Hulp bij: bewerking naar highkey

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Hallo,

Onlangs heb ik met model Sylvia gewerkt. Ze wilde graag foto's in highkey, een aspect waar ik mij graag verder in ontwikkel. Zo gezegd zo gedaan en een afspraak gemaakt. Tot aan de shoot heb ik me ingelezen over het onderwerp, foto's bekeken en ook nabewerkingen opgezocht op internet. De shoot was erg leuk en de foto's zijn we beide blij mee. Alleen de "highkey look" zoals ik hem bedacht had lukt me nog niet. Ik bedoel dan met name echt het hele zachte sfeertje. Ik kan in Camera RAW wel alle schuiven naar rechts gooien, maar echt mooi wordt het daar niet van. Ook de bewerking die ik op het internet heb gevonden levert niet het gewenste resultaat op.

Wie kan mij een zetje in de goede richting geven. Hieronder twee voorbeeld foto's + een foto met een eerste bewerking waar ik zelf niet tevreden mee ben. Natuurlijk kan ik de bestanden in het groot sturen, maar het gaat me er vooral om dat ik het uiteindelijk zelf kan :-)

Alvast bedankt!

8747

Misschien lastiger vanwege het contrast en de kleuren in de kleding?

8748

Reeds bewerkte versie

8749

Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
Oculus Film
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2010 21:51
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

OK, ik ben hier niet ervaren in (totaal niet zelfs), dus ik kan je niet echt advies geven over de bewerking, anders dan dat levels/curves een hoop zouden moeten kunnen doen, gecombineerd met hier en daar doordrukken/tegenhouden. Verder vind ik de foto in kleur echt een stuk mooier dan de ZW-omzetting.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Is dit wat je bedoeld met een bepaald soort zacht sfeertje?
Het blijft natuurlijk allemaal erg persoonlijk hoe je dit soort dingen wilt bewerken.

Of smeer de volgende keer gewoon wat vaseline op je lens voor de wat meer David Hamilton sfeertjes.
http://www.google.nl/images?um=1&hl=nl& ... 59&bih=839

8761

8762

Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

@ Oculus Fim / Hans: ik ben zelf ook helemaal niet tevreden over de zwart/wit versie. Wel erg tevreden over de kleurenversie, maar dat was niet de oorspronkelijke bedoeling :-) Het spelen met curven was ik inderdaad al wat mee begonnen. Zal ook eens kijken wat ik met doordrukken en tegenhouden kan bereiken.
@ sugarman / Peter: bedankt voor je reactie! De eerste foto gaat een kant op die ik niet in gedachten had. Komt nu te veel kleur + contrast in de huid van het model. De tweede gaat absoluut wel de kant op die ik wil (deze foto leent zich er ook makkelijker voor denk ik). Hoe heb je dit gedaan?

Op de site van Rob van Berkel (http://villadomenica.com) staat een hele serie highkey (18+) welke richting ik ook op wil.

De manier van bewerken die in de link wordt uitgelegd heb ik geprobeerd, maar dan kom ik dus op mijn bewerkte versie uit. Ik doe ergens dus nog iets verkeerd, of ik doe iets wat niet echt kan bij die foto of er zijn nog andere betere manieren waarop het wel kan.
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik heb even op die site gekeken en begrijp nu ook beter wat je wilt.
Volgens mij zo iets maar dan zonder kleding :)
Als dit het is wat je in gedachte heb dan wil ik deze wel uitleggen.

8763

Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Hier wil ik inderdaad naar toe, geweldig!
Gelijk drie vragen:
1) Is dit ook mogelijk met de foto waarop ze in het bed ligt ivm het hogere contrast en meer kleuren in die foto?
2) Is een dergelijke bewerking mogelijk met behoud van meer kleur (weet niet of ik het mooi vind, maar het zou zo maar kunnen)
3) Wil je me vertellen hoe je de bewerking hebt gedaan dan stoei ik graag verder want ik ben tot op 95% tevreden en dat laatste stukje is toch smaak + eindafwerking

Het gaat mij trouwens niet om "het zonder kleding gehalte". Vind van deze foto's altijd een hele mooie rust en puurheid uitstralen. Net gekleed vind ik persoonlijk zelfs mooier dan naakt al is dit wel een soort foto's waar meer huid zichtbaar ook positieve invloed heeft op de plaat.

PS: Sylvia vindt de eerste bewerking van jou op deze foto (de zittende) ook zéér geslaagd en ik ook. Dus verneem (als het mogelijk is) graag beide manieren.

Groet,
Erik
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Zonder kleding lijkt mij mooier want het kledingstuk komt voor mij te wit over maar ik zit nu ook achter een slecht beeldscherm.
Maar vanavond meer want ik ga nu naar huis :) :wink:
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
carla333
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2010 15:08

8773
Hierbij met wat meer kleur, door de zwart/wit omzetting een dekking te geven van 30%.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Hier een uitleg d.m.v screendumps van wat ik heb gedaan.

Als eerste een foto openen en die omzetten naar grijs.
Afbeelding

Selecteer de kanalen.
Afbeelding

Kanalen uit zetten
Afbeelding

Samenvoegen tot een grijze massa.
Afbeelding

Afbeelding

En we gaan weer in kleur verder.
Afbeelding

Afbeelding

Terug naar de layers.
Afbeelding

Layer kopiëren (Ctrl J) om wat contrast te maken d.m.v "Selective color" en varieer wat met de opacity.
Afbeelding

Afbeelding

Varieer er lustig op los in het witte gebied.
Afbeelding

Varieer er lustig op los in het zwarte gebied.
Afbeelding

Contrast layer aangemaakt en varieer met de opacity (86%)
Afbeelding

Donkere curve aanmaken en varieer met de opacity
Afbeelding

Blending mode op "Multiply" en opacity op 56%
Afbeelding

Lichte curve aanmaken en varieer met de opacity (91%)
Afbeelding

Experimenteer met de blending mode door die eens op "Overlay" of "Screen" te zetten en de opacity minder of meer te zetten
Onder de layer "Background" zou je weer het kleuren origineel kunnen plaatsen en de "Background" minder opacity mee kunnen geven.
Niet vergeten eerst dubbel te klikken op de "Background" layer om daar een gewone layer van te maken anders kan je er niets onder plaatsen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 27 op sugarman, in totaal 20 keer gewijzigd.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Top dat je dit uit legt Peter!
:D
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Het is toch herfstvakantie :)
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

WOW!

Bedankt voor deze super uitleg. Ik moet vandaag nog efkes 1 dagje ah werk. Maar zal zeker deze week nog mijn energie loslaten op andere foto's uit deze serie.

Groeten,
Erik
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
mrhanky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 251
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2005 13:19
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Mooie uitleg, deze ga ik opslaan :)
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

@ carla333 ook bedankt voor jouwbijdrage. Inderdaad een simpele maar doeltreffende manier om kleur te behouden.

@ Peter / Sugarman Ik heb de "tutorial" van A-Z kunnen doorlopen. (Photoshop Creative kan een voorbeeld aan jou nemen, dat blaadje frustreert me echt enorm met stappen van "doe dit en doe dat" zonder de hoe te behandelen). Ik kwam nog niet direct op het resltaat uit waar ik tevreden mee ben, maar dat is puur een kwestie van blijven spelen met de schuiven etc.

De serie met Sylvia zal binnenkort te zien zijn hier op EOS digitaal.

En wat mij betreft wordt deze uitleg opgenomen onder kopje tutorials; ere wie ere toekomt
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

E7picture, thx :) en het blijft per foto weer anders hoe de schuifjes geplaatst moeten worden maar inderdaad ermee blijven spelen.
Ik zal vanavond deze tutorial in een PDF bestand zetten dan is alles in een bestand verpakt.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ehm even 1 ding: Je hebt het over High-Key en over de nabewerking. Even voor de duidelijkheid: High-Key bereik je in de studio, niet in de nabewerking (al kom je, zoals de uitleg van sugar heel goed tot aardig hetzelfde resultaat).

Ik denk dat het grootste probleem in het feit zit dat niet helemaal duidelijk is wat high key nu eigenlijk is. Je zegt zelf al dat je een mooie zachte foto wilt maar hoe bereik je dat in de studio.

Laten we het eerst even omdraaien: Hoe krijgen we een harde foto. Daar weten de meesten wel antwoord op te geven: Zorgen dat je finke harde schaduwen krijgt. En hoe maak je die? Door een spot ver weg en direct het onderwerp te laten verlichten. Zoals de zon dat bijvoorbeeld doet.

Maar nu willen we het omgekeerde. Een zachte foto krijg je door met zachte schaduwen te werken. Geen spot maar een groot oppervlak het onderwerp laten verlichten en van dichtbij zodat het licht er omheen kan "vouwen".

Hoe krijgen we nu High-Key? Door de foto nóg zachter te maken. Oftewel: geen schaduw. Door elk stukje in de foto met dezelfde hoeveelheid licht te verlichten hef je alle schaduwen op. Je lampen laten bouncen op piepschuim dat overal rondom het model aanwezig is zodat het licht gelijkmatig verdeeld wordt. Een lichtmeter is bij zoiets eigenlijk wel een must omdat je zo specifiek op elk plekje kunt meten.

Als je echt elk stukje hetzelfde belicht hebt, krijg je die zachte, High-Key foto rechtstreeks uit je camera. In de nabewerking kan je je dan natuurlijk nog helemaal uitleven maar een goed begin is het halve werk zeg ik altijd maar.
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

@ Peter, Van mij mag je deze ook in de Tut topic zetten!
Ik kan het ook wel doen maar dan blijft het hier niet meer staan en dat is zonde!
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Sushi, ik vond het begin nou juist wel een goed resultaat hebben en TS wilde alleen maar een soort sausje er over heen hebben over deze, voor mij wel, high key resultaten.

Dit is dus voor mij wel High Key (geen schaduw) en of dit nou in een studio is gemaakt of buiten maakt voor mij niets uit.
High key hoef je dus niet perse in een studio te maken. Kan zelfs ook nog op de Maan of op Mars.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Het is maar wel naampje je er aan geeft he. :wink:
E7picture
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 817
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2007 10:21

Ik ben het helemaal eens met jouw verhaal hoor Sushi. Alleen heb ik de pech dat ik nog niet zo veel lichtvormers heb als me lief is, wie wel.......:-p . Meten doe ik helaas ook nog steeds op basis van het histogram. De gedachte achter highkey was me al wel bekend. Heb daar dan in het proces ook zo veel mogelijk rekening mee proberen te houden, en ja het is voor mij ook een eerste keer geweest. Lichtopstelling was dan ook als volgt:

Sylvia zittend: Beautydish op model gericht met twee piepschuim reflectieschermen links en rechts achter model. Een spot + externe flitser op de achtergrond
Sylvia liggend: Beuaytydish vanuit de linker onderhoek. Softbox vanaf bovenkant foto en twee reflectieschermen onder op de foto.

Heb dus zo veel mogelijk schaduwen weg willen halen in de oorspronkelijke foto. Maar wilde het effect wel extremer hebben, vandaar mijn hulpvraag. De gevonden tutorials op internet gaven bij lange na niet het resultaat wat Peter wel heeft weten uit te leggen met zijn nieuwe tutorial. En dan heb ik nog niet eens deze bewerking aan jullie laten zien. Dat was echt drama wat ik daar uit kreeg.

Effe een feedback vraag: is de oorspronkelijke foto zoals ik hem liet zien heel erg uit de buurt van de term highkey die jij besprak?
Kijk op E7picture.nl voor mijn portfolio, nieuws en meer.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar