P geeft andere instelling dan sluitert- of diafr.voorkeuze

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
eos2500
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2010 19:50

Ik heb een Canon 300D met een Speedlite 420EX flitser. Als ik mijn camera instel op P kiest het toestel zelf de juiste sluitertijd en diafragma. Op (een vrij donker) onderwerp kiest de camera een sluitertijd van 1/60 seconde en een diafragma van 3.2 (grootste diafragma van de lens is tweepuntacht). Hiermee maak een een goede foto.
Als ik de flitser laat zoals die is en ik kies voor een vaste sluitertijd van 1/60 seconde dan zou ik verwachten dat ik met een diafragma van 3.2 weer zo´n zelfde foto zou moeten kunnen maken. Dat lukt dan echter niet. Dan is zelfs de grootste diafragmaopening (tweepuntacht) nog te klein. Weet iemand hoe dit komt?
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

Hoe staat je iso bij beide instellingen??
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Vraag mij niet waarom, maar Canon camera's houden niet automatisch rekening met de flitser - als je dus de sluitertijd instelt, probeert de camera de lens zo ver te openen dat hij een goede foto kan maken zonder flitslicht. Echter, als je gewoon in de M-stand 1/60s en f/3.2 (of f/5.6) zet, dan krijg je goede verlichte foto's.

Maar voor de antwoorden op al je vragen moet je denk ik bij deze sticky zijn:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 18&t=45489
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik zou de handleiding van de 300D (blz. 67 en 81) en van de 420EX (heb de handleiding niet) nog eens bekijken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
eos2500
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2010 19:50

Iso staat op 100. Ik kan niet zien of de instelling even wijzigt op het moment dat ik de knop half indruk.
Gebruikers-avatar
BigZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2010 15:21

In de link van Addy101 hoofdstuk 4 staat het antwoord. Er staat ook een tutorial op de Canon site.
Gebruikers-avatar
eos2500
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2010 19:50

Ik had de tutorial van Addy101 al gelezen en inderdaad ontdekt dat het antwoord op mijn vraag in hoofdstuk 4 staat. Ik ge er dus van uit dat het komt doordat de flitser zich in het ene geval (P bij weinig licht) gedraagt als "hoofdlicht" en bij sluitertijdvoorkeuze als "invulflits" om de achtergrond goed belicht te krijgen.
Als deze redenering niet klopt, dan lees ik het hier wel.....

Bedankt voor de info!
EOS2500
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Die redenering klopt als een bus!
De Av stand geeft trouwens ook een "invulflits" :wink:
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

eos2500,

Ook niet flitsen op de P-stand, joh. :)

Gebruik gewoon de Av-stand of M-stand; afhankelijk van de situatie. Bij de P-stand, wanneer je flitser inschakelt, gaat het (tenminste bij Canon) diafragma meestal naar f4 en de sluitertijd altijd naar 1/60ste.

In de P-stand wordt de flits inderdaad als hoofdlicht gebruikt.

P-stand is soms om te "misbruiken", maar niet om te gebruiken... :D :P

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
eos2500
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2010 19:50

Beste Benny, ik gebruikte de P-stand in bovenstaand voorbeeld om het gedrag van de camera en de flitser te "analyseren". Kijken of het gedrag van de flitser in de P-stand hetzelfde zou zijn dan in Av- of Tv-stand. Ik ben er nu achter dat dit dus niet zo blijkt te zijn.
Ik zal met jouw advies rekening houden en (bijna) niet meer aan de P-stand komen!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar