zweefvlieg

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
drumcode
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Bilthoven

waarom krijg ik niet de hele vlieg scherp iemand een idee
sluitertijd 1/160 diafragma f/5.6 iso auto
beeld op standaard

Afbeelding
EOS 500D - Sigma 18-200 F3.5-6.3 DC OS - Canon ef 100mm f/2.8L Macro IS USM
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Als je dit soort vragen op het forum stelt, is het in ieder geval handig ervoor te zorgen dat de complete EXIF info nog in je foto zit. Heb je deze toevallig opgeslagen met de "Save for Web..." optie in Photoshop? Zo ja, dan de volgende keer "Save As..." gebruiken.

Voor een antwoord op je vraag: het hele closeup/macro-fotografie gebeuren draait om (beperkte) scherptediepte. Begin met je daar wat in te verdiepen, en vooral ook veel zelf experimenteren. Als je je diafragma wat kleiner kiest (bv f/8 of f/11) win je aan scherptediepte.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

er zijn verschillende manieren om de gehele vlieg scherp te krijgen, beste is om je positie aan te passen aan hetgeen je wil bereiken, in dit geval is het het beste om jezelf evenwijdig aan de vlieg op te stellen, zo kun je met een redelijk diafrgama (5.6-8.0) de gehele vlieg scherp krijgen en zo niet al teveel storende elemeneten in de achtergrond mee te krijgen, dit gebeurd wel als je bv de positie handhaaft zoals jij het gedaan hebt, hier zou je al met diafragma 16 of zelfs nog hoger moeten gaan werken om dit te bereiken, hierdoor verandert vaak de achtergrond in een wirwar van storende elementen en doet het de foto geen goed.

Zo en nu naar testcase !!
Fotograferen is kijken niet klikken.
Rob42
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2009 14:13
WoonplaatsCOLON Oegstgeest

Inderdaad zo veel mogelijk evenwijdig opstellen, scherpstellen op de ogen en een kleiner diafragma. Zo nodig flitsen (bij voorkeur ringflitser of met softbox om de boel niet kapot te flitsen) omdat je bij kleine diafragma's weinig licht overhoudt. Verder geldt dat de scherptediepte afneemt als je dichterbij komt. Ietsje meer afstand en croppen wil ook wel eens helpen.
Succes!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

En langer belichten want hij is erg donker met auto iso en f/5.6. Later oplichten in PS of zo iets dergelijks levert vaak zichtbare ruis op en dat zou zonde zijn. Een statief is dus aan te bevelen.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Rob42
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2009 14:13
WoonplaatsCOLON Oegstgeest

Vandaar dat ik altijd flits. Bij een kleiner diafragma wordt het licht namelijk nog minder.
Een Lumiquest softbox op de flitser doet wonderen, b.v. deze:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... ftbox.html
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Even offtopic, maar Rob blijft je onderwerp dan wel zitten als je flitst?

Zelf gebruik ik eigenlijk nooit een statief; als ik de ISO op 400 of hoger moet gebruiken om voldoende snelheid te krijgen gebruik ik een ruisfilter icm verscherpen. Als ik de ruis niet naar tevredenheid kan wegwerken gooi ik de foto gewoon weg!

Ontopic: inderdaad mag het diafragma wat kleiner om meer scherptediepte te krijgen; het is helaas niet altijd mogelijk om jezelf parallel aan je onderwerp op te stellen.......
Rob42
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2009 14:13
WoonplaatsCOLON Oegstgeest

Marfique schreefCOLONEven offtopic, maar Rob blijft je onderwerp dan wel zitten als je flitst?

......
Dat valt erg mee. Sommige beestjes zitten trouwens sowieso niet of nauwelijks stil.
In ieder geval helpt flits om beter te belichten en met lage ISO's toch een kleiner diafragma en een redelijke sluitertijd te kunnen gebruiken. Ook dan gooi ik ook nog aardig wat foto's weg hoor, maar je houdt ook prachtige platen over. Ik heb er al vele duizenden zo gemaakt.
Maar je zou het gewoon eens kunnen proberen als je een goede flitser hebt, al geeft een "kale" flitser te hard licht naar mijn smaak.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar