Welk en Waarom, de 2 w's.

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk bewerkingsprogramma de leden hier gebruiken en waarom?
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Hoi,

ik gebruik Lightroom 3 en Photoshop (CS3). Lightroom gebruik ik omdat ik hier mijn RAW bestanden in kan openen en bewerken. Photoshop gebruik ik voor eventuele retouch en scherpstellen van de foto.
Oh ja, en verder gebruik ik nog Bordermaker voor het kadertje om de foto met m'n logootje. :wink:

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

ik kan me niet voorstellen dat hier niet al een topic over is aangemaakt ?

ik gebruik het zelfde als petuut behalve bodermaker
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Als dat zo zou zijn Kees dan was ik er middels zoeken wel achter gekomen dat heb ik eerst even gedaan.
pepijnvb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2010 18:25
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Goedemorgen,

Ik gebruik aperture 3 omdat ik een Mac heb. Ps gebruik ik merk ik bijna nooit meer. Behalve als iets met layers gedaan moet worden. Bordefix heb ik als plugin in aperture geladen voor eventueel een keer een border of handtekening.

Goedweekend, Pepijn
Wat ik allemaal heb is niet belangrijk, wat ik KAN dat is wat telt........
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Pepijn, dus je hebt een software pakket van pak em beet 1000 euro, die je nooit meer gebruikt?

ontopic: Ik ben een zeer fanatiek Lr3 en CS5 gebruiker.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

1. Canon DPP voor goedbelichte, alledaagse lage ISO opnamen.
- Uitstekende RAW-conversie, goede ruisreductie, gebruikt PictureStyles, correcties voor Canon-objectieven uitstekend
- kost niets en updates zijn gratis
- de EXIF-info blijft onaangetast
2. DxO voor opnamen die ik bijzonder vind en voor hoge ISO
- Uitmuntende RAW-conversie, ruisreductie wordt toegepast op de bayerpatronen vóór de RAW-conversie, de beste objectiefcorrecties (als er een module is voor de camera-objectiefcombinatie), unieke correcties van perspectiefvertekeningen.
- de EXIF-info blijft onaangetast, bewerkingen worden in XML opgeslagen.

Als ik al iets ben, dan meer fotograaf dan bewerker.
Daarom zijn andere pakketten voor mij zo'n beetje 80% overkill.
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 29 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

Ik gebruik aperture 3 omdat ik een Mac heb
:?:


IK heb ook een Mac en gebruik DxO Optics Pro 6 vanwege het gemak (niet lopen klooien met catalogussen), de superieure RAW conversie, het aanstippen van sensorstof en het rechttrekken van horizon en/of perspectief. Lightroom 2.7 (ondanks het geklooi met catalogussen) voor omzettingen naar z/w (kan ook in DxO) en printen. Photoshop Elements 8 gebruik ik weinig tenzij ik in een artistieke bui ben.
Laatst gewijzigd door 1 op Gripen, in totaal 29 keer gewijzigd.
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
Marcel400
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 02:49

Ik gebruik tot nu toe steeds de gratis probeerversie's van Lightroom!
Binnenkort loopt deze periode af, dan ga ik Lightroom3 aanschaffen!
Ik vind het een prettig programma, ik gebruik het voornamelijk voor het optimaliseren van mijn foto's! Ook de presets die je gratis kunt downloaden bevallen mij prima!

Groet Marcel!
400D . EF 24-70mm f/2.8L USM . 18-55mm f3.5-5,6 . EF 50mm f1.8 II . Speedlite 430EX . Statief. Kata 3N1-20 . Lr3 .
S e m
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Photoshop CS3 en misschien stap ik binnenkort over op CS5 Bevalt me zeer goed :-)
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

oops, de vraag was ook waarom!

Ik gebruik Lr3 omdat ik groot fan ben van Lr, ik gebruik het al sinds de eerste public Beta die er was en ben het blijven gebruiken vanwege het grote gemak van alles in 1 en een erg goede bibliotheekfunctie. Ik ben een beetje allergisch geworden van het wisselen tussen diverse programma´s om 1 foto te bewerken. Er zijn mensen die hun CF leeg trekken met canonsoftware, dan in Verkenner de foto´s een andere naam geven en in de juiste map zetten, daarna bewerken in Photoshop (oid) om daarna een noiseninja er over te gooien, daarna nog even naar photoshop voor een laatste verscherping om daarna de foto te openen in Bordermaker.

Ik doe dit alles in Lr. Alas ik dan toch ga retoucheren open in met 1 knop de foto in Ps CS5 en na bewerking sluit ik de foto en druk op ja bij de vraag op ik het wil opslaan en de foto zit weer in Lr, in de juiste folder, met de juiste keywords, gekoppeld aan de eerste foto.

Kortom Lr rocks!

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
dr_la
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 00:13
WoonplaatsCOLON Leiden

Photoshop CS4 (dankzij gunstige licentie via mijn werkgever), met extra gekochte DeNoise 5 plugin voor de occasionele ruisreductie.

Daarnaast gebruik ik voor pano's "Hugin" met "PTStitcher" (en daarna verder in CS4). En een enkele keer gebruik ik StereophotoMaker, voor 3D anaglyphen.
Canon EOS 60D + Tamron Di II AF 17-50/2.8 + EF 100/2.8 Macro USM + EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM + EF 24/2.8 + EF 2.0/35mm + EF 50/2.5 Macro + Samyang 1.4/85 Aspherical IF + Samyang 3.5/8mm + Carl Zeiss Jena Sonnar MC 2.8/180 + Celestron C6
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

bobvanduin schreefCOLONEr zijn mensen die hun CF leeg trekken met canonsoftware, ..
Een (mogelijk onbekend) voordeel: de cameratijd wordt gelijkgetrokken met de computertijd.
Met de EOS-utility zijn ook objectiefspecifieke gegevens naar de camera te sturen (vignettering) en dat is handig als je in JPG schiet.
De vignettering wordt door Canon beter opgelost dan de meeste andere programma's aankunnen.

Het blijft een persoonlijke voorkeur: ik hang de camera aan de PC, zet de camera aan en ga koffie zetten (ook als het maar om 1 opname gaat :lol: )
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
robijn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2008 15:23

Ik gebruik Aperture en Ps5. Aperture voor oa de geweldige Raw converter (zijn gelijke nog niet gevonden) en Ps voor retouch.
Sexy body, some glass and light, all in one box ;-)
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

In Lr3 heb je ook de beschikking over een hele goede lens correction met als grote voordeel dat hij ook andere merken dan Canonlenzen herkend. Zelf gebruik ik maar 1 canon lens en 2 Sigma lezen en die worden prachtig gecorrigeerd tijdens import, zonder extra handelingen. Ook heb je bij Lr de mogelijkheid om de camera aan te sluiten en te importeren zodat je dan de begeerde en welverdiende bak koffie kan gaan zetten ;)

Uiteraard moet iedereen doen wat hij/zij het beste vind, maar ik ben nou eenmaal overtuigd van dit super programma en wil er iedereen van overtuigen, mischien wel een beetje te graag :D
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Er is niets mis met een gezonde dosis enthousiasme :wink:

Programma's, andere dan de Canon en de goede freeware, kosten geld en gezien de meerwaarde ervan soms een beetje discutabel.

Het Canonspul is, afgezet tegen de gratis oplossingen van andere merken, opmerkelijk goed.
Overstappen naar een ander pakket moet je beslist doen als je mogelijkheden mist.
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 29 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Flits73
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2008 21:08
WoonplaatsCOLON ASSEN
CONTACTCOLON

De vraag is welk programma het best bij je past. Werk je in RAW of alleen in JPG, maak je series of alleen losse foto's?
Je kunt inderdaad prima uit de voeten met de Canon software, maar ik gebruik voor de RAW conversie lightroom 2.7 en bewerk de foto's. Compositie, kleur, contrast
en verscherping bepaal ik met lightroom, dat gaat heel vlot. Je kunt bepaalde instellingen kopieeren en plakken, zodat je niet alles steeds opnieuw hoeft in te stellen.
Daarna sla ik het fotobestand op in tiff formaat en open ik de foto in cs4 voor eventuele nabewerking.

Je kunt ook met bridge werken en dan bewerken met cs4, maar ik vind het handiger om eerst in lightroom de basis te "doen".

Mijn ervaring is wel dat je veel functies in dit soort programma's niet gebruikt. Er zijn vaak meerdere wegen naar Rome om tot dezelfde resultaten te komen.
Wil je de programma's helemaal doorgronden; veel oefenen en veel workshops volgen.

Succes met je keuze.
Groet, Arjan

Kijk ook es op mijn site www.ajhoman.com
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON
Het Canonspul is, afgezet tegen de gratis oplossingen van andere merken, opmerkelijk goed.
Overstappen naar een ander pakket moet je beslist doen als je mogelijkheden mist.
Maar waarom vergelijken met gratis spul, je betaald immers ook voor DPP en dergelijken, ok, je krijgt er wel een gratis camera bij, maar toch.

Mamya en leica "geven" je Lr mee bij aanschaf van een camera van hun, ik neem niet aan dat zij die gratis krijgen van Adobe.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Hidden Dreams
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2009 00:49
WoonplaatsCOLON Beerzel, België
CONTACTCOLON

Digital Photo Professional
Waarom: Zat bij de camera bij.

Ashampoo Photo Commander 7
Waarom: Gedownload via een site die gratis software aanbied.

BD-Sizer
Waarom: Om foto's te verkleinen.

Microsoft Image Composite Editor
Waarom: Om panorama's te maken.

Lightroom 2.7
Waarom: Om net dat beetje meer uit een foto proberen te halen.

Paint Shop Pro x3
Waarom: Cadeautje, dus zeggen we geen nee tegen.

LR heb ik een tweetal weken in mijn bezit, PSP een paar dagen, maar ik merk nu toch al dat ik de bovenstaande drie programma's nog zelden gebruik.
In Lightroom kan ik ook alles wat ik met die drie programma's kan, en het is nu eenmaal leuker werken in 1 programma dan in drie. En vooral met de verschillende presets in LR!
Even nog LR 2.7 onder de knie krijgen en dan misschien toch overwegen om naar LR3 te upgraden.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Photoshop CS5
Waarom: Gebruik ik al sinds versie 2.0.1 :) en ik weet niet beter of dat is het enige programma wat voor mij werkbaar is.

Afbeelding
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar