Hoe schoonmaken

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Thedge
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 08 Mrt 2005 12:36

Zou iemand mij eens uit kunnen leggen hoe je een camera stapsgewijs schoonmaakt en onderhoudt? Wellicht een handige internetpagina?

Alvast dank!!
PH-JPS
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2004 12:18

Eigenlijk vind ik dit oo kwel een goede vraag (als beginnende 300d gebruiker).

Als ik foto's maak zie ik nu al stofjes zitten als ik door het oculair kijk! Ik durf nu nog nergens aan te zitten, ben bang dat ik straks iets schoonmaak met iets wat niet mag :lol:
Canon EOS 300D | Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 | Sigma AF 70-300/4.0-5.6 APO MAKRO SUPER II |
Thedge
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 08 Mrt 2005 12:36

Nu 2 met dezelfde vraag :D Wie helpt ons op weg
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Tom_Almere
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 835
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 23:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Even in het kort.

er zijn een aantal dingen aan je camera die je kan schoonmaken (naast de buitenkant uiteraard)

Voor vuiltjes die je alleen in je zoeker ziet, maar niet op je foto's
- de spiegel
- Matglas (zit recht boven de spiegel in je camera)
- de zoeker zelf

Deze 3 onderdelen zijn redelijk makkelijk schoon te maken met
- blazen met een speciale blower
- wattenstaafje, of pec-pad (niet pluizend doekje) evt in combinatie met alcohol (Eclipse vloeistof)

Lenzen maak ik altijd op de volgende manier schoon (in deze volgorde, afhankelijk hoe hardnekkig het vuil is)
- Blower (voor losse stofjes)
- Lenzen kwastje (Brush)
- lensdoekje met speciale vloestof voor echt hardnekkig vlekken

Last but not least de sensor zelf, dit is het lastigste klusje en er zijn een paar manieren om dit te doen (naast laten doen bij Canon of fotozaak uiteraard)

De meest polulair methode is momenteel de sensor brush van Visibledust (http://www.visibledust.com/), dit is een speciaal kwastje dat je statisch maakt door er met een spuitbus lucht langs te spuiten. Voordeel van deze methode is dat je geen vloestof nodig hebt en de sensor bijna niet hoeft aan te raken (veilig), werkt alleen niet met echt hardnekkig vuil

De tweede manier is reinigen met vloeistof (Eclipse is het meest gebruikte merk). Voor ze maniet van reinigen zijn een aantal gereedschappen verkrijgbaar, meest gebruikt zijn Sensor Swaps van bijvoorbeeld PhotoSol, maar persoonlijk vindt ik dat een erg dure methode, aangezien elde Swap je rond de 4 euro kost en je vaak meerde swaps nodig hebt om je sensor schoon te krijgen (Swaps mag je absoluut maar 1 keer gebruiken !!)
Alternatief voor de swaps is de SensorWhipe van Coper Hill, dit is een soort rubber spatel (die oneindig te gebruiken is) in combinatie met elke keer een schone Pec-Pad (kost ongeveer 1 tot 2 cent per swap beurt).

Zelf geruik ik tegenwoordig meestal de Sensor brush aangezien dat de veiligste methode is (wel 1 maal flinke investering), voor hardnekkige vlekken gebruik ik de SensorWipe van Copper Hill

Ik hoop dat jullie hier mee uit de voeten kunnen
Tom
Thedge
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 08 Mrt 2005 12:36

Dat is nog eens een antwoord!!!! Thanxxxxx ik kan er zeker mee uit de voeten.
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Thedge schreefCOLONDat is nog eens een antwoord!!!! Thanxxxxx ik kan er zeker mee uit de voeten.
Hierbij komt nog een tip voor de behandeling van het schoonmaken van de lensen.
Wrijf over de lens(met een lensdoekje of lenspapiertje) vanuit het midden in kleine rondjes naar steeds grotere rondjes naar buiten toe. (dus niet willekeurig horzontaal of verticaal gaan wrijven of van buiten naar binnen).
Het vuil wat aan de buitenzijde van je glas blijft liggen(dus tegen de rand), kun je met een blaasborsteltje voorzichtig wegblazen of eventueel met wat droge schone lucht.

Mart.
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
jarjarbinks
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 215
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2005 21:53
WoonplaatsCOLON Derde planeet rechts
CONTACTCOLON

Waarschijnlijk weet je dit al, maar zet altijd altijd een UV filter op je objectief.

Deze is niet alleen voor de het filteren van UV licht maar zeker ook voor de bescherming van je objectieven.

Mocht het filter echt vuil worden en tijdens het schoonmaken niet voorzichtig genoeg gehandeld hebt (dus krassen) kan je deze vervangen.

Het objectief vervangen is een aanzienlijke duurdere zaak.
[size=75]Digital EOS350D [color=#FF0000]~ [/color]Canon EF 70-200mmf/4[color=#FF0000]L[/color] [color=#FF0000]~ [/color] Tokina AT-X PRO SD 12-24/f4 (IF)DX [color=#FF0000]~ [/color] EF 50mm f/1.8 II [color=#FF0000]~ [/color] Tamron 28-75mm f/2.8 XR Di[color=#FF0000]~ [/color] Tamron 90mm f/2.8 Macro [color=#FF0000]~ [/color] 40 GB Imagetank [color=#FF0000]~ [/color] Grip BG-E3 [color=#FF0000]~ [/color] Sigma 500DG Super.
http://www.eosrebel.nl
http://www.eosrebelxt.web-log.nl[/size]
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

Ik heb net mijn camera teruggehaald bij de plaatselijke fotograaf in het dorp.Er zat echt hardnekkig vuil op de sensor.Ze heeft hem goed gereinigd met een swapje en een (goede) persluchtbus.
Ik heb de camera maar een paar uurtjes moeten missen.Als je hem naar canon opstuurt ben je hem al vlug 2 weken kwijt.
Kosten van deze operatie : 2 euro voor het swapje.
Dus stuur je camera niet terug naar canon maar zoek een goede fotograaf in je omgeving.
Ik zal niet beweren dat elke fotograaf maar 2 € hiervoor vraagt maar het feit dat je hem maar enkele uren moet missen is ook een groot voordeel vind ik.
robbertb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2005 17:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Sterker nog, ik ben hem inmiddels al 10 weken kwijt en heb net te horen gekregen dat het toestel wordt vervangen. Voor zover de schoonmaakservice van canon
Camera, gLas,statief, flitser, geheugen en verlanglijst
Jamie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1450
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2005 15:01
WoonplaatsCOLON achter de zoeker ;-)

Tom_Almere schreefCOLONVoor vuiltjes die je alleen in je zoeker ziet, maar niet op je foto's
- de spiegel
- Matglas (zit recht boven de spiegel in je camera)
- de zoeker zelf

Deze 3 onderdelen zijn redelijk makkelijk schoon te maken met
- blazen met een speciale blower
- wattenstaafje, of pec-pad (niet pluizend doekje) evt in combinatie met alcohol (Eclipse vloeistof)
Handige tips, Tom!
Maar bij het matglas loop ik tegen een ander probleem aan: de body is te klein voor mijn hand :wink: Ik bedoel dat het onmogelijk is om mijn blower onder een dusdanige hoek in de camera te steken dat ik ook bij het voorste randje van het matglas kan. En je raadt het natuurlijk al: doordat ik de rest wel kan schoonmaken, veeg ik onbedoeld alle rommel in de hoek waar ik niet meer bij kan! Iemand een tip?
[size=75]"Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad."[/size]
spider2004
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2004 08:54
WoonplaatsCOLON Schaijk
CONTACTCOLON

Pas op met het gebruik van vloeistoffen bij het schoonmaken van de sensor, gebruik altijd de Eclipse vloeistof of methanol dus geen alcohol.
Alcohol laat sporen van water na als het opdroogd en dan heb je dus alsnog vlekken op op je sensor.
[size=75]Cannon EOS 20D - kitlens - 50 f/1.8 - 70-200 f/4L usm - extender 1.4 type II - 2 x 1gig cf Sandisk ultra III - Feisol carbon monopod -[/size]
Mijn website: [url=http://members.home.nl/j-gvk/]Joris-gvk-Fotografie[/url].
Gebruikers-avatar
Mathijs
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2413
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 09:49
CONTACTCOLON

Konijn heeft hem laatst gratis schoon gemaakt voor mij maar er zitten weer vlekjes op, ik ga die kwastjes maar halen want ik wil niet op vakantie zijn en in een keer met een vuile sensor zitten.
Waar kun je die sensor wipe kopen, staat niet op de site van konijn.

Groetjes Mathijs.
Jamie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1450
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2005 15:01
WoonplaatsCOLON achter de zoeker ;-)

De meeste troep die op mijn matglas zat ben ik inmiddels kwijt door gebruik te maken van een Giotto Rocket Air. Geweldig ding, een soort rubber blaasbalg in de vorm van een raket die lekker veel power heeft maar niet de nadelen van spuitbuslucht (vocht of bevriezing).
Voor de laatste hardnekkige restjes ben ik nog op zoek naar een oplossing. Weet iemand of het veilig is om met een reinigingsvloeistof op je matglas te gaan zitten? En zo ja, welke vloeistof is dan geschikt?
[size=75]"Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad."[/size]
curiouz
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2006 11:12

Misschien een idee deze vraag aan de faq toe te voegen? :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar