Externe microfoon canon 5d MkII

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik ben op zoek naar een externe microfoon voor mijn 5D MkII
het liefst passend op de flitsschoen .
Ik heb op internet zitten zoeken maar kom daar alleen van die grote dingen tegen.
Of zij er nog andere optie´s

B.V.D

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Andere optie: opnemen met een aparte compacte audiorecorder (bv iets als de Zoom H4n).

Gerelateerd: Nog een aardige test mbt het gebruik van AGC dan wel Manual Audio Control op de 5DII.
http://vimeo.com/groups/canon5dmark2/videos/10196820
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

De Rode videomic is toch een van de goedkopere en betere oplossingen.
Een andere optie is door Boels genoemde de Sennheiser mke-400, zie hier wat info over geluid met je dslr(2e filmpje):
http://canoncaravan.stillmotionblog.com/tutorials/
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

He ik heb zelf ook een tijd geleden voor een microfoon gekeken. De rode microfoon die aanbevolen word is erg goed ook omdat deze los opgehangen is waardoor hij minder mechanische geluiden van de camera doorgeeft. Echter heb ik deze op mijn sony videocamera gemonteerd zitten.

Ik wil ik je er nl op wijzen dat filmen met een dslr niet de voorkeur heeft, omdat we allemaal aan minimaal 50Hz gewend zijn zul je dus minimaal 50fps moeten halen om een vloeiend beeld te krijgen. Ja ik weet dat house met de 5d is opgenomen maar een professionele filmstudio heeft de software om alles weer vloeiend te krijgen. Zelfs adobe premiere cs5 krijgt dit niet voor elkaar. Denk dus goed na misschien is het verstandig om nog even te wachten voordat je met een dslr gaat filmen.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Deze zou misschien ook op een flitsschoen passen:
http://www.hama.de/portal/articleId*268 ... 114abb.jpg

@Leon Koggel: ik heb een flutpoging gedaan en het resultaat is technisch verbluffend.
Het is overigens niet mijn hobby, dus blijft het bij de flutpoging :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik zou, maar dat is persoonlijk, als ik voor een externe zou gaan, echt niet op de kleintjes letten. Er is een behoorlijk verschil!!!!

Ik heb ooit 5 zaterdagen in een winkel naar mijn eigen CD's geluisterd voordat ik een Senheiser tov een AKG of Beyer Dynamics Koptelefoon ging kopen. Nu is datzelfde in reverse waar voor Microfoons. Misschien niet dat je er CD's op afmoet spelen, kan wel overigens :) , maar Merken als AKG, Senheiser en Beyer Dynamics zijn wel top. Als je al een top camera hebt en ook daadwerkelijk gesliss van iemand wil onderscheiden van achtergrond gesiss dan zou ik net zoals bij de camera voor qualiteit gaan.

Zelf ben ik niet van de microfoons, maar ik weet dat net zoals bij Koptelefoons, er behoorlijk verschil zit in detail, toon, en richtingsgevoeligheid. Houdt verder rekening met wat je wilt vastleggen. Net zoals de keuze voor je camera die afhangt van het onderwerp, zo ligt dat ook met microfoons. De een is beter voor zang, de ander voor spraak en de volgende voor vrije opname van muziek.

Ik zou dus niet over een nacht ijs gaan.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

5 zaterdagen voor een koptelefoon?
Dat had ik in een middag toch wel gepiept.

Maar inderdaad, een microfoon heeft ook weer zijn eigen klank.
Het ligt er eigenlijk ook aan wat je budget is.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ja maar jij hebt dan ook geen Senheiser gehad van meer dan 700 gulden :) En alleen geluid is niet bepalend als brildrager, en dus is het belangrijk dat je geen kokende oren krijgt of hoofdpijn door druk op de poten van je bril. Een koptelefoon was voor mij niet een zomaar vervanger voor op de latere uren. Als je B+W 802 Matrix luidsprekers gewend bent met Van Den Hul bekabeling en 4 Monoblokken dan ga je niet over een nacht ijs. :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik ben brildrager en heb destijds voor een AKG gekozen. De Senheisers vond ik niet lekker klinken, de beyer-dynamics te zwaar (klinken en gewicht) en te krap om de oren.
De AKG vond ik het lekkerste klinken en het prettigst zitten.
Zat dus heus niet in een ander segment als dat u zat hoor.
Maar dat dus geheel ter zijde.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

Leuk een audiofiel(iets wat veel andere mensen niet begrijpen of niet horen)

maar ik heb ook wel eens luister sessie gehad met iniedergeval B+W(meende ik) Luidsprekers met daarbij een A-class versterker die door de fabrikant zelf op elkaar afgestemdt was.
Maargoed we gingen toen ook het verschil ``beproeven`` van als je een normale kabel gebruikt of zo`n 1 in de serie van hul.

en goed ik hoorde het verschil, mijn reactie daarop was dat ik gelijk de winkel uitliep.(ben zelf een technisch iemand, en eigenlijks als je het rationeel benaderd kan het gewoon niet)

edit/ ik heb hier nog een setje luidspreker welke op basis zijn van de scanspeak revelator. toch maar misschien weer in een degelijk behuizing gooien
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
Gebruikers-avatar
Radar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 11:25
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Hier een posting van iemand met microfoon ervaring ( studio werk en live)
Uitleg in filmpje gepost door WirWess is duidelijk.
Voor elke situatie heb je een andere mic nodig voor de beste prestaties.
De HAMA zou ik zeker links laten liggen.
Microfoon bouwers zijn inderdaad onderandere Senheiser, AKG, Shure, en Rode.
En dit in puur willekeurige volgorde qua kwaliteit!
En neem van mij aan dat je onder de €100,- niks fatsoenlijks koopt.
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Maakt Stax ook microfoons :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Oee, interessant topic. Ik heb nog geen filmende DSLR, maar het trekt me wel aan. En ik heb al weleens eerder naar een microfoon omgekeken voor eventueel commentaar bij fotopresentaties en wat zingen of zelfs gitaar opnemen in de verre toekomst. Maar ik had mezelf er al wel van overtuigd dat een losse microfoon met aparte voorversterker een heel stuk beter is dan gewoon maar een video-microfoon. Dat kostte dan ook al zo'n €450 (niet het beste van het beste, maar wel goed spul). Maar goed, dat had als nadeel dat je ook nog iets erbij moest hebben om de boel op op te slaan (laptop meezeulen is ook wat).

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Kan de flits schoen dit dragen ?
Ik wil niet voor het goed voordeligste gaan .

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

AudioTechnica maakt ook prima mics voor op de camera's! Audio-Technica Pro-24CM Die kwam ik tegen bij budgetcam.nl.

@drikj: Een video mic en een mic voor je gitaar zijn echt 2 verschillende dingen.
Voor gitaaropnames ga je echt anders om met je microfoon dan met een videoopname.
Condesatormicrofoon of een buizenmicrofoon. Solid State preamp of een buizenpreamp. Zoveel afwegingen die je kunt maken van een paar 100 euro tot een paar 1000 euro!

Maar je zeg ook dat had als nadeel dat je een laptop mee moest nemen om het op te slaan(losse mic en voorversterker)
Heb ff meegedacht met je, maar dat hoeft dus niet. Ik weet niet wat voor input er op een videocam zit( maar meestal 3,5mm denk ik) en je kunt gewoon een kabel omsolderen en dus rechtstreeks op je camera opnemen dan. Geluid is dan toch minimaal 16bit 48kHz ungecompressed. Maar het hangt uiteindelijk allemaal af van wat je ermee wilt doen.
Want naast een goede mic en voorversterker heb je ook een goede geluidskaart nodig als je het op zou willen nemen op de computer. ;)
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Maar voordat we audiofiele oplossingen verder aandragen. Als de verwerkings qualiteit tot een bepaalde hoogte gaat is het aanraden van digitaal opslag bereik overschreidende mircrofoons een beetje zinloos.
De AD conversie heeft een maximum welke ik niet weet van deze camera's en een verdere digitale verwerking heeft geen nadelig gevolg tot dat het weer van digitaal naar analoog terug geconverteerd wordt en dan is er geen verbetering meer mogelijk.

Een merk kan beter voor spraak of muziek en dan nog voor een soort muziek zijn, maar als die een groter analoog bereik heeft dan de digitale opslag van de camera dan is dat voldoende als keuze, alsmede of hij past op een flitsschoen of via een bracket aan de body. Let ook op de voeding van dergelijke microfoons. Sommige hebben accu's die ook uitwisselbaar zijn met penlights. Zodat een lege accu ook door penlights vervangen kan worden. Wel zo handig.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ook aardig: Zoom H4n Audio recorder and Canon 5D Mark II.
Graham Law schreefCOLON Recording better audio became an issue when I recently brought the Canon 5D Mark II into my workflow. The audio recording capabilities of the 5D are limited -- a built in level limiter that drops the audio level when it peaks in an abrupt way, and 1/8" mic jack were the two largest setbacks. I had a project coming up and needed a solution and the Zoom H4n seemed to be an answer. After using the H4n for a short while it has quickly become not only an excellent double system audio recording solution, but has changed the way I shoot documentary stories.
Anoniem 4

Die heb ik (zonder 5DmkII), een perfect apparaat. Kan alleen niet direct op de flitsschoen, maar dat wil ik ook niet. Heeft wel een statiefschroef-aansluiting aan de onderkant.
Kijk ook eens hier
http://www.zoom.co.jp/english/products/h4n/index.php
http://www.zoomh4.net/h4n
http://www.samsontech.com/products/prod ... &brandID=4
http://www.youtube.com/watch?v=gXSeSZq-9IM

Voor alternatieven (microfoons)
http://pro-audio.bhinsights.com/content ... video.html
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Zo mensen ik heb weer wat uit te zoeken, er is dus wel wat in de
omloop wat dat aangaat .

Bedankt weer

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar