nieuwe computer, twijfels --> advies?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
panienka
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2010 19:01

Vanwege "ergonomische" redenen, heb ik een nieuwe computer/imac nodig. Momenteel heb ik een Dell Studio 15 laptop, van nog geen jaar oud. Prima ding, werkt fijn en heb er veel aan, maar ik kan er niet goed ergonomisch mee werken. Heb nogal een verrotte rug, verrotte knie en een verrotte pols namelijk (ik ben nogal krakkemikkig :)) en moet dus gewoon fatsoenlijk kunnen werken.
De laptop is qua specs echt wel prima, we hebben 'm vorig jaar aangeschaft voor fotobewerking. PS4 draait als een zonnetje, specs heb ik hier niet, laptop staat thuis en ik ben op 't werk :)

Maar goed, ik wil graag een nieuw "device". Niet een laptop, want die heb ik al en die ga ik gebruiken voor relaxen, studie, filmpjes, etc. Het nieuwe device wordt puur en alleen voor fotografie, fotobewerking en alles daar omheen. Budget is er, is oprekbaar tot max 2000 euro (dan spaar ik gewoon wat langer door namelijk :)).

Ik moet echter ook (wel) een nieuw beeldscherm aanschaffen, en dat moet bij mijn maximale budget in zitten.

Dus: waar ga ik voor? Ik heb het mac vs pc topic gelezen en twijfel dus idd tussen Imac en pc, maar wil graag ook van jullie pc-gebruikers weten wat voor beeldscherm jullie dan gekocht hebben, etc, etc.

wie kan helpen?
Gebruikers-avatar
Leonidaz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2010 22:43
CONTACTCOLON

Mijn advies: Koop een mac. Ik ben een paar jaar geleden over gegaan van een dikke Dell pc naar een macbook en geen milliseconde spijt gehad.

Succes met je beslissing!
[size=75]30D | 50 F1.8 | 17-85 F4.0-5.6 IS USM | 70-200 F4 L USM | Redged RTT-423 + RT-1 | Flipside 300[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Overweeg om een extern toetsenbord+muis aan te sluiten op de laptop.
En dan ook een externe monitor, Eizo of LaCie.

P.S.: Wel afhankelijk of de grafische kaart van de laptop de resolutie van een goede externe monitor aan kan :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
panienka
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2010 19:01

boels069 schreefCOLONOverweeg om een extern toetsenbord+muis aan te sluiten op de laptop.
En dan ook een externe monitor, Eizo of LaCie.
externe muis heb ik al, incl een wacom bamboo tekenbord.
Punt is, ik wil "werk" en studie/privé gescheiden houden en niet alles op 1 ding knallen. Als ik dan een extern beeldscherm ga gebruiken, kan ik er ook nog wel een kast bij kopen!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dan maar een beest van een Dell of HP + Eizo/LaCie :wink:
Of een iMAC als je mooi prevaleert boven prestaties/prijs.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
panienka
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2010 19:01

nou ja, dat is dus mijn punt, ik ben zo'n nitwit vwb computers dat ik niet weet of een Mac nou echt zoveel beter is zeg maar. Gebruiksvriendelijk zal het vast wel zijn, maar beter... en ja, 't oog wil ook wel wat hoor :)

heb je concrete voorbeelden voor beeldschermen, aan een naam alleen heb ik niet zo veel want googlen op LaCie beeldscherm levert vast en zeker ongeveer 1.000.000 hits op ofzo? :)

Welk formaat beeldscherm vinden de pc-gebruikers fijn/prettig werken? ik had 19" maar die heeft mijn vriend nu, en ik heb op de laptop een 15"
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

panienka schreefCOLONheb je concrete voorbeelden voor beeldschermen?
Dit topic bevat een heleboel interessante informatie, plus een opsomming van beeldschermen die je kunt overwegen.
Gebruikers-avatar
Leonidaz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2010 22:43
CONTACTCOLON

De mac is niet alleen mooi (afhankelijk van je smaak natuurlijk) maar het OS is gewoon beter en vooral veiliger dan windows. En ook als zijn de specs minder wil niet zeggen dat ie minder snel is. Omdat OSX anders om gaat met geheugengebruik e.d. gaat een 1 op 1 vergelijking niet op.
[size=75]30D | 50 F1.8 | 17-85 F4.0-5.6 IS USM | 70-200 F4 L USM | Redged RTT-423 + RT-1 | Flipside 300[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
panienka
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2010 19:01

Pieterr schreefCOLON Dit topic bevat een heleboel interessante informatie, plus een opsomming van beeldschermen die je kunt overwegen.
hmm, die ga ik dan maar eens aan mijn vriend doorsturen. thx!
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Tegenwoordig zijn er een heel aantal bedrijven die mooie 24" IPS schermen aanbieden voor max 400 euro, ook Dell heeft er 1. Dan zou je 1600 over houden voor de pc.... nou, ik kan je vertellen, voor 1000 euro kan je een beest van een PC samenstellen bij bijvoorbeel www.alternate.nl. Als je graag bij Dell winkeld kun je ook vor een mooie XPS pc gaan
http://www1.euro.dell.com/nl/nl/thuis/D ... hs1&~ck=mn

Tegen deze combinatie kan geen enkele Mac tegen op, prijs/kwaliteit verhouding dan. Het enige punt wat mac dan als voordeel heeft is dat het in 1 mooi kastje zit.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Leonidaz schreefCOLONDe mac is niet alleen mooi (afhankelijk van je smaak natuurlijk) maar het OS is gewoon beter en vooral veiliger dan windows. En ook als zijn de specs minder wil niet zeggen dat ie minder snel is. Omdat OSX anders om gaat met geheugengebruik e.d. gaat een 1 op 1 vergelijking niet op.
hahaha, ook al is alles op papier beter, toch is Apple beter.....



*mompeld iets met roze Applebril en loopt weg*
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Leonidaz schreefCOLONEn ook als zijn de specs minder wil niet zeggen dat ie minder snel is.
Ik ken geen objectieve snelheidstesten. :cry:
Een 1300 euro W7-64 PC is ongeveer 2x zo snel als een iMac van 2600 euro (DxO als testprogramma: 12s om 22s per 50D CR2 conversie)

Ach, de mythe over veiligheid: http://secunia.com/advisories/35074/

Ik blijf een iMAC mooi vinden :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

bobvanduin schreefCOLONTegen deze combinatie kan geen enkele Mac tegen op, prijs/kwaliteit verhouding dan.
De Core i5 versie van de Dell Studio XPS 8100 plus de Dell Ultrasharp U2711 monitor kosten bij elkaar zo'n (849+980) 1829 euro. Voor 1799 euro heb je de Core i5 iMac met vergelijkbare specs. :wink:
Gast

Misschien heel stom, maar als je nu een windows laptop hebt met photoshop cs4, houd er dan rekening mee dat deze software niet op een Mac draait. Je moet al je software vervangen, of windows op je mac zetten...

Een mac is een stuk mooier (vind ik) en schijnt stabieler te zijn (hoewel windows 7 ook erg goed is),

Een pc is makkelijk te updaten met extra geheugen of interne harde schijf of een tweede beeldscherm

Als je werk en prive gescheiden wil houden kun je ook twee partities aanmaken, of een deel op een externe harde schijf zetten.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Pieterr schreefCOLON
bobvanduin schreefCOLONTegen deze combinatie kan geen enkele Mac tegen op, prijs/kwaliteit verhouding dan.
De Core i5 versie van de Dell Studio XPS 8100 plus de Dell Ultrasharp U2711 monitor kosten bij elkaar zo'n (849+980) 1829 euro. Voor 1799 euro heb je de Core i5 iMac met vergelijkbare specs. :wink:
Dat klopt ook zeker wel, daarom verwees ik ook naar het budget IPS scherp van Dell waar ik de prijs even niet meer van heb maar die is onder de 400 euro.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
panienka
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2010 19:01

Anonymous schreefCOLONMisschien heel stom, maar als je nu een windows laptop hebt met photoshop cs4, houd er dan rekening mee dat deze software niet op een Mac draait. Je moet al je software vervangen, of windows op je mac zetten...

Een mac is een stuk mooier (vind ik) en schijnt stabieler te zijn (hoewel windows 7 ook erg goed is),

Een pc is makkelijk te updaten met extra geheugen of interne harde schijf of een tweede beeldscherm

Als je werk en prive gescheiden wil houden kun je ook twee partities aanmaken, of een deel op een externe harde schijf zetten.
voor wat betreft het eerste: dat maakt niet zo heel veel uit. Er moet toch nog een officiele -niet studenten- versie van CS gekocht worden, dus dan kan het altijd nog mac/windows worden. Bovendien blijft mijn vriend wel bij windows en die schiet ook af en toe graag plaatjes (en wil gaan leren bewerken).

vwb het laatste: nee, ik wil echt per sé een extra apparaat hebben. Mijn huidige laptop ga ik niet wegdoen want daar is niks mis mee, maar ik kan er ergonomisch gezien gewoonweg niks mee en verneuk mijn eigen lichaam op deze manier. Laptop wordt voornamelijk voor studie gebruikt straks, want ik kan door een polsoperatie niet langer dan 2 minuten aantekeningen maken. Colleges volgen ga ik dus met de laptop doen (en nee, ik ga daar geen mini-ding voor kopen) En incidenteel zal ik ook wel de nieuwe computer gaan gebruiken voor de studie, maar dat is in principe niet de bedoeling.

thx voor de tips so far, daar kan ik zeer zeker wel wat mee!
Gast

OK, nog een tip van mijn kant:

Koop een Imac :!:

Zoals eerder al gepost, je zult er geen spijt van hebben.
Ik ben nu ruim een jaar `over' en vraag me steeds af waarom ik niet eerder voor de Mac OSX heb gekozen. Ik ga noooit meer terug naar Windows.

V.w.b.t. de progs, die zijn er meer dan genoeg, natuurlijk ook de Adobe software.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Als ik je verhaal lees moet ik aan het volgende denken.
Laptop behouden geen extra pc.
Koop een goede netwerk server met daarin een aantal disks voor het foto materiaal .
Dan hoef je de fotos niet kwijt te raken mocht de laptop tijdens een cursus kapot/kwijt raken.
Verder zul je ivm met de correcte houding een laptop standaard moeten kopen. Onstaat er meteen ruimte voor een ergonomisch toetsen bord.

Dan hou je bakken met geld over voor een scherm waarbij je het laptop scherm kunt gebruiken voor de tools menus etc en het nieuwe scherm voor de bewerking van de foto.

Het zal even wennen zijn om te werken met een netwerk schijf en met een 2de scherm maar als je het eenmaal onder de knie hebt wil je nooit meer terug.

Dit plannetje is alleen vruchtbaar als je een DVI/HDMI uitgang op je laptop hebt! Analoge kabels en hoge resoluties gaan moeilijk samen
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
DeJ@
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2010 08:16
WoonplaatsCOLON Deventer

Anonymous schreefCOLONOK, nog een tip van mijn kant:

Koop een Imac :!:

Zoals eerder al gepost, je zult er geen spijt van hebben.
Ik ben nu ruim een jaar `over' en vraag me steeds af waarom ik niet eerder voor de Mac OSX heb gekozen. Ik ga noooit meer terug naar Windows.

V.w.b.t. de progs, die zijn er meer dan genoeg, natuurlijk ook de Adobe software.
Die gast van hierboven was ik dus.
Sorry moderator; vergeten in te loggen.
Ik snap trouwens niet waarom je als gast wel kan posten :?:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar