Ik maak graag foto's van dieren. Op shows, in huiskamers en op een wat minder zonnige dag in het bos valt de hoeveelheid licht nogal eens tegen. Wat zou het meest optimale zijn om in die omstandigheden toch foto's te nemen?
Stel ik wil foto's maken op een show... het mooiste kun je vast gaan belichten met een studioflitsset, maar dat is niet overal handig. Is een reportageflitser in zo'n situatie de beste aanrader? Of zou ik meer hebben aan een lichtgevoelige lens? Ik denk dan aan de Canon 50 mm 1.8
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn!
Foto's bij weinig licht
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
- BrendaB
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 252
- GeregistreerdCOLON 03 Jan 2009 15:27
- WoonplaatsCOLON Midden Nederland
- CONTACTCOLON
Groetjes, Brenda
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
- jvanarkel
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 6618
- GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
- CONTACTCOLON
Ik weet niet of veel dieren van flitslicht mooier worden laat staan hoe ze erop reageren. Lichtsterke objectieven en een hogere ISO waarde zijn dan beter. Door beter te belichten valt de ruis die ontstaat mee of is er niet. De meeste ruis die ontstaat bij hoge iso waaden ligt aan de fotograaf, veel minder aan de apparatuur.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
- geert h
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 9477
- GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
- WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
- CONTACTCOLON
De 50mm f1.8 klinkt leuk, maar op wat voor brandpunten fotografeer je nu doorgaans? Wanneer je doorgaans boven de 100mm zit zul je achteraf flink moeten gaan croppen.
Wat is je budget? Voordat we allemaal bijvoorbeeld Canon EF 135mm f/2L USM gaan roepen.
- jvanarkel
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 6618
- GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
- CONTACTCOLON
Of EF 200L f/2
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
- zandhoen
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 274
- GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 13:13
- WoonplaatsCOLON Eindhoven city
Oh ja, je gebruikt toch een hogere iso om dat de belichting niet optimaal is, en om zo tot een kortere belichting te komen. Met een hogere iso krijg je volgens mij wel degelijk meer ruis, maar wat wel afhankelijk is van de kwaliteit van de camera.jvanarkel schreefCOLON De meeste ruis die ontstaat bij hoge iso waaden ligt aan de fotograaf, veel minder aan de apparatuur.
Maar goed, ik kijk ook nog steeds mee om te leren op dit forum.
Canon eos7d + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS, Canon EF 50/1.8 II, 420 ex flitser
en een setje tussenringen
en een setje tussenringen
- keesvdh
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1093
- GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
- WoonplaatsCOLON Oosterland
jvanarkel schreefCOLON De meeste ruis die ontstaat bij hoge iso waaden ligt aan de fotograaf, veel minder aan de apparatuur.
vertel mij dan maar eens waarom ik met hoge iso wel meer ruis te zien zou krijgen en iemand die al 30 jaar fotografeert niet ?
want dat is wat je ons nu wijs probeert te maken.
ik weet dat mijn cam boven de 400 iso lekker gaat ruizen...dat ligt niet aan mij maar aan mijn apparatuur? ik weet ok dat als ik een profi camera zou kopen ik bv makkelijk tot 3200 iso kan gaan zonder dat er heel veel ruis optreed, ook dit ligt aan de apparatuur en niet aan mij ?
groet kees
volgens mij zegt jeroen nergens hoe lang iemand fotografeert , maar hoe goed.
Het klopt dat een slecht belichte foto op een hoge isowaarde veel meer ruis geeft dan een goed belichte foto.
Bij de ene camera geeft dat een heel slecht resultaat, bij een betere camera een slecht resultaat.
Het klopt dat een slecht belichte foto op een hoge isowaarde veel meer ruis geeft dan een goed belichte foto.
Bij de ene camera geeft dat een heel slecht resultaat, bij een betere camera een slecht resultaat.
[size=84]onderschrift[/size]
@keesvdh: de techniek heet "rechtsbelichten (ETTR - Expose To The Right).
Ruis valt het meeste op in de donkere partijen.
ETTR houdt in dat je met belichtingscompensatie er voor zorgt dat het (R-G-B)-histogram op het scherm van de camera zover mogelijk aan de rechterkant staat (zonder over te belichten).
Bij het bewerken/converteren regel je de belichtingscompensatie terug en dan is de ruis minder zichtbaar dan in een opname die "gewoon"gemaakt is.
Ruis valt het meeste op in de donkere partijen.
ETTR houdt in dat je met belichtingscompensatie er voor zorgt dat het (R-G-B)-histogram op het scherm van de camera zover mogelijk aan de rechterkant staat (zonder over te belichten).
Bij het bewerken/converteren regel je de belichtingscompensatie terug en dan is de ruis minder zichtbaar dan in een opname die "gewoon"gemaakt is.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
- BrendaB
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 252
- GeregistreerdCOLON 03 Jan 2009 15:27
- WoonplaatsCOLON Midden Nederland
- CONTACTCOLON
Ik heb nu geen budget voor een Canon EF 135mm f/2L USM, maar zo'n lens is dan weer leuk voor shows maar niet voor portretjes? Dus dan zou je zoiets (of 200 mm of net wat je veel gebruikt natuurlijk) en een 50 mm aanraden ofzo?
Maar gezien de reacties heb ik dus meer aan een lichtsterkere lens dan aan een reportageflitser?
Persoonlijk vind ik ingeflitste foto's van dieren niet echt mooi, maarja ik werk dan ook met m'n ingebouwde flitser dus heb weinig aanpassingsmogelijkheden. Dus vandaar ook dat ik me afvroeg in hoeverre ik daar wat aan zou hebben.
Maar gezien de reacties heb ik dus meer aan een lichtsterkere lens dan aan een reportageflitser?
Persoonlijk vind ik ingeflitste foto's van dieren niet echt mooi, maarja ik werk dan ook met m'n ingebouwde flitser dus heb weinig aanpassingsmogelijkheden. Dus vandaar ook dat ik me afvroeg in hoeverre ik daar wat aan zou hebben.
Groetjes, Brenda
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
Ik heb h'm zelf niet, maar het lijkt me dat je de 135mm ook prima voor het maken van portretten kunt gebruiken.BrendaB schreefCOLONIk heb nu geen budget voor een Canon EF 135mm f/2L USM, maar zo'n lens is dan weer leuk voor shows maar niet voor portretjes?
Zie voor voorbeelden: http://www.flickr.com/search/groups/?q= ... N25&m=pool
- geert h
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 9477
- GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
- WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
- CONTACTCOLON
De 135 is inderdaad heel leuk voor portretjes, maar dan word hij meestal op FF-camera gebruikt. Voor een cropcamera word eerder iets van 85-100mm aangeraden.
heel leuk lensje als je niet veel te besteden hebt (of niet veel aan een prime wil uitgeven). Als je er wat meer voor over hebt is de 1.4 of de 85 1.8 een betere keus. Met name AF is een stuk beter. Gebruik de 85 1.8 met veel plezier!BrendaB schreefCOLONIk denk dan aan de Canon 50 mm 1.8
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn!
[size=84]onderschrift[/size]