Overlijden Beppe (let op, foto van overledene)

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

In mei is de Beppe (oma) van mijn vrouw op 98 jarige leeftijd overlijden. Ik had mijn camera meegenomen naar de begrafenis en heb foto's gemaakt op momenten dat het respectvol kon.


1
Afbeelding


2
Afbeelding


3
Afbeelding


4
Afbeelding


5
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 7 op Lygun, in totaal 15 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

uhh ik weet niet hoe iemand anders hier over denkt?
maar van mij hoeft dit niet ! op een forum als dit....je kan wel respectvol foto's maken maar ik heb dan zo iets van houd ze voor familie en voor je zelf.

groet kees
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Er is binnen de crew overleg geweest over dit topic en besloten dat dit is toegestaan. Esthetische vraagstukken of dit wel/niet gewenst is hoeven dus ook niet hier in dit topic besproken worden, en zal als off-topic behandeld worden. Verdere off-topic berichten zullen zonder verdere mededeling verwijderd worden.

Bij opmerkingen over topics wijs ik verder graag naar de report-functie, die bij elk bericht te zien is in de vorm van de knop met rood uitroepteken aan de rechterkant. Bij voorbaat dank.
kaaskop
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 403
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2005 09:50
WoonplaatsCOLON alkmaar

Ik vind het een hele mooie en respectvolle serie.
het kan schokkend overkomen voor de 1 en de ander zal er geen moeite mee hebben.
dit is een persoonlijke serie die op een nette manier gepubliceerd is.
enne 98 jaar ik teken ervoor.

enne zoals gezegd word door zwerfkei:Sterven hoort bij het leven, dat is nu eenmaal zo

groet Ton
Airliners Jetphotos
Quote: "What is the purpose of your visit to the USA? I like to shoot airliners with my Canon." Somehow the immigration officer was not amused...
Canon 50D Canon 300D 18-55 75-300is/usm (nu sparen voor glas)
Gebruikers-avatar
KaleFietsbel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1004
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 17:12
WoonplaatsCOLON Heteren (Gld.)
CONTACTCOLON

Uitvaartfotografie is een snel groeiende tak. In de komende jaren zullen meer en meer fotografen hiermee (deels) de boterham gaan verdienen. Het lijkt me juist deze serie te laten staan en te beoordelen op hun fotografische waarde.

De eerste foto vind ik mooi, symmetrisch, en goed gekozen. De tweede juist rommelig, vooral door de achtergrond. De derde ben ik nog niet helemaal uit, ik waardeer het afwijkende standpunt, anderzijds zie ik niet goed wat de waarde van de foto is. Foto 4 heeft meer een registrerende functie dan fotografisch. Foto 5 is netjes en eerbiedigend, de zon voegt nog net die extra dimensie toe. De 6e had van mij niet geplaatst hoeven worden, zal herinneringstechnisch perfect zijn, als foto niet echt bijzonder.

groet,

John
moussiej
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2010 22:54

Ik vind het een mooie serie, maar van de laatste foto schrok ik toch wel. Ik heb ook snel doorgescrolled naar beneden.
Wellicht is het een suggestie om even in de topictitel te vermelden dat zo'n foto bij de serie zit, net zoals er ook 18+ bij bloot wordt gezet. (natuurlijk geen vergelijking, maar je snapt me wel.)
Gripped 7D | EF-S 17-55 F2.8 IS USM | EF 50 F1.8 | EF 70-200 F2.8 | Yongnuo YN-460-II | Unomat | Cactus V2s | Redged 423 + RT-1 | Monopod |
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik had hetzelfde als de reactie hierboven... Ik vindt niks mis met uitvaartfotografie, en het wordt tegenwoordig inderdaad steeds meer gedaan, wat volgens mij ook goed is.
Ik vindt 1 mooi gedaan, alhoewel iets te licht op de kist.
2 had van mij niet zo gehoeven op zich. Als herinnering is dat een leuke foto, maar fototechnisch gezien vindt ik hem niet zo bijzonder.
3 geeft het statige van een begrafenis wel goed weer, maar doordat de begrafenisondernemer geen hoofd en geen voeten meer heeft haalt dat de kracht wel uit het plaatje.
4 Vindt ik wel mooi, maar technisch ook weer niet zo heel bijzonder
5... Oei, ik schrok om ineens een kist in te kijken! Ik zou hier ook wel een waarschuwing bij plaatsen, want ik weet in mijn directe familiekring bijvoorbeeld al van mensen die ook niet in de kist van een eigen oma willen kijken, die blijven dan buiten staan omdat ze daar niet tegen kunnen. Nu zal mijn schoonzus hier niet komen, maar anderen kunnen dat evengoed ook hebben. Ik heb er geen moeite mee om in de kist van een dierbare te kijken, maar hier wilde ik toch maar zo snel mogelijk doorscrollen...
Gebruikers-avatar
avdakker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 365
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2008 18:19
WoonplaatsCOLON Best
CONTACTCOLON

Ik snap mensen met hun reactie maar het hoort gewoon bij het leven. Allereerst dus gecondoleerd. 98 is een flinke leeftijd en dus een mijlpaal die zeker niet ongezien voorbij hoeft te gaan.
Als ik in India op vakantie was geweest en een crematie op de foto had gezet was dat dan ook niet acceptabel ? Nederland is wat dat betreft nog wat taboe. Van mij mag het en is het zeker een keer iets anders.
Betreffende je fotos vind ik je eerste de mooiste en de rest een beetje minder. Bedankt voor je bijdrage in elk geval ook al valt het enkele leden tegen.
Canon 5D MKIII, Canon 5D MKII, Canon Speedlight 600EX -RF, Canon Speedlight 580EX MKII, Canon 70-200 F2.8 L USM, Canon 24-70 F2,8 L USM, Canon 24-105 F4 L IS USM, extender 1.4 Type I
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik wil e.e.a. wel toelichten. Dit is voor mij (en mijn vriendin) de 3e keer dat we fotograferen bij een crematie/begrafenis. Dat is door de nabestaanden als zeer waardevol ervaren. Uiteraard wordt er gefotografeerd met toestemming en zeker niet op alle momenten van de ceremonie. De originele serie is groter en daar staan meer mensen op. Ik heb juist in deze serie de mensenfoto’s weggelaten.

Ik heb er over nagedacht en de foto’s uiteindelijk geplaatst. Meestal zijn het op het Mensen forum foto’s van modellen, trouwerijen, baby’s, enz. Fotografie is voor mij ook een registratie van wat er is en gebeurd. Het doodgaan is daar onderdeel van. Op een leeftijd van 98 jaar is het ‘mooi’ om dood te gaan……

(Ik zal ook een waarschuwing in het topic titel zetten.)
Laatst gewijzigd door 1 op Lygun, in totaal 11 keer gewijzigd.
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

vorig jaar is mijn eigen vader helaas overleden. ikzelf heb er toen ook over gedacht om foto's te maken, niet tijdens de begravenis maar in het mortuarium waar hij lag opgebaard. dit lukte mij emotioneel niet maar zonder dat ik dit gevraagd had kwam de beheerder (die we kennen ivm klein dorp) dit aanbieden. mijn moeder had hier geen belang bij maar ik heb wel gebruik gemaakt van deze aanbieding en ik heb ongeveer een week na de begravenis de foto's thuisgebracht gekregen (gratis). mijn moeder heeft ze later ook nog bekeken en ik heb er geen spijt van dat ik het gedaan heb. met dit in mijn achterhoofd heb ik zelf zoiets de eerste 3 zou voor mij na een poosje geen betekenis meer hebben. de laatste 2 zijn echt foto's om een herinnering aan de begravenis te hebben.

ook ik zou een 18+ of zoiets bijzetten de laatste kan voor kinderen die hier toch ook op het forum meedoen (edit is al op een goede manier aangepast)

groetjes arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Anoniem 3

Ik vind het een heel mooie serie, fotografisch, maar ook gevoelsmatig voor de familie.
Ik zou de foto's koesteren, afdrukken en op allerlei plekken back-uppen, zodat je ze nooit meer kwijtraakt.
Knap gedaan.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Lygun schreefCOLONIk zal ook een waarschuwing in het topic titel zetten.
Super! Nu weet je tenminste dat je dat kan verwachten, want na de eerste foto's verwachtte ik dat niet ;)

Voor de rest kan ik jou redenatie volledig begrijpen! Een geboorte/bruiloft/feest fotografeer je ook.. en dat is ook vaak om de emotie van het moment later nog vast te kunnen houden, ik vindt het daarom ook wel een goed teken dat het op begrafenissen ook steeds vaker gebeurd! Zoals gezegd hoort dat tenslotte volledig bij het leven.. is zo'n beetje de enige zekerheid in het leven, ooit zal je sterven ;)
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

ik vind het een mooie serie waarbij het respect voor de overledene en familie bovenaan staat hoor !
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Foto's zijn netjes en m.i. ook zeker niet over de schreef, maar dit soort plaatjes kan voor heftige emoties zorgen omdat zoiets voor iedereen anders voelt en eerlijk gezegd zou ik daar zelf gigantisch voor willen waken!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Omdat foto's van de uitvaart later voor de rouwverwerking van heel grote betekenis kunnen zijn, voel ik heel veel sympathie voor deze tak binnen de fotografie.
'k Heb zelf kort geleden ook een uitvaart mogen fotograferen en ik vond het eerlijk gezegd mijn mooiste opdracht tot dusver. Ingetogen en vanuit je gevoel fotograferen, in de hoop hiermee de nabestaanden een kostbaar aandenken aan het afscheid van hun dierbare te kunnen overhandigen. Wanneer je dat met je fotograferen mag bereiken, dan voel je je gelukkig! Ik wel in ieder geval!!

Deze foto's laten ook die ingetogenheid zien, dat vind ik mooi!
In met name de eerste en de derde kan je de stilte tijdens zo'n uitvaart bijna horen.
Het is uiteraard jouw vrije keuze om de foto's hier te plaatsen (met toestemming van de directe familie, neem ik aan?), persoonlijk zou ik het echter niet doen.
Je weet immers ook niet of één of andere onverlaat met jouw foto's aan de haal gaat.
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ook al vind je een begrafenis serie technisch allerbelabberst vinden dan nog zou niemand dat schrijven omdat de foto's erg gevoelig liggen. Ik vraag mij dus af wat de zin is van het plaatsen van dergelijke series op een fotosite. Ik vind niet dat het schokkend overkomt en er hoeft ook geen 18+ bij.

Overigens gecondoleerd met het overlijden van jouw oma.
Gebruikers-avatar
DeJ@
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2010 08:16
WoonplaatsCOLON Deventer

Hoi Lygun,

Gecondoleerd nog.........

Los van de compositorische en technische aspecten van de foto's vind ik toch dat je geslaagd bent met deze serie :)
De foto's hebben namelijk een sterke ambiance en roepen emoties op, ook in in dit forum.

Ik vraag me dan ook af wat ze straks van mijn foto vinden in de EOS-dag fotoketting 2010.

Veel fotoplezier in de toekomst!

Groeten, DeJ@ 8)
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Bedankt allemaal voor de reacties.
Om niemand te kwetsen heb ik de serie ingekort. Er staan geen personen op en geeft nu alleen de stemming en mooie stilte weer die er bij een uitvaart is.

Rouwfotografie is geen uitzondering meer (zie google). Het is een moeilijke maar dankbare vorm van fotografie.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik denk dat nu de lezers hierna toch het eerder gegeven commentaar niet zullen begrijpen omdat daar die weggehaalde foto juist essentieel voor was.

Gr.Henriëtte
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Het is ook nooit goed :s

Ik had de serie al gezien voor dat ie ingekort was, heb niet gereageerd omdat ik niet wist wat ik moest zeggen.
Dat is de beste oplossing. Als je er niet tegen kan, kan je ook gewoon 'niet' kijken, dat werkt denk ik het snelst.
In de tweede post werd al verteld dat het toegestaan is en dat het verder over de inhoud moet gaan dus laten we daar mee door gaan?

Foto 1 vind ik mooi.
Foto 2 vind ik te druk.
Foto 3 vind ik leuk, maar heb moeite met de achtergrond.
Foto 4 vind ik te druk.
...design my thoughts like a sculpture.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar