Foto bestel site

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Heeft er hier iemand toevallig ervaringen met een foto bestel site?

De bedoeling is dat ik iemand een wachtwoord kan geven om in te loggen op mijn site en dat ze dan hun eigen foto's zien die ze dan na kunnen bestellen.
Ik heb mijn website gemaakt in ASP (3.0) en zou dat graag willen integreren.
Ik doe het nu op allerlei verschillende manieren (zelfs via oypo) maar ik vind dat toch net niks.
En ik kan uiteraard zelf een portaaltje met ASP in elkaar knutselen maar als er al iets is ga ik het wiel uiteraard niet opnieuw uitvinden. :wink:
Hotscrips.com heb ik al nagezocht maar daar staat niet echt iets dat handig is...

Gebruiken jullie ook zoiets vergelijkbaars?
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Sushi,

Ik lees even mee. Ik ben hier ook benieuwd naar, omdat ik met mijn huidige bestel systeem "achter de schermen" niet zo tevreden ben.

Oypo gebruik ik al tijden niet meer voor mijn bestellingen. :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik gok dat jou systeem met PHP gemaakt is? Hoe werkt het nu bij jou achter de schermen dan? Heb je een hele admin module ofzo?
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Oypo?? En waarom niet?
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

sugarman schreefCOLONOypo?? En waarom niet?
Daar zet ik eigenlijk ook een vraagteken bij?
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Wat is er "net niks" aan de door Oypo aangeboden oplossingen?
Als de standaard oplossing van Oypo niet voldoende is, kan je altijd nog een eigen website bouwen en gebruik maken van hun API, zie:
http://www.kijk.us/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe dan gewoon maar direct de aanname dat jij enkel je foto's wil uploaden en je website de rest wil laten afhandelen ;)
Het kan natuurlijk ook dat jij enkel een mailtje wilt ontvangen met een bestellijst zodat je zelf alles kan bestellen en afleveren bij de klant.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Omdat je oypo wel kunt afschermen met een wachtwoord maar je ziet alsnog dat er een album is. De echte "privacy" is er dan nog niet.
Ik kan een album wel "hidden" maken en een linkie sturen maar dan raak je al snel het overzicht kwijt en komen ze er alsnog niet via mijn website wat ik wel graag wil.
Daarnaast wil ik sommige bestellingen zelf afhandelen die ik nu dus via andere wegen moet doen.
Alles via één weg vind ik gewoon handiger. Afdrukken die Oypo niet kan doen, kan ik wel in mijn eigen bestelsoftware zetten en achterliggend bij het juiste bedrijf laten verwerken.
Voor de klant één plek, voor mij een stuk overzichtelijker.
Daarnaast wil ik zelf mij eigen envelop kunnen verzenden naar de klant. Die oplossing is er bij Oypo ook wel maar dan moet je betalen en ze verdienen al meer dan genoeg aan de foto's.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

sugarman schreefCOLONOypo?? En waarom niet?
Ik steek die 20% commisie liever in mijn eigen zak. :wink: Als er foto's bestelt worden bij mij, dan geef Profrotonet opdracht om te printen, krijg ik ze bij huis, dan komt TNT ze ophalen en gaat het naar de klant. Dus ook dan hoef ik niet mijn deur uit...

Oypo is trouwens wel goed hoor, maar ik handel het liever zelf af, en bovendien houd ik de commisie in de zak en het geld van het pro account. Niet omdat ik gierig ben, maar omdat ik dan een iets gunstiger verkoopprijs voor mijn klanten kan rekenen. Immers hoef ik niet meer de commisie en de kosten van het pro account meer in mijn verkoopprijs te verrekenen.

Bovendien doe ik het meeste via Profotonet, maar sommige producten ook via het Beeldgebouw.

Trouwens wel terecht dat Oypo dat rekent, want zij hebben er ook werk mee, maar ik druk liever de prijs iets op mijn nabestellingen.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Er zijn bij Oypo drie verschillende opties voor wat betreft de commisie.

Ik wil de standaard commissie niet verlagen (20%)
Voor 3,75 per maand krijg ik 10% korting op de commissie. Deze bedraagt hiermee 18%.
Voor 12,50 per maand krijg ik 20% korting op de commissie. Deze bedraagt hiermee 16%


Ik vind het voor mij zelf wel makkelijk omdat ik naast de fotografie ook nog een ander druk leventje heb en geen zin en tijd heb om dat allemaal zelf te moeten doen.
En ach, rijk zal ik er nooit van worden en is mij die commisie wel waard.

btw, je kan daar ook nog eens je eigen producten promoten.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Canon Benny schreefCOLONTrouwens wel terecht dat Oypo dat rekent, want zij hebben er ook werk mee...
Let wel dat die 20% gerekend wordt nadat de kostprijs eraf is he. Als we even aannemen dat de kostprijs ook daadwerkelijk alleen de kostprijs is, is die 20% dus echt pure winst.

Aangezien de bestellingen direct doogaan naar ProfotoNet en ProfotoNet de pakketjes uiteraard ook zal verzenden, vraag ik me daadwerkelijk wel eens af waar ze nou precies werk mee hebben. :wink:

Niet ten slechte van ze hoor. Het werkt goed en ik kan er altijd zelf voor kiezen het wel of niet te gebruiken dus ik moet niet zeuren maar soms spookt dat gewoon even door mijn hoofd....
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat die 20% pure winst zou zijn. Als je wat verder zou nadenken dan zal je tot de conlusie komen dat dat niet zo is.
Zoals je zelf wel zal weten maak jij als fotograaf ook je prijs en dan zou het ook raar zijn als iemand zou zeggen dat dat pure winst zou zijn.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

De (integrale) kostprijs van een product of dienst bestaat uit de totale kosten (financieel) die gemaakt worden voor het produceren of leveren van het product of de dienst.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kostprijs" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens mij blijft er dan nog alleen de winst over hoor.


Maar we dwalen nu natuurlijk wel van het onderwerp af....
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

@ Benny, dus de tijd die je zelf steekt in het versturen en de verzendkosten zijn goedkoper dan die 20% commissie die zij rekenen?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Sushi schreefCOLONVolgens mij blijft er dan nog alleen de winst over hoor.
En wat te denken dan van afschrijving apparatuur, tijd, opleiding etc. etc. Dat zit allemaal in de kostprijs van de foto maar niet in de kostprijs van de afdruk. Die 20% van Oypo gaat niet alleen af van je werkelijke winst, maar ook van deze faciliterende kosten...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Daar kunnen we een hele discussie over houden maar de enige die het echt zal weten is Oypo zelf.

Maar wederom hebben we het hier over Oypo en niet over de insteek van dit topic.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

bobvanduin,

Kort gezegd: Ja, het is voor mij goedkoper. Ik kan natuurlijk niet over een ander zijn situatie oordelen.

Jeveos,

Als ik je goed begrijp, heb je gelijk.

Je hebt inderdaad afschrijving apparatuur, tijd, verzekeringen, tijd om kennis op peil te houden en zo kan ik nog wel doorgaan.

Als ik soms zie dat iemand 10x15cm (particuliere bedoeling) voor € 1,50 verkoopt, dan kan ik daar niet goed bij, want waar is de winst dan. Ik reken zelf tegenwoordig voor een 10x15cm print € 3,90, maar ik reken daar wel alles in mee. Via Oypo vroeg ik € 5,00. Iemand in een ander beroep gaat ook niet voor niks werken...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Omdat er ook echt niks bruikbaars te vinden is op dit gebied, heb ik mezelf maar eens aan het werk gezet.
Ik heb in ASP 3.0 een bestelsite gemaakt die achterliggend zijn data opslaat in een MS-SQL Database.
Hij is nog niet helemaal af maar begint al zeker vorm te krijgen!
Als er liefhebbers zijn die hem ook willen gebruiken voor op hun eigen website dan kan je me altijd ff een PB sturen. Het is wel een must dat je wat van ASP of SQL af weet omdat ik hem uiteraard niet foolproof heb gemaakt.
Hieronder een snelle uitleg van wat hij tot nu toe allemaal kan:

Allereerst de gebruikersmodule. Na aangemeld te zijn met het wachtwoord komt het scherm tevoorschijn met de foto's die voor deze klant klaargezet zijn. Indien er in de fotomap op de server zip bestanden staan, komt er links bovenin een link te staan naar de zip bestanden zodat de klant deze kan downloaden. Onder de foto's staan de keuzes welk formaat en aantal.

11237

Als er een foto toegevoegd wordt en het is de eerste, dan wordt er een nieuwe bestelling aangemaakt (soort winkelwagentje) waar de betreffende foto in opgeslagen wordt.
Volgende foto's worden daaraan toegevoegd.

11238

Het kan zijn dat bijvoorbeeld je PC of je verkenner vastloopt ofdat je weg loopt en de inlogsessie verloopt. Op dat moment zal je opnieuw in moeten loggen. De bestelling waar je mee bezig was is netjes bewaard. Je kunt de betreffende bestelling nagelang verwijderen of er weer mee verder gaan.

11239

Als er op "Bestelling Afronden" wordt geklikt (te zien in tweede afbeelding) dan komt de klant in het laatste scherm. De bestelling is in zijn geheel nogeens te zien en daaronder staan de NAW gegevens van de klant. Deze heb je als Admin al ingevoegd (naam en wachtwoord in ieder geval). De rest kan de klant aanvullen of verbeteren. De verzend en betaal methode word geselecteerd (Contant kan niet geselecteerd worden als de verzendmethode "verzenden" is).

11240

Indien de klant op "Bestelling Verzenden" klikt, wordt de bestelling en gegevens opgeslagen en krijgt de klant een bevestiginsmail. De Admin krijgt een mailtje dat er een nieuwe bestelling is geplaatst.

11241


De Admin module werkt eigenlijk net zo simpel. Je logt in hetzelfde schermpje in. Als dat een wachtwoord is van een admin account dan komt je in de admin module.

11242

Bij "Beheer gebruikers en bestellingen" komt het volgende scherm. Door voor de gebruiker op het icoontje te klikken kan je de NAW gegevens van de gebruiker aanpassen. ok kan je de gebruiker admin maken (dat zal je niet zo vaak doen) of je kan de gebruiker blokkeren. Verwijderen kan niet omdat er aan een gebruiker bestellingen kunnen hangen. Die wil je uiteraard bewaren.
Achter de gebruiker zie je de bestellingen. Staat er een cijfer hoger dan 0 dan zijn er bestellingen die nog niet volledig afgerond zijn.

11243

Door er op te klikken kom je in het overzicht van de bestellingen van die klant. Hier zie je een overzicht van alle bestellingen die de klant gedaan heeft en die nog open staan.

11244

Door op het bestelnummer te klikken kom je bij de betreffende bestelling uit. Daar kan je op "Besteld" klikken (je hebt de bestelling gedaan bij het fotovaklab). Je kan op "Verzonden" klikken (je hebt de bestelling verzonden naar de klant) en je kan op "Voldaan" klikken (de klant heeft betaald). Als "Verzonden" en "Voldaan" niet verwerkt zijn. Blijft het een openstaande bestelling. Indien je er op klikt komt de huidige datum er te staan.

11245

Dan hebben we nu alleen de artikelen nog. (vanuit het admin menu te benaderen).
Hier geef je al je smaken op waarin een klant de foto's in kan bestellen met de bijbehorende prijs. Een omschrijving kan je ook opgeven maar daar doe ik op het moment nog niks mee. Ook artikelen kan je uiteraard niet verwijderen omdat deze in bestellingen gebruikt worden. Wel kan je een artikel op "Niet meer leverbaar" zetten. Dan is dat artikel niet meer zichtbaar voor de gebruiker.

11245



Dit was het zo wel even in vogelvlucht.
Er zijn nog wel dingen die moeten gebeuren uiteraard.
Als jullie nog ideeën of op- en aanmerkingen hebben dan hoor ik ze uiteraard graag!
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Mijn complimenten dat ziet er netjes uit, je hebt er aardig weg van gemaakt!
Ik mis enkel nog order/verwerkingskosten + verzendkosten?
Optie bieden voor aangetekende pakketpost?(met bijv. canvas)
En de beschrijving over levertijd/akkoord met AV ?
Mogelijkheid om de bestel drempel wellicht iets te verlagen voor je klant en afdrukken "gratis" of met korting aanbieden bij een shoot?
Mogelijkheid om te kiezen voor z/w ?
Waarom de keuze voor enkel wachtwoord? (en wachtwoord vergeten knopje/info?)
Krijg de klant ook een bevestiging zodra de betaling is ontvangen of kan hij de status van de bestelling controleren?
Hoe voeg je nu foto's toe maak je zelf thumbs en mid-size foto's en upload je die naar een map oid??

Dit heb je in ieder geval snel voor elkaar en je hebt hier zeker een mooie basis!
Al ben ik wel benieuwd naar je kosten/tijd als een klant bijv 1x een 10x15 koopt, aangezien je aardig wat handelingen moet uitvoeren in het systeem en de foto ook nog zelf moet opzoeken/uploaden/ontvangen/controleren/inpakken/verzenden en dat voor die paar cent?(aangezien je drukker waarschijnlijk ook order/verzend/startkosten vraagt?)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Nou Sushi, je bent lekker bezig geweest en je hebt ook al direct een pilotgebruiker die van alles weet te vinden.

Een nadeel met een zelf gemaakt systeem is dat je ook alles zelf moet gaan doen.
Bij mij zal dit niet werken vanwege het vele werk en dan besteed ik het toch liever aan iemand anders uit die ik daar redelijk voor wil betalen.

Laat je niet door mij ontmoedigen, in tegendeel zelfs, want het kan een begin zijn van een Oypo-achtig systeem en dan kom ik weer bij je langs :)
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

@WireWess:
Bedankt voor je uitgebeide commentaar! Da's erg handig! Soms zit je zelf ff vast en dan zie je het ff niet meer. Heb weer een aantal dingen op mijn to-do list staan. Hieronder de antwoorden op je vragen.

Mijn complimenten dat ziet er netjes uit, je hebt er aardig weg van gemaakt! Bedankt!
Ik mis enkel nog order/verwerkingskosten + verzendkosten? Staat nog op de To-Do lijst
Optie bieden voor aangetekende pakketpost?(met bijv. canvas) Da's een goeie, schrijf ik bij op de lijst
En de beschrijving over levertijd/akkoord met AV ? Check, staat op de lijst
Mogelijkheid om de bestel drempel wellicht iets te verlagen voor je klant en afdrukken "gratis" of met korting aanbieden bij een shoot? Heb ik over zitten denken ja. Een soort kortingscode die ze in kunnen vullen ofzo. staat erbij!
Mogelijkheid om te kiezen voor z/w ? Staat op de lijst
Waarom de keuze voor enkel wachtwoord? (en wachtwoord vergeten knopje/info?) Om het aanmelden zo simpel mogelijk te houden. Wil er in de admin module nog een "auto genereer knopje" achter maken. Er kunnen ook geen twee gebruikers aangemaakt worden met hetzelfde wachtwoord. Wachtwoord reset moet door de admin gebeuren omdat je niet altijd het mail adres hebt. Wachtwoorden worden in MD5 opgeslagen in de database.
Krijg de klant ook een bevestiging zodra de betaling is ontvangen of kan hij de status van de bestelling controleren? Status controle staat op de lijst. Bevestigingen mailen ook.
Hoe voeg je nu foto's toe maak je zelf thumbs en mid-size foto's en upload je die naar een map oid?? Ja, upoaden naar map. (voor mij is dat kopieeren omdat de server hier naast me staat). Ik upload nu alleen de max size (zeg 800px). In het overzicht laat ik die verkleind zien. Ja, is niet snel maar heb daar verder nog niet over nagedacht hoe ik dat wil... Ik denk dat ik een tool ga maken die kijkt of er een thumb is, zo niet dan maakt hij er één.

Dit heb je in ieder geval snel voor elkaar en je hebt hier zeker een mooie basis! Er is al wel wat tijd in gaan zitten hoor. Ik gok nu zo'n 35 tot 40 uur. Ik vind het leuk om zelf zulke dingen te bouwen dus wat maakt het uit. Dan mag het tijd kosten toch?
Al ben ik wel benieuwd naar je kosten/tijd als een klant bijv 1x een 10x15 koopt, aangezien je aardig wat handelingen moet uitvoeren in het systeem en de foto ook nog zelf moet opzoeken/uploaden/ontvangen/controleren/inpakken/verzenden en dat voor die paar cent?(aangezien je drukker waarschijnlijk ook order/verzend/startkosten vraagt?) Ja, dat klopt. Bij een kleine bestelling kan het zijn dat je er iets op inlever ja. Ik maak het iig niet vaak mee dat er zulke kleine bestellingen gedaan worden.

Normaals erg bedankt!


@sugarman:
Je moet de afweging maken of je het zelf wilt doen of niet ja. Da's de grote keuze. Uitbesteden verdient verdient vaak iets minder maar kost je minder tijd, zelf doen verdient meer maar kost meer tijd. Keuzes, keuzes, keuzes. :wink:
Kijk, als ik dagelijks bestellingen de deur uit zou moeten doen dan had ik het ook wel geweten hoor. Daar heb ik ook geen tijd voor.
De commerciele activiteiten die ik weleens fotografeer blijf ik ook zeker via Oypo doen. Daar wil ik zeker niet druk mee worden.

Een Oypo systeem zal het nooit worden want daar is Oypo veeeel beter in dan ik! :twisted:

Bedankt voor je reactie!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar