Overbelichten in Av

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
wiroz
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2010 06:44

Beste allemaal,

Ik weet dat wanneer je sneeuw niet te grijs wilt hebben je 1 of 2 stoppen moet overbelichten.
Nu probeer ik zo veel mogelijk in AV te fotograferen en als ik dan 1 of 2 stoppen overbelicht
wordt de sluitertijd aangepast. Heel begrijpelijk omdat ik de diafragma heb vast gezet.

Misschien een simpele vraag maar ik doe het toch maar:
Mijn vraag is "wordt met door het aanpassen in AV van de sluitertijd ook bedoeld 2 stoppen overbelichten?

De foto,s worden overigens wel goed met de aangepaste sluitertijd, en daar gaat het natuurlijk om.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Wanneer je in Av schiet kan de camera enkel maar de sluitertijd aanpassen om over te belichten, dus je hebt het juist.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je kunt ook je iso verhogen, van 100 naar 200. Dan 1 stop overbelichten en dan zit je op dezelfde sluitertijd als met iso 100 en een correcte belichting
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Jeroen,

Heb jij dit laatste wel goed?

Als ik bij ISO 100 en diafragma f4 op een sluitertijd van 1/500 zit en ik verhoog de ISO 1 stop naar ISO 200, dan gaat mijn sluitertijd in de Av-stand toch echt naar 1/1000.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ja, en als je dan 1 stop overbelicht, dan gaat hij weer naar 1/500
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Jeroen,

O zo, bedoel je. Dat was mij niet duidelijk. Dat klopt inderdaad, omdat je dan weer 1 stop overbelicht.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Canon Benny schreefCOLONJeroen,

Heb jij dit laatste wel goed?

Als ik bij ISO 100 en diafragma f4 op een sluitertijd van 1/500 zit en ik verhoog de ISO 1 stop naar ISO 200, dan gaat mijn sluitertijd in de Av-stand toch echt naar 1/1000.

Benny
In de AV stand verschilt je belichting continue. Als je een stapje naar rechts draait kan je belichting dan weer anders zijn. Als je dit in de M stand doet, zal je zien dat je belichting het zelfde blijft.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik ga er natuurlijk wel even vanuit dat je belichting niet veranderd, anders hebben voorbeelden nooit zin :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

Hallo Wiroz...als je wilt overbelichten in Av, doe je dat met de belichtingscompensatie (zie handleiding). Die zet je bijv. op +1. Hierdoor kiest je camera een 2x zo lange sluitertijd als hij eigenlijk zelf zou kiezen voor een optimale belichting. Ergo, je sneeuw wordt witter...

De reden dat je dit wilt is omdat de camera een foto altijd graag 18% grijs wil maken. Normaal gesproken geeft dat een mooi beeld omdat er in de foto zowel lichte als donkere delen zitten. Echter bij heel veel wit (sneeuw) zal hij al je sneeuw grijs willen maken en kiest dus een te korte sluitertijd.

Bij veel zwart in de foto is dat natuurlijk andersom. Dan gaat hij overbelichten en wordt je zwart te licht....

succes!
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Aestiva schreefCOLON
Canon Benny schreefCOLONJeroen,

Heb jij dit laatste wel goed?

Als ik bij ISO 100 en diafragma f4 op een sluitertijd van 1/500 zit en ik verhoog de ISO 1 stop naar ISO 200, dan gaat mijn sluitertijd in de Av-stand toch echt naar 1/1000.

Benny
In de AV stand verschilt je belichting continue. Als je een stapje naar rechts draait kan je belichting dan weer anders zijn. Als je dit in de M stand doet, zal je zien dat je belichting het zelfde blijft.
Aestiva,

Je hebt gelijk, in die zin, dat als je M-stand bijvoorbeeld f4 en 1/125 instelt dat die waarden dan vast staan; je stelt ze immers los van elkaar in.

Echter, wanneer je met de genoemde vaste waarden een stapje naar rechts of links doet, dan kan de belichting wel degelijk afwijken. Bijvoorbeeld het stapje naar links zie je je interne belichtingsmeter -2/3 stop en een stap naar rechts bijvoorbeeld +1 stop. Dus stapje links heb je 2/3 stop onderbelichting en stapje rechts 1 stop overbelichting, om het maar simpel te verwoorden.

Bij de Av-stand kan de sluitertijd inderdaad iedere keer anders zijn, maar de camera zorgt er wel steeds voor dat je belichting blijft kloppen. Niet meegerekend dat je zelf moet bepalen wanneer je moet onderbelichten (belichtingscompensatie) of overbelichten, dit moet je zelf doen. Uiteraard houdt je wel steeds je sluitertijd in de gaten die de camera bij het ingestelde diafragma kiest, want fotografeer je uit de hand, dan moet het qua sluitertijd wel te doen zijn om bewegingsonscherpte te voorkomen.

In de Av-stand is het soms ook handig om je belichting te vergrendelen doormiddel van * of FELL. De waarden die je dan ergens op meet, houd hij dan vast.

Ik hoop, dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, want dit viel niet mee om uit te leggen zonder het in real te laten zien. :D :P

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Ik denk dat het afhangt wat je doel is. Als je wilt dat elke foto het dichtst bij de ideale belichting ligt dan kun je het beste in AV schieten. Wil je zeker zijn dat de belichting (en daarmee de witheid) van de sneeuw in alle foto's exact gelijk is dan kun je beter in M schieten.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

eric_nl ,

Uiteraard is het per situatie verschillend welke stand je grbruikt. :wink:

Daarom, kan ik iedereen aanraden om niet alleen vast te hechten aan één stand, maar leren om met de Av-stand, M-stand als met de Tv-stand te werken.

Even een tegenvraag: Waarom zou je sneeuw beter in M kunnen schieten, terwijl je in de Av-stand via de belichtingscompensatie ook kunt overbelichten...?

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar