achtergrond doek voor studiofotografie

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jorie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2010 16:40
WoonplaatsCOLON made

hallo allemaal,
ik ben nu de laatste paar weken erg bezig geweest met mijn nieuwe flitser. Nu lijkt het mij leuk om een groot doek te kopen en die als achtergrond de gebruiken voor studio fotografie. Mijn moeder kwam met het idee van een rolgordijn kopen zodat je dat doek uit kan rollen wanneer je maar wil. Als je het dan niet gebruikt kan je het ook makkelijk inrollen. Is dit een goed idee of niet? zo nee, hoe zeggen jullie dan dat het makkelijk zou moeten.
Het hoeft trouwens niet super professioneel te zijn maar ik wil iets gemakkelijkers dan een groot stuk papier wat ik tegen de muur aan moet plakken. Dat papier krulde ook steeds om omdat ik het altijd oprolde.
Canon EOS 70D / Canon EOS 1000D gripped / Samyang 8mm f/3.5 Fisheye / Canon EF 17-40mm f/4 L USM / Canon EF 50mm f/1.4 USM / Canon 430EX II / Canon EF 70-200mm F/4 L USM

Site waar mijn foto's op staan: http://www.jorieslagmolen.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Van dit soort fotografie weet ik (nog) niet veel maar een rolgordijn lijkt mij een prima oplossing, misschien is het ook een optie om één of meerdere stukken stof te nemen, aan de boven en onderzijde wordt een tunnel gestikt om bijv een bezemstok te schuiven voor de verzwaring. Met 2 of 3 haken in de muur om op de hangen, makkelijk weg te halen en een kwestie van oprollen om hem op te bergen. Coupons van div stoffen zijn niet al te duur en je kan wisselen qua achtergrond. Gewoon een idee wat in mij opkwam ;)
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Foto's studios gebruiken papier ipv stof omdat stof transparant (niet volledig dekkend) is. Bij een stoffen achtergrond is het mogelijk dat je flitslicht door de stof op de achterliggende muur weerkaatst. Dit geeft geen mooie resutaten. Wanneer je toch wil experimenteren met een stoffen doek, kijk dan naar een dikke of zeer dekkende stof.
Ik ben zelf beginnend canon shooter. Deze tip komt dan ook van mijn overbuurvrouw die een profesionele studio heeft. (Ik zat met dezelfde vraag) NB. Je kan ook papier op rol krijgen. Dez kan je dus elke keer weer oprollen.

mvrg,

Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als het om een zwarte achtergrond gaat, dan zou ik juist weer wel stof nemen. Dikke zwarte stof reflecteerd veel minder en is daardoor veel makkelijker echt zwart te krijgen dan papier
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Een rolgordijn is een prima optie als je portret of half body wilt schieten. Afhankelijk hoe groot je het rolgordijn koopt. Even reageren op bovenstaande. Papier heeft een veel grotere dichtheid dan stof en absorbeert daardoor veel slechter het licht. Mn zwart papier is lastig omdat het het licht reflecteert. Met zwart krijg je dus mooiere resultaten als je stof gebruikt.
Gebruikers-avatar
jorie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2010 16:40
WoonplaatsCOLON made

Ik ben gisteren met mijn ouders naar de ikea geweest en daar heb ik 2 rolgordijntjes gekregen. een zwarte en een witte, het zijn beide gordijnen die geen licht doorlaten. vanavond ga ik en mijn vader ze op hangen en dan zullen er binnenkort wel wat foto's te zien zijn op het forum.
Canon EOS 70D / Canon EOS 1000D gripped / Samyang 8mm f/3.5 Fisheye / Canon EF 17-40mm f/4 L USM / Canon EF 50mm f/1.4 USM / Canon 430EX II / Canon EF 70-200mm F/4 L USM

Site waar mijn foto's op staan: http://www.jorieslagmolen.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar