ik weet niet of je in het bezit bent van LR. Maar voor HDR foto's is de LR/Enfuse plugin (http://www.photographers-toolbox.com/pr ... enfuse.php" onclick="window.open(this.href);return false;) een aanrader. Voorbeeldje: http://flic.kr/p/96sdLC" onclick="window.open(this.href);return false;

De resultaten met deze plugin zijn erg natuurgetrouw. Nadeel misschien is dat het een donation-ware is. Dus zonder donatie is de plugin beperkt tot een output afbeelding van max. 500px x 500px.

En nog een tips voor de volgende keer. Het is aan te raden om nog een nog een langere belichting mee te nemen dan de langste die je nu hebt meegenomen. De voorgrond in je eerste foto is toch nog best donker.
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Je kan heel mooie HDR en tonemappings maken via photoshop en niet zozeer met de full version van photomatix. Als je merge to hdr doet in photoshop en daarna de tonemapping PLUGIN gebruikt van photomatix kan je tot veel realistisere resultaten komen. Je kan ze ook overtrekken, maar het is moeilijker met de plugin....
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Leuk begin, maar het is idd moeilijk!

Verder ben ik het er niet mee eens dat je te ver door kan schieten; tenslotte ben je niet bezig met alleen maar registreren, maar met het máken van een beeld. En ja, smaken verschillen.

Och de expressionist werd ook verguisd door de traditioneel/realistische kunstschilder :D
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Hai Ans, ik was deze post alweer helemaal vergeten. Gelukkig heb ik inmiddels de trialversie in de prullebak
gedaan en de "gewone" versie.
Er staan een paar bij architectuur.
Zelf vind ik zwaar getonemapped foto's het mooist maar niet iedereen vind dat. :(
En ach, we gaan gewoon door toch?
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik vind het een knappe eerste keer hoor! Ik wil het ook een keer gaan proberen om te doen, maar nu eerst wat andere dingen..
Lekker blijven knutselen en proberen, dan krijg je het vanzelf onder de knie!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar