Foto trip naar Auschwitz

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Bazzie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2010 14:48

Ik ben bezig met het plannen van een weekendje foto's maken met een aantal vrienden/familie.

Zoals uit de topic titel valt op te maken gaat de trip naar Auschwitz. We zijn van plan om op vrijdag te vertrekken en zondag terug te komen naar Nederland. De zaterdag is dan gereserveerd voor Auschwitz. Op de heenreis zouden we dan via Berlijn willen rijden om vervolgens daar een paar uur rond te lopen en wat foto's te maken.

Ik heb al op de site gekeken en niet alles wordt me helemaal duidelijk.

Ik heb een aantal vragen over het organiseren van deze trip:
1- Als je zonder gids op Auschwitz wilt rondlopen, wat zijn dan de kosten?
2- Moeten wel/geen gids nemen?
3- Wat zijn goede hotels daar in de omgeving?
4- is het een goed idee om op de heenreis via Berlijn te gaan om daar even rond te neuzen?
5- Zijn er mensen die ook zelfstandig die kant op zijn geweest en wat zijn jullie ervaring daarmee?

Alvast bedankt
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Zelf ga ik in juni een week naar Krakow en wil van daar uit een dag naar Auschwitz. Ik heb dus een hotel gereserveerd in Krakow (±60km van Auschwitz). Ik wil daar zeker met een gids mee gaan en daarna waarschijnlijk alleen rondlopen. Wat betreft Berlijn zou ik maar wat meer tijd uittrekken dan een dag want dat ga je echt niet redden. Daar is zoveel te zien. Van Poolse collega's heb ik wel begrepen dat het beter is om de grensovergang bij Gorlitz te nemen, dan kom je uit de richting van Dresden. Als je vanaf Berlijn komt is de weg na de Poolse grens niet zo best en zal het je veel tijd kosten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Grtz, Gerard.
Bazzie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2010 14:48

Dan denk ik dat we Berlijn maar overslaan
Gebruikers-avatar
pa3dgg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2010 06:01
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Wij hebben daar twee jaar geleden,zonder gids gelopen,
geeft je veel meer ruimte om te fotograferen.
Volgens mij is een gids niet nodig, overal kun je lezen wat er gebeurd.
Zelf had ik verwacht, niet te kunnen fotograferen, maar toen ik meerdere
bezoekers daar mee bezig zag heb ik het toch kunnen doen.
Met een compacte camera.
Foto's heb ik zelf nog maar een keer bekeken, ik kan "wil" ze misschien niet meer zien.
De indruk die het op ons heeft achter gelaten is enorm.

In elk geval moet je ook het een paar km verder gelegen Birkenau ook bezoeken.
Daar zou je naar het einde van het kamp moeten lopen, dan ervaar je de enorme oppervlakte
waar die misdaad heeft plaats gevonden.

En als je er toch ben, zou je de tijd die je in Berlijn wilt doorbrengen ook in
Krakau door kunnen brengen.
Mooie stad, waar een hoop te fotograferen valt.

Zelf zijn we er een poosje met de caravan geweest, maar hotels hebben
we daar genoeg gezien.
We hebben een paar maal in hotels gegeten, dat was echt goedkoop.

gr. Arie
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Ik zou Berlijn overslaan en een beter rondje Krakow eraan vast plakken, zo een prachtige boheemse stad, ook indrukwekkend is vlakbij de zoutmijn te bezoeken, met een ondergrondse kathedraal geheel in zout uitgehouwen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
TimZ11
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2010 21:22

Ik was er vorig jaar en heb tijdens mijn bezoek goed foto's kunnen maken. Mijn conclusie was achteraf dat een dag eigenlijk niet genoeg is.
Dit kan ik erover zeggen:

1) toegang is gratis, maar een vrijwillige bijdrage kan gedoneerd worden.
2) een gids is niet perse nodig.
3) kennis van zake is wel belangrijk.
4) een van de beste holocaust-naslagwerken is de film Shoah van Claude Lanzmann - slechts bestaande uit interviews met overlevenden (zowel slachtoffers, bewakers als omwonenden etc). Niet de 'bekende' holocaust-beelden in deze documentaire, slechts de geinterviewden en hun verhaal.
Te koop bij oa bol.com. Met dat in het hoofd wijst het kamp zich vanzelf.
5) begin in Auschwitz
6) eindig in het naastgelegen Birkenau.

De treinramp in Birkenau is, met de verhalen uit Shoah in mijn hoofd, zonder twijfel een van de gruwelijkste plekken waar ik op aarde geweest ben.
Zonder die verhalen was dat anders geweest. De schaal in onvoorstelbaar, net als de relatieve openheid.

Uit respect voor alles wat zich daar afgespeeld heeft zou ik nog willen zeggen dat je er wel voor een bezoek, maar niet voor een fototrip heen kunt gaan. Het is de eiffeltoren niet.
Bazzie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2010 14:48

@TimZ11
Wat bedoel je met "3) kennis van zake is wel belangrijk. ". Welke zaken bedoel je hier?

Een fototrip klinkt misschien wat ongelukkig. We wilden erg al een tijd heen en wilden het combineren met het vastleggen van die plaats. Achteraf gezien had ik dat misschien beter anders kunnen/moeten formuleren
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

@TimZ11, ook van mijn kant bedankt. Voor mij ook nuttige informatie.
Grtz, Gerard.
Gebruikers-avatar
pa3dgg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2010 06:01
WoonplaatsCOLON Barendrecht

TimZ11
Bij je laatste regel sluit ik me helemaal aan, u verwoord het beter als ik dat al gedaan heb.
TimZ11
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2010 21:22

Met kennis van zake bedoel een goed begrip van wat zich heeft afgespeeld. De manier waarop de holocaust tot stand kwam, hoe het functioneerde, op welke logistieke problemen met stuitte en wat mensen meemaakten. Als je dat meeneemt is je bezoek waardevoller, en mogelijk ook je foto's.

Hier een stukje uit Shoah waar iemand verteld hoe een bevriende kapper zijn vrouw en dochter moest knippen voor ze vergast werden.
http://www.youtube.com/watch?v=Nsk2GAv9YhM" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik kan me ook iemand herinneren die vertelde hoe nieuw aangekomenen in Birkenau van de ramp naar de achterste gaskamers gedreven werden.
Met dat verhaal in het achterhoofd is het een ander pad waar je op loopt.

In Auschwitz zelf zijn ook veel tentoonstellingen - met name en diverse originele documenten en brieven zijn interessant (een bezoek aan Wannsee bij Berlijn is hier ook een aanvulling). Verder zijn er een aantal vitrines met oa schoenen, koffers, haar, gasblikken - hartverscheurend.

Maar een dag daar is echt niet lang - dus alles wat je vooraf weet is waardevol.
Mocht je nog wat willen weten dan hoor ik het wel.
Bazzie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2010 14:48

@TimZ11

sorry voor de late reactie. Heb de filmpjes bekeken. Indrukwekkend.
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

TimZ11 schreefCOLON Uit respect voor alles wat zich daar afgespeeld heeft zou ik nog willen zeggen dat je er wel voor een bezoek, maar niet voor een fototrip heen kunt gaan. Het is de eiffeltoren niet.
ben daarrmee helemaal eens.

ik zelf was een mal in beide pleken in Oswiecim geweest, en het is gewoon iets om te zien, maar echt geen "lekker" foto-uitstapje. en het is volgens mij wel aan te raden, om een gids te nemen of ten minste een boek met goed
uitleg wat waar zich bevindt.


verder, zou ik zeker een dag in Krakow kiezen ipv. Berlijn, als je toch in de beurt komt.
Mooi stad, en de joodse kwartier sluit wel een beetje aan het verhaal. Berlijn is slechts
500 km van nederlandse grens - dat kan jij altijd met een weekend-uit regelen.
weerwolfie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2010 17:30
WoonplaatsCOLON Wijchen

Ik ben redelijk laat met mijn reactie, maar wanneer je naar Auschwitz gaat moet je wel in gedachten nemen dat het kamp waar de meeste gruwelen zijn gebeurd niet Auschwitz I is, maar dat dat Auschwitz II(Birkenau) is. Als is veel van dat originele kamp opgeblazen ten tijden van de opstand van het 12e sondercommando en heeft o.a. Mengele een hoop laten platbranden bij vertrek om het bewijs uit te wissen. Auschwitz I, dus het originele kamp is het klassieke beeld waar ook veel musea zijn ingericht. De gruwelijkste daden hebben zich echter voltrokken in Birkenau al zijn daar enkel nog ruïnes van te zien.

Aldus de summiere achtergrond informatie;)
In het bezit van: EOS 350D + Batterygrip, Kitlens EF 70-300 III USM
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar