Speedtrap maken

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hé creatievelingen,

Ik wil een speedtrap maken.
Waarom? Omdat het kan natuurlijk :lol:

Nee, zonder gein. Nu moeten we soms voor het beoordelen van de snelheid van een auto ingewikkelde berekeningen laten doen via een computerprogramma. De afstand van wagen tot aan de camera is dan erg belangrijk. En deze is niet constant.

De camera wordt geinstalleerd aan een hoogwerker en dan ga ik, of 1 van mijn collega's een metertje of dertig de hoogte in om hem scherp te stellen, en dan mag je weer naar beneden. Vervolgens wordt de hoogwerker weer op dezelfde hoogte gebracht als tijdens het scherpstellen, maar dan zonder fotograaf. Je zou daar maar uren moeten zitten zeg maar.
Maar dit gaat op het oog en is dus niet accuraat, terwijl het dat voor de analyse wel moet zijn (een meter verschil doet best veel in het resultaat, maar dat mag dus eigenlijk niet)

Maar door de beeldanalyse met de correcte gegevens kunnen we zeer accuraat de snelheid berekenen. Nu is dit niet altijd nodig. We meten ook de snelheid van de auto met sensoren en als de snelheid goed is, dan kijken we niet verder.
Maar heeeeeeel soms (da's dus echt zelden) is die niet goed, en dan willen we het ook via een andere manier meten.

Nu kunnen we dus met de beeldanalyse werken. Dat is echter heel tijdrovend. Ik meot van alle beelden eerst een filmpje maken. Dat kost veel tijd voor een laptop (ca. een half uur) en dan moeten we hem doorsturen naar een analyticus die ook zeker een half uur nodig heeft (en wat als hij net even koffiedrinken is, juist, dan duurt het nog langer)
En ik ben iemand die niet echt op dat soort dingen wil wachten. Ik wil het dan ook zeg maar in vijf minuten weten.

En daar heb ik dus over na zitten denken.

De wagen rijd een vaste lijn. Ik kan hier dus een soort schakelaars op een bepaalde afstand van elkaar leggen. Deze schakelaars kan ik bijvoorbeeld een flitser aan laten sturen. Je moet dan denken aan schakelaars van twee stroken koper die ietwat uit elkaar liggen en als er iets overheen rijdt, dan maak je het contact.
Leg ik die, gekoppeld aan flitsers, een meter uit elkaar, dan kan ik vrij snel in mijn beelden terugzien hoeveel milliseconde er nodig waren voor die wagen om die ene meter af te leggen. Als voorbeeld, een auto die 70 km/h rijd, legt die meter af in 51.4 miliseconde. Als hij er 50 miliseconde over doet, dan is dat alweer 72 km/h. Zo snel kan het dus, simpel een excelsheetje en klaar is klara.

De schakelaars en de kabeltjes zal geen probleem wezen, die gaan er zoveel doorheen bij ons, dat is het probleem niet. (een schakelaar wordt weggegooid als hij één keer is gebruikt. Een tweede keer is niet betrouwbaar)
De flitsers op zich ook niet, maar het wordt een relatief dure oplossing (voor een systeem wat we zelden nodig hebben, maar op locatie wel iedere test mee moet werken) Goed, ik kom dus langzaam tot het concrete gebeuren.

Ik wil dan eigenlijk een boxje hebben waar ik een stel ledjes (of eventueel een lampje, maar een ledje kan heel wat meer hebben dan een lampje, het gaat gewoon langer mee) op die manier kan laten 'flitsen'
Maar mijn vraag is eigenlijk; hoe kort kan een ledje flitsen? Een flits duurt minder dan een milliseconde, dus dat is altijd wel prettig (het afbouwen van een flits op de zwakste kracht duurt overigens ongeveer 7 milliseconde, maar dat terzijde :D)

En, ook niet onbelangrijk, hoeveel ledjes zal ik ongeveer nodig hebben om ze met 14mm op een afstand van 30 meter overdag nog te zien, ook als ze in de volle zon staan (kan wel een zonnekap op de ledjes maken, dus dat is ook niet het probleem)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

fotojeroen schreefCOLONMaar dit gaat op het oog en is dus niet accuraat, terwijl het dat voor de analyse wel moet zijn (een meter verschil doet best veel in het resultaat, maar dat mag dus eigenlijk niet)
Voor zo'n €133 krijg je dit:
Meetbereik 0,05 m up to 60 m
Typische nauwkeurigheid ± 1,5 mm
Display Verlicht display met 3 regels
Rekenfuncties Simpele Pythagoras functies
Behuizing Spatwaterdicht, Stofbestending IP54
Garantie 2 jaar
http://www.disto-afstandmeter.nl/disto_ ... ifications

Voor ander kantenklaar speelgoed:
http://www.cognisys-inc.com/catalog/pro ... 07b0aa8a43
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik ben het vergeten te zeggen, we hebben lasermeters.
We kunnen de hoogte ook bepalen met een lasermeter. Maar.....
De camera dient ook exact loodrecht naar beneden te hangen. En in het kader dat de camera er hangt voor mooie beelden, is dat niet iets wat altijd gegarandeerd is. Dus dat hele beeldanalyseverhaal is iets waar ik persoonlijk vanaf wil.

De speedtrap die je als tweede link geeft hebben we ook, maar dan met laser (erg mooi en zeer nauwkeurig spul)
We hebben het daar ook over gehad, maar dat systeem is soms niet bruikbaar met regen e.d.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 3

En heb je dat allemaal nodig bij de snelheid van de RKC-ers?? 8) :lol:
Sorry, was meer een kroeg-opmerking.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nee, door de week leg ik vast hoe auto's op zeer professionele wijze tot schroot worden gereden.
Mooi in high-speed, ziet er erg vet uit.

Exact hetzelfde als dit: http://www.youtube.com/watch?v=L8RIWwpnyrY&feature=fvsr
Dat komt niet uit ons bedrijf, dat mag ik dan weer niet laten zien.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Je vraag is dus: "hoe snel is een LED?". Zonder er aan te rekenen of een datasheet open te slaan zeg ik: "snel genoeg". Puur op basis van mijn ervaring als elektronicus waarbij ik mij in het verleden o.a. lichtkranten heb gebouwd. Rise- en fall times van een LED zitten in het nanoseconde gebied, 10 ns is niet abnormaal. De beperkende factor zal niet zozeer de LED zelf zijn als wel de elektronica die er achter zit.

Als je het echt exact wil weten zal je even een datasheet moeten opsnorren.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nanosecondes is rap zat, alles moet in een milliseconde gebeuren. En daar passen meerdere nanosecondes in.
Ik ga denk ik eens een beetje schetsen en dat doorspelen naar de afdeling electronica
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Eyeless
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 388
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2010 21:05
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Hmm leuke uitdaging.. Ik kan alleen er nog niet goed uit opmaken wat je wil triggeren? Je camera of je flits of bijde? Of wil je puur je snelheid direct kunnen aflezen op je laptop?
Mocht het voor je snelheid zijn dan een kleine brainwave van mij.. Ik zag dat je kant en klaar speelgoed al had.. Maar als je nou 2 Ir lijnen met sensors en spiegels neemt en die als maak/breek contact zet?Dus op een hoogte van een bumper bvb zet je de ir lijnen op..(IR heeft erg weinig last van regen en je moet al bijna een waterscherm hebben om de lijn te breken) Je zet dus je lijnen op met een meter afstand..(je weet immers hoelang ze over een meter doen) Je hangt het aan de laptop en met een klein programma kan je maak/breek contact meten.. Dus zodra de eerste ir lijn breekt gaat de counter op de laptop lopen.. Zodra de auto ir lijn 2 breekt stopt de counter op de laptop en met een simpele vergelijking berekening door het programma heb je je snelheid..

Vervolgens kan je aan dit soort counters nog meer aplicaties hangen.. Omdat je weet wanneer lijn 2 breekt en wat de snelheid dan is zou je dus 10 Meter na je tweede lijn een camera en flitser kunnen triggeren met de gegevens die je heb..

Just my 2 cents..
Mischien heb je er wat aan..Mocht je er een schema tekening van willen met een software opzet tekening hoor ik het wel..
Met vriendelijke groet..
Marco

Canon klikding met wat glaswerk..
rverhag

Voor wat het waard is:

Ik heb als hobby naast de "gewone" fotografie het (proberen) fotograferen van onweer. Naast de gebruikelijke lange sluitertijd methode probeer ik ook onweer overdag en in schemer te fotograferen. Lange sluitertijden werken dan natuurlijk niet.

Hiervoor heb ik het projectje van deze site (http://www.glacialwanderer.com/hobbyrobotics/?p=16) nagebouwd en het werkt nog ook :shock: . Nu wil jij snelheid van een auto ipv een bliksem vangen maar dat is gewoon een kwestie van een ander soort sensor aan de Arduino hangen.

De Arduino werkt op 16 Mhz en heeft zowel analoge als digitale ingangen. Als je de code simpel houdt dan kan je binnen een hele korte cyclus (veel minder dan ms) verschillende poorten lezen en ook uitgangspoorten aansturen. De mogelijkheden zijn enorm omdat jezelf de code kan schrijven. De Arduino kost je ongeveer 25 Euro en het handjevol electronica zal je ook de kop niet kosten.

Ik stuur er mijn EOS 50D mee aan. Als jij ook een camera wilt aansturen moet je nog wel rekening houden met de shutterlag. Deze is bij de EOS 50D ca. 65 ms.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ho ho, ik hoef geen auto te fotograferen, dat is allemaal wel geregeld. Eigenlijk moet ik wel de auto fotograferen, maar dat is niet het probleem. Daar hebben we een systeem voor en daar kan het Canon-spul niet tegenop.

Ik wil iets hebben waarbij ik in die beelden een visuele indicatie heb over hoe lang de auto over een bepaalde afstand deed (bijvoorbeeld een meter)
Ik wil af van die tijdrovende beeldanalyse.

Heb afgelopen vrijdag ook met verschillende electriciëns (wat is daar de correcte term/woord eigenlijk voor) gesproken en ik lever binnenkort een schetsje in. Kunnen zij iets in elkaar 'bakken' en ga ik het eerst uittesten bij de 'studio' buiten.

Voor het triggeren van mijn Canon-spul (privé) gebruik ik Pocketwizards, werkt prima
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Goed, LED's gaan het niet worden.
Onlangs deze week weer in Duitsland drie testen gedaan. Door het tijdgebrek niets kunnen (laten) maken.
Maar zit nu naar de beelden te kijken; een flitser is 9 pixels breed (vanaf 30m hoogte) dus een led zal helemaal weg gaan vallen vrees ik.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ben je bekend met ImageJ?
Een Java-applicatie die bij uitstek geschikt is om met pixels om te gaan.
http://rsbweb.nih.gov/ij/features.html
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
RoGEK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2009 19:54
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

je wil dus snelheid van het voertuig meten?
waarom niet met een light-trap zoals bij dragraces gebruikt wordt?

bijv.
http://www.raceamerica.com/idx.shtml?ht ... html#STAGE
Canon EOS 7D, 40D + BG-E2 , 17-40 F4L USM, 24-70mm F2.8L USM, 70-200mm F4L iS USM, 50mm f1.8 II, Speedlite 430EXII, Lowepro Flipside 400AW, Manfrotto 190NAT3 + 168
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik denk niet dat infrarood werkt. Als ik in het schema van je gegeven site kijk, dan is 50ft de maximale afstand. (da's ca. 15m als je het globaal afrond)
15 meter is veel te smal. Er moet een vrachtwagen tussendoor passen. Onder een hoek op een vangrail/betonnen geleiding en bij impact zal die zich verplaatsen (hopelijk niet teveel, maar je weet maar nooit)
Ik zal met het systeem over de vangrail moeten komen (want de vrachtwagen moet er tussendoor, dus een ontvanger moet aan de andere kant staan)
Dat zou betekenen dat deze opstelling op al mijn camera-views zichtbaar is. En dat is niet echt mooi natuurlijk
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik zie niet waarom je geen licht sluizen zou gebruiken. (afgezien van de ellende van het uitlijnen)
bv http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=182204 30m!
Leg er 2 op een meter uit elkaar en je kunt meteen de 'snelheid' teruglezen.
Mooi Jumbo display naast de track leggen in de hoek van het beeld en klaar.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=160164 =10cm hoog 1 cijferig display
Zolang de sensoren even traag zijn maakt het geen donder uit hoe traag.
Sluis 1 start time, sluis 2 stop time.
Ik zou een processor gebruiken met veel io pinnen omdat een display op basis van multiplexing het scherm onleesbaar maakt bij korte sluitertijden.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

fotojeroen schreefCOLONeen flitser is 9 pixels breed (vanaf 30m hoogte) dus een led zal helemaal weg gaan vallen vrees ik.
Een enkele LED wel, maar een groep LEDs, al dan niet geplaatst achter melkglas, is veel groter. Het voordeel van LEDs is dat ze zo snel zijn; het licht dat ze maken wordt niet door een gloeidraad die op moet warmen of gas dat (relatief) langzaam begint op te gloeien.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar