invulfits vraagje

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
carla333
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2010 15:08

Flits vraagje:
Als je met een opzetflitser werkt, bepaald de camera de benodigde hoeveelheid flits,toch?
Welnu, ik lees hier vaak dat er gebruik wordt gemaakt van een invulflits.
Bepaal je dan zelf de hoeveelheid licht, of laat je het aan de camera over?
En als je het zelf bepaald; hoe kom je aan de juiste waarde?
Is dit een kwestie van schieten en bekijkenen aanpassen,of kan je de juiste waarde ergens aflezen?
(uitgaande van stand AV, en een 580EXII flitser)
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

@carla > ettl is de oplossing :)
Hier even een kleine wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS_flash_system

Je kan daarna altijd nog flitscompensatie op je flitser of cam gebruiken.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik zelf vind via Av nooit of vrijwel nooit wat ik zoek. Aangezien de camera dan een beetje gaat zitten rotzooien met sluitertijden en mogelijke flitskracht. Dus ik doe zoals jij schrijft een Setting in de M stand, dus qua sluitertijd en diafragma en ISO heb ik dan vaak als minimum ISO400 staan en dan kan ik een klikje maken en dan kijken of ik daarmee te vreden bent. Immers soms wil je wel een achtergrond en soms wil je dat niet en soms wil je daadwerkelijk maar een beetje invulling en soms wil je veel invulling. Ik heb wel tegen de zon in afgelopen vakantie veel geschoten in de Av stand en verder niets aangepast maar soms de flitser aangezet en dan gaf hij steeds voldoende tegen licht tegen het tegenlicht :) de Zon en dan zie je niet dat er geflits was, ivm de relatief grote afstand, maar je weet dat een dergelijk detail in gezichten vrijwel niet zonder flitser of reflectie schem genomen had kunnen worden.

Maar experimenteren gaat denk ik best aangezien het geen Herten zijn in mijn geval maar mensen die best een keer opnieuw kunnen lachen ed.

Maar er zijn meerdere wegen naar de invulflits :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
carla333
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2010 15:08

Stel ik wil in de huiskamer s avonds bij sfeerverlichting een persoon fotograveren in het aanwezige licht.
Stand M, diafragma F11, want de omgeving moet er ook op, lange sluitertijd voor omgevingslicht en iso op
400. Zit ik hiermee op de goede weg? Denkt de flitser met me mee, of moet ik ook de flitser aanpassen?
En Jeroen ik ben ook benieuwd naar de andere wegen naar een invulflits.....:0)
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Dit is geen simpele vraag meer ;-). Dit vraagt om voorbeelden en uitgebreidere uitleg. Misschien een idee dat een Mod dit afsplitst?
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Is een goed idee Sarpa, maar is er niet al een flitstopic van Jeroen de Jong en Ytos?

Maar goed ik zou niet boven de f/8 gaan, en er zijn maar heeeeeeel weinig lenzen die een dergelijke scherpte nodig hebben. Ik weet niet met welke lens er gefotografeerd gaat worden. Maar soms ga ik na een aantal shots niet meer flitskracht gebruiken maar minder dus op de flitser nog de sterkte beperken of soms het ISO nog omhoog naar ISO1600 zelfs. Je moet wel proberen in RAW te schieten ivm de witbalans die je nog zou kunnen aanpassen. Als je JPG schiet en voor flitser WB kiest raak je ook je sfeer kwijt. En gewoon vanavond een tig tal foto's nemen van een fruitmand of zo onder min of meer gelijke omstandigheden. En dan proberen de verschillen tussen een hogere ISO of minder flitskracht proberen te onthouden. Het is namelijk niet gemakkelijk om flitsen even via ene paar regeltjes onder de knie te krijgen. Maar zoals met bijjna alle fotografische onderdelen moet je gewoon oefenen. Er is namelijk geen eenduidig antwoord. Ik doe zelf liever meer ISO en minder flits om geen flits foto's te maken, maar Bijvoorbeeld Jeroen de Jong en Ytos hier op het forum kunnen zelfs met een flitser een beeld geven alsof je een kaars boven op je camera had. :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLONDit is geen simpele vraag meer ;-). Dit vraagt om voorbeelden en uitgebreidere uitleg. Misschien een idee dat een Mod dit afsplitst?
Inderdaad te diepgaande materie voor dat topic, daarom afgesplitst.
carla333
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2010 15:08

iets simpeler gesteld; als ik uitga van bovenstaande situatie (24-70 2.8L), weet de flitser dan wat ik wil (sfeerlicht) dmv de instellingen
of kijkt hij naar mijn focuspunt en zorgt dat dat goed belicht is.( lees te helder)
En als hij flitst, kan je de hoeveelheid flits niet aflezen,toch?
Zal zeker ook een kijkje nemen bij jeroen de jong en ytos.....
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

simpel uitgelegd :

camera op AV, even opletten dat in je menu de flister op automatisch staat en niet op "vast 250ste", dan diagfragma wat je wil, maar beste is gewoon op 5.6 of 8.0 of iets daartussen, de camera neemt nu een lange sluitertijd en de flits geeft net even een stootje licht op de boel te bevriezen, mooiste van deze instelling zn "dragging the shutter" is dat de personen enigzins bevroren zijn en de omgeving mooi uitgelicht met behoud van sfeer, enige wat je eventueel moet doen is een beetje +/- naar behoefte op de flitser.
De flitser fungeert dan als invulflitser en niet als hoofdlicht.

Zou zeggen probeer dit eens.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ik zou zeggen: lees de grote flitser tutorial eens door, daar staat het allemaal in uitgelegd.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Ik heb hetzelfde probleem als TS. Vorige week tijdens een feest heb ik uitgebreid geëxperimenteerd met diverse standen, maar het lukt me niet om het onderwerp te bevriezen met de dragging-the-shutter techniek. Komt dat dan doordat er nog te veel omgevingslicht op het onderwerp valt?

Als ik de persoon in een tegenlicht situatie opstel, zodat het gezicht bijna zwart is, dan lukt het al beter. Maar tijdens het feest wil ik niet alleen geposeerde foto's maken.

Als de camera ingesteld staat op de veiligheidsshift en daardoor in de AV stand niet langzamer gaat dan 1/60 dan zijn de onderwerpen meestal niet bewogen, maar dan lukt het me pas bij ISO 3200 of hoger om de sfeer van het feest in de foto te houden. En dan zit er toch wel erg veel ruis in.

Hoe voorkom je bewogen foto's of ruis en behoud je toch de sfeer?
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Of je de sfeer kan behouden hang compleet en alleen af van het aanwezige licht. Als dat er niet is, houd je ook geen sfeer. Je zegt al dat je een situatie had dat je ISO3200 in moest stellen om de sfeer te behouden. Alleen in die stand zal de flitser dus als zacht invulflitsje werken. Ga je de ISO lager zetten, zal je flitser harder gaan flitsen en steeds meer de sfeer weghalen.
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je je diafragma al helemaal open had staan.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Je moet eerst het verschil weten tussen invul- en hoofdflits en met name hoe men dat bedoelt vanuit de fabrikanten, die hun camera/flitser combi's programmeren. Camera in M en de flitser reageert als hoofdflits. Dat betekent dat het onderwerp goed belicht moet zijn en de rest wordt niet naar gekeken. Camera in Av of Tv en de flitser reageert als invulflits. Er wordt daarbij wel naar de omgeving gekeken. Stel je daar echter niet teveel van voor. Als je namelijk op Av fotografeert, omdat je controle wilt houden op de scherptediepte, dan bepaalt de camera aan de hand van het aanwezige licht de sluitertijd. Je krijgt dan ondanks de flitser op je camera al gauw te maken met te lange sluitertijden, waardoor met name bewegende onderwerpen toch een zweem krijgen/bewogen zijn. De camera weet namelijk wel dat de flitser erop zit, maar zal daar vrijwel niets op aanpassen. Eigenlijk blijven de instellingen voor sluitertijd alsof er geen flitser op de camera zit. Druk je vervolgens af en gaat die flitser mee, dan heb je dus bewogen foto's. Kun je heel eenvoudig proberen, door hetzelfde onderwerp te fotograferen met de camera op Av en dan te kijken wat de lichtmeting doet met de flitser aan en de flitser uit. Wellicht zelfs dat in beide gevallen dezelfde sluitertijd wordt gekozen.

Wil je goed invulflitsen, dan adviseer ik altijd om een combinatie te maken van handmatig werken op de camera (M-stand), verhoogde ISO en een aanpassing van flitssterkte (meestal -/-). Met Av bepaal je de scherptediepte. Door je ISO omhoog te gooien, versterk je de lichtgevoeligheid van de sensor. Niet bang zijn voor ruis, want:
(1) korrel vinden mensen wel artistiek/sfeerbepalend, waarom ruis dan niet(?)
(2) ruis is alleen een issue als je niet goed belicht (bij onderbelichte foto's haal je de foto op en dus ook de ruis en dan pas zou die storend kunnen worden)
(3) je moet het doel van de foto in ogenschouw houden (een postzegelformaat op een website is heel wat anders dan 100% vergroot in PS én op een afdruk is ruis veel minder zichtbaar dan op het scherm)
(4) er zijn programma's die ruis best aardig kunnen weghalen (gebruik ik zelf niet, maar is regelmatig de opmerking van cursisten).

En dan nu weer door met het deel vóór de opsomming: met Tv bepaal je de sluitertijd en dat is een kwestie van aanvoelen. Lang genoeg om omgevingslicht op te vangen en kort genoeg, om (vrijwel geen) beweging van je onderwerp te krijgen. Het is aanvoelen/oefenen, omdat wij als mens veel minder gevoelig zijn voor de mate van omgevingslicht. Wij denken vaak dat het ergens nog heel licht is, maar stel je camera maar eens in op F8.0, 1/125 bij ISO100 (basiswaarde voor een gemiddeld zonnige dag) n kijk dan wat voor foto je binnen krijgt: meestal pikzwart. Aanvoelen dus, maar ook een beetje uitproberen.

Blijft over de flitssterkte aanpassen. Vaak zien foto's er toch nog erg geflitst uit, omdat de flitser toch harder flitst dan we willen/verwachten. In zo'n geval kun je de flitscompensatie naar beneden gooien. Dan flitst de flitser zachter, waardoor je een nog gebalanceerder beeld krijgt tussen onderwerp en omgeving.

Over witbalans, werken in RAW etc... speelt allemaal mee om de juiste foto's te krijgen. Maar wordt wel erg veel tekst. Voorbeelden van (inge)flits(te)foto's met lange sluitertijd en hoge ISO (Tv rond 0"3s en ISO800) staan momenteel op http://www.ytos.nl/portfolio_partypics/index.html.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar