Canon EF70-300mm f/4-5.6 IS USM/Tamron70-300mm f/4-5.6 Di VC

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
VF81
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2010 09:55

Ik wil binnenkort een telezoonlens aanschaffen, met name voor fotografie op reis. Nu was mijn keuze eigenlijk al gevallen op de Canon EF 70-300 mm f/4-5.6 IS USM, maar een verkoper attendeerde me op de nieuwe Tamron 70-300 f/4-5.6 D1 VC USD. Nu is hier recent ook al een topic over geweest, maar dat ging al snel een ander kant op. Ik kon geen reviews vinden. Heeft iemand ervaring met deze lens? Kan iemand me een gefundeerd advies t.a.v. deze 2 lenzen geven?
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Er heeft van de Tamron een review in (ik meen) de Focus gestaan. Kwam er heel goed uit wat betreft scherpe en contrast. Volgens mij zeker het overwegen waard nu Tamron ook een eigen variant van USM heeft.

EDIT: Heb het even nagekeken en gevonden; het betreft de Focus van juli/aug 2010. Krijgt de kwalificatie Uitstekend, vooral vanwege de hoge scherpte (ook op FF).
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Net als Andre heb ik de canon variant. Hier ben ik zeer tevreden over. Wanneer ik opnieuw moet kiezen, neem ik hem weer!

De canon lens heeft een aluminium vatting. Is dit ook het geval bij de tamron?
Is de "is en usm" qua qualiteit vergelijkbaar. De canon heeft namelijk 2 verschillende "is" modussen!
De canon is ook gemaakt voor macro foto's op redelijke afstand. Heeft de tamron dit ook?
Ikzelf zou ook naar deze verschillen kijken.

Tevens bij de canon 70-300 is usm zit niet standaard een zonnekap. Wanneer dit wel het geval is bij de tamron variant kan je dit meenemen in je prijsverschil. Een zonnekap voor de canon is 40 Euro bij de mediamarkt en iets goedkoper bij camera express.

mvrg,

Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
VF81
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2010 09:55

@Bertusl. bedankt voor de tip, ik ga dat artikel zeker lezen!

@Beasar. De vragen die jij stelt zin exact de redenen dat ik dit topic startte, ik hoop deze vragen beantwoord te krijgen. De zonnekap zit er bij tamron in ieder geval wel bij, dat scheelt dus weer in de prijs.
VF81
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2010 09:55

Ik heb het artikel inmiddels aangeschaft en gelezen, het geeft inderdaad een lovende recentie. Ik ga nu dit Tamron objectief zeker serieus overwegen. De prijs is hetzelfde. Ik heb gelukkig nog even om te sparen, en dus om te denken...
Bill V.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2010 16:23

Ik wens jou veel wijsheid toe in de beslissing die jij nemen gaat.
Testen zijn goed maar ook subjectief. Gezien de positieve ervaringen, die de mensen op dit forum hebben, zou ik voor de Canon gaan. Dat is de allerbeste test. Als het prijsverschil weegt dan is het verschil, op termijn, niet zo belangrijk meer als je spijt krijgt.
VF81
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2010 09:55

Bert V. schreefCOLONIk wens jou veel wijsheid toe in de beslissing die jij nemen gaat.
Testen zijn goed maar ook subjectief. Gezien de positieve ervaringen, die de mensen op dit forum hebben, zou ik voor de Canon gaan. Dat is de allerbeste test. Als het prijsverschil weegt dan is het verschil, op termijn, niet zo belangrijk meer als je spijt krijgt.
Daar heb je zeker een punt mee, dat ik voor mij ook een belangrijk argument. Ik wil ze zeker ook een naast elkaar houden en testen, kortom, de beslissing is nog lang niet genomen...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Alle ringtype-USM objectieven (plus nog een paar zonder ringtype-USM) van Canon geven de afstand tot het scherpstelpunt door aan de camera.
Dat is van belang om volledig gebruik te maken van het E-TTL II flitssysteem van Canon (en voor automatische correctie van optische onvolkomenheden).

Geen van de third-party objectieven geven deze afstand door (voor zover ik weet).

't Is maar dat je het weet :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
VF81
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2010 09:55

boels069 schreefCOLONAlle ringtype-USM objectieven (plus nog een paar zonder ringtype-USM) van Canon geven de afstand tot het scherpstelpunt door aan de camera.
Dat is van belang om volledig gebruik te maken van het E-TTL II flitssysteem van Canon (en voor automatische correctie van optische onvolkomenheden).

Geen van de third-party objectieven geven deze afstand door (voor zover ik weet).

't Is maar dat je het weet :wink:
Dit argument heb ik nog niet eerder gehoord. Kan je me een indicatie geven hoe veel last ik hiervan zou kunnen hebben, ik ben nog maar een beginner...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Zie de info over E-TTL II flash:
E-TTL II autoflash
E-TTL autoflash works on the assumption that the subject will be covered by an autofocus (AF) point. However, an AF point does not always cover the area of the subject where you want the flash exposure to be correct. The E-TTL II autoflash system overcomes this problem. When you press the shutter button, the ambient light is metered by each sensor. Then a pre-flash fires and this is also metered by all the sensors. The ambient and flash readings for each sensor are then compared. The area of the scene that shows a significant difference between the readings is the area where the subject is most likely to be. This is because the main subject is likely to be closer to the camera than the rest of the scene and will reflect more of the flash. However, if the difference between the two readings is significantly high, the camera will ignore this area on the basis that the flash is being reflected back to the camera by a very shiny surface, such as a mirror. The pre-flash meter readings from accepted areas is weighted and averaged. It is then compared with the ambient light reading before the main flash output is calculated and stored in memory for the exposure. If the lens is able to provide distance information, this is used to determine the closeness of the subject and any highly reflective areas relative to the background. This information is used to refine the flash exposure. The result is better flash exposure for difficult subjects, such as white wedding dresses.
http://cpn.canon-europe.com/content/edu ... _basics.do" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik bezit geen third-party objectieven, dus ik kan niet uit eigen ervaring spreken.
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 5 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
VF81
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2010 09:55

iemand hier wel ervaring mee?
Gebruikers-avatar
RickvdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 176
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2011 20:25
WoonplaatsCOLON Moriaanshoofd, Zeeland

Ik heb de tamron 70-300 zonder VC, ben hier op zich wel tevreden over, maar als ik opnieuw moest kiezen zou ik er eentje met VC/IS nemen.
De lens vind ik voor z'n 150 euro best scherp, maar ik hoor genoeg mensen die een onscherp model hebben.

Ik weet niet of de VC versie scherper is, maar dat lijkt me sterk want VC is toch een extra stuk glas in de lens.
Gebruikers-avatar
Mehari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2010 16:16
WoonplaatsCOLON Haarlem

Die VC versie is echt een ander objectief.
De enige overeenkomsten zijn merk en bereik.
2x 20D, Sigma 17-70 DC, Sigma 18-125 DC OS, Canon EF 28-135 IS, EF-S 18-55 IS, EF 70-300 IS USM.
(En nog wat Pentax spul: K100D, DA 18-55, DA 50-200, MX, MEsuper, Pentax 50mm 1.2 en 1.7,
Vivitar 28mm 2.8 en 75-205 3.8, Tokina ATX 28-85)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar