Wat te doen met vol zonlicht....

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
TienusZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2006 22:25
WoonplaatsCOLON Gouda

Beste forum leden,

Ik heb een vraagje:
Ik ga over enkele dagen naar cuba,en ga er een rond reis maken.
Nu is mijn probleem dat ik voornamelijk midden op de dag dingen ga bezoeken,en dan is de zon op ze velst.
Het is beter en mooier om of in de ochten of namiddag foto's te maken maar die keuze heb ik helaas niet.

Mijn vraag is dan ook welke instelling zou ik hantern met de volle zon....
Ik hoop dat dit jullie me kunnen helpen....

Mijn Gear: 50D / 10-22 F3.5/4.5 / 24-105 IS F4 / 70-200 F4 IS
[size=75]Canon EOS 50D + grip | Canon EF-S 10-22 mm F3.5-4.5 USM | Canon EF 24-105 mm F4 L IS USM | Canon EF 50mm F1.8 I | Manfrotto 190Xprob + 486RC2 | Sandisk CF's [/size]
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Gezien je 'gear' zou ik verwachten dat je er wel raad mee zou weten???

Sja, harde contrasten kun je bijna niet tegen zijn, maar daar hebben veel mensen last van.

Ik zou zeggen: gewoon schieten, waak voor overbelichting en maak indien mogelijk gebruik van schaduw.

Hard licht wordt vaak gezien als fout licht, maar het kan zeker mooie plaatjes opleveren.

en kijk eens hier, is van de week nog getipt hier : http://www.digitalefotografietips.nl/fo ... enopdedag/

Gr. Gaab
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Wat ik meestal doe bij veel en fel licht is spot meeting selecteren en dan op het onderwerp scherpstellen * indrukken en dan mijn compositie bepaal.
Afhankelijk hoe fel het licht is ga ik 1 a 2 stoppen onderbelichten zodat de lucht niet een grote witte vlek word.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Flitsen. En zo de donkere partijen lichter maken zodat het contrast tussen licht en donker dichter bij elkaar komt.

En wanneer je een weids landschap fotografeert, dan ben je misschien beter af met een HDR.
Of neem wat ND-grad filters mee
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 6 keer gewijzigd.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Hoi TienusZ,
Wat je mee kan nemen, een assistent met een reflectiescherm, of een krachtige flitser.
Bij grotere onderwerpen krijg je de felle zon en harde schaduwen niet weg. Je zal jouw opstelling zo kunnen kiezen dat de schaduwen klein van omvang worden, dus de zon achter je.
Wanneer je tegen de zon in werkt dan heb je wat zachter licht, maar het is meteen donker t.o.v. de heldere achtergrond. En meer dan een derde stop overbelichten wordt ook lelijk, de hemel bijt meteen uit. Hier kan je een belichtingstrap maken met de bracketingfunctie. Bij de korte sluitertijden in de tropen is de 50D snel genoeg om dit uit de hand te doen, zet 'm gewoon op Av en op de ratelstand en druk af.
Weet wel dat je een hoop tijd kwijt bent als je van al die opnamen een HDR maakt.
Gebruikers-avatar
TienusZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2006 22:25
WoonplaatsCOLON Gouda

Iedereen zover bedankt voor jullie reactie's ik kan hier zeker wat mee.

@ Haamhof: Ik heb zeker genoeg know how van me gear/fotografie (geen zelf spot) maar ik blijf met dit onderwerp veel stoeien.
Afgelopen zomer 4 weken indonesie geweest en ook daar met dit dilemma gezeten.
En dan kom je thuis en dan valt het toch weer tegen.
Probeer me zo goed mogelijk voor te bereiden voor wat ik niet kan beinvloeden...
[size=75]Canon EOS 50D + grip | Canon EF-S 10-22 mm F3.5-4.5 USM | Canon EF 24-105 mm F4 L IS USM | Canon EF 50mm F1.8 I | Manfrotto 190Xprob + 486RC2 | Sandisk CF's [/size]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

vaak heb je op vakantie niet de tijd om te experimenteren met filters ed, wat ik dus doe is standaard ietwat onderbelichten en het contrast op -1 zetten, zo hou ik het redelijk onder controle, geheel 100% lukt toch nooit zonder hulpmiddelen, het oog heeft nou eenmaal een veel hoger dynamisch bereik dan je camera.
Dus gewoon even opletten wat je doet, goed rekening houden waar je je licht meet en wat voor invloed sommige items hierop kunnen hebben, ik maak vaak op vakantie gebruik van het sterretje achterop , meten wat voor jou belangrijk is op dat moment, instelling vasthouden en je foto maken, vervolgens even chequen of er niet al teveel overbelichte delen in de foto zitten.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Ik ben nu eigenlijk wel heel benieuwd hoe de foto's geworden zijn Tienuz. Ben je al terug?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar