Met camera op de fiets?

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Jos Images
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 14:55

Heb even een vraagje aan jullie deskundigen.
Heb gisteren na lang sparen eindelijk de 20D kunnen kopen met een fijne 17-40 lens erbij en sta bekend als iemand die erg zuinig op zijn spullen is. Fotografeer al jaren analoog en de laatste 3 jaar ook (compact)digitaal en probeer deze hobby te combineren met mijn andere hobby namelijk fietsen. De compactcamera's nam ik vaak mee in mijn stuurtas en dat ging altijd goed.
Maar nu de 20D?
Hoe kan ik die het beste meenemen op de fiets?
Heb vering in de voorvork van de fiets dus de grootste klappen worden door de vering opgevangen. Zou het kwaad kunnen als ik de 20D mee neem in de stuurtas? Heeft iemand soms ervaring hiermee of een alternatief? Zie het niet zitten om lange fietstochten te maken met een rugzak.
Graag jullie reactie(s).
irene
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 463
GeregistreerdCOLON 26 Dec 2004 17:15
WoonplaatsCOLON Veluwe

Ik heb een 300D en ben ook erg zuinig maar heb hem wel gewoon voorop in mn tanktas op de motor of gewoon om mn nek als ik achterop zit om foto's te maken.

Leg anders wat schuimrubber erom heen.

Groetjes Irene
Irene
PeetPlafond

Het (ondanks de voorvering) onvermijdelijk gehots in je stuurtas gaat leiden tot schuur en schaaf (kale) plekker op je camera. Bovendien gaat de stabiliteit van de fiets achteruit door het gewicht wat er in de stuurtas komt. (Ik ben jarenlang met de MTB met stuurtas en bidons door NL getrokken , tochten +100km) Mijn ervaring is dat een zware stuurtas je tegen gaat staan. De oplossing is misschien een zogenaamde Low Rider (tas ter hoogte van de as) Maar door het gewicht zal het behelpen blijven.
Als je ipv een MTB of racefiets een tourfiets of hybride hebt telt dit niet zo zwaar en is een stuurtas een optie maar dan zou ik de voorkeur aan een achtertas aan de bagagedrager geven. (Wel weer veel schokken , maar de ruimt die hij biedt geeft wel weer de mogelijkheid om je camera goed in te pakken)

Nou.. hiermee kan je weer veel te veel kanten op en teruglezend vraag ik me af of het je gaat helpen :? Mja.. just my two cents...
Vinny
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 669
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2005 13:18
WoonplaatsCOLON Vlaardingen

kan je het niet in je rugtas doen?
Early
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 966
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 08:14
WoonplaatsCOLON Deventer

Hij gaat met mij op de motor in de topkoffer. In de auto op de vloer achter de voorstoel om diefstal te voorkomen of in de kofferbak. Op de fiets op de bagagedrager of als ik niet alles meeneem op de rug. Als je hem op de rug in een schoudertas meeneemt let wel op het krijgen van een blessure. Door het hoge gewicht krijg je een behoorlijk grote en verkeerde belasting van de rug vooral met het op en afstappen. Ik heb er al vier weken goed last van, ik kan mij niet verdraaien en als ik ga zitten dan voel ik een behoorlijke pijn. Of het slecht is, ik denk het wel maar hij zal toch mee moeten. Zorg voor een goede tas dat alles goed opgesloten is en niet tegen elkaar kan rammelen.
Canon Powershot G1 X Mark II:: viewfinder EVF-DC1 :: Manfrotto 50DB+141RC, Monop+325[/size]
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

Hoi,wij fietsen ook graag,en veel,ik zit me dat ook al te bedenken,om m,n complete EOS uitrusting op fiets mee te nemen, ik heb ook een backpack en denk dat ik n,s met m,n spulletje langs de fietsenzaak gaat om n,s zo,n kofferbeugel te proberen of dat gaat,dat ik m daar op een een of andere manier aan kan hangen...
Of misschien hebben zij anders wel een goede optie,als dat niet gaat lukken... :P
Kijk n's op m'n website... http://www.casperina.nl/
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Toevallig hebben we vandaag de hele dag gefiets en de cam mee. Wij fietsen alleen recreatief, met fietstassen op een traditionele Hollandse fiets. Daar kan ik dan mijn camerarugzak in doen en heb ik alles bij de hand.
Ik draag de cam echter meestal met de riem om mijn nek zodat ik hem snel bij de hand heb, extra lensen en accessoires zitten dan in de rugzak.
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
Jos Images
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 14:55

Dank jullie voor de snelle reacties (dit forum is snel zeg!).
Zoals ik al schreef zie ik het niet zitten om tochten te maken van 60-80 km met een rugzak op mijn rug. In de zomer krijg je zo'n natte rug en zoals Early ook schreef is het niet goed voor je rug. Denk dat ik het ga proberen op de manier zoals Irene schreef. In de stuurtas en dan ingepakt in schuimrubber. Het is wel een behoorlijk gewicht zoals PeetPlafond ook al schreef maar mijn Koga kan dat wel aan (wel ga ik het merken aan het stuurcomfort denk ik).
Op de bagagedrager krijgt het spulletje denk ik teveel klappen. Mijn voorvork is geveerd zoals ik al schreef en dit vangt de grootste klappen wel op.
Bedankt nogmaals voor de reactie en als er nog iemand is die een aanvulling heeft of eigen ervaringen verneem ik dat graag.
Groet,
Jos
irene
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 463
GeregistreerdCOLON 26 Dec 2004 17:15
WoonplaatsCOLON Veluwe

Het is even werk maar schuimrubber plak op de bodem van je stuurtas en dan je spullen even uitsnijden zodat ze er mooi invallen.

PS. Misschien een tip ik heb vanuit een motorboek (touratech)een hoesje besteld voor mijn lenzen.Is een soort zakje met een schuimlaag waarin je zo een lens kan vervoeren.

Zijn vanuit Duitsland te koop speciaal ter bescherming.(te betsellen in nederland)

Tip 2 : voor het stoten en hobbelen je camera op een plakje leggen van rijst.: gewoon zakje maken rijst erin ,voor de stabiliteit (rijst neemt namelijk ook vocht op is dus ook nog ter bescherming als het regent.)

Groet Irene
Irene
Hythloday

Jos Images schreefCOLONHoe kan ik die het beste meenemen op de fiets?
Sinds enige tijd heb ik een Lowepro TLZ 1. Hierin past mijn Canon 300D + Sigma 18-125mm (of Sigma 18-50mm f2.8) perfect. Ik hang dat ding gewoon om mijn nek. De electronica (inc. computertje) in de camera lijkt me te fijngevoelig om in een stuurtas te doen. In een tas aan de bagagedrager is ook niet slim, in mijn geval, want ik neem altijd iets te drinken mee. Als de kan lekt, kun ik mijn camera weggooien.

Maar een Canon 20D + Canon 17-40mm is een stuk zwaarder. Je zult dus een andere oplossing moeten zoeken.
Jos Images
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 14:55

Dank je Hythloday voor je reactie.
Hoe langer ik erover na denk des te meer ik twijfel om mijn 20D mee te nemen op de fiets. Tis toch een risico dat je neemt. Misschien gewoon mijn G2 maar weer mee nemen.
Mongol
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 153
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 11:39
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Waarom geen Ortlieb cameratas, ze zijn absoluut water en stofdicht. De schuim voering zorgt voor de demping. http://www.ortlieb.com/_list.php?lang=n ... Fototassen
[img]http://www.ortlieb.com/art/p15_a.jpg[/img]
Ik neem zelf m'n camera's al jaren mee over de hele wereld van het Noordpoolgebied en regenwoud tot woestijnen. Nog nooit heb ik met deze tassen een probleem gehad.
Op de fiets is de de borstgordel waarschijnlijk het handigst. Op je lijf zal het ook wat minder schokken dan in een stuurtas.
Ikzelf draag de cameratas overigens aan een riem om m'n middel.
Gebruikers-avatar
CAM22
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3229
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2004 20:04
WoonplaatsCOLON Joure
CONTACTCOLON

Tja, liever met de camera op de fiets, dan met de fiets op de camera.
Groet,
Jeroen @ [color=darkblue][b][url]http://www.cam22.nl[/url][/b][/color]
- assumption is the mother of all [censored]-ups -
Jos Images
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 14:55

Dank je Mongol voor je reactie. Ga hier zeker even naar kijken. Heb begrepen dat LowePro ook zoiets heeft. Ben wel benieuwd of dit lekker fietst.
Mongol
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 153
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 11:39
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Vergeet niet dat de Ortlieb tassen volledig gesealed zijn, en dus ook water en stofdicht zijn. Van de Lowe tassen weet ik dit niet.

De Ortlieb tassen zijn verkrijgbaar in de betere buitensport zaken zoals Demmenie, Carl Denig, en Bever. Ga daar maar eens kijken of ze je bevallen.

Ik heb de tas op het plaatje, m'n EOS 300 met 28-80 lens past daarin met een 70-200 los eronder.
Deze week komt m'n EOS 350D aan, en dan mag die voortaan mee op reis in de Ortlieb tas.
Jos Images
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 14:55

Dat waterdichte van de Ortlieb tassen is natuurlijk een voordeel. Deze sealing heeft denk ik toch ook een nadeel: de snelheid waamee je de camera uit de tas hebt. LowePro heeft deze sealing niet, maar je hebt de camera wel snel uit de tas. Wel iets om mee te nemen als je beslissen moet. Verder weet ik niet of de camera met grip in de tas past. Hij is met grip natuurlijk weer wat groter. Ga wel even kijken bij Bever.
Dank weer voor je reactie.
Rob Smoor
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2005 11:57

Ik fiets al jaren met camerauitrusting zonder problemen.
Beschik over 2 lowepro tassen, al naar gelang wat er meegaat aan camera en lenzen kies welke mee gaat,
De 1 past in mijn ortlieb voortas-lowrider
de ander = fotorugzak in mijn ortlieb achtertas.
Combinatie van Lowepro = goed gepolsterd en Ortlieb = waterdicht, is wat mij betreft ideale combinatie.
Gebruikers-avatar
Roland
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Lierop
CONTACTCOLON

Ik neem al 15 jaar spiegelreflexen mee op de fiets, zonder problemen. Tochten in Nederland,Noorwege, IJsland, Schotland en nog meer. Ik maak al 10 jaar gebruik van de camerastuurtas van Agu. Alleen in hele harde regen doe ik er een extra plastic zak om.
Groetjes, Roland

Canon EOS | Panasonic Lumix
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

Jos Images schreefCOLONDank jullie voor de snelle reacties (dit forum is snel zeg!).
Zoals ik al schreef zie ik het niet zitten om tochten te maken van 60-80 km met een rugzak op mijn rug. In de zomer krijg je zo'n natte rug en zoals Early ook schreef is het niet goed voor je rug. Denk dat ik het ga proberen op de manier zoals Irene schreef. In de stuurtas en dan ingepakt in schuimrubber. Het is wel een behoorlijk gewicht zoals PeetPlafond ook al schreef maar mijn Koga kan dat wel aan (wel ga ik het merken aan het stuurcomfort denk ik).
Op de bagagedrager krijgt het spulletje denk ik teveel klappen. Mijn voorvork is geveerd zoals ik al schreef en dit vangt de grootste klappen wel op.
Bedankt nogmaals voor de reactie en als er nog iemand is die een aanvulling heeft of eigen ervaringen verneem ik dat graag.
Groet,
Jos

Hoi,ik ben ff aan t experienteren geweest,en ben ik net uit m,n werk gelijk ff bij een fietsenzaak wezen kijken,en daar hadden ze de''AGU Yamaska 475 KF''hangen,deze rackpack heeft net als cameratas ook een beschermde binnenlaag,en 1 tussenschotje,en die zag er heel intressant uit,Ben naar huis gegaan,ff een hapje gegeten,maar kwam er achter dat m,n Lowepro rezo 160AW met m,n eos met objectief en nog 2 objectieven in m,n stuurtas paste die ik al had:P

Maar ik heb m er wel ff bijgehaald,en er kan veel in....
Dat scheeld veel knutselwerk :P

En ik kan maar 1 ding zeggen,echt een vernuftige tas :D
Kijk n's op m'n website... http://www.casperina.nl/
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=17674[/img]

Hoi,ik heb er ff een foto van gemaakt.
Nu kan ik alles meenemen :P

:wink:
Kijk n's op m'n website... http://www.casperina.nl/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar